Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Jag har nämnt det ett antal gånger :)

liksom uppkomsten av den s k rasstandarden m m m m

Om jag fick drömma så skulle alla enas om att rasen har olika typer, har alltid haft så, bland annat beroende på uppväxtförhållandena för hästarna, dvs miljön, men också annat.

Enas eller acceptera att så är fallet, sluta slåss om rätt och fel, och öppna en gemenskap för alla som uppskattar rasen, oavsett värderingen fin häst - ful häst.

Rasbenämningen är ju ursprungligen grundat på en plats, Arabien, där hästar av ett viss spektrum fanns - men med stor variation. Det som också är intressant är att det svenska kavalleriet föredrog de polska hästarna just för att de var klimatanpassade till vårt klimat.

Man skulle ju lika gärna kunna ha definitionen utifrån blod, dvs häst med rötter/rent blod från Arabien i stamtavlan. Allt annat är ju egentligen människans uppfinning för att kategorisera det människan vill ha.

Fast å andra sidan kan jag ju betecknas som ingen ;)

Senast ändrad:

Jag har nämnt det ett antal gånger :)

liksom uppkomsten av den s k rasstandarden m m m m

Om jag fick drömma så skulle alla enas om att rasen har olika typer, har alltid haft så, bland annat beroende på uppväxtförhållandena för hästarna, dvs miljön, men också annat.

Enas eller acceptera att så är fallet, sluta slåss om rätt och fel, och öppna en gemenskap för alla som uppskattar rasen, oavsett värderingen fin häst - ful häst.

Rasbenämningen är ju ursprungligen grundat på en plats, Arabien, där hästar av ett viss spektrum fanns - men med stor variation. Det som också är intressant är att det svenska kavalleriet föredrog de polska hästarna just för att de var klimatanpassade till vårt klimat.

Man skulle ju lika gärna kunna ha definitionen utifrån blod, dvs häst med rötter/rent blod från Arabien i stamtavlan. Allt annat är ju egentligen människans uppfinning för att kategorisera det människan vill ha.

så bra! Jag är ju rätt ny här...hehe. Har inte hunnit sita och läsa in mig på alla ideer som dryftats- smackade ju in på ett bananskal på ett ämne. Men jag förvånar mig över att man inte tänker på att vi har åtminstone tre lätt igenkänneliga fenotyper som vårdats ömt. för att ha ett bra material om trettio år ska vi nog inte diffundera typer allt för mycket, inte överlag i alla fall.

Däremot är det "ingen" som vill diskutera denna fråga, och det är så synd.

Jag tror att så länge några anser sig sitta inne med "sanningen" så kommer vi att slåss om rätt och fel. Dessutom är "sanningen" kanske inte riktigt så sann som vissa anser ;)

Så låt oss prata tre grundtyper, låt oss prata att hästens utseende kraftigt varierat mellan regionerna i Arabien, låt oss öppet säga att Nedj hade de hästar som ansågs vara vackrast - i någons ögon.

Jag tror också att rasstandarden uppfanns i just den tid när det blev väldigt populärt att kategorisera in djuren i olika raser, detta gäller väl inte minst hundraser. Det vanligaste var ju annars att hästen benämndes utifrån den region den kom.

Det kanske i så fall är mer korrekt att benämna vissa typer av arabiska fullblod som Nedj-hästar än som arabiska fullblod, om man nu vill skilja ut en region. Eller ha ett tillägg, arabiskt fullblod av Saklawi-typ, av Kuhailan-typ eller av Munichi-typ :)

Senast ändrad:

Vill bara inflika här att jag inte alls tycker att det är negativt att det finns olika typer. Men jag tror inte att vi kommer att ha enats, eller att araben kommer att ha blivit mer enhetlig, och det var väl det som var frågan?

Men jag håller med om att det är en styrka hos rasen som helhet att den finns i olika varianter.

Dock uppstår en fråga hos mig; vi ser ju i modern avel att olika linjer blandas "hej vilt". Kommer detta medföra att de tre ursprungliga typerna försvinner med tiden och ersätts allt mer av uppdelningen "show- arab" och "prestations- arab"? Och kanske den tredje typen; "busk- arab" ....;)

Tror som Du, tror jag ;) men önskar något annat.

För hästens skull, för rasens och för en eventuell gemenskaps skull så hoppas jag förstås att alla vill acceptera att rasen har stora variationer, att rasstandarden är som jag skrev tidigare och att var och en avlar utifrån sitt tycke och kunnande (så är det ju faktiskt även idag).

Men, kan man inte ens enas om grundfundamenta så tror jag att rasen kommer att vara uppdelad, liksom människorna, och detta kommer tyvärr aldrig att stärka rasens renommé eller rasens otroligt goda egenskaper som dess mångsidighet, temperament, ridbarhet (vi har världens äldsta ridhästras!!!! om nu ingen avlar bort de egenskaperna till förmån för något annat), ädelhet (som jag delvis ser som något relativt).

Så jag tycker det vore trevligt om folk lade bort sina egon och såg till rasen och hästens bästa! Inte till sitt eget, eller att ha rätt i sitt tyckande! Säger h*n som tycker och inbillar sig att h*n fortfarande är anonym ;)

Senast ändrad:

Hej Annika! Hittat hit på anmodan...

Jag är inte så anonym, bevars- min häst på fotot och han är brorsa till vissa andra hästar här i omgivningarna.

Fotot på presentationen då...

Hörde rykten om att mina killar diskuterades, men det kändes inte så farligt när jag läste det- tvärtom! Ska samla ihop mig lite för att delta i diskuterandet.

Välkommen, välkommen!
Ja de är ju två helbröder och det kan man ju inte riktigt tro vid första anblicken. Visuellt två olika typer vilket gör aveln än mer spännande. Vad finns bakom varje individ som poppar upp i en ny generation?

KL

Av tystnaden att döma kan jag anta att "ingen" vill diskutera rasen :) vill dock ändå lägga till en sak. Man pratar ju oftast om rastypiskt, men jag upplever det som att när man använder detta ord så är det oftast bara exteriören man avser, övriga egenskaper verkar ha fallit bort när man använder ordet, såsom uthållighet, mångsidighet t ex.

Helsyskon är ju alltid intressanta att se, för att försöka se förärvningen. Visste faktiskt inte att Era hästar var helsyskon och av utseendet så hade jag heller inte gissat det.

Några kombinationer som givit ganska intressanta resultat tycker jag är Metat-Ballerina, Medalj-Kurosza, Wadim-Szansa, Onsala borde ju ha en hel hop med jämföra Wadim/samma sto-avkommor.

Jag skulle gärna diskutera rasen men jag känner att jag inte har tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att ge mig in i den diskussionen :) Däremot läser jag alla era inlägg och filosoferar på andra sidan skärmen :)

;) Man får tycka också :)

Om rasens framtid inte minst.

Som jag ser det bygger mycket om arabhästen på myter, vilket i och för sig kan vara roligt, men är inte någon sanning direkt, så tyck gärna ;)

Ett helsyskon till finns, ett stoföl så det blir spännande att se vidare på.
Måste faktiskt tillskriva mitt sto att vilken hingst hon än betäcks med så
blir avkommornas kroppar väldigt bra samt att allt sitter där det ska och det sitter bra.

Olika feno samma geno.

Tja, rasens framtid.. Så länge inga krav eller prov sätts in för att hästarna ska bli godkända för avel så kommer det bli en väldigt spretig ras både utseende- och kvalitetsmässigt. Egentligen gör inte det mig så mycket att de ser lite olika ut för då innebär det att det finns en typ för alla, oavsett preferens. Det som jag tycker är mest tragiskt är att man inte använder sina hästar, framför allt hingstarna som marknadsförs som superhingstar. Det spelar ingen roll vad en häst med tanke på sin exteriör BORDE klara av om den inte BEVISAT att den verkligen gör det. Det kliar i hela min kropp när jag ser annonser på salu-hästar där man säljer "utmärkta hästar med superprestationer och superstam" och sen scrollar man ner i annonsen så står det att hästen inte är inriden trots att den är 13 år :mad:

Jag tillhör den kategorin som hellre skulle välja en otypad hingst som presterat framgångsrikt i någon sport än en typad hingst som vunnit allt i showringen.

Jag vet att många showhingstar används under ryttare men inte i en specifik gren. De rids men tävlar knappast i sportgrenar. Om du vill deltaga i en show så fungerar det inte med att komma med en vältränad distans/galopp/westerntävlad hingst. Hur bra den än är i sporten så hamnar den direkt i slutet av sin klass. Så är det bara.

Senast ändrad:

Fortfarande intressanta diskussioner här i tråden :) kan nån tänka sig att lägga upp nån bild av sin häst och berätta varför de just valt den hästen, hästens starka sidor och svaga sidor bara så man får se hur nån tänker ? :)

Nej, det måste ju inte vara antingen eller. Men så länge "showfolk" struntar att använda sina hästar till något annat än Dressyr L:C, om de ens är inridna, och så länge som de typade hästarna inte kan kan konkurrera på galoppbanan och därmed inte kommer användas av "sportfolket" så kommer uppdelningen bestå. För showfolk vill inte tumma på utseendet och sportfolk vill inte tumma på prestationen. Och de mittemellan-hästarna blir som oftast aldrig tillräckligt bra i vare sig sporten (i detta fall galoppen) eller i showringen.

Senast ändrad:

arabiskt fullblod av Saklawi-typ, av Kuhailan-typ eller av Munichi-typ :)
Bidrag till diskussionen:

Kuhailan:

kuhaydraw.jpg

Saklawi:

sawlawdraw.jpg

Munichi:

muniqidraw.jpg

Beskrivningar: http://www.bsprc.o-f.com/strain.htm

:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
23 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka