Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

allt är ju relativt ;)
Om du kikar på hästar med lång hals så har de i regel ett ngt långt huvud. Hästarna med "relativt" kort hals har kort huvud och det är de skallarna som kan få den riktiga dishknycken (som så många av er ogillar), sen blir det relativt för resten ;)

Hej Annika!

Jag blir jätte nyfiken på hur du tänker nu, detta med kort huvud, kort hals??

Vet att det är en bit bak i tråden men jag har ej följt denna tråd tidigare....

Jag har aldrig gjort den kopplingen. Jag har ju jobbat en del på olika stuterier och Papas arabians hästar har ofta jätte korta huvuden, med låååånga svanhalsar.

Min Niezze hade ponny i grimstorlek, var 157 cm när han dog och hade nästan sjukt lång hals...

MVH Pernilla

Kanske är det så att Annika menar att de som har den där extrema dishen ofta dessutom har en kort hals?
Har ett praktexempel på det här hemma. Den mest "dishade"och korthuvade här, KA Kornelia, har också en kort tjock ponnyhals. Tyvärr. Med lång svanhals hade hon varit en showstar!! ;)

Har ofta sett motsatsen; en lång fin hals med en ganska rak profil. Vilket jag personligen gillar, men många inte vill ha.

Så har jag då gamle Pakistan här hemma som har båda delar- lång hals och kort dishat huvud.

Nu har inte Fille supermkt dish, men väl tillräckligt.

304351_10151230356891223_1778916671_n.jpg

547623_10150970221596223_642092755_n.jpg

Hans hals är ungefär 1,5 * längden på hans huvud :p

Han stämmer inte in på någons teori här ;)

Halsen lär väl knappast bli kortare på honom, så om någon av er får rätt på honom så blir det väl Annika, för det är ju ingen omöjlighet att huvudet växer. Men han är 160 och har fortfarande både ponnygrimma och ponnyträns, och långt ifrån på sista hålen då... Men han kan ha cob på hålen längst in på grimmor utan att det ser superkonstigt ut.

Var hans pappa stor? Jag har sett flera avkommor efter honom som är stora. Pselma är väl inte jättestor?

Pselma är 153 har jag för mig, eller 154. Hans pappa var som 4åring 154 men kan ju ha växt efter det.

Finns alltid undantag som bekräftar regeln. Är väl ganska otroligt att Filles huvud skulle växa så där värst mycket mer.

Men jag har diskuterat just detta med flera erfarna uppfödare, och de har samstämmigt sagt att det svåra är att få fram en häst med mycket dishat huvud OCH lång fin hals OCH fin bakdel. Det är svårt att hitta någon som har allt det.

När det gäller Fille får man väl säga att hans framdel är bättre än bakdelen.

Detsamma gäller Pakistan.

Ja, jag håller med dig där. Fronten är bättre än bakdelen. Men han har korrekta vinklar bak, även om han skulle kunna ha ett större avstånd mellan höftknöl och bärbensknöl. Men jag tror vinklarna är viktigare än det avståndet faktiskt, med tanke på att han faktiskt rör sig så pass bra som han gör. Och det är ju ändå bakdelen som är motor.

Lånar min egen knapp och påminner om den här bilden.

ZIOjJ-22a82b3323a247ffe9ff8691c0986.jpg

På bilden ser man dessutom, även om de inte har ritat ut det, att man kan göra en liksidig triangel om man drar linjer från höftknölen och bärbensknölen, till knät som kompliment till de linjerna de redan har ritat i figur D, som då är den som visas som korrekt.

KL

Någon som vet hur arvsanlagen för CA funkar?

Om mamman och pappan båda är CA N/N, kan då fölet bli CA/N pga att till ex farfar eller någon annan nära är CA/N ?

Finns det vetenskapliga studier på detta att läsa?

Från en sak till en helt annan; måste dryfta detta med er här!

Det är ju viktigt att ett sto är feminint och en hingst maskulin till sin utstrålning och hela väsen.

Är det bara jag som saknar den där maffiga maskulina looken hos många av dagens modehingstar? Det där som gör att man tveklöst ser att det är en hingst och som får en valack att blekna i jämförelse? Det där "wow!"

Klart att det finns hingstar idag också som har det. Men jag har en känsla av att det försvinner mer och mer. Är det barbiehäst- huvudena som gör det?

Någon som har reflekterat över samma sak?

Glömmer aldrig när jag gick in i ett stall där Medalj stod i ensamt majestät och vilade en sommareftermiddag. Det var mäktigt. Hans närvaro uppfyllde hela stallet på något sätt, han bara utstrålade power trots att han stod och halvsov i ett hörn av boxen. Och jag är ingen jättefan av Medalj, men det var speciellt!
Har sett flera sådana hingstar genom åren; Nimbusz är en, Ganges en annan. Men vanligt så vanligt är det inte ....

Fin bild på vinklar, men ......

Det hade varit mer intressant att se en bild där leder och ben är utritade, inklusive ryggkotorna. Framför allt eftersom de fäster in i varandra :)

Att bäckenbenets "topp" är korsets högsta punkt är en sak, men bäckenbenet ledar ju mot korsbenet...... dvs alla kotor och där skulle jag mer än gärna se en bild över en ryggrad där bäckenbenets topp är plan eller där kotorna/tornutskotten inte är välvda :)

Detta kanske är fel forum att föra denna typ av exteriördiskussion i ;) så tar ingen upp tråden så lämnar jag det, annars fortsätter jag gärna ;)

---

Håller absolut med Dig vad gäller könskaraktär, viktigt att se att ett sto är ett sto och en hingst är en hingst.

Annika: Då är jag med... Som jag tyckte man förr skilde på polska och egyptiska...

Cornelia: Jag håller med dig helt i det, jag gillar den dära riktigt manliga "powern" som bara vissa hingstar har, som du skrev, Medalj bla

MVH Pernilla

Det där är något som även jag tänker mycket på.

När man möter en hingst vill man (jag) bli "blown away" oavsett situation. I stallet, hagen, på utställning...

När jag blundar och tänker HINGST då ser jag en häst som inte bara har en maffig nacke utan även det där speciella stolta uttrycket, självsäkert lugn, här ÄR jag liksom. Svårt att beskriva märker jag nu :D men hållningen och hur hästen för sig ska säga Hingst, gärna med stort H ;)

Det såg man mer av för ett antal år sedan tycker jag. Vet inte vad det beror på egentligen men hela "Arabtypen" har väl gått mer åt det extrem gracila hållet, om nu det är en förklaring.

Ja, det tycker jag också. Sorgligt! De gracila eleganterna med docksöta ansikten lämnar mig ganska oberörd- jag vill ha testosteron så det syns!;):d

Devere; jag håller med om att det är jätteintressant med exteriördiskussion, problemet för mig är bara att jag är alldeles för okunnig när man går så djupt som till kotor och tornutskott och hur de påverkar/påverkas .... Men vill gärna lära mig!:idea:

Jag håller med dig ang maskulint och feminint. En hingst ska vara en HINGST, inte någon liten spenslig flick-flicka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka