Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Och gärna om ni orkar med en till: Sivan - Cillas mamma.

Hon är kring 2 år på första uppställda bilden, den andra bilden är hon 4 år och högdräktig.

Högdräktig
58liten.jpg

56liten.jpg

Kasst uppställd 2 år
Haumlstarna2032_zps55c51d01.jpg

Huvud
22-6_zpsb2105900.jpg

Travbild
9stor-2.jpg

Bitch, men bara på dödligtallvarlek
30-1.jpg

Senast ändrad:

Jag är väldigt svag för den typ av araber som du har; mycket massa, rejäla rumpor och dessutom mörkbruna ...:d

En bog "to die for" på valacken, väl hopkommen med mycket rumpa, ser ut att kunna röra sig som sjutton, rejäla ben. Fast just benen är så svårbedömda på bild tycker jag! Vackert uttrycksfullt huvud .... varför skar du honom?!

Stoet är maffigt på gränsen till lite grov, vackert huvud med mycket uttrycksfulla ögon, på ena uppställningsbilden ser hon ut att ha lite långa, veka kotor fram?
Fin bog, fin överlinje, ganska kort.

Ja, det var min bedömning utifrån bilderna, alltid svårt som vi redan har diskuterat!

Roligt att se bilderna, men avstår från att kommentera ;);)

Rent allmänt skulle jag vilja framföra, med tanke inte minst på Nobby och många andra elithästar också, är att när det gäller aveln, så även om alla individer inte ger den typ på arabhästar som efterfrågas inom dagens show, så verkar många av de gamla polska och ryska linjerna ge ytterst kapabla hästar.

Jag gillar verkligen diskussionerna om arabtyp, inte minst för att detta är något som hela tiden förändras över tiden. Det räcker med att titta på utvecklingen inom show de sista tjugo åren, tar man fyrtio år blir skillnaderna ännu större.

Med andra ord, det finns ingen sanning, bara en väldans massa åsikter. För den som inte håller med ;) så läs Lady Wentworths och Judith Forbis böcker, och en del andra också, och fundera över det som presenteras i dessa, hur merparten av det arabiska fullblodet ser ut, hur ytterst få som har någon speciell typ, mer än att de är jämförelse ädlare än andra hästraser.

Tack för att du tog dig tid, mycket uppskattat!

Valacken är väl beskriven. Jag avvaktar och ser om svar innan jag spinner vidare, men väl iakttaget. Jag skar honom för han var jobbig kort och gott :)

Stoet är grovt, på gränsen till för mycket. Väldigt stark i kroppen och ett ben i varje hörn. Hon trampar över 10-15 cm i skritten, men går lite som om skitit ner sig, lite too much.
Långa och lite veka kotot. Korset gillar jag inte så mycket längre, det växte bort sig, men otroligt kraftfull i allt hon gör.
Fint ansatt hals, ngt grov.

Förstår att du undrar, undrar själv när jag ser mitt ordval!:D

Menar att alla delar sitter proportionerligt ihop, som en harmonisk enhet.

Waldorff - Misstolka mig rätt nu men är Sivan så grov? Hon ser rätt välgödd ut... ;)

Din valack gillar jag! Väldigt fin häst!

Va???? Hon övergödd??? Hört på maken.
Hon var grov(T) stimulerad i gommen möjligen. ;)

Nejdå hon var faktiskt sjukligt tjock där, något annat vore lögn.
Hon har inte fått komma i närheten till det efter fölning.
Hon blev fin i formen vintern efter Cilla :)

Däremot är hon en kubik i typen, absolut inte gracil.
Därför föll mitt val av hingst på Pacha, han har lämnat ben och längd på hals, dessutom tycker jag mycket om hans linjer.

Rent spontant så känns valacken som en häst jag gärna skulle hoppa upp och rida på :D

Väldigt fint framparti, tycker verkligen om hans halsansättning men utifrån bilderna ser det nästan ut som att halsen skulle kunna vara lite längre. Som sagt hemskt svårt att säga när man bara sett några bilder men om man får generalisera så skulle jag vilja säga att han ser riktigt polsk ut. Och vad menar jag med det då? Tja, jag skulle säga att han ser stark och sund ut, han ger ett kraftfullt intryck och visst får man känslan av att han skulle vara härlig att rida.

Stoet var verkligen vackert, maffig men ändå typad tycker jag. Mitt öga störs dock av kotorna.

Mindre luddigt törs jag inte uttrycka mig :o

Djezima, tack för orden om filmen och tack för att du delade med dig om din häst.

Jag har ägt ett halvsyskon till ditt sto, han var också e Gotcha.

Fantastisk häst på många sätt, ingen riktig tiger med mod och vilja av stål men verkligen den mest pålitliga häst jag haft. Jag red honom helt bekymmerslöst i halsring och kunde ta med honom lös överallt. Han var otroligt mammig och ville bara göra sitt allra bästa hela tiden. Han var ganska rejäl, 156 cm hög, mycket bra hals och resning. Skritten var sådär men traven och galoppen var väldigt bra.

Funderar om jag skulle kunna få upp någon bild genom att kapa mammas facebook kanske... :angel: vet att det finns bilder där.

Tack för kommentarerna, riktigt kul :)
Valacken har hög ridbarhet, som att rida luft med jetmotor :)
Det enda jag inte håller med om är längden på halsen, han har väldigt lång hals, bilderna gör honom inte rättvisa kanske.
Stoet har långa och lite veka kotor, hon var otroligt tung på korten vilket inte gjorde det bättre. Dock så är dom inte för veka, då skulle jag inte köpt henne. Hon har ett schwung i steget men det kan ju vara nackdel i hennes fall.

Cornelia: det är svårt säga något rättvist om din tjej utifrån bilderna.
Jag måste be att få återkomma vid nyare/bättre bilder :)

Min lilla dam vill jobba lägre än jag och så fort man tar tyglarna blir hon jätte arg, men släpper man så söker hon sig ner ganska långt,
se bild (så går hon oftast). Har börjat träna på att ställa men så fort man tar lite i ytter tygeln så blir hon arg och slänger med huvudet.
bella_zpsaa8a2428.jpg

Hon slänger inte med huvudet när min medryttare hoppar med henne, vilket hon älskar men man kan ju inte hoppa hela tiden :)
Lägger upp en film på en hoppglad liten arab :) http://www.youtube.com/watch?v=QOsI3wJZGNA

Förslag på hur jag kan få henne att vilja ta stöd på yttertygeln?
Tack på förhand :D

Hon ser ut att ha mycket tyngd fördelat på framdelen och då du vill lyfta henne kan jag tänka mig att hon tycker det är jättejobbigt.

Börja med några steg, och att det enda du begär är att hon bär sig de korta stegen och att hon lättar i munnen.
Ruskar hon i munnen och dyker så håller du emot tills hon lättar, enklast börja då fötterna står still.
Jag brukar be om eftergift på halten och be dom lätta av i munnen då jag håller ett svagt tryck. Då hästen gör det utan invändningar ber jag om det i skritt.

Be bara om 2-3 steg i högre form och ge snabb eftergift, huvudsaken hon inte får eftergift av att dyka ner/ligga på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 469
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
939
· Visningar
22 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka