Sv: Arabiska fullblod
Svarar lite snabbt på allas kommentarer här.
Jättekul att få höra lite av vad andra säger! Sen är det ju alltid svårt - ja nästintill omöjligt - att kunna säga att något är på ett visst vis utifrån en bild. Försökte dock få tag på bilder som inte visar dem "från sin bästa sida" i nån flashig, uppsträckt pose utan gärna lite rakt upp och ned.
De är minst sagt väldigt olika, med helt olika modeller, höjd, personlighet och egenskaper. Att den lille vita är mer proportionerligt sammansatt håller jag dock med om. Det är 14 cm höjdskillnad mellan honom och den grå, och sitter man på har man ungefär lika mycket hals framför sig, exempelvis. Dock brukar många ridmänniskor som pysslar med halvblod snarare gilla den grå. Det är väl kanske lite mer "häst" och mindre ponny, och han har fått kommentaren "bra ridhästmodell".
Den vite är en -97:a, e. Etogram ue Parys. Etogram tycker jag mig se mycket av i honom, och de halvsyskon jag sett har varit lite i samma stuk - rundade och proportionerliga. Han mäter enligt passet 1,48 i mankhöjd, men jag kan väl på rak arm säga att jag har lite svårt att tro att han håller det måttet. En härlig liten man, oavsett höjd dock!
Det med att han är lite hängig i knäna tror jag är lite synvilla (tack och lov). Jag kan förså om det kanske kan se ut som det, men i det här fallet är benen rätt så bra på honom.
Den stora grå däremot är lite mer "småländsk landsväg" om man tittar frammifrån på benen
Framtill kräver han därtill en kraftig överrullning med korta tår. Han har ju utöver att vara något oproportionerlig även en lite småful "bulle" mellan toppen på korset och svansroten som inte direkt gör några under för looken på bakkärran. Å andra sidan har han löjligt vägvinnande gångarter och anses ha rätt ok gångarter även för dressyr, när han väl går med på att arbeta. Det kan inte den lille vita direkt skryta med. Ändock är den vite bärig och kan rulla fram länge i kort galopp.
Men som sagt - jättekul att höra lite tankar kring dem, även om det kan vara svårt att säga utifrån foton. Mycket av det som sades kan jag dock hålla med om!