Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Sporttyp som jag ser det:

En häst med massa och muskler som avlats med tanke på att den ska prestera något inom någon gren som kräver någon form av ordentligt kroppsarbete. Fokus har lagts på att få en exteriör som ger hästen så optimala förutsättningar som möjligt för att ex kunna gå galopp men att man ändå ska se att hästen är en arab. Hästens anfädrar har dessutom själva använts i sporten, man har inte endast valt någon för att den ser bra ut. Hästen har inte endast långa ben på en tunn kropp med svanhals och gäddhuvud.

Och som jag skrev tidigare så har jag inte erfarenheten och kunskapen att kunna diskutera exteriör i detalj utan det här jag skriver nu är mer än helhetssyn som ur mitt perspektiv.

Det finns ju dessutom ett begrepp som heter "god ridhästmodell" ;) och som
används av exteriördomare.

Sporttyp som jag ser det:

En häst med massa och muskler som avlats med tanke på att den ska prestera något inom någon gren som kräver någon form av ordentligt kroppsarbete. Fokus har lagts på att få en exteriör som ger hästen så optimala förutsättningar som möjligt för att ex kunna gå galopp men att man ändå ska se att hästen är en arab. Hästens anfädrar har dessutom själva använts i sporten, man har inte endast valt någon för att den ser bra ut. Hästen har inte endast långa ben på en tunn kropp med svanhals och gäddhuvud.

Och som jag skrev tidigare så har jag inte erfarenheten och kunskapen att kunna diskutera exteriör i detalj utan det här jag skriver nu är mer än helhetssyn som ur mitt perspektiv.

Finns ju hur många arabhästar som helst som ser ut så i showringen...men då kallas de showhästar...

Ja, och då kanske skillnaden ligger i om de använts eller inte? Bevisat sin duglighet som rid- och sporthäst.

Varför måste det bevisas? Med lite näsa för hästar kan man väl själv avgöra om hästen har möjligheter att fungera under ryttare och det finns väl ingen häst som inte går att ridas. Däremot hållbarheten kan väl endast avgöras efter många års träning och då gäller väl 50% åtminstonde god omvårdnad och rätt ryttare eller....?

*kl*

För att ta ett exempel på varför man, om man är ute efter sportprestationer, inte väljer en showhingst.

Låt säga att du vill köpa en labrador att använda till jakt. Då väljer du ju förmodligen en labrador som avlats på jaktmeriter och inte en som avlats på utställningsmeriter. Visst, utställningshunden går säkert också lära att jaga och kan kanske bli superduktig men du vill gardera dig i största möjliga mån och därför väljer du jakt-linjen. Dvs du optimerar dina möjligheter att få den typ av hund du är ute efter. Ingen kan ju någonsin garantera resultatet men du har större sannolikhet att lyckas om du väljer "rätt" från början.

Men det är väl självklart att man måste bevisa något man påstår. Utan bevisning så faller ju påståendet platt. Spelar ingen roll hur god näsa man har eller hur goda förutsättningar hästen har för du kan inte bekräfta ditt påstående förrän du faktiskt låtit hästen genomföra det du påstår att den duger till. Påstående och fakta är ju två olika saker.

Jag förstår precis vad du menar men jag tycker att det ligger så mycket fördomar mot showhästar just att folk inte tror att de är ridbara. Jag är hur mycket som helst emot att just klassificera araberna som bruks, show, sport-araber. Det är också så otroligt tråkigt att det fixeras vid att hästar som vinner show har gäddskallar. Självklart händer det men i regel ha de lite mer att komma med.

Men varför är det då ingen som gör något vettigt försök att motverka fördomarna och bevisa att det faktiskt går att göra annat med sin showhäst? Varför ser man inte dessa påstådda ridbara hästarna i tävlingssammanhang utanför showringen?

Att oddset för att du ska för en bra avkomma, oavsett gren, ökar om du har två föräldrar som bevisat att de kan prestera inom just den grenen.

Kika på de riktigt "stora" hingstarna i världen så är det få med gäddskallar. Dish har dom men inte gäddskallar.

Jag tror inte oddsen är så nämnvärt mycket högre pga just vinnande förädrapar utan man bör nog kika lite längre bak i stamtavlan vad som döljer sig. Tro, tur och fakta bör man ha med sig i avelskassen.

Kl

Vi har ju tidigare varit inne på detta med ridbarhet och prestation. Ridbarhet är ju mer än exteriör, som jag tror vi alla enats om, i alla fall mer eller mindre.

För att repetera, det handlar om psyke, det handlar om hur hästen svarar på träning, hur den klarar stress- och tävlingsmoment m.m. Detta vet Du aldrig förrän Du prövar just dessa situationer.

Ridning till skillnad från show handlar också om ett långsiktigt uppbyggnadsarbete.

Du kan utsätta hästen för liknande, men det är inte alls säkert att svaret på den situationen verkligen ger svaret på den "riktiga" situationen.

Och återigen, alla hästar, om de inte är skadade, går att åka häst på, men det är väl inte detta vi menar med ridbarhet?

En av arabhästens rasegenskaper, eller om man så vill i rastypen ingår; uthållighet. Enda sättet att testa just denna egenskap är väl just en ridgren baserad på uthålligthet.

Senast ändrad:

Hej Alla... Oj gick inte och tittade här och såg att ni skrev .. OM MIG!

JAPP jag har köpt Susanna Uhléns Clasz och JAPP jag har EKEMIR hemma för Dressyrträning !!!!!! :)

Mvh Petra

Gwarant har jag träffat både i bra kondis och under betäcknings säsong, iofs tar både ock mkt på krafterna, men har inte fått nån *pang* känsla utav honom, men har även sett honom på utställning och då har det varit annat.
Men det går ju inte att sticka under stol med att det är en bra hingst som är snygg OCH preserar! Elgoe till Ella som tagit fram honom.

Hiba min (snart) tvåriga unghäst som letar ägare undan mitt meriterade sto e. Glaz
Har dåligt med bilder
Men ifrån i sommras, ett år
282750_10150867134926461_761538751_n.jpg

från helgen som var, halt på banan men knatade på bra ändå
397682_10151478211971461_860074054_n.jpg

Har kirrat ny kamera som jag ska försöka lära mig sam thitta dagsljus så kan jag bjuda på fler bilder

Har även varit och kikat på Ekemir, tycker personligen om stammen, temperamentet :love:, men annars så var han rätt alldaglig när jag var där - iofs tråkigt väder, Men hittade inte så mkt som störde massor.
Är en grov häst utan att vara tung som många "svenska" araber är med väldigt trevlig attityd.
Han har gått i anglo (?) aveln utomlands o har ett fåtal avkommor.
Ekemir står nu hos en tjej som tävlar o tränar ett par araber i dressyr. Hon har bla köpt Uhlens Glaz avkomma.

ZigiZan är det ju bara så trist med! Såg mkt gott i den hingsten. Hoppas o dörmmer lite om att han får gå med lite ston o betäcka isommar iaf okanskse "kicka igång" sas, naturen är ju magisk ibland så man vet ju aldrig.

Matisse är jag iaf nyfiken på, vill också se film eller live. Men står på MTC så det är lite långt bort.
MM är jag oxå intresserad utav att se live o bygga egen uppfattning om - för mer än ansikte måste han ha bla om man kollar på möderne samt vilka uppfödare som valt honom till vilka ston - men det är ju långt dit för mig oxå...

-------------------------

Hej Alla... Oj gick inte och tittade här och såg att ni skrev .. OM MIG!

JAPP jag har köpt Susanna Uhléns Clasz och JAPP jag har EKEMIR hemma för Dressyrträning !!!!!!

Mvh Petra

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
948
· Visningar
23 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka