Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Och så lite bilder på underverket. Jag behöver definitivt en bättre kamera än iPhonen när pållan får flipp.. Allt blev bara sudd :-(

Hon ser klart smalare ut på bild är vad hon är i verkligheten.. Ger henne just nu 20 mj mer än hon "borde" behöva.. Skumma häst..

Lite lugnare flipp:
734187_471001486269043_1391755707_n.jpg

Nöjd efter att flippet:
309696_471001246269067_469435528_n.jpg

555332_471001356269056_1656339357_n.jpg

Omöjlig att få bra bilder på, hon vill bara vara i mitt ansikte hela tiden, så det gäller att skynda sig ta fotot..:)
385331_471001659602359_599130545_n.jpg

/Lavinia och OmNom

Tack! Vi vet..

Jag smälter alltid när hon tittar på mig.. Hopplöst, hon blir bara mer och mer ouppfostrad.. Går ju inte att motstå...

/Lavinia, väldresserad matte.

Ja du, vi är många väldresserade arabhästmattar.... Vi är deras betjänter, och det är de så medvetna om!

Men det gör inget, jag är gärna passopp och butler åt fyrbeningarna, de ger så mycket tillbaka (bland annat i form av smältande ögonkast!;)) så man förlåter dem både det ena och det andra ...

Mmmm..

Jag brukar säga att det är tur att Nomman är så söt.. Hon charmar verkligen ALLA (även stallägarens dräng som inte gillar hästar, stallägaren kallar henne för söthästen, trots att han nästan varje kväll får slåss med henne när hoven ska tvättas)..

/Lavinia

Från det ena till det andra igen; vad säger ni här inne om Gwarant? Mycket välmeriterad prestaionsmässigt, 42 exteriörpoäng på avelsvärdering, jättefin stam, även utställningsmeriterad.
Har kikat på honom tidigare men vet inte vad han har lämnat för avkommor. Någon som vet?

Har inte sett något om hans avkommor tyvärr. Synd tycker jag.

KL

Dagens ridtur höll på att bli alldeles för spännande för min smak...

Det sprang ett stort vildsvin över vägen när jag red. Min hund Yatzy väljer då detta tillfälle att för första gången i sitt liv att inte lyssna på inkallning... Hon sätter med andra ord efter vildsvinet i full fart! Vildsvinet som ser att det är en jävligt lite byracka som jagar den stannar, vänder och börjar jaga henne...

Jag som tenderar att tappa hjärnan när nån försöker skada mina hjärtan, oavsett vad för art det är på hjärtat, sätter hälarna hårt i Pselmas sidor och komenderar full galopp ut på åkern, hon är inte sen att svara och vi galopperar rakt mot den fula grisen. Tack o lov så insåg grisen att den inte ville bråka med 500 kg häst, så den vände och sprang åt andra hållet.

Extremt glad att vi inte behövde gå i närstrid med vildsvinet, för de kan ju skada en häst rätt rejält...
Men jag tänker inte alls när jag måste skydda nån jag älskar, oavsett om det är en människa eller ett djur.
Ibland är det en bra egenskap, jag bävar inför den dagen det inte är det.

Men all heder till min modiga häst som inte tvekade en sekund utan galopperade i full fart mot vildsvinet, och sedan stannade när det vände. Så hon visste nog precis vad vi höll på med! :love:

Ousch, araberna är modiga hästar!!!
Det kan gå riktigt illa med vildsvin, min dotters man och deras lilla jr- tik blev attackerade av två sådana i höstas och hunden blev illa skadad. Återställd nu, men det var med en hårsmån .... Och hennes husse undkom med blotta förskräckelsen, fast de var så nära honom att han kände dem stryka mot honom när de attackerade hunden.
Tur att det gick bra för er, vildsvin ska man ha massa respekt för!:eek:

4 år är de äldsta enligt stamboken, har den fel??

Cornelia: Ja du... efteråt funderar man ju på vad som kan hända. Förra hästen hade jag nog lätt kunna manövrera ur vägen för grisen, han var flyttbar åt alla håll, blixtsnabb och enormt explosiv. Man kunde ta ett rejält galoppsprång, tvärstanna, hoppa 2-3 meter åt sidan, fortsätta åt ett annat håll osv osv. Otroligt manövrerbar! Underbar häst att rida!

Gwarant har ju en meritlista som borde ge honom betydligt fler ston än han får.

Menar, folk ber ju om utställningsresultat OCH prestationer och så vitt jag vet har han det.

4åringen är Ellas egna uppfödning, sen de första "offentliga" avkommorna är tre nu och borde ridas in iår o ev se nån av de fyra på unghästfinalen i distans nästa år (?). Karin Gadde har ju en undan sitt dundersto Kaabata

Har själv en tvååring efter honom.
Tror Gwarant bara lämnar skimmlar (?)
Min avkomma Hiba, är en combo utav Gawatza (Gwarants mor som jag träffat vid flera tillfällen) och utav sin egen mor.
Syns inte mkt utav Gwarant eller Wadim i henne, kanske i nästa led.
Men hon är mkt mjukare än sin mor, lätt för att lära och väldigt mån om att göra rätt och vara till lags.

Senast ändrad:

Håller med dig, man pratar så mycket om att man vill ha hingstar som är meriterade både i prestation och show och ha en mycket bra stam, här finns ju en sådan!

Kanske väntar "prestationfolket" på att hans avkommor ska visa vad de duger till?
Kanske tycker "showfolket" att han inte är tillräckligt "typad"?

Jag vet inte, men han ligger högt på min intresselista.

Förresten, busigdemon, kan du inte visa bild på din Hiba? Har du säkert gjort tidigare, men mitt minne är som det är ....

4 år är de äldsta enligt stamboken, har den fel??

Cornelia: Ja du... efteråt funderar man ju på vad som kan hända. Förra hästen hade jag nog lätt kunna manövrera ur vägen för grisen, han var flyttbar åt alla håll, blixtsnabb och enormt explosiv. Man kunde ta ett rejält galoppsprång, tvärstanna, hoppa 2-3 meter åt sidan, fortsätta åt ett annat håll osv osv. Otroligt manövrerbar! Underbar häst att rida!

Det finns en 09 som är hingstägarens egen, de första med främmande ston är födda 10 så ja de är två år i mitt tycke ett tag till, men visst om man räknar med att alla hästar blir ett år äldre vid årsskiftet så är de tre. De är iallafall för unga för att säga något om dem prestationsmässigt.

Han är typad..har du sett honom?
Vill man ha en prestationshingst med arabtypiskt utseende ska man välja honom. Han fick dessutom hela 42 poäng när han avelsvärderades på Grevagården..

Hingst av mycket god rastyp, vackert huvud, lång hals.
Välliggande bog, bra sadelläge, djup bål. Välbenad från sidan, lindrigt tåtrång fram. Taktmässig energisk skritt med bra mekanik. Välbalanserad, vägvinnande, taktmässig, luftig trav med bra mekanik.

SYND att han inte finns på semin. Jag hade betäckt med honom om han inte hade stått 60 mil bort.

Senast ändrad:

Gwarant måste väl anses vara en av sveriges bästa hingstar, verkligen fin OCH presterande. Jag har "träffat" honom och tyckte att det var en kraftfull herre med pondus -en Hingst hingst :D

Hans första avkomma såg jag när hon var pytteliten och bedårande, skulle vara superintressant att se hur hon utvecklats och ser ut idag. Hoppas han får ett uppsving i framtiden, skulle vara härligt med fler Araber som Gwarant i framtiden.

Han är typad..har du sett honom?
Vill man ha en prestationshingst med arabtypiskt utseende ska man välja honom. Han fick dessutom hela 42 poäng när han avelsvärderades på Grevagården..

Hingst av mycket god rastyp, vackert huvud, lång hals.
Välliggande bog, bra sadelläge, djup bål. Välbenad från sidan, lindrigt tåtrång fram. Taktmässig energisk skritt med bra mekanik. Välbalanserad, vägvinnande, taktmässig, luftig trav med bra mekanik.

SYND att han inte finns på semin. Jag hade betäckt med honom om han inte hade stått 60 mil bort.

Jag blev mycket imponerad av honom redan när han avelsvärderades med 42 poäng. Han har det mesta av det jag söker i en hingst.

Men jag tror dock att han inte är tillräckligt "typad" för att falla det rena showfolket i smaken! Däremot tilltalar han oss som vill ha mer än en svängd nosrygg ...;)

Rent typmässigt när man pratar om huvudet (och det är ju sååå svårt att låta bli att prata om), så tycker jag att Gwarant har två saker som hör det Arabiska huvudet till och som man ska vara rädd om, nämligen stora ögon och små öron. Han har också en liten mule vilket man också skulle kunna önska på fler hingstar med det där jätte-"typiska" huvudet, det är så tråkigt när en "böj" får utgöra ett lyckat huvud.

Ett Arabtypiskt huvud är för mig en lätt konvex panna, (som då ger det där konkava intrycket på mitten), själva käken är ju rak. När blev det konkava huvudet så bokstavligt tolkat? Böjda huvuden med uppnäsor? Jag fattar verkligen inte hur det blev eftersträvansvärt.

Nä, hjälp, nu blev jag bitter och tråkig. Tusan.

Om man bortser från Magic M.. så är det väl inte så många hingstar på 10 i topp listan som har särskilt mycket mer svängd nosrygg. Och jag tror inte att MMs 47 ston är svenska..

Rohara Baccara har väl inte särskilt mycket dish tex. Al Fahkir har det inte vad jag kan se på bilder :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024