Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Jag tycker också att detta med svansansättning är intressant.

Svansen är ju en förlängning av ryggkotpelaren, där svanskotorna är den sista delen av ryggraden och sitter just i svansen.

Jag har en "egen teori" om hur svansansättningen faktiskt påverkar hästens förmåga till bärighet och påskjut, men skulle vilja höra mer om sambandet mellan hästens rygg och svansansättning, om det nu finns något sådant :)

Belos har väl startat några löp tror jag med hyfsat resultat, mer än så vet jag inte om honom.
De hingstar du nämnde har jag varken sett eller känner till någon information om så jag kan inte uttala mig om vare sig deras exteriör eller eventuella ridbarhet.

Jag skulle nog säga (som redan diskuterats) att det är svårt att bara utifrån exteriör uttala sig om hur hästen är att rida eller vad den skulle kunna prestera. Det säkraste är väl att låta hingstarna genomgå ett bruksprov eller visa vad de kan genom att komma ut på tävlingsbanan.

Obligatoriskt bruksprov och exteriörbedömning skulle jag gärna se infördes för att hingstarna skulle få användas till avel :)

Vad är det som säger att en häst med lite lång rygg inte kan nå framgång under ryttare? Å andra sidan är det så många som rusar till världshingstarna i hopp om att få en kopia av hingsten fastän de har ett undermåligt sto. Sen blir hingsten nerkörd i botten för att den inte klarar att rätta till alla ston. Å andra sidan, håller man på med avel så får man faktiskt försöka tänka åtminstonde en generation till framåt. När det gäller WH har väl hur många som helst siktat in sig på att få hans skalle på avkomman hur stona än ser ut. Jag gillar honom för hans go, hans karisma, hans hållning, hans rörelser samt hals och skalle. Korset är inte fel på honom heller.
Ja Cornelia det blev lite fel svar du fick. :bow:

Ja, det har faktiskt alltid förundrat mig. Man betalar MASSOR för att betäcka med en "superhingst", sen blir avkomman medioker, vilket oftast är fallet, och så skyller man på hingsten. Hmmm.

De verkligt stora stjärnor som finns på arabhimlen är ju nästan alltid produkter av mycket medveten och planlagd avel (plus en hel del tur ....!). Se bara på Polen, vilket arbete de lägger ner för att kunna producera stjärna efter stjärna! Det lär knappast handla om att "jag såg den och den hingsten på den och den showen, han var skitsnygg och hade jättefint huvud, vi skrapar ihop pengar till betäckningen och betäcker några ston med honom! Det blir säkert jättefina föl!"

Nu har de ju resurser för att kunna prova sig fram också, men har man inte det gör man säkrast i att hålla sig till det som redan är beprövat och har visat sig ge goda, hållbara och vackra individer. Tror jag i alla fall!

Ett av "problemen" idag är att många som avlar inte har ett eget avelsprogram utan tar just "poppishingstar" med hopp om att få en wow-avkomma.

För tydlighetens skull vill jag säga att jag inte har något emot de hingstar inom showvärldseliten som här nämns vid namn. De har uträttat underverk i såväl showringen som i avelsboxen.

Förutom bristen på eget avelsprogram hos uppfödare så leder detta till en minskning av genpoolen för rasen, vilket inte är långsiktigt bra. Rasen är mångfald, oavsett om man gillar det eller inte. Det har alltid varit så, även i Egypten. Det fanns, på samma sätt som idag, vissa människor som samlade på sig de, i deras ögon, bästa hästarna som gick att uppbringa, antingen genom köp eller på annat sätt. Sedan fanns det andra som hade andra idéer. Men som sagt, rasen har egentligen en stor variation, benämningen är ursprungligen en beteckning på häst kommen ur den arabiska halvön, med dess alla variationer.

Cornelia; även ett bra sto kan lämna en inte fullt så bra avkomma med en av dessa superhingstar, det är väl det som gör det så spännande med avel, man kan aldrig till 100% säga vad man får.

En annan sak som slog mig är att aveln har ändrats radikalt de senaste årtiondena. Förr hade uppfödarna råd att behålla sina avkommor, idag skall så många hästar som möjligt säljas så snabbt som möjligt framför allt av de "små" uppfödarna - och då menar jag små sett ur ett internationellt perspektiv. Det finns ju fortfarande såväl privata stuterier som statsstuterier som har ett annat sätt att förhålla sig till varje års avelsresultat.

Senast ändrad:

Varför är han inte röntgad när han används i avel? Jag har för mig att du tidigare varit för röntgen och hälsoprogram inom aveln i tidigare avelsdiskussioner..?

När man letar hingst är det oerhört många som går bort bara för att de inte är röntgade. Om man nu som jag har det som kravspecifikation.

Varför togs röntgenkravet bort på hingstarna?

Bra fråga varför han inte är röntgad. Rätt eller fel men han har gått klockrent hela tiden och jag har helt enkelt skjutit upp det. Om man ser runt ikring honom (hans släktled) så har det mig veterligen aldrig poppat upp några avvikelser. Aldrig halt, aldrig skadad, (mer än på mulen) inte ens snorig. Han rids kontinuerligt 4-5 dgr i veckan utan problem. När det gäller avelsbiten så vet jag ännu inte om jag kommer att annonsera honom till allmän avel. Någonstans säger mig det att jag vill vara med att bestämma vlka ston han skall betäcka. Han ingår i ett avelsprogram och det sista jag vill är att han skall bli nergjord pga avkommor med icke fullgoda ston. Jag vet att det kanske låter lite stöddigt, men se hur andra hingstar får rykten som de kanske inte är värda alls. Allt är inte pengar i min värld.

Även om han går klockrent betyder det inte att han inte har något som han kan ärva ned så det är inget skäl för att inte röntga ;) OBS - Detta är inget svar riktat mot dig utan mot alla som undviker röntgen på avelsdjur eftersom deras häst inte "visat något".

Inom travvärlden är det ju vanligt med lösa benbitar, där opereras de ut på löpande band - men där är de iaf medvetna om och öppna med problemet. Det journalförs till och med är jag nästan säker på. Inom arabvärlden är det så mycket hysch hysch att det nästan liknas vid en katastrof om ens häst har något röntgenfynd. Om ens ägaren vågar röntga sin häst. Det göms undan illa kvickt och ägaren går hellre ut med att hästen är "oröntgad" än att våga tala om att den har fynd. Detta tror jag måste arbetas bort för att fler ska våga röntga och ffa bli mer öppna med det. Det ÄR ingen katastrof om hästen har röntgenfynd eftersom OCD finns i ALLA linjer och poppar upp här och där oavsett rena föräldrar etc. Vad som däremot är katastrof för arabrasen är att det mörkas, blundas och sopas under mattan.

Dessutom tycker jag personligen inte det räcker med den sedvanliga cyströntgen för att kalla sin häst "ren", även hasleder, kotleder och hovleder (tas tillsammans med kotled) bör plåtas. Där kan man inte alltför sällan hitta lösa benbitar, räknas precis som cystor in i gruppen OCD. Iallafall hittar jag det lite då och då.

Senast ändrad:

Någonstans säger mig det att jag vill vara med att bestämma vlka ston han skall betäcka. Han ingår i ett avelsprogram och det sista jag vill är att han skall bli nergjord pga avkommor med icke fullgoda ston. Jag vet att det kanske låter lite stöddigt, men se hur andra hingstar får rykten som de kanske inte är värda alls. Allt är inte pengar i min värld.

Det tycker jag inte låter minsta stöddigt - tvärtom som en väldigt god ide. Du kan till ex välja att enbart ta emot friska, testade och röntgade ston om du vill också och därmed göra arabaveln en god gärning. Jag har själv den tanken med min Polenimport, om han nu blir nåt att använda i avel framöver.

Jag tycker också att detta med svansansättning är intressant.

Svansen är ju en förlängning av ryggkotpelaren, där svanskotorna är den sista delen av ryggraden och sitter just i svansen.

Jag har en "egen teori" om hur svansansättningen faktiskt påverkar hästens förmåga till bärighet och påskjut, men skulle vilja höra mer om sambandet mellan hästens rygg och svansansättning, om det nu finns något sådant :)

På tal om svansansättning så har jag länge funderat över varför så många araber nuförtiden böjer svansen åt ena sidan? Någon som vet om det påverkar negativt på något sätt?

Min Ffenix har det, och jag har sett många andra som också har det.

Min gamle mentor inom arabhästvärlden sa alltid att han valde bort alla hästar med svansen åt sidan. "Fel i ryggraden" sa han. Han menade också att det var mest de egyptiska linjerna som ärvde ner detta.

Jag har sett massvis av framgångsrika 160-km hästar som har svansarna åt sidan helt.

Har också hört, mest av till ex equiterapeuter att det är snedhet etc men det är faktiskt inget jag fäst vikt vid eftersom jag själv inte haft problem med mina snedsvansade hästar. Min förra 160-häst hade svansen åt sidan och han gick 3000-3500 km inkl flera 120-160 km innan han pensionerades.

Du har en hel del poäng att små röntgenfynd inte behöver stjälpa allt. Det jag funderar mycket på och som aldrig diskuteras är ju överrörlighet hos hästar. Så det tjoas på läktare när hästarna knycker fram frambenen. Jag ser problem med det.

Och att det tjoas på läktarna för att hästarna ska visa sig oroar mig ibland, det borde vara handlerns jobb allena :)

Men överrörlighet är väl inte bra, eller någon annan rörelsestörning.

Svansar som är knipta gillar inte jag, inte heller plattrumpor och "V" rumpor, där kors och rygg går ner mot samma håll.

KL

När här ändå är lite "exteriörbedömning per kort" igång så hade det varit rätt intressant vad som skulle finnas att säga om den här grabben. Man blir ju hemmablind, så hade ju varit kul att höra någon annans utsago. Nu har jag inga kalasbra bilder på honom, men där är väl ett par från sidan som är relativt neutrala i varje fall.

http://s886.beta.photobucket.com/user/PaulineHogdahl/media/DSC_5060_zpsb5385fc0.jpg.html
http://s886.beta.photobucket.com/user/PaulineHogdahl/media/DSC_2346_zps7bf0bf3e.jpg.html?sort=3&o=1
http://s886.beta.photobucket.com/user/PaulineHogdahl/media/DSC_4522_zpsd99ee33f.jpg.html?sort=3&o=0

Låter bli travbilder eftersom jag inte har så många vettiga. Herrn är under insikten att alla gångarter man behöver när man inte är under ryttare är skritt och full kareta.

Länkarna ville ju inte alls fungera, så jag direktlänkar till själva bilderna istället

Senast ändrad:

Var väl inte igår man slängde in bilder överlag, så petar in ett par på det lilla vita stycket när jag ändå är igång.
Han är varken ren eller tillfixad, men betydligt lättare att få vettiga bilder på än den andra.

2rnjxjp.jpg

2heak90.jpg

2ljrx1v.jpg

Och en hyggligt vettig exteriörbild:
t06p9z.jpg

Häst nr två tilltalar mig betydligt mer än nr 1.
Denna är välproportionerlig, uttrycksfullt huvud, välansatt hals, välliggande bog, bra manke, och så pricken över i, bra kors med mycket bra vinklar på bakbenen.
Perfekt uppställd. Vad är det för stam?

Nr 1, och ta detta med en nypa salt, (men minns gärna vad jag sagt), har raka framkotor. För övrigt gillar jag den "främre motorn", dvs hals, manke och bog.
Däremot får jag "spatt-vibbar" av bakdelen. Hoppas jag har fel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 470
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
942
· Visningar
22 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III