Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Låter som om jag härmar dig hela tiden, Annika L, ;) men det är framför allt det jag också vill veta. Svagheterna i exteriören som ni speciellt tittar på och väljer bort!

tänk om man kunde ha det som vissa hundraser har det, dvs att hunden måste avlägga någon form av arbetsprov, vara friröntgad eller dylikt samt ha minst si och så många poäng på en exteriörbedömning för att få registrera sina avkommor
Bravo. Det är sånt som en avelsförening ska jobba med; sätt en kvalitetsribba, mät resultat, följ upp och förbättra - och naturligtvis ska resultaten vara officiella.

Araben ÄR till för att ridas på, den ÄR även den vackraste hästrasen. Inte antingen eller. Den är hållbar, uthållig, samarbetsvillig... listan är lång. Alla dessa positiva egenskaper behöver mätas på de enskilda individerna, så att man som uppfödare kan kvitta att man är på rätt väg i sin avel. För att hålla kvaliteten uppe på rasen som helhet och på individerna.

Det finns mkt att ta efter från hundsidan, från halvblodsaveln etc. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt.

För mig är det viktigt med korrekt benställning och bra rygg. Kort stark rygg. Lång rygg och / eller svagt ländparti går bort om jag ska välja ny distanshäst. Sen vill jag ha en välansatt hals, inte för kort, för det ger bra ridkänsla. Särskilt när man som jag är "lång" och rider 150 cm hästar.

Tror att de rättar till det med träning. Schwung-och gunghästar kanske inte har högsta prioritet. Vi får se hur svaren blir :)

Och ändå är det då det står i rasbeskrivningen som du länkande till innan -:) Lång böjd hals och relativt kort rygg = den ideala araben.

Jag vill för ridkänslans skull ha en välansatt hals, allt ska vara proportionerligt. En KORT hals ger ponnykänsla vid ridning.

allt är ju relativt ;)
Om du kikar på hästar med lång hals så har de i regel ett ngt långt huvud. Hästarna med "relativt" kort hals har kort huvud och det är de skallarna som kan få den riktiga dishknycken (som så många av er ogillar), sen blir det relativt för resten ;)

Har varit ute och snöpulsat med pållar ;)

Rygg, hovar och ben är viktigt hos en distanshäst. Lång ländrygg och plant kors går bort likaså avvikelser i benställningen. Om båda fram är inåttåade gör det inte så mycket men om bara den ena är det känns det som det kan bli större belastning där.

Huden är dessutom viktig! En häst som har lätt att få mugg /skavsår funkar inte.

En häst med vägvinnande gångarter är ett plus men jag upplever också att de drabbas av förslitningsskador fortare om de är för rörliga. Detta är bara en egen iakttagelse. Gångarterna kan man träna till viss del.

Jag skulle faktiskt vilja se fler filmer och "normalt" uppställda bilder på duktiga showhingstar. De filmer jag hittar går oftast i slowmotion och de bilder som finns är de uppställda på så de ser raka ut i ryggen och/eller vinklade med kameran så de ser långa ut. Ni som har showhingstar, har ni något sånt att visa? :) :)

Senast ändrad:

Hittar faktiskt inget riktigt bra på min showare som du vill ha. Saknar också sådana bilder på hästar. Måste åtgärda men å andra sidan är han "relativ" över allt ;)

Aha, missade exteriörbiten-pardon!

Berra är väldigt "lagom" överallt tycker jag. Han är väl sammansatt!
Det enda jag önskar kunde vara lite mer är rörelserna, men han har klart godkänt för mig. En hingst jag skulle kunna tänka mig passa med mitt sto.
Skulle jag inte sett hans dotter skulle jag kunnat tänka mig att det skulle kunna bli för grovt, men nej-jag tror inte det.

Det finns ett par utländska hingstar som jag anser har DET, som inte finns i Sverige. Alla med en otrolig stamtavla, tyvärr är jag för snål!

Tack Walle!
Nu är bilderna ett par år gamla och han har växt till sig i både kropp och rörelse till det bättre. Han har verkligen tagit tid på sig.

Var och hälsade på min Ffenix idag, som är installerad hos sin distansryttare nu sedan ett par veckor. Han har ridits in och ridits i grundläggande dressyr hela hösten nere i Skåne, och jag har inte sett honom sedan i slutet av augusti.

Oj vad mycket det har gjort för hans exteriör med denna ridträning! Han är nu i den kondition han skulle varit i när han visades i somras, välmusklad, korset är muskelfyllt och rundat, hela hästen ser annorlunda ut. Han har vuxit i sig själv kan man säga, även om han inte är färdig ännu. Jag blev så glad när jag fick se honom, och också så glad över att se hur utmärkt han tar alla omställningar mentalt. Makalöst snäll och hygglig unghingst.

Bilder kommer, det skulle vara kul att se vad ni säger om hans exteriör nu. Hans mycket rejäla välvinklade ben var något som hans nya ryttare också påpekade. Blir spännande att se vad han kan uträtta som distanshäst.

KL

Jag ger mig in i diskussionen, alltid intressant.
Vad ser jag som exteriöra svagheter på en distanshäst? långa skenben, osymmetriska hovar, höga trakter, trånga trakter, dålig hovkvalité, lång länd, rakt kors, krokhasig, rakhasig, knipt under framknän/ haser, brutna benaxlar, korta kotor, veka kotor, små ledgångar.
Ben och hovar är så viktiga att jag vill ha så korrekta ben som möjligt och runda hovar, hovens vinkel skall följa kotans.
Jag vill inte ha ett dåligt sadelläge vilket verkar vara svårt att uppnå, jag börjar tro att det snarare är fel på sadeltillverkningen än alla hästar.
När det gäller rörelser vill jag absolut inte ha biljarderande eller nystande, inga höga knälyft eller symaskinsgång.
Jag gillar inte heller de hästar som "skottar" bakom sig, de vill jag inte rida bakom.:mad:
Hästen skall vara i balans, harmoniskt byggd och röra sig som den ser ut.
Ingela

Oj, där går många showhästar bort på direkten!

Benen är sällan högprioriterade .... Vilket jag alltid har tyckt är vansinnigt! Vad ska man med en ridhäst till om den går sönder hela tiden och inte tål det den är avsedd för?

Nu gör jag väl något jag kommer att få ångra när jag lägger in bilder på mina hästar här ;)

531380_10150981569593558_1536558998_n.jpg

294217_10150282687208558_2047225_n.jpg

Översta bilden är väl inte så där jätte bra eftersom den är tagen snett framifrån och får honom att se framtung ut. Men det är en synvilla. Han har tävlat 80km bara några dagar innan bilden togs och vi satsade på 120km inom någon vecka. Där han kom 2a och fick BC. Har ett antal vinster och placeringar på 50-80km med BC också.

Jag tycker han är ett ganska bra exempel på en bra distanshäst. En bra exteriör med ett + för benen, vilket bidrar till en bra hållbarhet i kombination med rätt träning. Snabbpulsad och har lätt för on/off. Han vet när han ska jobba och när han ska slappna av. Mkt bärig!
Ett mkt sött huvud utan dish (;)) men med en bred panna och ögon många uppfödare skulle döda för..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
937
· Visningar
22 591
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar