Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

CK kan du beskriva vad du får spatt-vibbar av på häst nummer 1? Hängande knä kan också beskrivas om någon vill det.

Håller med med att detta är jätteintressant.. Vi har visat några av våra hästar på Sto och föl utställningar här i Finland, då visas de bland stora hästar. Sen om man vill ha med dom i stamboken så måste man göra ridprov också..
Flera av de få hingstar som finns i Finland är också visade, det tycker jag är kul..
En annan bra sak som vi har här i landet är databasen Sukuposti "stamposten" Där hittar man alla hästar som är registrerade i landet. Där kommer också all info upp om hästen t.ex stam, avkommor utställningspoäng osv.

Kan ge Minnas sida som exempel. Tyvärr är hon ju inte utställd eller något men om hon skulle vara det så skulle det stå var och när samt poäng.

http://www.sukuposti.net/hevoset/an-minette-se/1096040

Kan också ge er ett pinsamt exempel på hur det också kan gå.

http://www.sukuposti.net/hevoset/zadira-se/97571

Där kan man läsa at hon blev premierad 9.6 2009 och om man klickar på kantakirjaustiedot så kan man läsa om vad domarna skrev om henne.

Jag kan lova er att det är något av det pinsammaste jag varit med om. Hästen visade upp sig från sin värsta sida.. Sprang skrek ropade och var helt galen, gick inte alls att varken visa eller rida.. Jag var inte heller tillräckligt erfaren för att få fram det bästa ur henne. Hur som hellst gick det väldigt dåligt och det finns förevigt dokumenterat och ifall jag nångång skulle ha sålt henne så hade det inte gått att dölja.

men hur som hellst så älskade vi ju nog henne i alla fall och vanligtvis var hon världens underbaraste häst :)

5968_1188543036796_825983_n.jpg

Jag kan ta "hänger i knä" :)

eller om man då skall köra petvarianten, "hänger i carpus".

Exemplifierar utifrån mänskligt ben då jag tror att det är lättast så:

Tänk Dig att Du står rakt, med jämn belastning på foten. Flytta över tyngden framåt, då kommer lutningen på Ditt ben framför allt knäet att luta framåt och det blir som "ett häng i knäet". Benaxeln bryts.

Oftast är det alltså bara en belastningsfråga, dvs hur hästen står. På en bild kan det ju lätt bli så om bilden är tagen precis när hästen inte har full belastning - alltså en synvilla.

Men Du kan också få den effekten, "häng i knä", om hästen är felaktigt verkad och vid bockhov.

KL*

Slänger in en bild på Filleplutten från dagens promenad! Skulle longera några varv på åkern när hunden distraherar mig och Fille galopperar på liten volt, orkar inte mer och gasar... Eftersom jag inte är med på noterna så tappar jag honom.

Men så snygg han var en stund där! Önskar jag hade haft en fotograf med mig!

Men det fick bli en dålig bild med mobilen istället, när jag väl hade fått upp den var han inte lika snygg, men men, man kan inte få allt! :D

20130108_091052.jpg

Om hästen tävlat på lite högre nivå går det nog att få fram, men klubbtävlingar och sånt registreras inte :)

Tack för svaret. Hittade en av mina hästars avkommor - med bild. Jättekul att se. Jag tror hästen tävlas i distans, åtminstone var ambitionen så :)

kl

Här är Greta, med knipt svans och utan öga ;)
Jag har tagit bilder på henne uppställd så här på hennes födelsedag varje år. Ska se om jag kan sätta ihop alla, för det är intressant att se hur annorlunda hon ser ut beroende på hur hon står och i vilken form hon är i.

Jag tycker hon har bra vinklar, bra kors och rygg, kanske något tungt huvud ? Hon har inte alls underhals som det ser ut lite på detta kortet. Hon är korrekt i vänster fram men höger fram är lite inåttåad och något paralellförskjuten, men det är så lite att det inte har påverkat henne. Hon har inga kompesatoriska överben eller liknande.

Hon ska nog betäckas i vår, vad hade ni valt att förbättra hos henne?

IMG_0870_zps551896a4.jpg

Är hon inte perfekt ;)

Kan inte bidra med vare sig förslag på förbättring eller hingst, har Du själv funderat på val av hingst?

Vilka krav har Du på hingsten?

Jo, helst skulle jag vilja ha en klon ;)

En kompis tipsade om att det finns fryst av Nadir I. Och det är en lockande tanke. Gretas uppfödare har gjort den kombinationen med Gs helsyster med bra resultat...
Sen har jag tänkt på Wadim. Jag har inte sett honom live men träffat flera av hans barn på tävlingsbanorna och gillar!

Krav är meriter hos hingsten eller avkommor. Polskt, ryskt men obesläktat med G.

Jag hade letat efter en hingst med ett riktigt bra benställ, eftersom hon är lite knipt under knäna fram, och hade också velat ha en lång, liggande bog på hingsten eftersom hennes bog är något brant. (Men, jag vet, det kan vara bilden som luras!!) Rent exteriört alltså, sen ska ju hingsten ha det andra också, i form av prestationer.
Tycker inte hon har ett grovt huvud! Kilformat och fint!

Wadim är en favvo här också ....:d

Spännande om kombinationen är gjort en gång tidigare och då med bra resultat.

Också intressant att följa uppfödarens tanke/tankar med aveln.

Jag hade gått på det, tror jag ;)

Hur är helsysterns avkomma i typ? Tänker då huvud och linjer, typ mer högställd eller mer långlinjerad.

Har du sett Wadim live? Jag såg honom i somras men då var vi mitt i betäcknings säsongen och han var tunn och därför svårt att se hur han egentligen ser ut. Men intrycket jag fick då så var det njaa. Han var ganska stressad och boxvandrade- just då. Men med tanke på hull så kan jag tänka mig att han håller på så. Sedan kändes han liten. Jag gillar också en del av hans avkommor, inte alla dock. MEN Onsala har/haft riktigt bra ston också.

Samma stall mitt i mot stod Portmer som jag blev mer fäst vid under den korta tid vi var där. Såg ut att vara en väldigt korrekt hingst med en kort stark rygg. Såg ut att ha bra ben! Han var lugn och vi fick gå in i boxen och klappa och greja med honom. Väluppfostrad. Men vad jag har hört har hans avkommor blivit lite vassa och lite svår inridna. Men är man ute efter en dish på avkomman ska man inte välja honom. Blev väldigt fäst vid avkomman efter Zsiwa och Portmer dock.

Vad jag förstått så rider du distans. Har du funderat på Sokrates? Mer prestation går inte att hitta i Sverige, ruskigt trevlig är han också! Jag ska vara ärlig och skriva att jag inte tyckte att han var en wow häst första gången/gångerna jag såg honom. Men nu gillar jag honom starkt! Jag ser skönheten i honom som jag inte såg förut! Hade jag haft mer pengar att lägga på hästar hade jag gärna köpt Camillas 4åring efter honom :angel:
Och jag hoppas innerligt att Camilla får ut sina avkommor till ryttare som vill meritera dom inom galopp eller distans! Men då gäller det att det finns köpare också.. :idea:

Nej jag har inte sett Wadim live, tack för dina ord om hur du upplevde honom. Portmer har jag kikat på lite. Synd att man inte kan se alla irl!! Det gör stor skillnad.
Jag är grymt imponerad av Sokrates och har alltid gillat Elcatero. Men är inte så förtjust i utseendet på några av Besmas andra avkommor.. Annars verkar Sokrates ha det temperamentet jag eftersöker. Svårt!

Wadim är exteriört en av mina favoriter, håller med om att han "känns" liten på nära håll (någon som vet hur hög han är?). Är man ute efter lite mera höjd ska man dock veta att han lämnat en del stora avkommor. Jag har själv sett ett par riktigt välväxta unghästar efter honom, min egna pälskling är efter Wadim och han mäter in på 1,63... det räcker ju ;)

IMGP1937.JPG

Senast ändrad:

Fiiina Greta :) kollade in buke riktigt innan jag somnade igår kväll, så hon fick den stora äran att få vara med i mina drömmar i natt, hon hade fått ett fint brunt stföl :D Haha :)

KL:

Lite bilder av bushästarna i hagen, som vanligt är araberna dom som orkar mest och längst :)

735061_10200149828811517_1771145700_n.jpg

735177_10200149829091524_2073331465_n.jpg

58679_10200149829171526_1729312092_n.jpg

430893_10200149829251528_1670889364_n.jpg

3844_10200149829331530_1529159255_n.jpg

Fin! Ja 163 är stort så det räcker och blir över :laugh:

Jag har inte funderat så mycket på storlek faktiskt. Greta är 152 ca, jag har aldrig mätt henne med en "riktig" mätkäpp. Med tumstock och vattenpass har jag fått henne till allt mellan 151 och 154 cm... Men hon är så rejäl, hon bär upp långa ryttare fint och man känner sig inte stor på henne. Jag är 170..

På denna bilden rider min syster som är 173 cm lång. Men Greta är inte riden på ett halvår här så hon är väldigt urfallen. Bara så att ni vet ;)

230061_10151225460194827_367986851_n.jpg

Här är min andra arab som har crabbet-linjer. Han har en dålig exteriör. Men visst är han vacker ändå?
300102_10150319301049827_643048956_n.jpg

Åh det lät bra..den drömmen vill jag också ha :D

Vad härligt ni har det med snö och busiga unghästar. Här har vi bara lera och dimma. (Skåne)

haha jaa fölisen var verkligen jättesöt, nästan så jag blev fölsjuk igen trots att jag har helt tillräckligt många hästar :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat