Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Jag avlar endast för eget bruk.
Och jag planerar därmed därefter, jag ämnar att behålla.

Sedan: jag förstår INTE varför man ska undvika diskutera hingstar.
Typiskt svenskt mjäkigt.

Självklart skall var och en göra som den vill.

Vad jag menade och menar med mitt inlägg är att när man diskuterar en hingst så blir det mycket tyckande, en del kanske inte ens har sett hingsten i fråga, men tycker gärna ändå eller har hört något som de gärna delger.

Man skall då vara medveten att man dels medverkar till ryktesspridning om hingsten, sanna rykten eller ej.

Man skall också försöka vara medveten om vem som säger vad, är det en "konkurrent" som säger något nedsättande osv osv.

Som jag inledde med, självklart skall var och en göra som den vill, men man skall vara medveten om att man kan ställa till med skada när man säger/påstår olika saker.

Jag avlar endast för eget bruk.
Och jag planerar därmed därefter, jag ämnar att behålla.

Sedan: jag förstår INTE varför man ska undvika diskutera hingstar.
Typiskt svenskt mjäkigt.

Diskutera är bra, att sitta och påstå utan att veta är dåligt. :)

Två frågor som är högst relevanta när det gäller hingstar är väl:

1/ Vad har han lämnat och med vilka ston?

2/ Vad har avkommorna presterat?

Sedan finns det ett antal frågor till som jag kan tycka vara av allmänt intresse men som ingen brukar vara villig att tala om och det är bland annat vad hingsten eventuellt nedärver.

Men börja Du Cornelia med Din hingst, så vad har han lämnat, hur många avkommor har han fått genom åren, med vilka ston och vad har avkommorna presterat ;)

Självklart behöver Du inte svara. Vad jag menar är att man många gånger filtrerar informationen, helt enkelt vrider den så att den talar till ens egen fördel, utelämnar saker som inte passar. Ett ex är när man inte talar om att hästen deltagit på show utan att placera sig eller med dålig placering. Här önskar jag att det fanns motsvarande galoppens statistik, typ, där man talar om antal utställningar och placeringar, vad det är för typ av show. Idag säger man bara fått 100 poäng, vilket i sig inte säger så mycket, men det låter väldigt flott. Sedan att alla andra hästar på den utställningen också fick 99-100 poäng är det ingen som talar om ;)

Cornelia, jag menade inget illa, tycker själv det ser ganska elakt ut, men Du behöver verkligen inte svara! Han är säkert supertrevlig Din hingst.

Jag skulle hellre föra upp debatten till nivån över enskilda hingstar vara och verkande :).

Hur ser aveln ut idag? Vad jag kan se verkar Magnum/Padrons Psyche vara väldigt väl representerade i dagens avel. Det blir nästan som att alla hästar har just detta blod.

Senast ändrad:

Det ser väl inte elakt ut! Kan jag inte förstå, tycker som du att det borde vara mycket mer öppet. Att det borde finnas någon form av register, vilket jag också har motionerat om till styrelsen.

Pakistan har 36 renrasiga avkommor och ett antal i tredje led. Om det finns några icke renrasiga vet jag inte.
Många av hans avkommor är undan Salex välstammade ston, bl a Summa u. Salexa och Eloutzica u. Elzbieta.
Han har en exporterad hingst, Adel, vars möderne jag har glömt i hastigheten.
Sapak var hingst länge, u. Sakaia, är nu valack och tävlar distans.

Håller på och informerar mig mer detaljerat om vad hans avkommor har gjort, så jag får be att få återkomma på den fronten.

Han själv har inte uträttat mycket.
Unghingstchampion på Riks -95, visad i Aachen något/några år senare där jag tror att han kom på femte plats. Vet inte vilka poäng, håller på och uppdaterar mig där också.
Inriden som unghäst av Antti Walnerstedt, som var westerntränare, men har mig veterligt inte tävlat.

Satt och kikade på din hemsida och blev så förvånad. Trodde du var helt inriktad på hästar med sportprestation men så var det ju inte :confused:

Cornelia, när man tittar på hans stamtavlas tredje led är det ju idel ädel gamla godingar - i alla fall sådana som jag gillar. Gediget polskt.

Pakistan är ju ett Etat-barnbarn. Etat gav ju många avkommor i Sverige. Bland hingstarna hade vi Kulak, Metat, Fakt, Faczet, Nurek, Cetat, Beetat, Arrogance, Flak, Chopin m fl.

En del av dem mer namnkunniga än andra. Dessa i sin tur har ju också lämnat ett antal hingstar som använts i aveln, någon av ovanstående herrar tror jag lever än. Vissa av dem är också högt meriterade inom show - fast på den tiden det begav sig kanske det var mer utställning än show - åtminstone varierade poängskalan väsentligt mer än vad den gör idag.

----

KL KL KL KL

Jag kommer ändå tillbaka till detta, vad är avel?

Att folk avlar för att de tycker det är roligt har jag förstått. Men skall aveln vara "fri" marknad, dvs det är fritt fram att marknadsföra och försöka sälja vad man nu har för hingst, eller skall den vara reglerad eller i alla fall konsumentinformerande, så att köparen av tjänsten betäckning, faktiskt får mer än säljarens ord om sin fantastiska hingst.

Det är bra att Du skickat motion Cornelia, själv arbetade jag fram ett förslag på individbedömning för alla hästar, oavsett kön, vilket inkluderade hälsokontroll, exteriörbedömning och prestation. Men intresset är ganska lågt :) om jag säger så.

Tyvärr är det inte ens SAHFs bord, utan det är egentligen ARAB AB som är ansvarig för all arabavel i Sverige.

En ytterligare sak som slagit mig är att vissa hingstar blir ju väldigt poppis, med all rätt säkert.

En var Etat, en annan är Padrons Psyche, med Magnum Psyche och Ghazal al Shaqab inte minst.

Min fråga är: När det nu bevisligen finns vissa hingstar som lämnar extremt bra (glöm mina värderande ord ;), jag menar med detta att många vill använda dem för att de lämnat något som många vill ha)

varför använder man då söner, sonsöner och nu är vi väl snart uppe i sonsönsöner eller vad det kan tänkas heta :)

Varför går man inte till källan/ursprunget?

Självklart skall var och en göra som den vill.

Vad jag menade och menar med mitt inlägg är att när man diskuterar en hingst så blir det mycket tyckande, en del kanske inte ens har sett hingsten i fråga, men tycker gärna ändå eller har hört något som de gärna delger.

Man skall då vara medveten att man dels medverkar till ryktesspridning om hingsten, sanna rykten eller ej.

Man skall också försöka vara medveten om vem som säger vad, är det en "konkurrent" som säger något nedsättande osv osv.

Som jag inledde med, självklart skall var och en göra som den vill, men man skall vara medveten om att man kan ställa till med skada när man säger/påstår olika saker.

Håller med dig i dina argument.
Men man ska definitivt kunna diskutera exteriör och egenskaper.
Annars är det bara skrämmande, att man inte ska våga öppna truten.
Den diskussionen har vi vart i förr :)

Satt och kikade på din hemsida och blev så förvånad. Trodde du var helt inriktad på hästar med sportprestation men så var det ju inte :confused:

Oj, min förfärliga hemsida som jag inte har uppdaterat ordentligt på ett år sådär .... Nä, jag anser mig nog vara mittemellan, som vi diskuterade för några sidor sedan ;)

Viktigt för mig att individen tilltalar mig. Har förstått att många av er här resonerar på samma sätt.

Med åren blir man ju också mer och mer säker på vad man vill ha. Jag vill ha polska araber, det blir allt mer klart. Fast jag har lite mix i en del av hästarna; lite ryskt, lite egyptiskt ...

Bra kvalitet på förfäder och avkommor vill jag ha. Som så många av er andra här.

En av mina mentorer sa till mig: "Ser du något bra som du skulle vilja ha; gå då till källan".

Så jag använder mig gärna av gammalt och beprövat. Men inte alltid, lite gambler är man ju också ...:D

haha, Devere, har vi haft samma mentor?;) Det där med källan menar jag, som jag såg att du hade skrivit nu när jag publicerat mitt senaste svar ...

Gå till källan? Vilken då när det är två individer som har "presterat" en kanonavkomma? Är det frågan om modern eller fadern? Ett avelsmål skall väl ändock vara att avkomman skall vara bättre än sina föräldrar. Till slut blir det en slutprodukt.....och???

Medan jag är i stallet kanske Du kan börja med att definiera:

Vad är en kanonavkomma?

Fundera över frågeställningen, vad har modern respektive fadern givit tidigare.

Behöver verkligen avelsmålet vara att avkomman skall vara bättre, räcker det inte med lika bra?

En ytterligare sak som slagit mig är att vissa hingstar blir ju väldigt poppis, med all rätt säkert.

En var Etat, en annan är Padrons Psyche, med Magnum Psyche och Ghazal al Shaqab inte minst.

Min fråga är: När det nu bevisligen finns vissa hingstar som lämnar extremt bra (glöm mina värderande ord ;), jag menar med detta att många vill använda dem för att de lämnat något som många vill ha)

varför använder man då söner, sonsöner och nu är vi väl snart uppe i sonsönsöner eller vad det kan tänkas heta :)

Jaha, du menar man ska främja matadoravel? Du tror inte det blir lite enögt om man inte försöker komma vidare? Dessutom kan du ju då komma iväg ett par generationer för att sedan kunna gå tillbaka till din favorit, på lagom avstånd.
Det där var ett riktigt oövertänkt inlägg, eller?

Ta bara Exelsjor, hur fantastiska avkommor blev det inte när man dubblade eller tripplade Exelsjor några generationer ned? Ska man inte ta tillvara på den skatten hellre än att tänka "jag vill ha Exelsjor, bara Exelsjor"

Påminner om en reklamfilm för tågbiljetter för länge sedan- "jag gillar TÅG. BARA tåg."

Gå till källan? Vilken då när det är två individer som har "presterat" en kanonavkomma? Är det frågan om modern eller fadern? Ett avelsmål skall väl ändock vara att avkomman skall vara bättre än sina föräldrar. Till slut blir det en slutprodukt.....och???

Men nu förstår jag inte riktigt.
Avelsmålet ska vara att avkomman blir bättre än föräldrarna- det blir slutligen en "slutprodukt" och då kommer man inte vidare. Är det så du menar?

Men att gå till källan för det man har fastnat för är väl inte att försöka producera en slutprodukt? För mig är det att försöka upprepa något som någon annan har provat och fått fram något bra ur ...

men det förutsätter väl att man har tillgång till båda individerna eller fattar jag fel.
Jo jag menar att man till slut når en slutprodukt vid ständig förbättring..eller gör man inte det?

Och då till nästa fråga: vad är det vi vill uppnå?
Vad är bra? För aveln håller på att lämna rasstandarden.
Vad vill vi uppnå..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
23 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?