Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Men Bullen, varför är du så aggressiv i dina kommentarer? Det är ingen som har påstått något annat än rena fakta kring hingsten som försvarar så hett, och faktum är att vi är flera som är ärligt intresserade av honom!

Oj, inte alls meningen! Jag har nog vaknat på fel sida...Sorry

MEN jag har läst hela trden och tycker det är onödigt mycket sura kommentarer. Som mina...
Men jag kan ju bara öppna munnen om sådant jag VET? Inte gissa vilt om hästar jag inte känner. DET tycker jag fler kunde överväga.

Senast ändrad:

Kul om han har ston i hela europa bokade, viste inte ens han skulle stå på semin.
Har/hade lite svårt att tro på det dock. Men att han har ston bokade här i sveriga har jag inte svårt alls att tro.
Var spekulant på honom till min ena märr men valde annat alternativ denna säsong.

BIlden du länkar till togs samma dag som jag var där och kikade på honom :)

Al Hisan som har bilden på sin fejja har ett sto som är dräktigt med honom nu. Jag tycker den bilden är ball!

KL
Så många ggr jag läser om att arabavelsfolket avlar endast för att tjäna pengar. Min fråga är således om det är fult att tjäna pengar på avel? Varför betäcker ni era ston? Allt kan väl inte vara för eget behov eller???? De polska hästarna hålls högt men avlar polackerna för välgörenhet?

KL

Jag känner inte till de hingstar Ni diskuterar för fullt, men vad jag förstår har de relativt nyligen kommit till Sverige. Såg en film på en av dem, när en kille var ute och red - och det såg jättetrevligt ut.

Att diskutera en enskild individ så här på nätet kan ställa till mycket skada, framför allt när diskussionen handlar mycket om tyckande, smak och värderingar, mer än om fakta. På någon sätt så sitter allting kvar när man sagt något på nätet, även om det är fel, så kommer folk i håg det.

Jag skulle vilja veta litet mer fakta om hingstarna, stam, har de gjort något, är de inridna, prestationer i utställningsringen etc. Men framför allt, om de skall verka som avelshingstar, har de verkat i aveln tidigare, har de lämnat något etc etc.

Tyvärr är det ju så att man meriterar inte en hingst på en kvart, eller ett halvår, det tar tid. Och är det meningen att dessa hingstar skall meriteras i någon ridsportsgren eller "bara" genom show?

KL

Jag känner inte till de hingstar Ni diskuterar för fullt, men vad jag förstår har de relativt nyligen kommit till Sverige. Såg en film på en av dem, när en kille var ute och red - och det såg jättetrevligt ut.

Att diskutera en enskild individ så här på nätet kan ställa till mycket skada, framför allt när diskussionen handlar mycket om tyckande, smak och värderingar, mer än om fakta. På någon sätt så sitter allting kvar när man sagt något på nätet, även om det är fel, så kommer folk i håg det.

Jag skulle vilja veta litet mer fakta om hingstarna, stam, har de gjort något, är de inridna, prestationer i utställningsringen etc. Men framför allt, om de skall verka som avelshingstar, har de verkat i aveln tidigare, har de lämnat något etc etc.

Tyvärr är det ju så att man meriterar inte en hingst på en kvart, eller ett halvår, det tar tid. Och är det meningen att dessa hingstar skall meriteras i någon ridsportsgren eller "bara" genom show?

Jag kan ju bara svara på en del och nu verkar jag tydligen hysterisk...

Ekemir är e Emigrant och ue ett Monogramm-sto. inmätt till 155 cm som treåring, men är definitivt större nu.Han är bara visad på "premiering" i Belgien och det gick utmärkt.
Han köptes , ivrigt påhejad av mig som tävlat dressyr en del och med hjälp av en tämligen prominent arabtjej , som árab att rida dressyr på då han har en utmärkt mekanik och bärighet. Vi lämnade huvud och typ frågorna därhän och tittade mer på HALS (nu lite tråkig från nervskadetiden)men han är ganska uppmärksammad utomlands då det är få Emigrantsöner som inte synts ute redan. (Ägarna har spekulanter på semin från Sydfrika och Polen bland annat, i rätt stora mängder till och med men det är inte bstämt om han ska tappa semin eller inte)Han har fått motsvarande klass ett föl i Belgien, Angloarab. Arabavkommorna är inte visade än.

Senast ändrad:

KL
Så många ggr jag läser om att arabavelsfolket avlar endast för att tjäna pengar. Min fråga är således om det är fult att tjäna pengar på avel? Varför betäcker ni era ston? Allt kan väl inte vara för eget behov eller???? De polska hästarna hålls högt men avlar polackerna för välgörenhet?

Bästa sättet att skapa sig en liten förmögenhet på att avla arabhästar är att börja med en riktigt stor.

Fult är ju till att börja med en värdering, motsatsen är ju fint!

Finns det då någon sanning i värderingar? Är Ditt värdeomdöme mer sant än mitt?

Det är en svår frågeställning Du tar upp, om något är fult eller inte. Behöver det överhuvudtaget vara någonting?

Att försöka bedriva näringsverksamhet, som är det enda, per definition, som har ett vinstsyfte, inom avel är nog del flesta eniga om är väldigt svårt. Väldigt svårt på så sätt att det faktiskt är svårt att få lönsamhet i avel. Det som oftast är mest lönsamt är att ha hingst för betäckning, framför allt om hästen inte har kostat så mycket i meritering.

Om det är svårt att få lönsamhet är ju ett sätt att öka denna att höja priserna på det man försöker sälja. Här kan man möjligtvis tycka att "marknaden" fungerar mindre bra. Att shejkerna kan betala x antal hundratusen eller miljoner för något de vill ha är en sak, räknar man om vad de betalar i förhållande till deras intäkter så är det oftast mindre än tio svenska kronor, dvs de pengar de betalar för en häst tjänar de på några sekunder eller minuter på oljeintäkter!

Vad jag personligen kan tycka är åtminstone en icke-fungerande marknad, sedan fult eller fint kan någon annan bedöma, är när man säger att min häst är värd säg 300.000:-, så vill Du köpa denna omeriterade unghäst eller häst så får Du betala 300.000:- för jag anser att den har potential.

Jämför man då denna häst med utannonserade hästar med samma utbildningsnivå så kanske det är ett "överpris" på 250.000:- till 275.000:-, vilket då skulle motsvara värdet av stamtavlan.

Fortsätter senare.....

Roligt att han är visad på premiering. Vad blev resultatet mer än att det gick utmärkt :)

Hur mycket har han använts i Anglo-avel? Och hur mycket i arab-avel.

Om jag nu förstått Ditt inlägg korrekt så är han alltså inköpt i första hand som ridhäst inom dressyr, så utan att ha följt tråden ordentligt, vad har han för utbildningsnivå?

Fult är ju till att börja med en värdering, motsatsen är ju fint!

Finns det då någon sanning i värderingar? Är Ditt värdeomdöme mer sant än mitt?

Det är en svår frågeställning Du tar upp, om något är fult eller inte. Behöver det överhuvudtaget vara någonting?

Att försöka bedriva näringsverksamhet, som är det enda, per definition, som har ett vinstsyfte, inom avel är nog del flesta eniga om är väldigt svårt. Väldigt svårt på så sätt att det faktiskt är svårt att få lönsamhet i avel. Det som oftast är mest lönsamt är att ha hingst för betäckning, framför allt om hästen inte har kostat så mycket i meritering.

Om det är svårt att få lönsamhet är ju ett sätt att öka denna att höja priserna på det man försöker sälja. Här kan man möjligtvis tycka att "marknaden" fungerar mindre bra. Att shejkerna kan betala x antal hundratusen eller miljoner för något de vill ha är en sak, räknar man om vad de betalar i förhållande till deras intäkter så är det oftast mindre än tio svenska kronor, dvs de pengar de betalar för en häst tjänar de på några sekunder eller minuter på oljeintäkter!

Vad jag personligen kan tycka är åtminstone en icke-fungerande marknad, sedan fult eller fint kan någon annan bedöma, är när man säger att min häst är värd säg 300.000:-, så vill Du köpa denna omeriterade unghäst eller häst så får Du betala 300.000:- för jag anser att den har potential.

Jämför man då denna häst med utannonserade hästar med samma utbildningsnivå så kanske det är ett "överpris" på 250.000:- till 275.000:-, vilket då skulle motsvara värdet av stamtavlan.

Fortsätter senare.....

Om det var riktat till mig angående hur fula hästar blir av distans så skrev jag att det var min ÅSIKT. Jag ser inte någon skönhet i hur kropparna blir av den typen av träning, lika lite som att jag ser en skönhet i en marathonlöpares kropp. Man har all rätt i världen att ha en åsikt så länge man inte säljer in den som FAKTA, kan vi inte enas om det?

Så sant, men det är vår tid och oundvikligt.

Jag vill också gärna veta om hingstar överhuvudtaget är inridna. Och ridtränas. Det går ju inte ens att veta om hästen har ett bra temprament om den inte är inriden. Sen kan den vara hur snäll som helst i boxen och lätt att lasta bla bla.

Hur gjorde Du kopplingen att detta skulle vara riktat till Dig?

Mitt inlägg är ett svar på AL:s inlägg om det är fult att tjäna pengar på avel!

Roligt att han är visad på premiering. Vad blev resultatet mer än att det gick utmärkt :)

Hur mycket har han använts i Anglo-avel? Och hur mycket i arab-avel.

Om jag nu förstått Ditt inlägg korrekt så är han alltså inköpt i första hand som ridhäst inom dressyr, så utan att ha följt tråden ordentligt, vad har han för utbildningsnivå?

Han fick Premium klass ett och bra kritik överlag. Han är inte på någon nivå alls ännu, han anlände med en skada i nacken som fortplantat sig ut i ena sidan och har bara blivit promenadriden till nu när han mjuknat. Han reds in av en A-tränare i Belgien och det finns en bra grund, men nu är han inte tävlingsbar tycker ägarna. De vill inte starta lätt C. Jag vet inte exakta antalet anglo föl, jag har sett nån bild på en eller två. Det är inte en ras som intresserar mig så värst, så jag har inte koll. Jag vet inte heller totala antalet föl, men jag vet att det visade sig vara fler än vad ägarna trott först.

Hur gjorde Du kopplingen att detta skulle vara riktat till Dig?

Mitt inlägg är ett svar på AL:s inlägg om det är fult att tjäna pengar på avel!

Jag tänkte på min kommentar om fula kroppar och det var inte någon citation hos dig! Behövde göra en pudel!!! Såg inte syftningen..

Senast ändrad:

Aha ;)

Tråkigt med skadan, hoppas den har en prognos att läka ut.

Det ser ok ut, någon form av kompression men sist jag tittade på honom, på film, var han mer rörlig. Det var självklart ett slag för ägarna men de ville inte skicka tillbaka honom till Belgien utan han fick vara kvar. Jag har en serie med foton där man kan se progress månad för månad, men med tanke på hur de kan användas tänker jag inte dela med mig...
Fotot från i höstas visar en anslående förbättring.

Kl...

Vill bara dela med mig av en väldigt direkt påminnelse om att inte lita för mycket på våra kloka araber..
Jag har själv länge litat för mycket på min dam, och vetat om det..

Men fick i veckan en påminnelse när min pappa var nära att få dubbla bakhovar i bröstkorgen vid fordring i hagen..
Något liknande har aldrig hänt förut, men kyla och vintervila kan få även en 20åring att tappa huvet.. Och rädd blev jag när jag kom på vilka långa brodd hon har! Så nu går hon för första gången under namnet kärringen.... ;)

Så jag skickar en allmän påminnelse och hoppas att vi alla slipper onödiga hårda närkontakter...

Det ser ok ut, någon form av kompression men sist jag tittade på honom, på film, var han mer rörlig. Det var självklart ett slag för ägarna men de ville inte skicka tillbaka honom till Belgien utan han fick vara kvar. Jag har en serie med foton där man kan se progress månad för månad, men med tanke på hur de kan användas tänker jag inte dela med mig...
Fotot från i höstas visar en anslående förbättring.

Men fy vad tråkigt! Fick de ingen information om skadan? Det är ju isåfall bedrägeri. Låter ju som om det kommer att ha stor betydelse för han använsning.

När vi ändå är inne på detta med åsikter och värderingar ;) ;)

vad är en "fin" häst?

Är inte detta en värdering i sig?

Och beror det inte på vad man själv har för värderingar och framför allt intresse i botten?

Jag tänker så här; om jag är intresserad av show så är en fin häst för mig någon som går extremt bra på utställning, ännu finare blir han eller hon om de dessutom lämnar avkommor som gör samma sak, dvs går bra i ringen.

Om jag är intresserad av dressyr är en häst "fin" om den är duktig i dressyr, intresserad av hoppning, duktig hoppare, distans - presterat bra på distansen etc etc.

Sedan finns vi andra, eller åtminstone jag, som inte har några speciella preferenser utan uppskattar hästen efter dess egna kvaliteter, vilket innebär att jag inte tänker "fin" häst, mindre "fin" häst - däremot kan jag tycka att någon har dålig exteriör etc.

Nu menar jag inte att mitt sätt att se en häst på något sätt är bättre än något annat, jag försöker bara hitta vad ordet FIN kan innebära :)

Men fy vad tråkigt! Fick de ingen information om skadan? Det är ju isåfall bedrägeri. Låter ju som om det kommer att ha stor betydelse för han använsning.

De läste om det på nätet inan de köpte honom och han passerade veterinärundersökning på något märkligt vis- röntgade ben men inte nacke..., så det var nog inte mycket att bråka om. De gillar sin häst och hoppas kunna ge honom ett bra liv, det är inte frågan om att han måste prestera eller leverera en massa tur nog. De pratade om att i värsta fall kastrera honom och ha honom som sällskap till blivande unghästar om han inte blev ridbar men inte hade ont.

Senast ändrad:

Kl...

Vill bara dela med mig av en väldigt direkt påminnelse om att inte lita för mycket på våra kloka araber..
Jag har själv länge litat för mycket på min dam, och vetat om det..

Men fick i veckan en påminnelse när min pappa var nära att få dubbla bakhovar i bröstkorgen vid fordring i hagen..
Något liknande har aldrig hänt förut, men kyla och vintervila kan få även en 20åring att tappa huvet.. Och rädd blev jag när jag kom på vilka långa brodd hon har! Så nu går hon för första gången under namnet kärringen.... ;)

Så jag skickar en allmän påminnelse och hoppas att vi alla slipper onödiga hårda närkontakter...

Ja se livet med hästar! Vi ska aldrig lita på dem helt ;) Jag blev avskickad av mitt arabsto i höstas (som annars har lyckats balansera kvar mig på ryggen otaliga gånger när vi råkat ut för oförutsedda händelser, hon vill inte tappa mig...) och landade i en stenmur och skadade låret. Fast det var mitt eget fel, hade inte spänt sadelgjorden (alls) så sadeln snurrade runt... Två dagar efter levererar min shetlandsponny, som aldrig lagt ett öra bakåt åt mig, en spark rakt på lårskadan!! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård