Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Håller med jag med :)
Okunskap kanske!
Precis som med dessa övergödda (nu inte bara feta, utan broileruppfödda) 1 åringar.

Så du menar att det är just showerna som gör att arabtyp bevaras?

Jag tycker snarare att arabtypen utvecklas (till nåt som liknar karikatyrer), än att bevaras.
Och du menar alltså, på fullt allvar, att det renodlade showfolket inte fnyser och rynkar på näsan åt hästar som endast tävlas och rids, och inte innehar "modeshowhärstamning"?
Isåfall lever du och jag i helt olika världar.
Var det inte ifjol som helt kompetent folk inte blev inröstade i SAHF för att de hade "särintressen" som galopp och distans?

Och var det inte en av "topparna" i arabsverige som på allvar påstod att distansryttare "minsann red med STRÖMKABLAR under sadeln, för att driva hästarna", när det i själva verket handlade om pulsmätare?

Men hallå! Jag skriver i jagform hur jag tänker om arabhästar och hur jag resonerar kring mitt avelsmål samt hur jag använder mig av utställningar. Nu är jag inte så bekant med det renodlade showfolket men i min "arabvärld" förekommer det inte att man rynkar på näsan osv. Vidare i min värld så gör jag inte urval med riktning på "modeshowhärstamning" utan det skall finnas lite mer substans bakom. 4 avkommor efter bl.a. Diesel talar väl sitt språk. Det skulle aldrig falla mig in att avla på enbart en skalle och jag har heller inga ston med extrema skallar och har heller aldrig valt en hingst med extrem skalle.. Fina skallar har mina ston men de är inte extrema.
Angående att föreslå styrelseledamoter till en förening.
En styrelse skall bestå av ett team med olika kunskaper som kan tillföra föreningen ngt specifikt. En skall sköta kassan, en skall kunna vara juridiskt kunnande, en skall vara flink sekreterare osv. osv. Jag tycker inte att man blir en bättre ledamot för att man sitter på hästryggen. Och CK du vet mkt väl att jag försökte värva dig till styrelsen. Inte pga du är distansryttare utan för din kunskap om semin, betäckning osv. Sen vad andra "toppar" säger och gör kan jag varken svara för eller förstå.

Senast ändrad:

Håller med jag med :)
Okunskap kanske!
Precis som med dessa övergödda (nu inte bara feta, utan broileruppfödda) 1 åringar.

Ja, det där är jag förbryllad över! Varför ska de broileruppfödas? Vet inte uppfödare hur skadligt det är för en växande individ att snabbväxa, så att en ettåring som visas på utställning ser ut som en tvååring ....

Jag vet förstås redan svaret på min fråga. Pengar och ära. Inte för att det är mycket pengar i arabaveln nu, men man hoppas kanske på att få sälja till nån shejk ...

Jag planerar att visa KE Pasja till sommaren, men jag är rädd att hon kommer att se ut som den ettåring hon är. Alltså lär det inte bli någon framskjuten placering, men jag är så pass naiv att jag visar för att jag tycker att det är kul. Det är inte blodigt allvar någonstans i de sammanhangen för mig. Och det är inte säkert att hon kommer ut alls på någon show, det beror på hur hon växer och hur hon tar det hela mentalt.

Jag trodde du menade att du aldrig nånsin hört nåt showfolk tala nedsättande om sportfolket. Det var det som förvånade mig lite.
Jag vet mycket väl vad du avlar på för djur, och all respekt för det.
Givetvis fattar jag ju att det är olika inom show, likaså som att jag verkligen inte kan försvara vare sig alla galopp-tränare och distansryttare.

Självklart handlar det ju om typ av häst. Det är ju så uppenbart att jag inte trodde jag behövde gå in på det. Men även om du har en häst av tunnare modell så har ju även den ett normal hull, som man bör eftersträva att den håller så gott som går Det kräver nästan ännu mer ansträngningar att hålla den typen av häst i hull. Jag har haft den typen av häst förut, inte alls roligt. Nu har jag dock två runda hästar men som ändå kräver en jädra massa mat för att hålla hull ;)

Givetvis är jag inte dummare än att jag inser att hur hästarna håller hull är individuellt.
Men det är sorgligt när hästar som går sakta på 50-80 km är supersmala, och ägarna inte inser att hästen behöver mer mat, utan gömmer sig bakom det faktum att det är en "distanshäst och de ska vara smala".

Det var så jag också tänkte. Jag pratade inte om världseliten utan allmänt om hästar här i Sverige som tävlar distans. Men jag inser att man måste vara övertydlig för att vara med och föra en diskussion här..

Det var så jag också tänkte. Jag pratade inte om världseliten utan allmänt om hästar här i Sverige som tävlar distans. Men jag inser att man måste vara övertydlig för att vara med och föra en diskussion här..

Eftersom det är så blandade inriktningar på skribenterna i denna tråd så är det lika bra att vara övertydlig, ibland räcker inte ens det... ;)

kl

följer avelsdiskussionen med stort intresse, har inget vettigt att säga inom området, så jag gör som talesättet och säger ingenting alls! :idea:

Lägger istället in lite bilder på en tant som nu varit min bästa vän i snart halva mitt liv! :love:
För tretton år sen köpte vi et då sjuårigt sto e Gotcha u Diavoleza från uppfödaren Charlotta Liljefors.

gammalbild_zps8968717b.jpg

Här är den första bild jag kan hitta av oss, 1 1/2 år senare..

uteritt_zps6f5c7b27.jpg

här från en av våra många ridturer i hemskogen, iklädd halsring..

33ac35ac.jpg

i somras, tjockare än lovligt och med mig på som sitter som en kratta, överlycklig över att kunna sitta till häst alls! (min rygg och höft har totalpajat, orsaken är fortfarande under utredning. Men jag har en perfekt häst för handikappridning!:love:)

koumlrning_zps7eea188b.jpg

Så på juldagen blev det permiärtur efter inkörning hela hösten, min syster fick ta premiärturen som blev i farfars gamla timmerkälke! :bump:
Hon var stoltare än tuppen över allt beröm hon fick, och tog körningen som allt annat med ro....

är mäkta stolt över denna tös, och var bara tvungen att dela det med några som förstår!
Hur överlevde människan någonsin utan araben??!:bow:

Åh vad roligt se ett syskon till Diavolezas son Dick, alltså din hästs halvbror.
Rätt så lika!

Å vad fint du berättar om ditt sto!! Ja, hur överlevde de?!
Det är ju detta som är så fantastiskt med araber, att man kan ha dem till ALLT verkligen.:banana: Ridhäst både med och utan utrustning, handikapphäst ;) (ja, min Yazz är min handikapphäst emellanåt när ryggen är för hemsk och jag knappt kan rida), körhäst, barnhäst, vuxenhäst- bara fantasin sätter gränser!

Nej, vad roligt med släktingar!! har han också ärvt färgen av mamman?

Cornelia: ja viss är dom underbara! Fantastiskt när man ser att de sätter sig själv åt sidan för att ta hand om sin människa!

På somamrbilden här ovan var hon inte riden på över två veckor och sjukt övertaggad, hon hade en grym samling och kraft i galoppen. Men hon skötte sig exemplariskt och stannade som alltid på tre steg när mina ben krampade! Hur övertaggad hon var märkte jag inte förrän jag red med sadel dan efter...

Appropå barnhäst:
Min lillasyster va fyra när vi skaffade jessi, och ganska snart kunde hon leda henne (vi gick brevid med den häst som inte var arab;) ) "ojj, tappa snöret" besvaras med att hästen står blickstill och tittar på lilltjejen medan hon plockar upp grimskaftet och fortsätter gå.. hästen följer efter som en -väldreserad- hund... :love:

Jadå han hade samma fuxiga färg med stickekhår i flanken.
Tyvärr avlivade vi honom förra hösten pga tarmvred.
Han var inkörd han med, och högt utbildad inom Parelli.
Riktigt synd:(

Oj då, beklagar, det kan inte ha varit roligt..

Men kul att de var så lika, även om jag själv gillar hästen mer än färgen...;)

Och samarbetsvilligheten var gick kanske också i arv, även om jag inte håller mig till en lära utan tar russinen ur alla kakor. Men hon tar allt med ro och blir så nöjd när hon kan minsann..;)

Senast ändrad:

KL.
Hur många av er distansryttare bedriver avel? Och vilka egenskaper, exteriört och mentalt, får INTE en distanshäst ha?

Är jag också intresserad av att veta! Jag är intresserad av distans och ser gärna att mina uppfödningar blir distanshästar.

Jag kan inte säga att jag bedriver avel men jag har fött upp några föl och börjat från scratch med alla mina hästar utom en. Köpt några som föl och ridit in / tränat andras hästar. Rider distans upp till 160 km och har amatörtränarlicens i galopp (men har inte utnyttjat den än)

Att dra upp vad en distanshäst inte får ha blir svårt, listan blir lång. Men svagheter i exteriören som gör att den inte klarar att gå 120-160 km går bort. Likaså medfödda röntgenfynd som kan påverka om dessa inte är åtgärdade genom operation till ex. Jag röntgar alltid knäleder, hasleder, kotleder och hovleder på mina egna / innan köp.

Den mentala biten går det mesta att jobba med, men en häst som inte har arbetsvilja går bort helt. Tänkte lägga till alltför lättstressade hästar här, men jag har stött på ytterst få hästar som varit så känsliga att de inte blivit bättre med lite träning.

Hoppas det var lite svar nog? :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
937
· Visningar
22 591
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar