Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Slutet är nära!!:eek:

Men det är en intressant fråga, skämt åsido.

Vad är en slutprodukt?
Hur ser den ultimata arabhästen ut, som är så perfekt att inget kan bli bättre?

Kan vi nå dit? Jag tror inte det, och det vore väl hemskt om vi kunde?!

Eller menar du kanske att en slutprodukt är väldigt bra i sig själv men inte producerar något vidare i avkommeväg? I så fall finns det kanske flera exempel på sådana ...

Jag tycker Versaces och Trussardis mamma är ganska komplett, men då har jag bara sett få bilder på henne, och jag vet ju inte om dessa är redigerade.
Sedan har jag inte sett video på hur hon rör sig heller.

Men av det jag har sett så säger jag bara :love:

För er som inte vet vem hon är så heter hon Precious As Gold, och här kommer en bild på henne:

precious_sm.jpg

Jag svarar på båda två i samma.

Nej, det var inte det minsta ogenomtänkt!

Vad jag menar är att om man mer eller mindre bara använder en hingstlinje så begränsar man genpoolen för rasen. Om Du tänker litet större så ser även Du detta - för rasens skull, det handlar inte om den enskilda individen! Detta är alltså den ena delen av frågeställningen, dvs poppisavel på en hingstlinje.

Exelsjor fick 38 avkommor i Sverige - det är inte speciellt mycket. Etat fick drygt 70. Hur väl representad Exs hingstlinje var tidigare, dvs nytt blod vs gammalt blod går jag inte in på.

Jag förstår inte vad Du menar med matadoravel, Du får gärna utveckla det.

Den andra delen av inlägget handlar då om nedan, dvs valet inom hingstlinjen!
Vad jag i inlägget var ute efter var att om man nu tycker att ex vis Padrons Psyche lämnat otroligt bra, varför försöker man då inte få semin på honom i stället för att betäcka med hans avkommor. Detta förutsätter förstås att man anser att fadern är bättre än avkommorna, men det förutsatte jag att Du förstod redan tidigare. Ghazal är ett annat bra exempel.

Jag svarar på båda två i samma.

Nej, det var inte det minsta ogenomtänkt!

Vad jag menar är att om man mer eller mindre bara använder en hingstlinje så begränsar man genpoolen för rasen. Om Du tänker litet större så ser även Du detta - för rasens skull, det handlar inte om den enskilda individen! Detta är alltså den ena delen av frågeställningen, dvs poppisavel på en hingstlinje.

Exelsjor fick 38 avkommor i Sverige - det är inte speciellt mycket. Etat fick drygt 70. Hur väl representad Exs hingstlinje var tidigare, dvs nytt blod vs gammalt blod går jag inte in på.

Jag förstår inte vad Du menar med matadoravel, Du får gärna utveckla det.

Den andra delen av inlägget handlar då om nedan, dvs valet inom hingstlinjen!
Vad jag i inlägget var ute efter var att om man nu tycker att ex vis Padrons Psyche lämnat otroligt bra, varför försöker man då inte få semin på honom i stället för att betäcka med hans avkommor. Detta förutsätter förstås att man anser att fadern är bättre än avkommorna, men det förutsatte jag att Du förstod redan tidigare. Ghazal är ett annat bra exempel.

Jag skiver kanske otydligt.

Om du vill ha lite större urval på sikt är det ganska dumt att använda "källan" år ut och år in. Om du tillåter "källans" gener att blandas lite får du 1) svar på många frågor om nedärvning 2) möjlighet att linjeavla utan att det blir för nära på grund av mer spridning

Exelsjor hade 38 avkommor men förekommer upprepat i många, många araber.

Om du tycker Ghazal al Shaqab är en topphingst, bör du tro på att du vet vad du gör när du avlar så att avkomman är värd att avla på. Vi kan nämna MARWAN.

Det är bakåtsträvande att bara vilja använda "källan" och det kan utarma aveln på sikt. Men jag kräver inte att du håller med mig och du kommer inte kunna övertyga mig om att man ska hålla sig till de stora stjärnorna endast.

Jag vill uppnå:

En häst som är frisk och långlivad med hårt skelett och sunda hovar, benen är förhållandevis långa med välmarkerade knän. Hästen ska vara "torr" ädel, med hög svansansättning och svansföring, den skall vara uthållig, vig och smidig, hästen utstrålar grace och elegans förenat med inre och yttre styrka. Hästens vackra huvud domineras av de stora ögonen, mulen är vackert utmejslad precis som de små öronen, ganascherna är stora och runda.

Halsen är lång och välvd med stolt resning, ryggen är kort, bred och stark. Hästen rör sig svävande i trav och mjukt, bärigt och luftigt i galopp, galoppen regleras lätt och hästen accelerar till maxfart på några få språng. Hästens färg varierar mellan skimmel, fux, brun och svart, mankhöjden varierar mellan 153 och 159 cm.

Det mest utmärkande med hästen sitter dock på insidan.

Hästen är överlägset samarbetsvillig, modig, lojal och mycket intelligent. Dessa egenskaper gör hästen ovanligt lättlärd och mångsidig, och därmed lämpad till allt från att vara barnhäst till att löpa på galoppbanan (western, dressyr, hoppning, distans och fälttävlan ryms därimellan), hästen gör sig även mycket bra framför vagn med sitt lugn och sin skönhet.

Denna häst kan inte förväxlas med någon annan ras och den går att rasbestämma på 300 m håll.

Nu är ja klar :rofl:

Jag menade inte heller att man enbart skall använda de stora namnen, då har Du nog tolkat mitt inlägg fel!

Den första delen avser fortfarande att många avlar på samma hingstlinje.

Den andra delen avser fortfarande hur man väljer inom hingstlinjen.

Med Dina ord så skulle del två då ha en fördel av att man inom hingstlinjen använder olika fäder, vilket jag håller med om i stort. Om jag nu uppfattat Dig rätt. Vad jag här är ute efter är att använda den hingst inom linjen som man anser vara bäst. Bäst i sig själv, bäst för just Ditt sto och bäste förärvare.

Nu tror jag, med betoning på tror, att de flesta inte tänker hingstlinje, utan snarare enskild individ, utan tanke på att det finns en mängd hingstar verksamma inom aveln inom samma linje. Men det är som sagt bara vad jag tror.

Jag håller dock absolut med Dig om att det är intressant att blanda "källans" linjer för att se nedärvning. I mitt exempel är ju detta redan gjort :) och det var här del två i frågeställningen uppkom.

Jag är FÖR en bred genpool om det inte framgått med önskvärd tydlighet tidigare. Vilket då innebär att jag är FÖR att man använder mer än en hingstlinje!!! Skall jag då välja inom en hingstlinje, så vill jag ha den som jag bedömer som mest nedärvningssäker, den s k "källan", för min egen avel.

Men, det kan ju faktiskt lika gärna vara så att min bedömning är att hingsten, den s k "källan" mer är en produkt av sitt möderne än sitt fäderne och då skulle jag i så fall forska mer bakåt och kanske i stället gå via modern :) Så tänker jag ;)

Slutet är nära!!:eek:

Men det är en intressant fråga, skämt åsido.

Vad är en slutprodukt?
Hur ser den ultimata arabhästen ut, som är så perfekt att inget kan bli bättre?

Kan vi nå dit? Jag tror inte det, och det vore väl hemskt om vi kunde?!

Eller menar du kanske att en slutprodukt är väldigt bra i sig själv men inte producerar något vidare i avkommeväg? I så fall finns det kanske flera exempel på sådana ...

Spontant kommer jag att tänka på Kwestura. Jag har så svårt att tänka mig att hon kan lämna bättre än vad hon själv är... Kabztad är väl lite välkänd men knappast bättre än sin mor! Har han lämnat något som är i närheten av sin mor..

Å andra sidan har jag inget emot att nå dit:d

Kwestura är inget sto jag har som mall även om hon är fin.
Men då hon inte rör på sig är utstrålningen inte alls där.
Så visst går hon förbättra.

Så kan det vara men jag och några till tycker att hon är väldigt arabtypisk med allt vad det innebär.

Oj vad glad jag blir av att det är så livliga diskussioner här i tråden, lusläser allt med stort intresse och försöker suga åt mig så mycket som möjligt av era spekulationer, tänk vad bra att man aldrig blir helt fullärd :)

KL: Lite bonusbilder på mina favorithästar, nånting jag själv värdesätter högt är banden mellan häst och människa. När jag ser tillbaka så vet jag exakt varför jag som oerfaren hästköpare köpte min första arab. Det var på grund av temperamentet, utstrålningen, känsligheten och viljan att vara till lags.
Givetvis har jag lärt mig mera nu och vet mera vad jag vill ha, men min första kärlek till rasen glömmer jag aldrig, och jag har aldrig ångrat att jag skaffat mina hästar :)
582618_10151381702298679_499092116_n.jpg

297287_10151238551493679_205852911_n.jpg

29515_401107813678_6760182_n.jpg

598978_4054399921427_47175977_n.jpg

33585_1635699775435_5207191_n.jpg

67243_1635705255572_676924_n.jpg

Så med facit i hand skulle jag veta det som jag vet idag skulle jag i dagen läge aldrig köpa den arab som var min första, men endå är jag så innerligt tacksam att jag hade just henne, för hon lärde mig så otroligt mycket och vi hade så otroligt många fina stunder ihop och hon har lett mig till mina andra araber som i sin tur leder mig vidare.. Hur som hellst Framtiden kan man ju inte veta, men man kan ju göra sitt bästa för att den ska bli så bra som möjligt.. Därför tycker jag att det är otroligt viktigt med hingstval och avelsmatrial över huvud taget, för det vi avlar på nu kommer att finnas med oss i framtiden. Vad kommer vi att ha för araber om 10 år?

Jag tror trots allt att man får gå lite baklänges för att gå framlänges, att bevara och förstärka det som "källan" har givit. I mitt avelshuvud och med mina avlesdjur vill jag gärna värna om "Baskmodellen". Vill gärna se en skvätt av Bask i båda föräldraparen. Rätt- eller feltänk men bara känslan av det är kittlande. Även Exelsjor... och det är ju inte så svårt...

Javisst är hon arabtypisk, annars skulle hon knappast vara av den "kalibern"
Men... Vi stod bland också flera andra utanför hennes box och läste på ett slarvigt A4: "kwestura". Hon stod och surade i boxen, hon var ganska liten och intetsägande då, men blev en HELT annan häst i snöret.

En del har utstrålningen även då dom bara "är" tyvärr tyckte jag (vi) inte det då om henne.

Jag menade inte heller att man enbart skall använda de stora namnen, då har Du nog tolkat mitt inlägg fel!

Den första delen avser fortfarande att många avlar på samma hingstlinje.

Den andra delen avser fortfarande hur man väljer inom hingstlinjen.

Med Dina ord så skulle del två då ha en fördel av att man inom hingstlinjen använder olika fäder, vilket jag håller med om i stort. Om jag nu uppfattat Dig rätt. Vad jag här är ute efter är att använda den hingst inom linjen som man anser vara bäst. Bäst i sig själv, bäst för just Ditt sto och bäste förärvare.

Nu tror jag, med betoning på tror, att de flesta inte tänker hingstlinje, utan snarare enskild individ, utan tanke på att det finns en mängd hingstar verksamma inom aveln inom samma linje. Men det är som sagt bara vad jag tror.

Jag håller dock absolut med Dig om att det är intressant att blanda "källans" linjer för att se nedärvning. I mitt exempel är ju detta redan gjort :) och det var här del två i frågeställningen uppkom.

Jag är FÖR en bred genpool om det inte framgått med önskvärd tydlighet tidigare. Vilket då innebär att jag är FÖR att man använder mer än en hingstlinje!!! Skall jag då välja inom en hingstlinje, så vill jag ha den som jag bedömer som mest nedärvningssäker, den s k "källan", för min egen avel.

Men, det kan ju faktiskt lika gärna vara så att min bedömning är att hingsten, den s k "källan" mer är en produkt av sitt möderne än sitt fäderne och då skulle jag i så fall forska mer bakåt och kanske i stället gå via modern :) Så tänker jag ;)

Då så, då är jag med ochvi är nästan överens!?

Anledningen till att jag köpte min första arab var följande:

Gick och lärde mig westernridning.
Tränaren använde bara araber i undervisningen. Han sa: "Det funkar så bra med araberna som lektionshästar, enda problemet är om det står folk runt staketet till ridbanan och tittar, för då vill hästarna stanna och snacka med dem. De är så människokära."

Där föll jag ner i arabträsket och har aldrig lyckats kravla mig upp!:love:

Så där sade några bekanta till mig som varit i Polen och hälsat på, BF och vänner till henne, om Ekstern, (berättar bara som kuriosa)
De tittade på honom i boxen och där stod en intetsägande söt och lite tjock ponny typ. Men när han visades sen så var det wow.

Så där sade några bekanta till mig som varit i Polen och hälsat på, BF och vänner till henne, om Ekstern, (berättar bara som kuriosa)
De tittade på honom i boxen och där stod en intetsägande söt och lite tjock ponny typ. Men när han visades sen så var det wow.

Jag älskar den transformationen! När en häst plockar fram sin inre drake från att varit ingenting. Känner man till en sån häst är det alltid lika roligt att se folks miner när de börjar blåsa och fara runt.

Jag tycker Versaces och Trussardis mamma är ganska komplett, men då har jag bara sett få bilder på henne, och jag vet ju inte om dessa är redigerade.
Sedan har jag inte sett video på hur hon rör sig heller.

Men av det jag har sett så säger jag bara :love:

För er som inte vet vem hon är så heter hon Precious As Gold, och här kommer en bild på henne:

precious_sm.jpg

Jag tycker för min del att det är enögt att ha EN häst som mall, nu menar jag inte att DU har det jag måste citera någon, eftersom alla individer har fel eller nedärver fel. Även om du tar Precious och betäcker med en superhingst kommer det med fel. Gärna fel du inte kan se direkt på föräldraindividerna. Det går ju aldrig rakt framåt, och förr sa SE Uhlen "Champions producerar Champions"- nja säger jag. Du kan oftare få en avkomma som tar ett par kliv bakåt och man får nästan börja om, för att man kanske tänkt kortsiktigt eller helt enkelt för att DNA-strängar inte är SÅ lätta att förstå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
23 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka