Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

jag är inte speciellt imponerad av hela den här showcirkusen
Jag är inte alls imponerad. Cirkus är precis vad det är; med mycket misshandel i kulisserna. The frozen pose är värdelös och inte heller får man se några vackra rörelser; bara ett stressat skuttande på tvären.

Tre steg bakåt är min åsikt. Stäng av musiken, ta bort plastpåsar och piskor, ta bort the frozen pose. Låt hästarna röra sig avslappnat så vi kan se ev försigkommande skritt med vägvinnande steg, ev försigkommande trav med bärighet, ev försigkommande galopp med bärighet. Låt hästarna ställa upp sig naturligt, utan att ha bakbenen en kilometer bakom sig för att ge en illusion av bättre överlinje, utan att vara livrädda och spänna varenda muskel i kroppen; så att vi får en möjlighet att göra en korrekt exteriörbedömning.

Om sk "showighet" inte belönas; så finns inte heller anledningen till att piska o skrämma hästarna. Den cirkus som finns idag är inget jag vill ta i med tång och en skam för hela arabhästvärlden.

Fast om man tittar på många av de svenska handlerna plus deras hästar har de roligt i showringen trots musiken etc. och plastpåsarna tycker jag iaf det blir mindre och mindre av, i somras fick varje handler enbart ha två med plastpåsar en vid ingången och en i motsatt hörn på fler utställningar bla. Riksen.
Men på vissa ställen i Europa och även i Sverige när vissa utländska handlers visar så är det helt åt skogen, där skrämmer man hästarna innan de visas, men som sagt är det ej vanligt här i Sverige.

Jag är inte alls imponerad. Cirkus är precis vad det är; med mycket misshandel i kulisserna. The frozen pose är värdelös och inte heller får man se några vackra rörelser; bara ett stressat skuttande på tvären.

Tre steg bakåt är min åsikt. Stäng av musiken, ta bort plastpåsar och piskor, ta bort the frozen pose. Låt hästarna röra sig avslappnat så vi kan se ev försigkommande skritt med vägvinnande steg, ev försigkommande trav med bärighet, ev försigkommande galopp med bärighet. Låt hästarna ställa upp sig naturligt, utan att ha bakbenen en kilometer bakom sig för att ge en illusion av bättre överlinje, utan att vara livrädda och spänna varenda muskel i kroppen; så att vi får en möjlighet att göra en korrekt exteriörbedömning.

Om sk "showighet" inte belönas; så finns inte heller anledningen till att piska o skrämma hästarna. Den cirkus som finns idag är inget jag vill ta i med tång och en skam för hela arabhästvärlden.

Jag tycker ändå att utställningarna behövs och tjänar ett syfte. En seriös handler varken skrämmer eller piskar hästarna. Det jag vänder mig emot är när det blir det enda målet för en arabhästuppfödare, att föda upp showstjärnor. Och när man går med på att låta hästarna utsättas för äregiriga handlers utan skrupler, allt för att nå målet ....
Observera att jag INTE menar detta generellt! Jag är mycket medveten om att det finns många seriösa uppfödare som visar sina araber på ett professionellt och genomtänkt sätt, och att det finns många araber som älskar att få visa upp sig. Det får vi inte glömma i debatten, att araberna tycker att det är hur kul som helst, om de hanteras på ett värdigt sätt.

Men man får inte låta skrämsel och hårda tag slinka igenom, inte se genom fingrarna med det för att äran skymtar vid horisonten ....

Javisst försvarar jag showringen likväl som jag försvarar ridsporten. Däremot kan jag inte försvara djurplågeri som förekommer både i ridsport och show.

Vad ser du för lösning till den misshandel som pågår i showbusinessen idag då? Uppfödare efter uppfödare världen över slutar att delta för att de inte står ut med det. Den ena efter den andra namninsamlingen med tusen och åter tusen namn i protest, men inget händer. Pengar styr och hästarna lider. Ingen sann hästvän kan med gott hjärta blunda och se på.

För allmän läsning:

http://www.waho.org/Images/Waho2011/HRH-Princess-Alia-WAHO2011.pdf

En lösning är, och den förekommer också bland domare, att de kan döma ner en häst som förs fram av en oduglig handler. Han får inga nya kunder. Puts väck! Likväl gäller det också sporthästar som utsätts för misshandel av tusen de slag.

Pisk, slag osv ser man inte så ofta.
Misshandel finns i alla grenar, där människan pressar fram det yttersta på lite tid och okunniga hästmänniskor.
Jag skulle agera väldigt kraftigt om jag såg en människa misshandla ett djur.
Det man INTE kan agera mot är det som inte syns.

*Unghästar som inte får vara "barn", tas fram och tränas stenhårt redan från start. De står mer på box än inne, född upp på proteinchockar, kuskar Sverige runt på utställningar då de är 1 år. En del floppar, en del blockar för att orka.

* Dräktiga ston som mellan årliga fölningarna prestera max på utställningar och plocka priser åt matte/husse. Givetvis med en intensiv träning emellan föl nr 9 och nr 10.
Stå tom och tränas upp sunt händer inte, det kostar mer än genererar.
Dessa ston får däremellan inte den omvårdnad ett producerande sto ska ha utan minsta möjliga utgift och i hopp om en trippelcrown.

* Hingstar som glöms bort och göms bort mellan visningar och betäckningar.
Matte/husses ögonsten då de vinner men mellan dessa år får hovarna växa ut, hullet tappas och går ensam i en hingsthage.
"Kom gärna på besök, men ring en vecka innan. Minst".
Givetvis råder fotoförbud för besökare och nåde den som skulle säga att den var vanskött.
Men så ungefär vid dessa tider (eller ännu hellre 3 månader innan) kommer matte/husse på att hingsten borde ut, och hästen åker på träning.
Då står poan inne nästan dygnets alla tider, med täcke och sweatneck, och äter mestadels kraftfoder.

Sådant mår jag mest illa över. För det kan man inte påverka.
Träningen, maten och "tänket" på vägen till show är det ingen som kan ta på, eller påverka. Fast det är enligt mig djurplågeri.

Iochmed att jag sett det på flera ställen så vet jag att det kan se ut så lite här och lite där.
Långt ifrån alla.

Pisk, slag osv ser man inte så ofta.
Ah, men det finns ju en anledning till det; det är ju inte "tillåtet", så därför piskar man upp hästen när ingen ser och sen räcker det med att hota den i ringen för att få effekt... Förutom en del riktiga svin då, som inte drar sig för att piska upp hästen i ringen också; väl medvetna om att alla kommer att vända ryggen till och inte våga säga nåt, då den förmögne ägaren till hästen har sponsrat hela kalaset.
Misshandel finns i alla grenar, där människan pressar fram det yttersta på lite tid och okunniga hästmänniskor.
Jag skulle agera väldigt kraftigt om jag såg en människa misshandla ett djur.
Det man INTE kan agera mot är det som inte syns.
Håller med. Brist på kunskap, brist på empati, prestige och pengatörst etc. Det som händer hemma i stallet har vi ju vårt allmänna djurskydd till; men nej, långt ifrån tillräckligt.

Den här delen av Princess Alia's tal ger mig tårar i ögonen. Tårar av ilska:

you see a large strong beautiful mare prick her ears at the sound of one famous handler WAY down the corridor and collapse on the ground in a
heap, scrabbling in the lovely deep bedding to get OUT-to go ANYWHERE away from that voice,
even out through the back wall of her cement loosebox. Then you are not only unimpressed- if
you are like me, you are feeling physically nauseous. Especially when the overseer entrusted by
the owner with this huge project shrugs sheepishly and says, " Russian bloodlines", or some
equally ridiculous excuse

Det är väl strålande att hon som domare reagerar och självklart skall misshandel inte förekomma i någon sport/show.

Nu är det inte jag som rider på videon, men givetvis kan han gå i en annan form också :laugh: Hoppas på att kunna hitta en ryttare till honom som kan börja träna honom då jag rider honom sällan. Han rids mest i skogen.

liten film

Har fetmarkerat en halv mening. Jag tror inte att problemet ligger där. Är hästen rädd för musik, plastpåsar och piskor så tycker jag att man får tänka om i sin hästhantering lite.

Fille som inte är ett dugg miljötränad, aldrig tävlad eller liknande tog det hela med ro. Då borde andra hästar som faktiskt är tränade för miljön oxå klara det utan att bli stressade. För Fille betyder plastpåse att vi ska göra något roligt, oftast involverar det godis då med. Och det är oxå enda gången mina hästar får godis som belöning, så ni kan ju tänka er hur glad han blir ;)

Nu ska jag ge mig ut o rida en sväng i det vackra månskenet! Ja, jag vet att klockan är 3 på natten :P Men Pselma brukar vara pigg och glad vid den här tiden :D
Gick så himla bra sist jag red henne, såååå kul med en dressyrsadel :love:

KL.
Jag tycker det är så trist att höra ridfolk inom "araberiet" kritisera och göra ner just utställningar/show. I showvärlden hör jag aldrig motsatsen trots att det uppstår så mkt elände för hästarna under och med ryttare. Ridfolket, om vi nu skall katalogisera, känner sig oftast mer legaliserade för att de just rider sina hästar trots att omvårdnaden kan vara både si och så. I min "arabvärld" är siktet inställt på att avla fram ridhästar med god kapacitet, framåtanda, god fullblodsarabisk exterteriör (arabtyp mao). Då gäller det att kunna forska på avelsmaterial. Inte bara lära sig att rabbla stamtavlor utan också lära sig hur arabhästen är uppbyggd och vad som skall bevaras. Vad som är arabtyp och vad det innebär. I utställningar/show får jag en hint om vart det bär. Jag är inte heller förtjust i rädda skrämda hästar och de behöver inte heller var det. I kampanjer så tas det upp unika förskräckliga händelser (inom alla kategorier)för att väcka gehör och medkänsla för sin sak. Ett arbetsverktyg helt enkelt. För egen del är jag inte speciellt glad att med min lilla verksamhet hamna inom ramarna för misshandel enär jag då och då deltager i shower med mina hästar. Sen till sist men inte minst, mina hästar rids OCH deltager på shower. Och jag är inte ensam om detta!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
935
· Visningar
22 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat