Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Jobbar med både wadim och portmer och kan säga att båda är riktigt riktigt fina!! Portmer har de bästa psyket man kan tänka sig, och wadim är så otroligt vacker och härlig! Hans avkommor blir större vad jag har sett, inga små araber.. Och väldigt lätta att både hantera och rida! Portmers avkommor har riktigt fin ridbarhet också!!

Jag var uppe 07 o tittade på Onsalas hästar.
Då fanns Wadim i Las Vegas så han fick jag inte se.
Men något jag reagerade på var att det var hans avkommor som hade mer arabtyp när jag jämförde med övriga unghästar.
Då fanns det e: Samsheik, Santana, Portmer, o säkert nån jag glömt.
Wadims hingstlinje gömmer en del atletiska hingstar med mer prestation. Ex Eldorado.
Jag tror Wadim förenar skönhet och prestation. Han börjar bli till åren så det gäller att passa på.

Knapplån

När man sitter o läser allt om hur dom ska se ut och dylikt så inser jag att min herre inte alls ser ut som det alla vill ha :D Framförallt har hela hans kropp förvandlas till en ridhäst och han har fått muskelgrupper som behövs för det han används till. Genom detta har han nog tappat mycket typ också. Det är tur att jag aldrig kommer att ställa ut honom :D

Inget o hänga upp sig på. Min gamle Cz får i stort sett minuspoäng på arabtypen. Skit i det:D
Han är min älsklingplutt ändå:love:

Det vore kul att se bild på honom där man ser mer hur han ser ut... För o se hur skadad våran bild av arabtyp är. Kan vara en bra tankeställare! :D

Han är ju en biff :o

gronbild.jpg

Jamen det är ju en sån här musklad biff jag vill ha i alla fall!! Det tar väl inte bort arabtyp?! Kan inte jag se ... Är ganska övertygad om att man direkt ser att det är en arab när han rör sig på banan, eller hur? (Förutom den korta manen då ...;)) Och för mig är det just det som är arabtyp!

Han ser ut som en arab ska :)

Och nu ska jag skriva något som känns lite fjantigt men jag gör det ändå för jag tänker på det varje gång jag ser ett foto: Äääälskar hans bläs. Den är perfekt.

Fast arabtyp när de står sådär är ju svårt att se på alla hästar. Ta en när han är lös i hagen och visar sig lite ;)

Usch ja, som liten drömde jag om att ha ett eget "Follyfoot" om någon minns den serien, alltså ett ställe där jag tog hand om oönskade och vanvårdade hästar ... Tyvärr kommer alltid verkligheten i kapp en, så som det är nu har jag ett stall fullt av älskade pensionärer, och det är så knökat att inte ett tagelstrå extra får plats ....

Jag förstår.
Jag skulle själv vara i farozonen för ekonomisk undergång om jag hade egen gård...

Usch :(

Tycker han ser jätte fin ut. Man ser klart och tydligt att han är arab tycker jag! Ska man vara riktigt kräsen så skulle jag kanske vilja ha lite mer tryck i galoppen, men det tror jag kommer automatiskt när han är lite mer musklad. Du har ju trots allt inte haft honom så länge, du har gjort ett väldigt bra jobb på kort tid. Säg till om du vill ha fler hästar att rida :angel:

Senast ändrad:

Galoppen brukar va bättre än gårdagens film. Han var lite spökig att rida igår. (han verkar fått sin testperiod nu) så han har varit lite bockig. Har busat runt med mig i typ en månad nu. haha....nåja...så fort paddockarna smälter ska vi ut o rida tempoväxlingar :) har planer att deb msvb.n om drygt en månad...lite osäker ännu då han har glimten lite för mkt i ögat :)

De flesta araber gillar ju att visa upp sig, så har du tur så gör han sina bästa ritter någonsin just på tävlingsbanorna så smångingom. Kanske att den tysta dressyrpubliken inte riktigt får fram det, men då får du väl släpa med dig några groomar som får tjooa och applådera lite ;) :D

Pselma är oxå lite spökig för tillfället. Min tränare tycker det är jätte kul! Hästen som aldrig någonsin tittar på något ser helt plötsligt spöken i varje hörn :cool: Hon gör inte så mkt, men hon vrider örat, näsan och tappar all form totalt! Men det är väl bara att rida hårdare så hon inte orkar hålla på :devil:

Min slog om också, för ca 1 månads sen. Delvis har vi två katter som tycker det är för kallt ute och som har ridhuset som sitt hem, dom klättrar på väggar o hoppar från sargkanten, ner till banan och den ena katten tom klättrar i takställningarna (!) uppskattar inte min kille alls. Han är lite bakskygg av sig så stackarn har det inte helt lätt. Får väl se det som träning, så länge som man inte får en katt i huvudet :D

Hej!

Uppdaterar lite.

Pållan och jag leker mest klickerträning numera. Klär på sig tränset själv gör hon, jätteduktig.. Har lite problem med att lära henne spänna spännena dock :-).

Idag tog vi en välbehövlig promenad. Fröken har varit lite spänd några dagar. På väg ut gick hon som en hund i snöret och kändes bara lite positivare än vanligt, men så vände vi hem och då exploderade hon och höll på att gå omkull på snö med is under. Taktade/skrittade hela vägen hem (300 m max?) och när vi närmade oss stallplan lekte ponnyerna i hagen och plötsligt är hästan i luften och bockar som en gris :-). Sen var det takta, bocka, hopp på frambenen över hela stallplan och ut till hagen. Väl där kastade hon sig bakåt innan jag fått av grimman, insåg att hon var fast, väntade snällt och så fort grimman var av vände hon och for iväg som ett skott i galopp/bocksprång, vilt gnäggande och fnysande.. Jag kunde inte annat än titta på när hon fladdrade runt, men bad till någon att skorna skulle sitta kvar och hon inte skulle gå omkull.

Nu gick allt bra och jag var mest glad över att ha en arab som trots vila i flera månader och nu överskottsenergi pga underlaget ÄNDÅ lyssnar och håller sig i skinnet tills matte är ur vägen (när matte säger till henne). I love my horse :love::love:!!

/Lavinia, som inte orkar ladda upp bilder nu.

Ja, visst är det underbart att de alltid, i alla situationer, skärper sig och lyssnar på sin människa! Även om de kan ha åsikter, och rätt starka sådana också ...:D

Skönt att hon är bättre!

Är det inte vintern och kylan som får igång dem? Här är de också fnattiga, får riktiga ryck och dånar runt som tokar i hagen när underlaget tillåter. Till och med gamle Pakistan studsade som en pingisboll, med stora näsborrar och nästrumpetanden, när jag skulle ta upp honom i paddocken för att visa en bekant hur snäll han är ....:crazy:

Hej!

Jo, jag älskar verkligen det där "lyssnar alltid" hos min pärla. Hade det varit ett halvblod hade jag nog varit död nu.. Och åsikter, det har hon verkligen fröken häst.. Det gäller att välja sina "strider" (dvs vad jag faktiskt tycker är viktigt).

Hos oss busar ponnyerna jämt, OmNom brukar inte busa så ofta, hon är mer av "Ferdinand-typ", gillar att vandra runt i långsamt tempo och äta (äta äta äta).

På torsdag åker vi till kliniken och kollar tänderna och gör en allmän check och kan förhoppningsvis sätta igång på riktigt efter det.

/Lavinia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024