Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Jag tror att vi här har problemet som jag har petat på rätt många ggr tidigare... Många araber har väldigt dålig galopp, då går det inte att komma runt på banorna på så stora avstånd oavsett hur bra hästen kanske hoppar i övrigt.

Man ser ju tydligt på den ponnyn att den har en riktigt stor och fin galopp :d
Fram för mer sådana om vi ska synas på hopptävlingarna!!

Höjden tror jag inte är nåt problem i sig, jag tror de flesta araber kravlar sig över 130 med lätthet, och säkerligen 140 oxå när de är tränade ordentligt.

KL

Har då välmeriterad något värde? Då menar jag att i min värld så borde en välmeriterad häst betinga ett högre värde än en omeriterad, allt annat lika.

Jag "tycker" ;) då att priset ökar med meriterna.

En häst som bara går lätta klasser, oavsett disciplin, ser inte jag som välmeriterad. Däremot säger det väl en del om hästens psyke, att den klarar tävlingsmomentet osv.

För mig är välmeriterad svår-klass-hästar oavsett disciplin.

Meriterad medelsvår.

En fråga, Limona, är det TR som säger att 80 km är medelsvår? Är inte det litet lågt, med tanke på att det finns 12 och 16 mil också och sedan internationella klasser.

KL
Så många ggr jag läser om att arabavelsfolket avlar endast för att tjäna pengar. Min fråga är således om det är fult att tjäna pengar på avel? Varför betäcker ni era ston? Allt kan väl inte vara för eget behov eller???? De polska hästarna hålls högt men avlar polackerna för välgörenhet?

Frågar igen.

Ang. hur man värderar en arab så kan väl bäst svar komma från en konkursförvalltare...
I mitten på 90-talet så gick många stuterier under klubban och arabhästar såldes för en spottstyver. Köparens marknad och buskaveln sattes igång ordentligt och araben blev en billighetshäst. Idag har väl marknaden börjat repa sig coh en bra show/sporthäst kan nog betinga sina miljoner.

Det är dessutom ett hoppstammat halvblod som råkat bli av ponnysize. :)

(Men ponnyer kan helt klart, red en New Forest som var maxad D-ponny. Den hoppade med lätthet banor på 140 cm. När den hade lust. :p)
Men precis som du skriver så är en bra galopp av högsta vikt.

Frågar igen.

Ang. hur man värderar en arab så kan väl bäst svar komma från en konkursförvalltare...
I mitten på 90-talet så gick många stuterier under klubban och arabhästar såldes för en spottstyver. Köparens marknad och buskaveln sattes igång ordentligt och araben blev en billighetshäst. Idag har väl marknaden börjat repa sig coh en bra show/sporthäst kan nog betinga sina miljoner.

Som det är nu har ju även de officiella värderingarna spretat larvigt mycket för hästar med liknande meriter och stammar. upp till 30 gånger, vad jag hört. Att arabaveln gått snett till stora delar beror säkert på det du beskriver- för billiga hästar som avlats tanklöst.
Vi ska inte sträva efter att de ska bli BILLIGA, vi ska sträva efter att de ska vara BRA oavsett disciplin man hänger sig till

YES ;)

Precis vad jag gick och tänkte på i stallet. Vissa säljer alltså drömmar:)

Tycker att det verkar finnas tre kategorier av säljare:

1/ De som har väldigt välmeriterade hästar - som borde betinga höga priser

2/ De som inte har lika välmeriterade hästar, men försöker få det till att just
deras hästar är unika, utan prestationer - och för detta skall man betala
lika mycket som för en välmeriterad häst eller gärna mer. Med andra ord, de
som säljer drömmar, när någon är villig att betala för denna dröm. Det gäller
alltså att skapa drömmen och förväntningarna.

3/ Övriga - som håller sig inom någon form av normalspann, med högst
realistiska prissättningar (där man faktiskt ibland kan hitta en champion
i show ;) ).

YES ;)

Precis vad jag gick och tänkte på i stallet. Vissa säljer alltså drömmar:)

Tycker att det verkar finnas tre kategorier av säljare:

1/ De som har väldigt välmeriterade hästar - som borde betinga höga priser

2/ De som inte har lika välmeriterade hästar, men försöker få det till att just
deras hästar är unika, utan prestationer - och för detta skall man betala
lika mycket som för en välmeriterad häst eller gärna mer. Med andra ord, de
som säljer drömmar, när någon är villig att betala för denna dröm. Det gäller
alltså att skapa drömmen och förväntningarna.

3/ Övriga - som håller sig inom någon form av normalspann, med högst
realistiska prissättningar (där man faktiskt ibland kan hitta en champion
i show ;) ).

Frågan är var du hittar en blivande stjärna- ingen av säljarna kan garantera en superstar , man kan bara klura på hur sannolikt det är.

KL

Har inte sett detta inlägg om konkursförvaltare etc. Men, det avlades väl hej vilt även på 80-talet! På den tiden fanns ju verkligen marknader som var beredda att betala, om jag kommer ihåg rätt så sägs det att ett ordinärt stoföl gick för minst 100.000:-.

Men, detta var på den tiden då USA hade sina skatteavdrag, och handelsembargo med öststaterna. När dessa försvann så försvann också marknaden och det fanns helt enkelt inte avsättning för allt som producerades.

Att s k buskavel m m skulle vara en funktion av att USA-marknaden kollapsade låter väldigt långsökt. Och vad är buskavel egentligen? Att definiera ett vi och dem?

Att folk avlar eller producerar föl för sitt höga nöjes skull gör ju att det finns ett överflöd av hästar, inte bara inom arabhästens värld. Detta får till följd att utbudet överstiger efterfrågan och priserna pressas ner.

Och sedan finns det då den marknaden som består av drömmarnas värld, där man i stället försöker intala sig själv och andra att man har fantastiska hästar och de är värda hur mycket pengar som helst ;)

Nu är det säkert en definitionsfråga vad som är superstar ;)

Nej, det vore ju ytterst märkligt om en säljare garanterade att hästen blir klassvinnare, Rikschampion eller vad nu garantin skulle vara :rofl:

Min egen erfarenhet är att det finns säljare med högst modesta priser som säljer bra hästar (usch, mycket värderingar ;) ) som blir internationell B-show champion! Nu är ju inte internationell B-show champinjon en superstar i mina ögon ;), med det borde väl - beroende på konkurrensen kunna jämföras med vinst i Lätt A eller Msv B?

Eftersom show är en bedömningssport - enligt mitt sätt att se - så beror det ju på dagsformen liksom konkurrensen och domarna vad som händer och vilken placering det blir, om det nu blir någon.

Nej svenska TR gör inte den uppdelningen, däremot den danska motsvarigheten. 80 km MSV 120 km Svår och 160 km Svår A. Deltagande i Danmark ger samma poäng i Sverige som motsvarande klass hade gjort i Sverige.

KL

Har inte sett detta inlägg om konkursförvaltare etc. Men, det avlades väl hej vilt även på 80-talet! På den tiden fanns ju verkligen marknader som var beredda att betala, om jag kommer ihåg rätt så sägs det att ett ordinärt stoföl gick för minst 100.000:-.

Men, detta var på den tiden då USA hade sina skatteavdrag, och handelsembargo med öststaterna. När dessa försvann så försvann också marknaden och det fanns helt enkelt inte avsättning för allt som producerades.

Att s k buskavel m m skulle vara en funktion av att USA-marknaden kollapsade låter väldigt långsökt. Och vad är buskavel egentligen? Att definiera ett vi och dem?

Att folk avlar eller producerar föl för sitt höga nöjes skull gör ju att det finns ett överflöd av hästar, inte bara inom arabhästens värld. Detta får till följd att utbudet överstiger efterfrågan och priserna pressas ner.

Och sedan finns det då den marknaden som består av drömmarnas värld, där man i stället försöker intala sig själv och andra att man har fantastiska hästar och de är värda hur mycket pengar som helst ;)

Buskaveln i Sverige under 90-talet kom sig väl av att reglerna runt hingstarna ändrades och alla som hade en okastrerad vallack i stallet kunde avla med sin "avelshingst". Jag såg ganska mycket komma ut i stugorna och avlas på hej vilt, lite i tron att de skulle bli värdefulla. Att ropa efter stora namn långt bak i stamtavlan var praxis, i hela världen. Men hästarna kostade knappt något alls. Det är en dålig kombo.

Buskaveln i Sverige under 90-talet kom sig väl av att reglerna runt hingstarna ändrades och alla som hade en okastrerad vallack i stallet kunde avla med sin "avelshingst". Jag såg ganska mycket komma ut i stugorna och avlas på hej vilt, lite i tron att de skulle bli värdefulla. Att ropa efter stora namn långt bak i stamtavlan var praxis, i hela världen. Men hästarna kostade knappt något alls. Det är en dålig kombo.

En grej till om 80-talet- det fanns inte alls så många hästar att avla på. Nu finns allt för många.

Håller helt och hållet med om att det är ett överskott av någonting, frågan är vad :)
det är i alla fall inte av köpare :) vad jag förstår.

Det jag oftast kommer att tänka på när jag hör detta med buskavel är två saker:

De hästar som avlas på har ju också föräldrar som det avlats på, som i sin tur har föräldrar som det avlats på osv osv. Frågan är exakt när i stammen upphör berättigandet att avla.

Är avel så enkelt som att två "bra" föräldrar ger "bra avkomma.

Sedan är det ju också så att vissa hästar säljs som avelsmaterial trots att vare sig föräldrar och tidigare avkommor presterat något nämnvärt.

Kort sagt, var drar man gränsen och VEM drar gränsen ;)

När det gäller det Du skriver om att det inte fanns så många på 80-talet, så skulle jag vilja vända på det och fråga: hur många avkommor fick de ston som avlades på under sin livstid. Som jag har förstått det avlades det på allt som gick att betäcka, just för att det fanns en marknad som köpte allt som producerades. För mig är detta då en ganska konstgjord marknad, skapad av skatteregler och embargon, och således inte någon väl fungerande marknad.

Senast ändrad:

Aha, tack så mycket :)

Jag tänkte för mig själv att 80 km var typ Lätt A, alltså sista Lätt-klassen.

Är det då inte väldigt många som kvalificerar sig för Medelsvår inom distansen?

Håller helt och hållet med om att det är ett överskott av någonting, frågan är vad :)
det är i alla fall inte av köpare :) vad jag förstår.

Det jag oftast kommer att tänka på när jag hör detta med buskavel är två saker:

De hästar som avlas på har ju också föräldrar som det avlats på, som i sin tur har föräldrar som det avlats på osv osv. Frågan är exakt när i stammen upphör berättigandet att avla.

Är avel så enkelt som att två "bra" föräldrar ger "bra avkomma.

Sedan är det ju också så att vissa hästar säljs som avelsmaterial trots att vare sig föräldrar och tidigare avkommor presterat något nämnvärt.

Kort sagt, var drar man gränsen och VEM drar gränsen ;)

När det gäller det Du skriver om att det inte fanns så många på 80-talet, så skulle jag vilja vända på det och fråga: hur många avkommor fick de ston som avlades på under sin livstid. Som jag har förstått det avlades det på allt som gick att betäcka, just för att det fanns en marknad som köpte allt som producerades. För mig är detta då en ganska konstgjord marknad, skapad av skatteregler och embargon, och således inte någon väl fungerande marknad.

Arabhäst marknaden på 70 och 80 talet var väl lite som tulpanmarknaden på 1700 talet...
Jag har verkligen inte alla svar runt buskaveln, men innan 1989 fanns det krav om än minimala på arabhingstarna. Att proppen gick ur samtidigt i princip gjorde inte saken bättre.

Alla bör avla på så sätt att de kan tänka sig att behålla varje föl som föds. Annika vill veta varför man avlar och enda svaret borde väl vara för sin egen skull? Inte för ett diffust sug på en ombytlig marknad.

Hoppsan vilken fart det var på debatten idag!!:) Kul!

Nu kastar jag mig in här med att gå tillbaka några sidor och ifrågasätta det du skrev, Devere, om att inte diskutera enskilda hingstar här.

Varför skulle vi inte göra det? Om en hingstägare väljer att låta sin hingst stå i allmän avel tycker jag att det är fritt fram för stoägare att diskutera honom. Man behöver se olika aspekter, få information från olika håll och höra olika åsikter för att själv bilda sig en hållbar uppfattning.

Nu kommer inte Ffenix att stå till allmän avel i år, eftersom han ska vara ute och meritera sig ;), men Pakistan kommer jag att ha i avel. Och där har vi en hingst som inte har meriterat sig prestationsmässigt, men som jag väljer att använda ändå, på grund av hans stam och de avkommor han har lämnat.
Så honom får ni slå i skallen om ni vill, dock inte bokstavligt!:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård