Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Förutsatt att hon är hel och frisk så gissar jag att hon helt enkelt inte förstår varför hon ska forma sig, hon tycker mest ni är jobbiga som inte låter henne vara.

Jag såg en annan video och där ryttaren försöker rida henne i "form" eller rättare sagt få henne henne att böja på nacken. Hästen verkar mest tycka att ryttaren är jobbig som inte låter henne hålla huvudet som hon vill och börjar slänga med huvdet så ryttaren stannar, KLAPPAR hästen och avbryter övningen. ;)

Vad hästen lärt sig där är att när ni är jobbiga och fipplar med tygarna ska hon slänga med huvudet för då får hon beröm och så slutar ni.

Ta hjälp av en instruktör. :)

Som du skrev så finns det en annan film också, det är dock första gången medryttaren rider hästen och med den gammla dåliga sadeln.
Provade idag att sätta på nosgrimma på tränset och allt blev genast mycket bättre. Men fortfrarande vill hon inte riktigt ta stöd på ytter tygeln men hon slänger inte till med huvudet på engång, men ändå känns det som att hon vill sköta sig själv.

Har haft henne sedan April, tog hem henne från bete i september. hon är helt genomgågen av veterinär och kiropraktor. Röntgad på alla 4 benen utan anm. Kerstin Larsson kollade igenom henne i början på december och det ända som fanns var lite spänningar runt manken. Har nu fått en annan sadel och många andra små bekymmer har försvunnit med den gammla sadeln vilket är bra.

Medryttaren kommer att börja rida inför instruktör snart.

Hoppas du inte tar illa upp men se gärna över din sadel.
Den ser väldigt hög ut fram och du hamnar grymt långt bak.
// Linda

Gott nytt år från mig och Bella (El Shacera)
Bella_zps0054ee66.jpg

Roligt att se bilderna, men avstår från att kommentera ;);)

Rent allmänt skulle jag vilja framföra, med tanke inte minst på Nobby och många andra elithästar också, är att när det gäller aveln, så även om alla individer inte ger den typ på arabhästar som efterfrågas inom dagens show, så verkar många av de gamla polska och ryska linjerna ge ytterst kapabla hästar.

Jag gillar verkligen diskussionerna om arabtyp, inte minst för att detta är något som hela tiden förändras över tiden. Det räcker med att titta på utvecklingen inom show de sista tjugo åren, tar man fyrtio år blir skillnaderna ännu större.

Med andra ord, det finns ingen sanning, bara en väldans massa åsikter. För den som inte håller med ;) så läs Lady Wentworths och Judith Forbis böcker, och en del andra också, och fundera över det som presenteras i dessa, hur merparten av det arabiska fullblodet ser ut, hur ytterst få som har någon speciell typ, mer än att de är jämförelse ädlare än andra hästraser.

Har funderat över detta, och har en fråga: Dagens modehingstar, som kostar en förmögenhet att betäcka med, vad har de uträttat prestationsmässigt? Och deras avkommor, vad har de presterat? Vi kan ta WH Justice, Marwan al Shaqab, Gazal al Shaqab, da Vinci, Ajman Moniscone m fl. Och en yngling som Magic Magnifique, vad har han och hans förfäder presterat?

Nu är inte detta menat som en provocerande fråga, utan jag är helt enkelt ärligt nyfiken och har ingen aning om vad de har gjort på dressyrbanorna t ex. Jag har kanske helt fel, och är full av fördomar, om jag förutsätter att prestationerna inte är på höga nivåer, förutom inom show då alltså ....

Har de senaste åren bara kollat och läst runt lite på buke, men blev sugen på att skriva lite igen :)

Här är min arabkille Cimba e:Ege u:Cireina e:Fynd
409037_2966244794048_223876223_n.jpg

Han är född 2007 och är världens snällaste, fast nerverna kan krångla till det ibland ;)

Han mognade ganska sent och red inte in honom förens han var 4år
Här är "nyinriden". Fick strax efter 3 månaders vila över vintern :)
skarmavbild_2012-12-22_kl_131247_50d5a4599606ee5ac4b6691d.png

Här är han riden i 3månader efter vilan :)
skarmavbild_2012-12-12_kl_190426_50d5a378ddf2b32cc6001461.png

För 1månad sedan lämnade jag ut honom på foder då jag känner mig för lång för honom :( Haft honom sedan han var 6månader så det var lite tugnt. Men ska snart hälsa på honom :)
299075_2127691990752_180342637_n.jpg

Så fin!

Jag kämpar vidare med min 3 1/2-åring. Han hör nog också till kategorin "hästar som mognar sent" ;)

Små steg i taget...

harmoni4.jpg

Harmoni9.jpg

Jag kan inte tänka mig att dessa hästar rids. Fast Marwan tror jag att jag ha sett en bild på när hans handler sitter på honom barbacka på en show -:)

Jag blir särskilt förundrad när (oftast) hingstföl ska säljas efter bl.a. dessa hingstar, och de inte duger till show. Då är de toppämnen inom sport. Hur försvarar man utsagan att ett föl är ett toppämne inom sport när ingen av föräldrarna i flera generationer har använts inom just sport?

Av de du nämner så gillar jag Gazal, han har ett gediget polskt möderne :)

Har funderat över detta, och har en fråga: Dagens modehingstar, som kostar en förmögenhet att betäcka med, vad har de uträttat prestationsmässigt? Och deras avkommor, vad har de presterat? Vi kan ta WH Justice, Marwan al Shaqab, Gazal al Shaqab, da Vinci, Ajman Moniscone m fl. Och en yngling som Magic Magnifique, vad har han och hans förfäder presterat?

Nu är inte detta menat som en provocerande fråga, utan jag är helt enkelt ärligt nyfiken och har ingen aning om vad de har gjort på dressyrbanorna t ex. Jag har kanske helt fel, och är full av fördomar, om jag förutsätter att prestationerna inte är på höga nivåer, förutom inom show då alltså ....

Skulle försöka kopiera in Ditt inlägg för att inflika ytterligare funderingar.

Det svar man brukar få när man ställer en fråga om prestationen hos hingstar som inte uträttat något inom ridsport eller inte är inridna är att de har en korrekt exteriör, med hänvisning till avelsbedömningsresultat och showresultat och fortsättningen är då att är hästen korrekt exteriört så passar den till ridsport.

Jag menar dock att ridning är mer än en korrekt eller nöjaktigt korrekt exteriör och det är här de polska och ryska genom prestation bevisligen visat sig kapabla.

Limona; jag tror att alla slåss om samma målgrupp, dvs ryttarna och då gärna distansryttarna. Försäljningsargumenten blir då de man kan ta till ;). Borde egentligen vara ganska svårt att säga passar till distans om man inte har en aning om vad distansryttare vill ha/tittar efter.

Senast ändrad:

Stämmer nog, att man tar till de argument som finns för att få hästen såld. Men man har kanske inte greppat riktigt att de som letar en arab för att rida och tävla är lika noggranna med stammar och prestationer på tävlingsbanorna som showfolket är när de letar showhästar .....
Visst kan man chansa och se något speciellt hos just den individen, både vad gäller show och rid-discipliner, men hade jag letat efter en blivande distansstjärna hade jag inte satsat på en unghäst efter en showhingst där det inte presterats något på flera generationer ....

Jag tror att jag skall förtydliga mig litet.

Jag menar inte att dagens modehingstar är dåliga i ridsportssammanhang, men inte heller att de är bra. Vad jag menar är att det går helt enkelt inte att säga så mycket så länge de själva, deras förfäder och deras avkommor inte visat vad de går för i andra sammanhang än show.

Sedan kan man ju alltid säga att alla hästar går att rida på - eller åtminstone åka häst på ;)

Jag tycker ändå att man kan se om de har hyffsad potential. Tex, WH Justice skulle jag aldrig betäcka med om jag avlade ridhästar.

Men jag tycker att tex QR Marc och Stival (samma hingstlinje...) är betydligt bättre ex. QR Marc själv skulle jag nog gärna hoppa upp och rida på. Medans Stival har jag sett en halv drös bebisar efter som jag tror skulle passa bra till ridning.

Medans deras "förfader" Gazal al Shaqab skulle jag inte använda i ridavel. Han ser väldigt lång ut i ryggen, och araben ska ju vara kort.

Allmän reflektion. Inom utställningsavel är ju svansansättningen väldigt viktig. Svansen ska vara HÖGT ansatt. Men, påverkar det prestationen på något sätt? Jag har funderat på detta en hel del då det i boken står att det är ett av de allvarligaste felen, och jag kan verkligen inte tänka mig att det skulle påverka ridbarheten? Vad säger ni andra??

Märkligt hur man kan kasta skit på varann här hej vilt och vad alla är överlägset bäst?!! Åsikter kan man ju ha men det behöver inte betyda att den är den enda sanna uppfattningen i världen. Min åsikt är att Bernhard är den ultimata hästen förvisso men det är ju vad jag tycker. Sen älskar ju vem som helst sin egen häst mest av alla. M a o så är Cinthos bäst ändå! :rofl:

Förstår verkligen inte problemet, en arab ska väl se ut efter vad den skall användas till? Just därför att den är användbar till mycket!

En showhäst vill jag ha mer graciös, med mer dish. En ridhäst ridmusklad och därmed något grövre men smidig. En galoppör/distanshäst uppdragen och mer senig. En egyptisk arab finlemmad och en polsk arab med grövre benstomme.

Att den sen oavsett inriktning skall vara så klok, snäll, uthållig, etc som bara en arab kan vara är väl meningen, annars är det ingen riktig arab. Och självklart ska man avla på friska och sunda individer med bra psyke, exteriör och hållbarhet. Skador kan man inte avla bort, däremot kan man låta bli att stressa fram unghästar innan de vuxit klart och istället rida m förstånd, dvs se till att hästen är mjuk i kroppen innan hårdare belastning.

Tycker absolut att showträning är ett alternativ när hästen är yngre, då träningen är mer psykisk än fysisk, ja förutom den träning som krävs för midjemåttets skull då. Och min häst somnar nästan o ställer sig o lutar med ena bakhoven i ringen (inte nåt direkt showämne kanske) men tror inte att han är så värst rädd då...

KL

Jag blir lite fundersam när ni skriver att den och den showhingsten skulle jag aldrig använda. Svansen sitter fel och öronen i farstun. Nu är det faktiskt så att vid val av hingst så har man i regel ett sto som man skall förena hingsten med. Med en stark stolinje ett starkt sto så bör man kunna kombinera med nästan med vilken hingst som helst och få ett bra resultat i avkomman. Givetvis skall man inte betäcka hingst med defekter. Siktar man in sig tex bara på skallar så tror jag man skall lägga ner avelsbiten. Bättre kan det vara att förstärka egenskaper som är bra hos sitt sto för avelsmålet skall ju alltid vara att avkomman skall bli bättre än sina föräldrar. Svårt att få bättre än QM kanske ;). Han kanske är en slutprodukt?
Nåväl, jag skulle inte tveka två sekunder att använda WH Justice i min avel och ångrar så att jag inte har gjort det tidigare. Kan inte fatta att det hittas så otroligt många fel på den hingsten. Är han för bra för oss? Rasar avundsjukan?

Medans deras "förfader" Gazal al Shaqab skulle jag inte använda i ridavel. Han ser väldigt lång ut i ryggen, och araben ska ju vara kort.

Allmän reflektion. Inom utställningsavel är ju svansansättningen väldigt viktig. Svansen ska vara HÖGT ansatt. Men, påverkar det prestationen på något sätt? Jag har funderat på detta en hel del då det i boken står att det är ett av de allvarligaste felen, och jag kan verkligen inte tänka mig att det skulle påverka ridbarheten? Vad säger ni andra??

Jag har inte sett Gazal al Shaqab men hans son Belos som var på bild i SAM för något nummer sen var bland det snyggaste jag sett tror jag (baserat på en bild, tagen snett bakifrån ;) )

Honom skulle jag gärna se i verkligheten och kanske tom betäcka med :)

Angående svansansättning har en av mina hästar väldigt låg svansansättning, jag tror inte att det påverkar hennes ridbarhet men snyggt är det definitivt inte. Ser lite knipt ut. Hon tar inte ut steget speciellt mycket bak men jag tror kanske det beror på andra saker än just på den lågt ansatta svansen.

Men vi halkar ju direkt in på samma spår igen. "Den och den hingsten ser ut att passa bra som ridhäst med den kroppsbyggnaden."
Jaha, men vad har de presterat? Jag ställde en fråga om just den saken, inte vad de ser ut att passa till utan vad de de facto har uträttat. Eller deras fäder/mödrar.

Sen håller jag med Annika L om att stolinjen är (minst) lika viktig! Bland det första jag fick lära mig om avel var, precis som du skriver, att ett riktigt bra sto lämnar bra avkommor med nästan vilken hingst som helst.

Den här diskussionen, som plattar till showhingstarna för att de ser ut så eller så eller så leder ju ingenstans. Vi har redan konstaterat att vi har olika ideal när det gäller utseendet.

Jag ville veta om det fanns någon här som visste om det finns ridprestationer hos de hingstar jag räknade upp.

Har kollat, och min åsikt kvarstår i allra högsta grad. En häst med sadel på som springer runt på bogarna imponerar inte på mig.

Annika_L: Hans rygg är svankig, han är överbyggd bak, och med tanke på att hans pappa är Magnum Psyche som är känd för att lämna långa ryggar dessutom, så kan man ju ha oturen att få en avkomma som har både lång och svankig rygg. Hans huvud och hals är så nära en 10 poängare man kommer. Men, är det så viktigt för en ridhäst att man riskerar det andra? Nej, inte i min värld.

Avundsjuk är jag inte, för jag vill rida. Och även om han har producerat bättre än sig själv så skulle JAG inte våga. Min kunskap är alldeles för liten för att ta en sådan risk. Dessutom sitter jag här med en märr med lång rygg, och Justice är därmed långt ifrån hennes idealhingst, kanske Ella skulle kunna passa, men jag har för dålig koll på hennes stam faktiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 469
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
939
· Visningar
22 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka