Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Snacka om fighting face :D

*KL*
Nu lägger jag upp lite bilder på min Moona och vill höra vad ni tycker om hennes exteriör. :o
Jag har ingen "uppställd" bild. Den underbara ridbilden är med hennes förra ägare, sen är det en bild där hon visar vårkollektionen i hagen där man ser benen ganska bra och sen en bild från en tävling, lite suddig men man ser hur hon ser ut iaf.
Hon är e. Notariat u Mezza ue Glaz, född 1999. Var 9 på den gröna ridbilden, 12 på de 2 övriga.
Hoppas länkarna fungerar...klarade inte av att lägga in bilderna direkt. :(

http://s1055.beta.photobucket.com/user/annec1/media/GrubbyMoona_zpsa6b2b46d.jpg.html?sort=3&o=2http://

http://s1055.beta.photobucket.com/user/annec1/media/Moona2.jpg.html?sort=3&o=1http://

http://s1055.beta.photobucket.com/user/annec1/media/Moonaandme.jpg.html?sort=3&o=0http://

delvis KL

och litet spin-off på detta med bedömning av exteriör.

Ni som anser Er kunna bedöma hästars exteriör utifrån några bilder, hur resonerar Ni?

Hur vet Ni att det Ni ser är "sant"?

Svårt att säga från bilderna; på hagbilden (å vad skönt att se andra leriga araber, mina ser ut som lerkluttar för tillfället!:eek:) ser hon ut att ha en maffig rumpa, lång rygg och ett sadelläge som borde medföra svårigheter att få en sadel att ligga bra .... Lite knipt under hasen och "vanliga" arab-ben.

På ridbilden är hon jättefin, ser väldigt väl hopkommen ut!

Sista bilden gör henne nog inte rättvisa, där ser hon ut att behöva mer rumpmuskler och halsen verkar lite kort och lågt ansatt.

Vackert uttryck på det här lilla stoet, hon ser så mild och feminin ut!:)

Man får tänka på hur hästen är uppställd.
Tex är det ju en häst som det visats mycket bilder på här, där man på kort efter kort blir fundersam på hur den är byggd. Efter 1-2 bilder tänkte jag att det var tillfälligheter, men efter 10 bilder med samma stil på benen hela tiden drar jag slutsatsen att hästen faktiskt ser ut så.

Men om hästen står korrekt på en bild från sidled kan man säga rätt mycket om vinklar.
Däremot på bilder som är tagna bakifrån (arabhästfolkets favoritbilder?) så fattar jag inte folk som kan säga att hästen är fin?

delvis KL

och litet spin-off på detta med bedömning av exteriör.

Ni som anser Er kunna bedöma hästars exteriör utifrån några bilder, hur resonerar Ni?

Hur vet Ni att det Ni ser är "sant"?

Det är ju helt omöjligt att bedöma rättvist från en bild. Men jag tycker att de flesta av oss är tydliga med det. Vill man ha sin häst bedömd från en bild så får man också ta att det blir en subjektiv bedömning.

Att bedöma en häst exteriört är väl något man sakta men säkert har lärt sig genom åren.
Numera har jag ofta ganska rätt när jag åker på en hästpremiering och gör en egen bedömning " i huvudet" innan premieringsförättaren har sagt sitt. Personligen tycker jag att man lär sig betydligt mycket mer på en gammaldags premiering än på en utställning.

74901_10151345432733679_244579253_n.jpg

Ett riktigt gott nytt år önskar jag er alla. Iag har lillprinsessan fått följa med ut på en promenad tillsammans med sin mamma, det gick lika fint som alltid. Hon har ärvt sin mors underbara okomplicerade temperament så hon är en dröm att hantera <3

Tack CK och Cornelia för att Ni delade med Er.

Håller helt med CK när det gäller uppställning, plant underlag, öppen sida är väl minimum som krävs.

Jag gillar verkligen ASVHs/Ridsports Hingstkalender där många av hingstarna presenterades just på detta sätt, tillsammans med omdömena från premieringsnämnden.

Jag var mest nyfiken på hur de som kommenterar bilderna tänker när de avger sina omdömen:)

Cornelia, det är mycket möjligt att man lär sig se med tiden, dock är jag av den uppfattningen att det är få bilder som ger en rättvis bild av hästen, och definitivt för bedömning, ibland är bilden till objektets nackdel, irl mycket bättre sammansatt etc etc, ibland till objektets fördel, irl så väldigt mycket annorlunda och sämre. Sedan skall man ju också lära sig och förstå vad exteriören och avvikelser betyder, får för konsekvenser, vad det kräver av ryttaren m.m. m.m. ;)

Personligen så är det jag vill se litet tvärtom, jag vill se/få en ordentlig uppfattning om hur hästen står, hur hovarna ser ut, avvikelser o dyl och därifrån uppåt.

Tack för att Ni tog Er tid att svara!

Senast ändrad:

Hade tänkt jag skulle hinna lägga till ytterligare en frågställning, men det får bli nytt inlägg i stället.

Frågan är riktad till alla distansryttare: Hur viktigt är det med "lågpulsare"?

Kan Ni se det när Ni bara tittar på en häst? Finns det vissa blodslinjer som är just lågpulsare?

Hur viktar Ni denna egenskap mot exteriör?

Jag var mest nyfiken på hur de som kommenterar bilderna tänker när de avger sina omdömen:)

Man kan också fråga hur dom som lägger upp bilder tänker...:angel:

Jag är mycket väl medveten om att det inte går att få fram "hela hästen" på bild, speciellt en amatörbild ur konstig vinkel. För min egen del var jag mest intresserad av vilket spontanintryck mitt sto gav - och tyckte faktiskt att Cornelia prickade ganska rätt i sina kommentarer. Enda som inte riktigt stämde var ryggen/halsen, och det är naturligtvis kameran som luras.

Tycker att den här diskussionen om exteriör är bara såååååå intressant. Må den aldrig ta slut :)

En lågpulsad häst är guld! Men jag väljer inte bort en korrekt / ren på röntgen - häst för en lågpulsad om jag måste välja.

Pulsen är faktiskt något jag också tittar på i valet av häst om jag har den möjligheten men glömde nämna förut. Varför jag skriver "möjligheten" är för att jag köpt tre hästar osedda.

Ha ha Neywaz, tre osedda, det är inte dåligt! Är Du nöjd?

Har ju också gjort samma sak, och är fortfarande så himla nöjd:)

En frågeställning till: de hästar som Ni distansryttare valt att inte gå vidare, vad har varit skälet till dessa beslut?

Jag gissar att det är stor skillnad på hur ett proffs inom någon gren väljer häst jämfört med hur en hobbyryttare väljer. Vad jag menar är att som proffs så kanske man ratar en häst med någon exteriör avvikelse snabbare än vad man gör som skogsmulle. Tycker Ni att det är så, eller är det en mängd mjuka faktorer som till sist är utslagsgivande? Jag menar självklart hästar utan röntgenfynd.

Är litet nyfiken på hästarna i världseliten - har de gemensamma exteriöra drag, eller är de helt olika typer? Är själv stor fan av Noby :)

Tänker litet som att arbetsvilja, stort hjärta m.m. kan kompensera vissa avvikelser. Finns ju framstående idrottsmän som inte direkt har exteriören för de sporter de håller på med, men med talang och framför allt vilja av stål så är de världsbäst ändå :)

Nu menar inte jag att aveln, i syfte att få fram superatleter, skall ske på individer med stora exteriöra avvikelser, kvällen är sen, men jag tror att jag menar att det är en sammanvägning av faktorer där exteriör är en del, hjärta, hjärna, ryttare andra delar som tillsammans gör helheten.

Senast ändrad:

Ja, jag vet att jag är lite galen men jag har alltid gillat spänning ;)

Den första osedda - visade sig senare ha lösa benbitar. Köptes oröntgad. Miss av mig.

Den andra osedda - är under försäljning nu. En väldigt trevlig, frisk och bra häst men inte rätt skalle för mig. Jag vill ha expresståg, inte Ferdinand-kopior ;) Annars var jag helt nöjd med honom!

Den tredje osedda får du fråga igen om nåt år eller så för jag tog hem honom från Polen i oktober. Dock röntgade jag hela hästen innan och så har han gått i galoppträning ett år innan han kom hit. Hittills är jag iaf väldigt nöjd där!

De hästar jag tagit ur träning har faktiskt i de flesta fall varit pga att de haft röntgenfynd. Dvs de har blivit halta - jag har röntgat och upptäckt fynden. Cystor, benbitar och i ett fall pålagringar på en ung häst. Jag vet inte om jag haft otur med röntgenfynd på hästarna men den hästen jag köpte nu från Polen var den femte jag röntgade inför köp - och den första som var helt ren :crazy:

Två hästar som jag fick i träning passade inte för distansen, de tyckte inte det var så roligt helt enkelt. Då tycker jag per automatik inte heller det är roligt.

De hästar jag sett som gått 160 km över 20 km / h i öknen har varit lite av varierande typ och då jag suttit med och lyssnat då de tittat på bilder / filmer av potentiella inköp så är de bland annat noga med korrekta ben, bra bogar, kropp, lätthet i typen etc samt att de gärna vill ha lågpulsade hästar.

Senast ändrad:

Arbetsvilja och rätt psyke är ju enormt viktigt för en elitryttare. Man kan inte driva fram en häst att gå snabbt och vinna på 160 km, den måste vilja.

Nobby tex är ju väldigt liten så han skiljer sig lite på det sättet, jag tror han är under 145 cm.

De hästar jag sett som gått 160 km över 20 km / h i öknen har varit lite av varierande typ och då jag suttit med och lyssnat då de tittat på bilder / filmer av potentiella inköp så är de bland annat noga med korrekta ben, bra bogar, kropp, lätthet i typen etc samt att de gärna vill ha lågpulsade hästar.[/QUOTE]

Så extremt dishade huvuden står inte så högt på listan då?!:rofl:
(Kunde inte låta bli ...;))

Tycker det är skitsvårt med bedömning av bilder.
Jag skulle vilja att ni bedömde min valack.
Efterlyser kritik och slutbedömning blir: hiss eller diss att skära!
Har han exteriör för ridning och prestation?
Jag har kvar kommentarerna från showbedömning, dom lägger jag in då ni sagt.

Vad ser ni?
Bild kommer strax, måste byta dator...

Jag blev nyfiken på hur liten/stor Nobby var så jag kollade HÄR. 148 ska han vara enligt den :) Finns även en liten upptravningsbild.

Då ska vi se... Hittade INTE många bra, ska verkligen ta bättre bilder någon dag. På de flesta bilder rör sig fötterna :) Jag har haft flera på när han var yngre, men de följde nog med in i datadöden förra året.
Vi får la göra det bästa utav det jag har. Det verkar inte finnas några släta frånsidanbilder.

Här är en sidobild på hand bog
18liten.jpg

Inte en klockren bild på hans sida
2-5.jpg

4-6.jpg

Eh...ja under verkningens gång...
102_6903_zps66ea3e6a.jpg

Rörelsebild från sidan
13-6_zpsd18447c0.jpg

102B4360.jpg

Film då han travar runt lite lallandes sådär.

Hyffsad på hans huvud
3-1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 469
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
938
· Visningar
22 604
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar