Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Tack!..

Kimmis, sadelproblem är aldrig kul. Zaki var ju svår med, till jag hittade den vi haft det senaste. Tävla i sig är jag nog inte rädd för, det är själva grejen att göra fd ägare besvikna som är grejen, eller ännu värre om man lånar hästen! Att något ska gå fel med hästen är jag inte så rädd för, ridmässigt. Rida kan jag och jag har mycket stöd från ett flertal duktiga tränare. Problemet för mig blir prestationsångesten mot hästens fd ägare, eller kanske tillochmed ägare. Jag kan ju inte lova att jag vinner varenda klass liksom. Löjligt, I know....

Största problemet verkar vara att hitta en sadel till Pselma tyvärr, så jag funderar på att ge upp distansen på henne. 1-2 h funkar sadlarna jag har, men när det blir mer så har hon fått ont i ryggen. Men det kanske löser sig när hon är mer musklad.

En tanke. Är du säker på att det handlar om problem med sadeln? Kan ju vara så att hon får ont i ryggen ändå?

Så kan det givetvis vara. Men hon är röntgad i ryggen och det ser jätte fint ut. Vidare så är ryggen jättefin, rörlig och välmusklad.

Det är i länden hon får ont, visst skulle det kunna vara att hon blir överansträngd i musklerna när hon tvingas bära upp en ryttare länge, hon har ju trots allt en lång rygg. Men jag tycker att hon borde få ont av korta turer då med. Men vad vet jag?

Har du några tips, små knep eller vad som helst så välkomnar jag dem med öppna armar!

Vidare så glider ju 90% av alla sadlar fram, och så består halva hennes sadelläge av en hög lång manke, som de flesta bomlösa inte kommer över tyvärr.

Jozelle: Det tror jag inte du behöver oroa dig över. Jag vet att om jag lånar ut en häst så är jag glad om hästen får den mat, hovvård och veterinärvård den förtjänar. Rider sen människan halvvettigt, och det funkar mellan hästen och människan så är det ju jackpot i min värld! :D Får man dessutom tillbaks en häst som faktiskt har livslust, tycker att det är kul att jobba och fortfarande tycker om människor, ja då har man verkligen vunnit högsta vinsten.

Kimmis har du själv en svagare och starkare sida? Tänkte på att du kanske belastar Pselma lite fel.

Självklart har jag det. Men hennes ömhet uppstår lika mkt på båda sidor, och oavsett om jag eller medryttaren rider. Och värt att veta är då att jag är högerhänt medans medryttaren är vänsterhänt, så vi är ju sneda åt olika håll ;)

Så jag tror inte att det skulle bero på det.

*KL*
Jag har haft arab i 12år och tävlat en del distans och därför kommit i kontakt med araber som tränas/tävlas hårt. Många araber med raka kors får problem i länden. De får låsningar och musklerna i ländpartiet försöker kompensera med följd av ökad muskelmassa i länden (jag har sett fall där man tom kan se på bilder att de har som en bula över länden) som i värsta fall blir inflammerade. De araberna har ofta svårt att trampa under sig och får stora problem med banorna på tävlingarna som är backiga. Detta är min personliga uppfattning så om det stämmer vet jag inte. Men jag kan säga som så att jag aldrig skulle köpa en arab med ett för rakt kors (utan att gå in på vad ett för rakt kors är..).

Detta var inte riktat mot dig och din häst Kimmis! Jag har inte en aning om hur hennes kors ser ut.

Min usla valack är sån. Minsta kuperade backe, och han får ont i ländryggen. Det funkar på tävling, i allafall Billinge- och Simlångsritten, men dagen efter reagerar han rätt starkt.
Men med behandlingar av equiterapeut hålls det i schack, men grundproblemet är ju hans platta kors.

Intressant detta!
Man eftersträvar ju ett plant kors i utställningssammanhang, men jag har alltid reagerat på det.
Men när jag har läst på lite om detta har jag förstått att man menar att det som har betydelse är vinklarna, att en arab naturligt kan ha ett ganska plant kors men ändå korrekta vinklar som inte försvårar för den i arbete. Vad säger ni om det, erfarenheter, tankar?
Jag funderar extra mycket nu eftersom Ffenix ska sättas i distansträning, och han har fått väldigt mycket beröm för sin fina överlinje, medan jag tycker att korset är alltför plant. Tar modet till mig att lägga ut en bild, så får ni tycka ....:crazy:

3809_507817395916495_1333278521_n.jpg

Hej hopp!
Har inte varit aktiv här på buke på vääääldigt länge, men läser ibland och nu har jag läst hela den här tråden! Väldigt intressant! Spännande att alla har så himla olika åsikter om vad som är bra vs dåliga gångarter...!

Och nu kom platta kors-frågan upp också!
Vad jag har lärt mig på den exteriörutbildning jag gått (inte för arab btw) så är det linjen som går mellan höftknöl och bärbensknöl man tittar på, och den kan ju vara vinklad på ett annat sätt än hur det ser ut i överlinjen. Hoppas du förstår hur jag menar... Tycker det är svårt att se på den bild du lagt upp på din fina grabb, tagen lite snett framifrån och skimmelfärgen gör det svårt att se var höftknölen är..
Jag ser för övrigt fram emot att se hur det går för honom i distanssammanhang! Jättekul! :)

Ja, jag vet att bilden inte är den bästa! Den här då, med risk för att ni tröttnar totalt på mig .....:crazy:

6342_508327992532102_1687655183_n.jpg

Mkt fin. Hur är han i personligheten?

Tillägg: Tycker han har trevliga vinklar bak (skelett-mässigt menar jag nu). Han kommer även att runda sig fint över rumpan sen när han börjar tränas o musklar sig mer.

Senast ändrad:

Jag är ju av den uppfattningen att alla arabiska fullblod kan ridas.
När det gäller din hästs kors är det ganska kort. Om du tänker dig att dela in en arab i tre lika cirklar så får du inte ihop det riktigt. Det skall vara långt mellan bärben-och höftbensknöl och lite lätt takat. Å andra sidan så såg jag din häst på Blommeröd och jag tyckte han hade fina rörelser.

Hon blir öm givetvis. Sen har ju jag detaljseende till tusen. Ryggont som veterinären knappt hittar (det tar ju några dagar innan man får tid...) ser jag direkt när jag tittar på henne.
Men direkt under ridning så kan hon få skitont. Och jag har en princip att man sitter inte på en häst som har ont i ryggen. Jag tycker liksom inte det är sjysst.

Hon har inte speciellt rakt kors, och vinkeln mellan höftknöl och bärbensknöl är större än på tex Ffenix som visas på bild nedan. Jag har tyvärr ingen uppställd bild att tillgå, tror jag inte. Pixbox ligger nere och min gamla dator har krashat tyvärr :cry:
Dock är hon även rätt rejält överbyggd bak, säkert 1,5 cm om man ställer ihop bakbenen. Det är dock inget som syns när hon rids i trav och galopp eftersom hon sänker röven så pass.

Och hon har inte svårt för samling, snarare ganska lätt.

Hittade en bild, gammal och ur knepig vinkel tyvärr...

pselma894u32.jpg

Hittade en till, 3 år gammal och dräktig är hon där :)

RoyalPselma123.jpg

Senast ändrad:

Jag är inte världsmästare på ngt sätt men jag ser att en sadel lätt hamnar fel på henne. Pselma har ett fint kors men hennes framdel är ganska tung.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 453
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
934
· Visningar
22 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka