Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Där har du en bra poäng, jag tänkte globalt och på de många extrema huvuden som figurerar i showsammanhang.

Bild på världens kanske mest trofasta och älskvärde häst -Bambi! Innehavare av de största ögonen jag sett tror jag :love:

Bambi.jpg

e: Gotcha u: Mirkhana - Probat

Hojtar till Djezima :angel:

Rent typmässigt när man pratar om huvudet (och det är ju sååå svårt att låta bli att prata om), så tycker jag att Gwarant har två saker som hör det Arabiska huvudet till och som man ska vara rädd om, nämligen stora ögon och små öron. Han har också en liten mule vilket man också skulle kunna önska på fler hingstar med det där jätte-"typiska" huvudet, det är så tråkigt när en "böj" får utgöra ett lyckat huvud.

Ett Arabtypiskt huvud är för mig en lätt konvex panna, (som då ger det där konkava intrycket på mitten), själva käken är ju rak. När blev det konkava huvudet så bokstavligt tolkat? Böjda huvuden med uppnäsor? Jag fattar verkligen inte hur det blev eftersträvansvärt.

Nä, hjälp, nu blev jag bitter och tråkig. Tusan.

Jag håller med. Extrema exotiska huvuden eller vad man kallar det har ju en bulle till panna och en böjd käke, ofta är käklinjen knölig..

Jag har faktiskt inte sett bilder på honom förut - han var riktigt fin. :love:

Syns bara på stillbilderna att han har en maskulin utstrålning, det är ingen dock-hingst.

Om man bortser från Magic M.. så är det väl inte så många hingstar på 10 i topp listan som har särskilt mycket mer svängd nosrygg. Och jag tror inte att MMs 47 ston är svenska..

Rohara Baccara har väl inte särskilt mycket dish tex. Al Fahkir har det inte vad jag kan se på bilder :)

Stämmer! Men "showfolket" (ja, jag kategoriserar!) går ju numera utomlands och tar hem semin med extrem typ ...

Väldigt tråkigt att kategorisera, men det är ju tyvärr så det funkar numera. Showfolk och prestationsfolk.

Fast vi är några som tänker mitt emellan, eller hur?!:banana:

Oj så olika man kan se det.
När jag tittar på Gwarant så ser jag en jätte fin häst, men snarare en valack än en hingst. Då har jag förvisso bara sett honom när han har varit mitt i hård distansträning, men där och då fanns inget "wow". Han betade i hagen, Ella försökte få honom att röra lite på sig och då travade han slött 5-6 steg.

Mer än så visades han inte, vilket säkert har med saken att göra. Hade vi som var där fått se mer, kanske fått se honom riden osv så kanske det hade varit en helt annan sak. Men av det jag såg så var det bara valack över honom.

Jag kan tillägga att när jag sett honom har han också varit helt oflashig MEN med den där "inre styrkan" som jag försökt beskriva tidigare, värdig liksom.

Undran: Jag har en bild på väggen som jag tror (obs tror) att jag haft sen jag var ganska liten. Då skulle den alltså vara tagen för minst 25 år sedan. Är det någon som känner igen den och kan säga vilka bilden föreställer?

svartvitarab.jpg

Jag har klistrat fast den på ett hårdare papper så jag kan inte se hur baksidan ser ut.

Men så är det egentligen inte. När jag köpte upp hästar under 80-talet så var det ridintresset som var prio ett. Den första araben (tror jag) var ett sto som hette Silver Shadow som min dotter tävlade i hoppning med. På "fritiden" hade hon stoet för att rida till sina vänner. Blev närmare över skog och berg och fort gick det. Själv red jag islänning. Vi köpte fler araber pga ridintresset och några tog vi föl på. Show hette det inte då utan man ställde ut på utställning för att få en bedömning. Så har jag sett det. Att det sen har gått bra i dagens showring är liksom grädde på moset men avsikten har aldrig varit show. Tosca tex har väl aldrig showat men lyckats bra ändå i ringen för att hon är en mkt bra arab helt enkelt, med knappt ingen disch alls. ;)

Fast du kan ju inte direkt påstå att du valde Bacara för hans enastående ridmeriter, ellerhur? Han hade ju inga då, och så vitt jag vet så har han inga idag heller?

Nej inte på grund av hans ridmeriter utan pga att det är en bra arabtypisk hingst som enligt min uppfattning skulle kunna vara bra inom sporten. Hans morfar var inte helt fel. Å andra sidan förlitar jag mig mest på mina ston och deras bakgrund. En häst blir ju också mycket vad ägaren vill göra och vad ryttaren kan. Och mina stons bakgrunder är ganska mäktigt i ridsammanhang.

Ja dina ston har jag ingen som helst koll på vad de har presterat faktiskt :p

Ja, mkt handlar om vad man gör med dem om de har en bra grundfysik. Viljan brukar ju araberna ha oavsett iaf!

Vad tycker ni om den nya hingsten som tagits in i Sverige, Tschaata Matisse (stavningen ...!)
Och Ekemir, Emigrant- sonen som ägs av samma personer?

Och sedan är det väl en hingst till? Zigizan.

Tittade igenom de polska auktionskatalogerna och där säljs han som ridhäst, inte avelshingst. Någon som vet varför?

Han är steril tyvärr, så oavsett så blir det inga bebisar där än. De ska försöka fixa det, håller en tumme för att de lyckas.

Övriga hingstar vill jag nog inte säga något om innan jag har sett dem själv. Matisse finns det inga filmer på som inte är i slowmotion, så det går inte säga så mkt tycker jag.

Båda är dock spännande tycker jag!

Var det därför han såldes som ridhäst och inte som avelshingst?

Fast, han marknadsfördes väl som avelshingst här, hmmmm, får inte riktigt ihop det, men men.......

Det upptäcktes tydligen när han skulle tappas på semin. Det görs ju alltid kontroller av kvaliteten, och det visade sig att han var steril efter någon form av tillbud. Tidigare kontroller hade varit ok.

Detta har jag läst mig till på fb, så ta mina uppgifter för vad de är, alltså andrahandsinformation!

Hur som helst är det jättetråkigt, mycket fin hingst!

Speciellt Ekemir är intressant för mig, gammal fin polsk stam och tydligen med ett fantastiskt temperament. Har startat lite distans om jag förstod det rätt, fast inga längre sträckor. Skulle han dressyrtränas nu, eller hur var det?

Har tänkt mig att åka och se honom live under den kommande säsongen. Är mycket nyfiken på honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024