Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Höjden tror jag inte är nåt problem i sig, jag tror de flesta araber kravlar sig över 130 med lätthet, och säkerligen 140 oxå när de är tränade ordentligt.
KL
Så många ggr jag läser om att arabavelsfolket avlar endast för att tjäna pengar. Min fråga är således om det är fult att tjäna pengar på avel? Varför betäcker ni era ston? Allt kan väl inte vara för eget behov eller???? De polska hästarna hålls högt men avlar polackerna för välgörenhet?
Frågar igen.
Ang. hur man värderar en arab så kan väl bäst svar komma från en konkursförvalltare...
I mitten på 90-talet så gick många stuterier under klubban och arabhästar såldes för en spottstyver. Köparens marknad och buskaveln sattes igång ordentligt och araben blev en billighetshäst. Idag har väl marknaden börjat repa sig coh en bra show/sporthäst kan nog betinga sina miljoner.
YES
Precis vad jag gick och tänkte på i stallet. Vissa säljer alltså drömmar
Tycker att det verkar finnas tre kategorier av säljare:
1/ De som har väldigt välmeriterade hästar - som borde betinga höga priser
2/ De som inte har lika välmeriterade hästar, men försöker få det till att just
deras hästar är unika, utan prestationer - och för detta skall man betala
lika mycket som för en välmeriterad häst eller gärna mer. Med andra ord, de
som säljer drömmar, när någon är villig att betala för denna dröm. Det gäller
alltså att skapa drömmen och förväntningarna.
3/ Övriga - som håller sig inom någon form av normalspann, med högst
realistiska prissättningar (där man faktiskt ibland kan hitta en champion
i show ).
KL
Har inte sett detta inlägg om konkursförvaltare etc. Men, det avlades väl hej vilt även på 80-talet! På den tiden fanns ju verkligen marknader som var beredda att betala, om jag kommer ihåg rätt så sägs det att ett ordinärt stoföl gick för minst 100.000:-.
Men, detta var på den tiden då USA hade sina skatteavdrag, och handelsembargo med öststaterna. När dessa försvann så försvann också marknaden och det fanns helt enkelt inte avsättning för allt som producerades.
Att s k buskavel m m skulle vara en funktion av att USA-marknaden kollapsade låter väldigt långsökt. Och vad är buskavel egentligen? Att definiera ett vi och dem?
Att folk avlar eller producerar föl för sitt höga nöjes skull gör ju att det finns ett överflöd av hästar, inte bara inom arabhästens värld. Detta får till följd att utbudet överstiger efterfrågan och priserna pressas ner.
Och sedan finns det då den marknaden som består av drömmarnas värld, där man i stället försöker intala sig själv och andra att man har fantastiska hästar och de är värda hur mycket pengar som helst
Buskaveln i Sverige under 90-talet kom sig väl av att reglerna runt hingstarna ändrades och alla som hade en okastrerad vallack i stallet kunde avla med sin "avelshingst". Jag såg ganska mycket komma ut i stugorna och avlas på hej vilt, lite i tron att de skulle bli värdefulla. Att ropa efter stora namn långt bak i stamtavlan var praxis, i hela världen. Men hästarna kostade knappt något alls. Det är en dålig kombo.
Håller helt och hållet med om att det är ett överskott av någonting, frågan är vad
det är i alla fall inte av köpare vad jag förstår.
Det jag oftast kommer att tänka på när jag hör detta med buskavel är två saker:
De hästar som avlas på har ju också föräldrar som det avlats på, som i sin tur har föräldrar som det avlats på osv osv. Frågan är exakt när i stammen upphör berättigandet att avla.
Är avel så enkelt som att två "bra" föräldrar ger "bra avkomma.
Sedan är det ju också så att vissa hästar säljs som avelsmaterial trots att vare sig föräldrar och tidigare avkommor presterat något nämnvärt.
Kort sagt, var drar man gränsen och VEM drar gränsen
När det gäller det Du skriver om att det inte fanns så många på 80-talet, så skulle jag vilja vända på det och fråga: hur många avkommor fick de ston som avlades på under sin livstid. Som jag har förstått det avlades det på allt som gick att betäcka, just för att det fanns en marknad som köpte allt som producerades. För mig är detta då en ganska konstgjord marknad, skapad av skatteregler och embargon, och således inte någon väl fungerande marknad.