Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Bild på världens kanske mest trofasta och älskvärde häst -Bambi! Innehavare av de största ögonen jag sett tror jag :love:

Bambi.jpg

e: Gotcha u: Mirkhana - Probat

Hojtar till Djezima :angel:

Ååå vilka vackra ögon! Syns att det är världens klokaste häst det med... ;)

Ja Cornelia, han ser jättefin ut.

Jag fick bara inte ihop det med att han först var såld en gång, sedan till salu igen (vilket i min värld innebär att köparen av någon anledning backat) och dessutom säljs som ridhäst och inte som avelshingst. Får i och för sig fortfarande inte ihop att polackerna säljer en fin avelshingst som RIDHÄST.

Vad jag menar är att säljer man en häst som ridhäst så är man ganska bra friskriven om han eller hon inte fungerar inom aveln, för att man inte sålt den som avelshäst. Och vice versa förstås, dvs säljer man en häst som avelshäst så kan man inte stå till ansvar för hur den är som ridhäst.

Det känns som att ibland får man ta och värdera den information man får, vem är avsändare, i vems intresse säger någon någonting.

Hur som helst, jättefin hingst och hoppas att han passar bra till det ändamål han är såld för, dvs ridning. Och show som bonus verkar det som ;)

Ekemir har gått en distansritt på 30 km om jag inte minns fel. Det har även Magnum Psyche gjort. Så det är inget som jag skulle se som en merit på något plan faktiskt.
Med det säger jag inte att han inte kommer bli jätte bra eller att han inte har potential.
Bara att den prestationen är inte mkt att hurra för. Men det kommer säkert andra prestationer i framtiden.

Gwarant har jag träffat både i bra kondis och under betäcknings säsong, iofs tar både ock mkt på krafterna, men har inte fått nån *pang* känsla utav honom, men har även sett honom på utställning och då har det varit annat.
Men det går ju inte att sticka under stol med att det är en bra hingst som är snygg OCH preserar! Elgoe till Ella som tagit fram honom.

Hiba min (snart) tvåriga unghäst som letar ägare undan mitt meriterade sto e. Glaz
Har dåligt med bilder
Men ifrån i sommras, ett år
282750_10150867134926461_761538751_n.jpg

från helgen som var, halt på banan men knatade på bra ändå
397682_10151478211971461_860074054_n.jpg

Har kirrat ny kamera som jag ska försöka lära mig sam thitta dagsljus så kan jag bjuda på fler bilder

Har även varit och kikat på Ekemir, tycker personligen om stammen, temperamentet :love:, men annars så var han rätt alldaglig när jag var där - iofs tråkigt väder, Men hittade inte så mkt som störde massor.
Är en grov häst utan att vara tung som många "svenska" araber är med väldigt trevlig attityd.
Han har gått i anglo (?) aveln utomlands o har ett fåtal avkommor.
Ekemir står nu hos en tjej som tävlar o tränar ett par araber i dressyr. Hon har bla köpt Uhlens Glaz avkomma.

ZigiZan är det ju bara så trist med! Såg mkt gott i den hingsten. Hoppas o dörmmer lite om att han får gå med lite ston o betäcka isommar iaf okanskse "kicka igång" sas, naturen är ju magisk ibland så man vet ju aldrig.

Matisse är jag iaf nyfiken på, vill också se film eller live. Men står på MTC så det är lite långt bort.
MM är jag oxå intresserad utav att se live o bygga egen uppfattning om - för mer än ansikte måste han ha bla om man kollar på möderne samt vilka uppfödare som valt honom till vilka ston - men det är ju långt dit för mig oxå...

Senast ändrad:

Ja verkligen otroliga ögon. Ibland när han stod och tittade ut över vidderna på något berg (hade honom ofta lös som sagt) så kunde jag verkligen se historiens vingslag i blicken på honom. Om jag kisade lite var han som ett stolt polskt sto för många många år sedan... Saknar honom innerligt.

Tittade just på Ekemir på youtube samtidigt som jag slog upp honom i stamboken, gjorde en (för mig :D) intressant upptäckt: hans mormor är Erudycja -roligt!

Hon är ju mamma till min jättehäst e: Wadim, har visat någon bild på honom tidigare men nu slänger jag in en till bara för det :o

min+092.JPG

Busigdemon: Hon ser fin ut, din Hiba! Ser ut att kunna få ett riktigt "polskt" utseende när hon vuxit till sig. Hoppas hon kommer till någon som vill utveckla henne inom någon disciplin, antar att det är vad du också vill!:)
Ser gärna fler bilder, har ju också en Glaz- dotter (KE Pasja u. Plannja e. Etogram).

Fjellhjelm; det var en ljuvlig bild!

Kimmis, jag menade inte att det var någon merit att ha gått 30 km distans, men jag hoppas att de försöker meritera honom på något sätt. Intressant hingst tycker jag, ser mycket välbyggd ut. Och temperamentet är nog det allra viktigaste för mig. Vill bara ha snälla, godsinta hästar!

Tycker du Ekemir är GROV?
Han är ju hög på benen och lätt i kroppen! Jag såg honom nyss och jag måste säga att han är inte GROV i alla fall.

Busigdemon: Hon ser fin ut, din Hiba! Ser ut att kunna få ett riktigt "polskt" utseende när hon vuxit till sig. Hoppas hon kommer till någon som vill utveckla henne inom någon disciplin, antar att det är vad du också vill!:)
Ser gärna fler bilder, har ju också en Glaz- dotter (KE Pasja u. Plannja e. Etogram).

Fjellhjelm; det var en ljuvlig bild!

Kimmis, jag menade inte att det var någon merit att ha gått 30 km distans, men jag hoppas att de försöker meritera honom på något sätt. Intressant hingst tycker jag, ser mycket välbyggd ut. Och temperamentet är nog det allra viktigaste för mig. Vill bara ha snälla, godsinta hästar!

Hoppas att han ska bli meriterad mer? Vad har du själv för meriterad hingst??;)
Han står hos Petra i Mjölby för att tävla, hur många arabhingstar gör det idag undrar jag. Han är first premium stallion i Belgien i alla fall.

Ekemir har gått en distansritt på 30 km om jag inte minns fel. Det har även Magnum Psyche gjort. Så det är inget som jag skulle se som en merit på något plan faktiskt.
Med det säger jag inte att han inte kommer bli jätte bra eller att han inte har potential.
Bara att den prestationen är inte mkt att hurra för. Men det kommer säkert andra prestationer i framtiden.

Väldigt generöst av dig att inte döma ut honom genast. du måste vara en stor uppfödare, eller?:D
Vad är en prestation att hurra för, tycker du? Är det inte bra att hingstar är ute och tävlar. Det är ju egentligen mer en merit för deras PSYKE än något annat, distans är ju en rätt i övrigt intetsägande sport.

Grov utan att vara tung som många "svenskar" är. Förstå mig rätt.
Kikar man på de "nya polska" så är de i regel lite lättare än vad han var nä rjag kikad epå honom.
Men han är inte grov i jämnförelse med de flesta "svenskpolska" sas - hänger ni med?

Håller annars med om att han har ngt längre ben, men dem är oxå stadiga. Ska som sagt bli intressant o se honom senare på dressyr (?) banorna.

Cornelia: Konstigt vore det väl annars med tanke på stammen ;)
Vore väldigt tacksam om en driven ryttare vill ta sig an henne, men nu får man väl vara glad om man bara hittar en som är vettig? :crazy:

Jag vet bara att de som äger honom satsar tid och pengar och intresse för att han ska tävla i ridklasser. Han är inte köpt som show-arab men ändå har de folk över hela Europa som bokat. UTAN knyck på näsan...

Man kan ju börja med att faktiskt komma till TÄVLING ;)
30 km är inte tävlingsklass, de börjar på 50 km.
En riktig prestation inom distans tycker jag det börjar bli när man tävlar 120 km, eller om man tävlar säsong efter säsong i väldigt många år utan skador, men då tycker jag iaf att man måste upp på 80 km.

Sen måste man ju börja någonstans, så ser ju livet ut. Men övriga prestationer i grenar så tycker jag att det inte börjar bli riktigt bra förens man lämnar lätt klass. Med undantag för kanske La i hoppning, för ofta är våra araber små, och ofta klarar de inte avstånden mellan hindrena på högre höjder.

Sen är det givetvis bra att få en hög procent i lägre klasser i dressyr med, en bra början, men kommer man inte längre så spelar det ju ingen roll hur bra början var.

När du säger att distans är en intetsägande sport så visar det att du nog inte har tävlat distans, iaf inte på högre nivå.

Nu är vi på fel spår igång, påstår inte att det är en show häst som råkade bli för grov.
Ger bara min åsikt om vad jag tycker om hingsten.
Har heller inte påpekat att han har ett fult rakt huvud.
Finns kanske en anledning jag valde att åka bil 2-3 timmar bara för att slå en kik på honom? Så nu lugnar vi oss :)
Ekemir här väl ändå inga ston bokade över "hela europa"? Men ser mkt väl att han får flera ston här i vår/sommar. Ska bli intressant vad han kan lämna med arabston.
Kul med en driftig ägare och att ägaren nu har två bra hingstar som ska matchas!

Man kan ju börja med att faktiskt komma till TÄVLING ;)
30 km är inte tävlingsklass, de börjar på 50 km.
En riktig prestation inom distans tycker jag det börjar bli när man tävlar 120 km, eller om man tävlar säsong efter säsong i väldigt många år utan skador, men då tycker jag iaf att man måste upp på 80 km.

Sen måste man ju börja någonstans, så ser ju livet ut. Men övriga prestationer i grenar så tycker jag att det inte börjar bli riktigt bra förens man lämnar lätt klass. Med undantag för kanske La i hoppning, för ofta är våra araber små, och ofta klarar de inte avstånden mellan hindrena på högre höjder.

Sen är det givetvis bra att få en hög procent i lägre klasser i dressyr med, en bra början, men kommer man inte längre så spelar det ju ingen roll hur bra början var.

När du säger att distans är en intetsägande sport så visar det att du nog inte har tävlat distans, iaf inte på högre nivå.

Haha, en öm tå?

Jag tycker det verkar vettigt att köra en nybörjarklass innan man går fullt ut. Han var fem när han tävlade och inriden vid fyra- hur bråttom är det?

Distans är som marathon, vilket jag tävlat, men med veterinärkoll. Hästarna blir rätt fula av träningen dessutom, men det är min åsikt. Jag låter dig ha din.

Ekemir slant på en matta vid en veterinärgrind och gick omkull rätt illa, efter det har han inte "meriterat" sig mer i distans då han fick en smäll på nacken som nu börjat läka ut ordentligt. (Jag har följt honom nära sedan han kom då jag känner ägarna en del sedan många många år)

Du verkar ju känna dem också?

Nu är vi på fel spår igång, påstår inte att det är en show häst som råkade bli för grov.
Ger bara min åsikt om vad jag tycker om hingsten.
Har heller inte påpekat att han har ett fult rakt huvud.
Finns kanske en anledning jag valde att åka bil 2-3 timmar bara för att slå en kik på honom? Så nu lugnar vi oss :)
Ekemir här väl ändå inga ston bokade över "hela europa"? Men ser mkt väl att han får flera ston här i vår/sommar. Ska bli intressant vad han kan lämna med arabston.
Kul med en driftig ägare och att ägaren nu har två bra hingstar som ska matchas!

Jodå, han har ston bokade... Eller vvet du något jag inte vet? :)och han har flera föl i Frankrike och Belgien. Jag vet att det finns Anglo men också några araber.

Men Bullen, varför är du så aggressiv i dina kommentarer? Det är ingen som har påstått något annat än rena fakta kring hingsten som försvarar så hett, och faktum är att vi är flera som är ärligt intresserade av honom!

Kul om han har ston i hela europa bokade, viste inte ens han skulle stå på semin.
Har/hade lite svårt att tro på det dock. Men att han har ston bokade här i sveriga har jag inte svårt alls att tro.
Var spekulant på honom till min ena märr men valde annat alternativ denna säsong.

BIlden du länkar till togs samma dag som jag var där och kikade på honom :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024