Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

KL.
Jag tycker det är så trist att höra ridfolk inom "araberiet" kritisera och göra ner just utställningar/show. I showvärlden hör jag aldrig motsatsen trots att det uppstår så mkt elände för hästarna under och med ryttare. Ridfolket, om vi nu skall katalogisera, känner sig oftast mer legaliserade för att de just rider sina hästar trots att omvårdnaden kan vara både si och så. I min "arabvärld" är siktet inställt på att avla fram ridhästar med god kapacitet, framåtanda, god fullblodsarabisk exterteriör (arabtyp mao). Då gäller det att kunna forska på avelsmaterial. Inte bara lära sig att rabbla stamtavlor utan också lära sig hur arabhästen är uppbyggd och vad som skall bevaras. Vad som är arabtyp och vad det innebär. I utställningar/show får jag en hint om vart det bär. Jag är inte heller förtjust i rädda skrämda hästar och de behöver inte heller var det. I kampanjer så tas det upp unika förskräckliga händelser (inom alla kategorier)för att väcka gehör och medkänsla för sin sak. Ett arbetsverktyg helt enkelt. För egen del är jag inte speciellt glad att med min lilla verksamhet hamna inom ramarna för misshandel enär jag då och då deltager i shower med mina hästar. Sen till sist men inte minst, mina hästar rids OCH deltager på shower. Och jag är inte ensam om detta!

Så du menar att det är just showerna som gör att arabtyp bevaras?

Jag tycker snarare att arabtypen utvecklas (till nåt som liknar karikatyrer), än att bevaras.
Och du menar alltså, på fullt allvar, att det renodlade showfolket inte fnyser och rynkar på näsan åt hästar som endast tävlas och rids, och inte innehar "modeshowhärstamning"?
Isåfall lever du och jag i helt olika världar.
Var det inte ifjol som helt kompetent folk inte blev inröstade i SAHF för att de hade "särintressen" som galopp och distans?

Och var det inte en av "topparna" i arabsverige som på allvar påstod att distansryttare "minsann red med STRÖMKABLAR under sadeln, för att driva hästarna", när det i själva verket handlade om pulsmätare?

Är hästen rädd för musik, plastpåsar och piskor så tycker jag att man får tänka om i sin hästhantering lite.
Ja, det behövs mycket omtänk i hästhanteringen inom show. Så länge uppstressade, helspända, livrädda hästar kallas för "showiga" och premieras finns det ett problem.

ETA: Hoppas ni hade en trevlig tur. :)

Annika, du behöver inte ta åt dig alls.

Men det är att blunda att säga att det är ok och att folk hittar på/vill svärta ner.
Har man varit på nog många shower så tror jag helt enkelt man inte ser det längre., Man ser mest tjusningen i det (även jag). Precis som Kimmis skriver så ska dom ta det med ro om man förberett dom, fast...det är ett önskeläge.
Jag har fler "ridfolk" kring mig än arabfolk, som påminner mig om "hur det kan se ut" på show och hur de-genuint kunniga hästfolk ser på det. De kan hästar och allt därtill och de bara skakar på huvudet, vägrar ens följa en gång till, en ettårig fick skickas hem pga stress-pulsen var för hög. Lägg till tjoandes, ylandes människor som springer över lik för att tjoa "rätt. Det är liksom svårt försvara!

Jag tycker ändå om att vara med och vara på show-jag tillhör det gänget. Men jag är där med dubbla känslor och öppna ögon. Trots allt så tycker jag om det när det är som bäst, när hästarna är förberedda, rätt tränade, glatt folk, pigga unghästar osv. Jag har sett baksidan och avarterna, jag kommer aldrig att säga att det inte händer eller har hänt, NEJ. Det vore inte rätt.
Och jag förstår kritiken men håller inte alltid med den till fullo.

Det handlar inte om huruvida showfolket eller ridfolket är "bäst" och allmänt skitsnack. Det handlar inte om några kampanjer där enstaka händelser förstoras upp för att befläcka showvärlden.

Det här handlar om ett faktiskt problem; ett väl känt problem som öppet diskuteras världen över och som tusen och åter tusen hästvänner försöker att få stopp på: Arenan där uppfödare skulle kunna visa sina hästar och få en bedömning av deras exteriör och rörelser jämfört med rasbeskrivningen har blivit en rockshow, en cirkus - där just misshandel av hästarna för att uppnå det som premieras har blivit vardag och något som ses som nödvändigt för att nå dit man vill. Där pengar styr och de som vill ha del av de pengarna blundar alt är blinda och där de som är där för att upprätthålla ordningen inte vågar sätta ner foten. Om du sen tycker det är "trist" att kritik framförs mot det som pågår, so be it.

Jo absolut, men det är skillnad på upphetsad, stressad och rädd. Stor skillnad.

Så du menar att det är just showerna som gör att arabtyp bevaras?

Jag tycker snarare att arabtypen utvecklas (till nåt som liknar karikatyrer), än att bevaras.
Och du menar alltså, på fullt allvar, att det renodlade showfolket inte fnyser och rynkar på näsan åt hästar som endast tävlas och rids, och inte innehar "modeshowhärstamning"?
Isåfall lever du och jag i helt olika världar.
Var det inte ifjol som helt kompetent folk inte blev inröstade i SAHF för att de hade "särintressen" som galopp och distans?

Och var det inte en av "topparna" i arabsverige som på allvar påstod att distansryttare "minsann red med STRÖMKABLAR under sadeln, för att driva hästarna", när det i själva verket handlade om pulsmätare?

Ja, tyvärr går det åt karikatyr- hållet. Där håller jag med dig. Och jag håller också med om att de som håller på med show ser med lätt förakt på dem som har araber som inte duger i showsammanhang.
Det är liksom vattentäta skott mellan de olika grupperingarna.
Detta måste ju vara förödande för rasen som helhet i förlängningen!

Däremot är det positivt att det är en ökande trend mot att showhästarna rids och tävlas i någon disciplin! Men det får ju inte vara distans, för tränas de inom distans får de fula kroppar, har jag hört .....:cool:

Fast det stämmer ju till viss del. En riktigt vältränad distanshäst har ofta inte en snygg kropp. Några få är byggda så de ändå ser bra ut, men många är inte så vackra. Givetvis är de snyggt musklade osv osv, men det är en helt annan typ av muskling än det som "vanliga" människor anser är snyggt.

Det är väl upp till betraktarens öga, vad som är snyggt och vad som inte är det. Personligen tar jag hellre en arab som ser ut som den långdistansare den är menad att vara från början än någon av de på gränsen till feta, köttbulletrimmade showhästar som man ofta ser numera ....

Varför ska de vara så feta, förresten? Någon som har ett bra svar på det?

Ok. Jag tycker iaf inte det är snyggt när hästen har delat kors, revbenen syns och magen är uppdragen som på en vinthund.

Men smaken är ju som baken. Jag vill ha runda former, men inte så mkt som utställningshästar har. Feta hästar är varken hälsosamt eller roligt, Pselma blir lat när hon är fet :p

Det är ju alltid ett problem med utställningar, även inom hundsidan, att den ursprungliga rasbeskrivningen kommer i skymundan och att idealet glider iväg mot det extrema. Man tappar fokus på vad man är där för och själva tävlandet och den egna prestigen tar överhanden istället för att utvärdera avelsmaterialet mot rasbeskrivningen.
fnyser och rynkar på näsan åt hästar som endast tävlas och rids, och inte innehar "modeshowhärstamning"?
Visst är det så. Många som avlar för show sorterar ut de hästar som inte håller måttet och säljer de till "ridning". På sin höjd skickas hästarna till inridning hos någon för vidare försäljning.

Problemet som uppstår är då ofta att hästarna inte är avlade med tanke på ridning från början; man har inte tagit hänsyn till ridprestationer i stamtavlan, man har inte haft fokus på korrekta ben som håller för ridning eftersom det är det som är minst viktigt i showsammanhang, hästarna är inte uppfödda och tränade från början för att bli ridhästar och dessa uppfödare har inte alltid kunskapen att välja en kompetent tränare för inridning av hästarna, då de inte är insatta i vad som krävs.
Allvarligt? :D

Ja. Precis samma människa som sitter i Diciplinkommitten eller vad det heter inom utställning. Och på ett årsmöte.
Antagligen för att försvara utställning med att ridfolk minsann är riktigt, riktigt grymma. De som direkt fattade att det var pulsmätare hon sett höll på att krevera.

Mina blir showiga och busiga. Jag har tränat dom att showa på kommando
Ja, det är en sak att leka och busa igång hästen, att den är fullt medveten om att det är på lek och bara stolt blåser upp sig och dansar fram och trumpetar o kastar med huvudet och är sådär vacker som bara araben kan vara. :love:

Men när de är så spända o livrädda att de spänner varje muskel i kroppen, inte kan ta ett steg avslappnat och visar vitögat och rycker till bara av åsynen av pisken då är man fel ute.

Senast ändrad:

Jodå, jag kommer aldrig glömma när Ann Norden ställde sig upp på årsmötet och försvarade show-misshandeln med att distansryttare plågar sina hästar.

Ditt foto går inte att se för oss som inte är vän med dig på FB :)

Delvis håller jag med om att vissa topptränade distanshästar inte alltid blir så vackra för ögat eftersom en del är väldigt tunna. Inget märkligt eller fel i sig, tänk bara på hur en mänsklig maratonlöpare ser ut men inte alltid så estetiskt tilltalande. Sokrates är inte en av de tunna hästarna, kanske beror det på hans kroppstyp eller att han är hingst och behåller sina bulliga muskler på ett annat sätt?

Men jag trodde jag ändrade inställningarna till "offentligt"? Finns det andra sätt?

Hmmm, om det är inställt på offentligt så bör det funka. Det är alltid så jag gjort så något annat sätt vet jag tyvärr inte.

Vill förklara mig; jag har hört från showfolk att distanshästar blir fula i kropparna, jag personligen tycker INTE det. Har alltid gillat att titta på atleter! Sen kan en dressyrhäst eller en showhäst också vara en atlet, men just när det gäller araberna tycker åtminstone jag att det är en viktig tanke att de faktiskt var långdistansare redan från början. Inte feta köttbullar!

Jag har också sett exempel på distanshästar som är maffiga och "snyggt musklade", och det beror kanske dels på hur individen sätter muskler, dels på om det är en hingst som någon skrev.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
937
· Visningar
22 512
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar