Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Så vi som har en jättefin arab dock med mindre tjusiga rörelser ska hålla oss hemma?
Naturligtvis inte. Det är trevligt med alla araber som rids. Jag menar att de med bättre rörelser har bättre förutsättningar. Istället för att stressas runt på shower borde de hästarna inta dressyrbanorna.

Jag skulle vilja se mer araber som har mycket typ, mycket rörelser, mycket temperament; som även är uppfödda, tränade och meriterade med tanke på ridning från start.

Vad är det som säger att en showhäst med vad du kallar "mycket rörelser" kan visa dom under ryttare (och med bett i munnen)?

Vad är det som säger att en showhäst med vad du kallar "mycket rörelser" kan visa dom under ryttare (och med bett i munnen)?

Om en häst rör sig så som Emiliusz i tidigare inlägg, så kan han göra det under ryttare också.

Om en häst rör sig så som Emiliusz i tidigare inlägg, så kan han göra det under ryttare också.

Jaha. Jag är inte lika övertygad. Det finns ju nåt som kallas "ridbarhet" också.

Detta gäller överklag, inte specifikt om den hingst du nämner.

Motfråga.
Vad säger att den häst som kan visa "mycket rörelser" i en ledtygel, även kan göra det med vikt på ryggen, med bett i munnen, och med en helt annan form?

Vad säger att den häst som kan visa "mycket rörelser" i en ledtygel, även kan göra det med vikt på ryggen, med bett i munnen, och med en helt annan form?

För att klargöra så pratar jag om "bra rörelser", vilket jag har förklarat tidigare i tråden hur jag definierar. Jag pratar inte om showhästar i allmänhet, inte heller om showrörelser i allmänhet.

En häst som rör sig bra kommer med rätt ryttare och rätt ridning att göra det även under ryttare. Naturligtvis finns även möjligheten till att förstöra och förhindra för hästen att göra det den har förmåga till - det är ju inga mopeder. ;)

En häst som rör sig bra kommer med rätt ryttare och rätt ridning att göra det även under ryttare.

Nja. Är det en häst som inte har vilja att samarbeta med en ryttare så lär den inte slappna av och visa nåt.

Det är därför "ridbarhet" är en ganska viktigt punkt.

Jag har tränat helsikes många hästar och absolut, alla har inte älskat ridningen och de är hästar jag "ärvt" och måsta omforma mer eller mindre.
Utan undantag har deras "attityd" berott på antingen:
1: människan som ridit/ridit in eller.
2: sveda och värk.

De hästar jag ridit in själv ÄLSKAR att jobba och jag tror det beror på att de inte stressas fram utan jag ställer rimliga krav efter deras förutsättningar.

Ridbarhet för mig är hästens anatomi till att utföra det jag vill utöva.
Exteriör och gång.
Exteriören kan jag inte påverka, gången kan jag påverka i viss grad.

Det är OFTA dåliga "jobb" bakom de dåliga exemplaren.

En individ som inte vill samarbeta med en ryttare lär inte bli vald till ridhäst öht.

Samarbetsvilja är ett av de mest arabtypiska dragen, som jag ser det. Det handlar som alltid om att matcha rätt häst med rätt ryttare.

Stämmer det som man hör ibland att westernridnung fördärvar gångarterna?

Inte fördärvar men däremot förändrar.

Smartast är det om man väljer en häst med den typ av gång som ligger närmast idealet för den disciplin man vill ägna sig åt.

Enklast är det att förminska gång.
En showhäst kan tonas ner och gå pleasure men inte nödvändigtvis omvänt.

Stämmer det som man hör ibland att westernridnung fördärvar gångarterna?

Är det inte så att man eftersträvar olika mål med olika typer av ridning? I westernridning ska hästen gå i låg form och röra sig energisparande och avslappnat. En westernhäst ska ju orka en hel dag i arbete på en ranch. Då är stora kraftfulla rörelser som tar mycket energi inget att eftersträva.

Ska man rida dressyr vill man få fram dessa stora maffiga rörelser parat med hög form, samling och energi. "Ur- dressyren" kom ju ur ett annat behov än westernridningen, man använde hästen som krigsredskap, den skulle kunna ur en kraftig samling sparka sig ur en trängd situation bland annat.

Så vill man rida dressyr tycker man nog att westernridning förstör rörelserna.

KL

Min allra första (äger min fjärde nu) Arab kommer förmodligen alltid vara min idealhäst. Trots att han var minst med sämst rörelser jämfört med mina andra hästar.

Jag skaffade honom när han var ung och just inriden, själv hade jag nyss lämnat mellanstadiet... :angel: Första åren var svåra, han var valpig länge och växte på höjden ända tills han var 7 år, han galopperade heller inte (rent) under ryttare förrän vid den åldern.

Vi älskade varandra gränslöst, han var from som ett lamm och modig som ett lejon, han rann över av lycka varje dag i hela sitt liv. En oerhört känslig och het häst som inte kom till sin rätt förrän jag fann modet att gå vår egen väg och tränade utan utrustning.

Från ca 10-års ålder var han den mest fulländade häst jag någonsin ridit. Utförde enkelt piaff, passage, bytesserier osv, i ständig uppförsbacke, jag är osäker på om det varit möjligt om jag fortsatt "som vanligt" och ridit med träns.

Video från när vi var små och ganska små, titta inte om ni inte har tid att läsa videobeskrivningen:
http://http://youtu.be/rL00r7BqBN4

Filmen är inte kronologisk så det är svårt att hänga med i utvecklingen. Vid 0:37 är han 9 år, kan jämföras med kalven vid 5:50 (6 år). Sekvenserna från den framridningen när han är 9 år är ett bra exempel på hur han såg ut när vi (jag och han) fått fram hans bästa trav även under ryttare.

Vi är unga på filmen, det är många år sedan och jag rider inte konventionell dressyr -alla skutt är inte bus :D

Lutzian förolyckades vid 17-års ålder, filmen gjordes till en minneskonsert som vi höll efter hans död och är därmed inte ihopklippt för att imponera utan för att locka till skratt -precis som han under alla år alltid fick mig att skratta av lycka!

Senast ändrad:

Ridbarhet för mig är hästens anatomi till att utföra det jag vill utöva.
Exteriör och gång.
Exteriören kan jag inte påverka, gången kan jag påverka i viss grad.

Så olika man kan tolka samma ord.
Jag var helt övertygad om att halvblodens bedömningspunkt "ridbarhet" just handlar om hur hästens hjärna är. Dvs hur lättriden och kvicktänkt hästen är.

Vad är det annars för vits att ha med den punkten när man väljer avelsdjur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 452
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
928
· Visningar
22 314
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar