Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Du har ju inte många cm tillgodo för sadel där om du tittar på sadeläget bakom bogblad (hennes manke ställer ju till det lite där också) och revben. Du måste ju ha en extremt kort sadel till henne. Vad har du för sadel nu?

Nu kör jag med en bomlös Sportssaddle och dressyrsadeln är en Trekker inspiration som har läderbom. Bara haft den ett kort tag, men den verkar funka, om jag inte rider för länge :cool:

Mkt fin. Hur är han i personligheten?

Tillägg: Tycker han har trevliga vinklar bak (skelett-mässigt menar jag nu). Han kommer även att runda sig fint över rumpan sen när han börjar tränas o musklar sig mer.

Vi verkar tycka olika om det mesta.
Jag tycker han verkar vara rätt rak i korset.
Som sagt ,det kan ju fuka att träas hårt ändå. Min valack tex har rätt många rosetter, men man kan inte bara träna på, utan måste lägga lite underhåll på honom.

Sen, när man pratar om korsets vinkel trodde jag folk faattade vad man menade, och inte blandade in överlinjen.

Tack till er som har gett kommentarer till bilderna på Ffenix! Jag tycker det är mycket bra med konstruktiv kritik!
Det ska bli kul att se hur han ser ut nu, har inte sett honom sedan i slutet av augusti, han har varit på inridning i Skåne och åkte idag till sin nya ryttare. Jag ska hälsa på i mellandagarna.

Kan ju tala om hur jag själv ser på honom, som vet hur han ser ut i "vardagen" och har haft honom sedan han var ett halvår:

Jag tycker att han har alltför plant kors, men vinklarna är bra. Hade gärna sett mer rumpa på honom!
Bra manke och mycket bra bog. Lång fin hals, tyvärr lite tungt huvud. Rör sig som jag skrev tidigare nog bäst av de hästar jag har här.
På bilderna är han i alltför tunn kondition och har för lite muskler.
Någon frågade om temperamentet, och det kan jag säga att jag kunde inte önska ett bättre temperament på en ung hingst! Han har bara fått lovord från inridningen när det gäller den saken.

Sån här rumpa vill jag se på hästarna (och nu ska ni slippa fler exteriörbilder på mina hästar!;))

35886_133511576680414_151980_n.jpg

Glömde visst svara på ena delen. Hon har faktiskt längre sadelläge än vad man skulle kunna tro. Det får utan problem plats en vanlig bates sadel på hennes rygg. Revbenen går ganska långt bak. Så det är inte problemet. (Dock glider Batesen fram och lägger sig på hennes bogblad, men det är en annan historia)...

Annika_L: Vad menar du med att hennes framdel är tung? Mer specifikt? Jag vet ju att hon har en jätte manke, stora bogblad. Hon är väldigt rörlig i bogen och går inte på bogarna, så jag antar att du inte menar rörelsemässigt, utan något i hennes byggnad, och jag är nyfiken på vad.

Senast ändrad:

Observera nu att det här är mitt sett att bedöma hästar. Nu går jag efter sista bilden du har visat. Jag tycker att rygg och kors harmonierar bra sen är framdelen så mycket grövre/större. Den liksom tillhör en annan häst. Nu kan det var så att uppställningen inte är helt lyckad. Om du kikar på Cornelias sto så är hennes kropp mer jämnt fördelad. Men som sagt fel uppställning och bilder kan vara missvisande.

Senast ändrad:

Du tror inte att det är den långa ryggen som gör det till en synvilla?
Jag har aldrig tänkt på det förut. Men hon är rejält bred mellan frambenen, ca 30 cm mellan. Så visst är hon rejälare fram än bak!

Men på det sättet du säger har jag aldrig reagerat över. Hm, får ta o glo lite extra på henne :D

Och du behöver inte oroa dig, jag tar inte illa upp!

Lägg ut en annan bild på henne. Från sidan och inte några försök till uppställning. På det sätt som Pselma ställs upp på bilden blir det ganska tokigt. Hästen dras framåt och all tyngd ligger på framdelen för att halsen skall sträckas ut. Hela hållningen på hästen blir fel.

Har tyvärr inga, och äger ingen kamera, så jag kan inte ta nya heller. :(

Det går inte att se bilden om man inte är vän med personen, så lägg upp bilden nån annanstans.

men som du ser på bilden jag lade in så vrider sig hästen något till höger och halsen bli "en millimeter kort" vilket inte är sant.

Det är många som lägger in filmer och bilder från facebook, men dem går inte och se för en som *hör och häpna* inte har fb. :(
Kan ni inte lägga in dem som vanligt?

Knapplån

Jag sitter bara o pratar om mina araber och min 3:e häst kommer i skymundan känner jag. Han är ju ändå en arabkorsning. Mamman är ju vårt gamla arabsto. Så han får också presenteras i tråden.
här är han

Jag tycker att han har alltför plant kors, men vinklarna är bra.

Hur får du ihop det? Har de horisontellt kors, kan jag inte begripa hur resten av vinklarna neråt ska kunna kompensera det?
Stoet du visade har (enligt mitt sätt att se) betydligt bättre vinklar hela vägen.

Ha spunk. hahaha. :D Men ja det är en energisk kille iallafall. Det är jättekul att jämföra med båda föräldrarna. Jag är dock glad att han har energin från araben :) Det var det jag hoppades att han skulle få.

Ha en riktigt god och frifull jul allihopa.. Hann besöka mina fyrbenta vänner en stund innan tomten kom, de såg ut att ha det bra trots att det snöar och är läskigt kallt :)

560831_4975099018329_1160790426_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 453
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
934
· Visningar
22 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat