Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

försvarade show-misshandeln med att distansryttare plågar sina hästar.
Om det nu hade varit så att distansryttare plågar sina hästar, är det ju ändå inget gångbart argument. Det som är fel på ett håll blir inte bättre av att nåt är fel på annat håll.

Ja, och det är riktigt tråkigt. Nu kommer lite önsketänkande men tänk om man kunde ha det som vissa hundraser har det, dvs att hunden måste avlägga någon form av arbetsprov, vara friröntgad eller dylikt samt ha minst si och så många poäng på en exteriörbedömning för att få registrera sina avkommor i SKK.

knapplån

Oj vad det känns som det ilar en negativ stämning så fort show resp. ridning diskuteras. Ett ämne som alltid varit känsligt inom araberna tror jag. Tycker idén om att hästarna även ska utföra arbetsprov låter toppen! Hoppas det blir så i framtiden.

Ja, så blir det alltid. Men jag tycker ändå att den här gången har vi lyckats hålla oss på mattan, inga personangrepp eller taskigheter.

Jag är också för någon form av arbetsprov för hingstarna. Absolut!!

Ja, det är konstigt.
Det är som om man vill bevisa något.
Bevisa att showhästar går att rida, när det är något självklart.
Klart dom går rida, make it happen!
För mig blir det ett luftslott detta med att "verka för seriös avel" när det inte utförs på ett seriöst sätt.
Liknelse:
Ett företag har policys och riktlinjer.
En av dessa är nolltolerans på stölder.
När frågan kommer på hur nolltoleransen efterlevs blir svaret:
"Vi är uppmärksamma mot avvikelser, och som medarbetare måste man vara uppmärksam och agera. Vid stöld skickas personen hem och en polisanmälan görs"
Jättebra. Men:
Det man säger är att man har ett önskemål och vision om stöldfri arbetsplats, men man vidtar inga direkta åtgärder såsom stickkontroller, revision, mm.
Man lägger över stort ansvar på de anställda att agera, man hoppas och ber att det fungerar och att folk efterlever företagets policys.
Nästa fråga är: kan man ekonomiskt och tidsmässigt ge det nolltoleransen kräver? Kan man ge det jobb en åtstramning skulle ge? Vill man få statistik eller vill man ha en fin policy som man ÖNSKAR att folk skulle efterleva?

Liknande sahf. Man "verkar för en sund avel" men lägger över ansvaret på stoägarna att kontrollera att hingsten är röntgad, vilket hingstägarna kan mörka HUR mycket som helst iom att journaler och diagnoser är personliga och sahf har inga krav och inga offentliga databaser.
Man vill främja intressen, men Ann Norden gör tvärtom. Delar upp och splittrar.
Om föreningen verkligen vill verka seriösa är det dags att bli seriösa. Strama upp kraven och sätt den kvalitetsstämpel på aveln som rasen förtjänar.

Jag kan heller inte se det där med att distanshästar är fula. Jag kan försvara en distanshäst som tränas för 120-160km att dom kan vara tunna i kroppen i perioder, för att träningen är riktigt tuff. Men en distanshäst som går på kortare distanser ska med rätt fordring ha ett normalt hull. Självklart går hästen ner i vikt i samband med tävling och hårdare hårdare träningspass. En lätt ekvation. Det handlar nog mest om okunskap om hur man ska fodra hästarna?

Sättet jag beskrev hästarna var hästar i absoluta världseliten. Jag hoppas iaf att de kan utfodra hästarna.

Nej, jag är inte så säker på att du har rätt. Jag tror mer det handlar om individen. En del har runda former, oavsett om de är musklade eller inte, andra är kantiga osv osv.

Utfodringen är absolut en stor del. Jag törs inte ens tala om hur mycket mat jag lurar i Sokrates för att han ska ha ett hull jag törs stå för.
Jag gråter (invärtes) när jag ser supertunna distanshästar på mellannivå, och ägaren säger att hästen äter "fritt med hö och 0,7 kg kraftfoder."

KL

bete06.jpg

Ville bara visa... :)

Detta är min gamla tävlingshäst Delicat. Bilden är tagen dagen efter han kom tvåa på en 100 km med best condition. En månad tidigare gick han 160 km. Han är av väldigt trevlig ridhästmodell och som unghingst blev han champion på C-show några gånger innan han kastrerades. Skulle han visas idag skulle han inte skrapa ihop många poäng. Dels för att han har ändrats med all träning, dels för att idealet har ändrats. Dåtidens ideal ser inte alls ut som nutidens, det är synd. Jag gillar showerna ändå, jag vill ha en arab som ser ut som just en arab - men inte på bekostnad av deras prestationsförmåga. Hobbyridning och lättare tävlingar ser jag inte som prestation - det ska alla hästar klara oavsett.

Delicat var en häst som höll sig fin i kroppen även när han var högpresterande, de flesta på den nivån brukar se ut som muskulösa små vinthundar - men det gör de oftast bara på tävlingssäsong - ffa under ritterna. Det gör inget, de ska se ut så - men jag vill också ha typen så folk klart och tydligt ser att det är en arab man kommer med och inte en fullblodskorsning :o

Senast ändrad:

Sättet jag beskrev hästarna var hästar i absoluta världseliten. Jag hoppas iaf att de kan utfodra hästarna.

Nej, jag är inte så säker på att du har rätt. Jag tror mer det handlar om individen. En del har runda former, oavsett om de är musklade eller inte, andra är kantiga osv osv.

Håller med om individernas form!

De hästar jag sett i absoluta världseliten (jag har sett många) har blivit ordentligt utfodrade men dessa hästar är oftast väldigt tunna ändå. Då pratar jag om hästar som går 160 km över 20-22 km/h i öknen.

Senast ändrad:

Jag kan tala om att Fille äter ca 20 kilo HÖ och 2 kilo lusern/dag ;)
Och han tränas inte...
Men han är nog som sin mor som inte går upp mer i vikt oavsett hur mkt mat hon får. Och så här års är hans hage tyvärr rätt så tråkig, så äta är nog det han fördriver tiden med.

Men jag håller med dig. Bättre utfodring behövs helt klart. Jag själv köper sällan ett hö med mindre än 9 MJ i. Och försöker fodra upp med lusern så gott det går om höt inte räcker.

Men nu har inte jag någon häst i den extrema träningen som distans innebär, hästarna jag har haft i distansträning har dock blivit halvt galna av kraftfoder, då även i hagen, så det gjorde bara att de gick ner i vikt ännu mer.
Men då var det mest spannmålsbaserade kraftfoder jag provade.

Nu kommer jag nog aldrig satsa på eliten, utan hålla mig på blygsamma 8-10 mils tävlingar.

Håller med om individernas form!

De hästar jag sett i absoluta världseliten (jag har sett många) har blivit ordentligt utfodrade men dessa hästar är oftast väldigt tunna ändå. Då pratar jag om hästar som går 160 km över 20-22 km/h i öknen.

Givetvis är jag inte dummare än att jag inser att hur hästarna håller hull är individuellt.
Men det är sorgligt när hästar som går sakta på 50-80 km är supersmala, och ägarna inte inser att hästen behöver mer mat, utan gömmer sig bakom det faktum att det är en "distanshäst och de ska vara smala".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
937
· Visningar
22 519
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V