Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Det är slående hur ofta experterna har rätt - att dom kan se vilka benvinklar ger t ex en stötig galopp eller att hästen har svårt att sätta under sig, mm mm.

.

Det är därför man blir beklämd när nya ryttare/hästäagre luras i att tro att man kan ta precis vilken arab som helst när de satsar på högre klasser inom olika ridsportgrenar.
Att hästen är "söt" gör den inte bättre som ridhäst.

Ja, såg en del i serien och det är jätteintressant. Funderade igår kväll på om jag skulle lägga upp en fråga/frågeställning utifrån rasbeskrivningen. Dvs vad kan man förvänta sig ridmässigt av en häst utifrån rasbeskrivning.

Nu blev det inte så, men vi kan ta den nu;)

Tänker på detta med rakt kors ffa (som enligt L-E Magnussons bok, disponerar för ryggradsskador).

Detta är väl just ett av problemen idag, man avlar för ögat - för en symmetri som man uppfattar som vacker, men utan hänsyn till funktion.

Tänker ungefär som vacker tavla eller vacker skulptur.

Tänkte också på en annan sak när det gäller exteriörpoängen. På den tiden det var exteriörbedömning av hingstarna på Grevagården, fram till att kravet på exteriörbedömning avskaffades, så var ju gränsen för klass 1 38 poäng exteriört.

Det är ju då fem delmoment, varav de två sista är skritt och trav. Får man upp dessa poäng till ex nior så behöver man inte ens ha sjuor rakt igenom på de egentliga exteriörmomenten för att komma upp i klass 1 exteriört.

Senast ändrad:

Det fanns en artikel i SAM (tror jag det var!) angående rakt kors. Där togs det upp att arabhästen naturligt har ett förhållandevis rakt kors med högt buren svans, men att faran för rörelseapparaten kommer när linjen mellan höftbensknöl och bärbensknöl blir för kort. Ett normalt "arabkors", alltså relativt plant om man jämför med andra raser, innebär inga rörelsestörningar. Däremot kan de extremt platta, som man ser på vissa showhästar, ge problem.

Nu minns jag inte säkert om det var i SAM jag läste det, säkert har någon annan här bättre minne än jag och kan ge bättre besked.

Jag har också hört detta, att korset konstruktion/utseende inte skall påverka.

Men de som hävdar detta skulle jag vilja fråga en sak:

När hästen skall samla sig, vad händer då med skelettet?

Jag vill hemskt gärna se den häst som samlar sig och gör detta utan påverkan i ryggrad, kors m m ;)

När jag tänker efter så vill jag gärna se den häst som rör sig utan att ryggraden m m påverkas också ;)

Senast ändrad:

735091_10200144651642091_678532465_n.jpg

227779_10200144553519638_1089280412_n.jpg

Intressanta diskussioner ni håller på med, har inte mycket att komma med, men två bilder på brudarna kan jag bjuda på :)

Det är alltid så mysigt att se dina fina bilder och se hur härligt ni och hästarna samarbetar!:love:

Jättebra att du bryter av med lite sådant när vi grottar ner oss i allvarliga diskussioner om platta kors och benställningar!:banana:

Jättefina hästar och bilder :)

Säger som Cornelia - bra att bryta av diskussionerna ;)

Vad är det för stam på Dina hästar?

Jag har också hört detta, att korset konstruktion/utseende inte skall påverka.

Men de som hävdar detta skulle jag vilja fråga en sak:

När hästen skall samla sig, vad händer då med skelettet?

Jag vill hemskt gärna se den häst som samlar sig och gör detta utan påverkan i ryggrad, kors m m ;)

När jag tänker efter så vill jag gärna se den häst som rör sig utan att ryggraden m m påverkas också ;)

Jag tror också att det har stor betydelse, och absolut att ryggraden och hela rörelseapparaten påverkas.
Men jag tror att det finns gradskillnader, att det kan vara mer eller mindre illa med ett plant kors.
Men faktum kvarstår; för att få ett riktigt bra påskjut och kraft från bakdelen krävs ett mjukt sluttande kors och en välkonstruerad rumpa!;)

KL

Ni som vill veta vad "ridhästdomare" tycker om era hästar - visa dem på antingen utställningar för ridponnys eller på Svehäst sommarpremieringar till ex. Det brukar jag göra, tycker det är intressant att höra vad de säger om mina araber :)

Så många somrar jag har tänkt göra det, och det blir minsann aldrig av!! Men den här sommaren- ge mig en rejäl spark i ändan så jag blir färdig till det! Exelencja är väl den som jag skulle vilja visa, och så Plannjas stoföl KE Pasja.

263423_226988653999372_5190589_n.jpg

385612_507817859249782_1259593405_n.jpg

KL

Jag funderar fortfarande över detta med rasbeskrivningen. Tittar man i gamla böcker så är det få hästar som ser ut som rasbeskrivningen.

Tittar man på det som en normalfördelningskurva - dvs ett upp- och nedvänt U med utdragna sidor eller hur man nu skall förklara det - så har man gjort rasbeskrivningen utifrån ett litet fåtal som hamnar i den yttre kanten, merparten av hästarna, som då skall vara i mittendelen av u:et ser inte ut som rasbeskrivningen.

Kan någon förklara för mig varför man gör en rasbeskrivning som skiljer sig från verklighetens hästar?

Min är visad på en av Svehasts sommarpremieringar. 40 p med kommentaren från domaren att "Det här är en häst som tar sig framåt när hon rör sig". Stolt matte! :D Dock är det ju uppfödaren som ska ha all credit, inte jag :)

Jag har visat arab på premiering 3 gånger. Första gången en Gomir unge, 1år, som fick 38p och klass 1. Sedan ett 19årigt sto som fick 39p och B premierad (e. Parys PL) och hennes avkomma som fick 37p och klass 2 (e. Gomir).

Sedan visade jag min 1åring i somras som fick klass 1 och 38p (e. Elton). Vi var tyvärr för tidigt på plats så han hann bli jätte trött innan det var dax att visa så han visade knappt någon trav som annars är till hans fördel. Så han fick bara 7p på traven. Så jag rekommenderar att inte åka dit för tidigt om man ska visa unghästar- dom blir trötta fort. Annars var det negativa att han hade ngt lågt ansatt hals och ngt knipt under knäna fram. Står också att han var slö vid visningen. Sedan visade jag en 1 åring (e. Gimmick) samma dag som fick 36p och klass 2. Han blev också jätte trött av att vänta på att det skulle bli vår tur så han ville inte vara med alls när vi väl skulle visa honom. Galopperade när vi skulle trava upp osv. Trött i skallen.

Det jag kan säga är att det skiljer sig väldigt mkt mellan domarna på om dom gillar rasen eller inte. Den första gången jag visade var domaren väldigt trevlig och tyckte det var roligt att vi visade en arab. Medan det förra året var lite mer beskt om man säger så. MEN våra araber visades nästan sist av alla hästar så domaren ville väl åka hem ;)

Jag tror domaren till en början hade lite betänkligheter om att behöva bedöma en arab. När vi frågade om det var okej att visa hästen i ett arabträns sa att det var väl okej så länge vi skulle hålla på och fjanta oss med en massa påsar och tjafs. :D Vi försäkrade domaren om att vi inte hade någon tanke på att visa henne på det viset utan att hon skulle visas som en häst ska på en premiering. Då blev han glad och nöjd. Intrycket jag fick av domaren var att han faktiskt kunde sätta sina egna eventuella fördomar gentemot araber (eller kanske dess ägare ;) ) åt sidan och faktiskt sakligt, objektivt och rättvist bedöma hästen utifrån hennes egenskaper.

Tyvärr gjorde jag också misstaget att komma lite för tidigt. Nadajah hann tappa "det där lilla extra" klippet i steget så vi fick "bara" en 9:a på traven. Tråkigt när man vet att hon troligtvis skulle kunna få en 10:a. Men, men.. Det är som det är med det, jag är nöjd med hennes 40 poäng! :love:

Till er mer erfarna:
Kan man åka på sommarpremieringar flera gånger med samma häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 470
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
944
· Visningar
22 755
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar