Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Kan säga att jag grät mig igenom den filmen; du har ju lyckats fånga essensen av glädjen i att ha en arabhäst som bästa vän!:bow:

Det är ju så det är, lycka och bus parat med fantastiska ögonblick av ren harmoni där allt stämmer. Och denna energi som bara strålar ut hela tiden- underbart!:love:

Dessutom tyckte jag att hans trav under framridningfrekvenserna var underbar. Lyckliga du som har fått äga och utvecklas ihop med en sådan pärla!

Åh, tusen tack! (Själv kan jag aldrig hålla tillbaka tårarna, sorgen är stor men jag försöker ta mig framåt för hans skull.)

Den där känslan är ju obeskrivlig och snudd på ofattbar -att få bli buren av en stolt och kraftfull Arab.

Tänk att helt naturligt få svinga sig upp på ett sagoväsen.

Det är fantastiskt.

Kan säga att jag grät mig igenom den filmen; du har ju lyckats fånga essensen av glädjen i att ha en arabhäst som bästa vän!:bow:

Det är ju så det är, lycka och bus parat med fantastiska ögonblick av ren harmoni där allt stämmer. Och denna energi som bara strålar ut hela tiden- underbart!:love:

Dessutom tyckte jag att hans trav under framridningfrekvenserna var underbar. Lyckliga du som har fått äga och utvecklas ihop med en sådan pärla!

Håller med! helt underbar film!
Fin sits du hade redan då, väldigt centrerad över hästen och bara enstaka gånger den var annat än helt lodrät!:bow:

tråkigt att han försvann från dig, men grattis till att ha fått ha haft en sån fantastisk vän!

Så olika man kan tolka samma ord.
Jag var helt övertygad om att halvblodens bedömningspunkt "ridbarhet" just handlar om hur hästens hjärna är. Dvs hur lättriden och kvicktänkt hästen är.

Vad är det annars för vits att ha med den punkten när man väljer avelsdjur?

Precis, ridbarhet är hästens villighet att samarbeta och hur den regerar positivt på ryttarens hjälper. En häst som svarar "ja, visst kan vi det" på ryttarens förfrågningar och som när den inte förstår svarar "ja, visst kan vi det - men hur?" (om man nu ska förmänskliga hästar)

En häst med sämre exteriör med bra ridbarhet kan gå längre än en exteriört perfekt häst som inte vill samarbeta.

Exakt. Jag rider två olika arabhästar. Den ena är, enligt mig, otroligt ridbar. Lyssnar hela tiden, reagerar blixtsnabbt på mina önskningar och alltid med ett glatt "jajamensan!".
Den andra, som inte alls har samma ridbarhet ifrågasätter allt, och när man begär nåt som enligt han är mindre kul är svaret "stick och brinn".

Att dom ifrågasätter behöver inte ha med dålig ridbarhet att göra. Många hästar jag ridit ifrågasätter om det blir jobbigt och dom ska lära sig något nytt, men sedan kommer man över den spärren och då blir det betydligt bättre istället. Tycker det är roligt när hästarna har lite personlighet.

Jag håller med dig.
Ridbarhet sitter inte i hjärnan för mig, isåfall hos människan.
Man ska väl, precis som du gjort kunna ta fram alla typer av hästar, mentalt som exteriört!

*kl*

Kul diskussioner som kommit upp här, och jag tror att de är viktiga för arabens framtid.

Jag har inte skrivit här på väldigt länge, men läser i tystnad och tänkte säga hejdå ändå. Hästen kommer snart inte finnas vid liv längre, och från och med det så är jag inte heller arabhästägare. Bjuder på några sista bilder på min pärla. <3

281626_10151200490882677_479822360_n.jpg

281761_10151200489362677_2135898758_n.jpg

Klappa om era hästar lite extra idag, och glöm inte att värdera dem av hela ert hjärta! Min underbara flicka kommer inte att få uppleva dagen hon fyller 10, och det krossar mitt hjärta...

Zaki har varit stel i höger bak ett tag, så hon fick vila för att det skulle gå över. När jag sedan kollade henne så haltade hon lite, så bestämde mig för att åka till klinik för att kolla upp det.

Efter x antal timmar, böjprov, bedövning, och röntgenplåtar hittar de felet. Ligamentruptur, alltså att ledbandet är av, i höger bakknä. Dessutom är det en fraktur, så det sitter en liten benbit i leden.

Hon har troligtvis haft skadan ett tag, men det var först när benbiten börjat göra förändringar i leden som hon börjat bli stel och senare halta.

Detta kommer aldrig bli bättre, inte ens med operation. Inom ett halvår till ett år kommer skadorna i leden vara så stora att det blivit kraftig artros och hon kommer att ha problem att gå. Alla veterinärer jag talat med gör samma bedömning. Redan nu kan jag se att hon blir allt sämre hela tiden...

Zaki är min prinsessa, och jag tänker inte utsätta henne för den smärtan. Hon är den gladaste och busigaste hästen jag känner, och jag tänker låta henne avsluta livet just så, inte ha kvar henne tills hon har jätteont för mitt egos skull....

406680_10151200483202677_653700004_n.jpg

156288_10151200482217677_385384834_n.jpg

Så fruktansvärt hemskt! Å, vad jag lider med dig!:cry:

Jag tycker att du är så strong och modig som fattar det här beslutet. Så ska en sann hästvän tänka, att ens älskade vän ska slippa lida mer än nödvändigt.

Sorgen är gräsligt tung, men den blir lättare med tiden. Numera kan jag titta på bilder på Kanoria och njuta av hur vacker hon var. Den dagen kommer!

Skickar tusen tusen styrkekramar och tankar!

Tack så hemskt mycket! Det behövs lite stöd, faktiskt. Kan inte hjälpa att man tvekar när hästen inte haltar särskilt mycket nu, men iom att det kommer bli sämre fort vill jag inte vänta.

Allt känns så tungt, och man känner sig som en svikare när jag redan hittat en häst jag vill åka och kolla på, men jag känner att jag behöver det för att bearbeta sorgen. Blir dock inte en arab igen, jag hittar ingen jag vill ha... När man är 170cm och väger 75kg som jag gör, vill jag inte ha en häst under 155cm och lätt, utan en större, rejälare arab som dessutom ska passa bra till allt men framförallt dressyr, och inte för gammal, och de verkar vara bristvara så jag kollar på annat. :( Det var iofs ett tag sedan jag kollade, men har lite tappat orken nu...

Senast ändrad:

Beklagar åter igen sorgen. Jag tycker oxå du gör rätt, även om det är himla synd på en sån himla fin häst.

Jag har ju oxå fått avliva en del hästar tyvärr. Den ena utan diagnos. Det smärtar alltid.

Tråkigt att du inte hittar någon arab du gillar, säg till om du vill ha hjälp att leta, unga som gamla. Även om unga är lättast att hitta till en bra peng.

Tack Kimmis!

Jag har hittat några få, men önskar ägaren att hästen ska tävlas så blir jag feg och känner att jag inte riktigt vågar. Nog för att jag kan rida och utbilda hästar, rider mycket lektioner för bra tränare osv men vet inte om jag är en "tävlingsryttare". :/

Beklagar...
Ett tufft beslut för en vacker häst, du är stark som tar det!

Håller tummarna för att du hittar en bra nästahäst att gå vidare med, vad det än blir för sort.

Nej det är svårt det där. Babysteps! Rid och utbilda och ha kul, kanske prova lite clear rounder och sånt. Det var anledningen till att jag började med distans. Det känns inte som en tävling på samma sätt riktigt. Det är ingen som sitter och illglor på en och bedömmer varje meter man rider. Man är dessutom polare med de man rider med, snackar skit, peppar varann och ger tränings/tävlingstips om vartannat. Väldigt trevligt tycker jag!

Jag hoppas att jag ska komma ut på distansbanorna igen så småningom. Största problemet verkar vara att hitta en sadel till Pselma tyvärr, så jag funderar på att ge upp distansen på henne. 1-2 h funkar sadlarna jag har, men när det blir mer så har hon fått ont i ryggen. Men det kanske löser sig när hon är mer musklad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 452
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
929
· Visningar
22 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka