Sv: Arabiska fullblod
Så du menar att det är just showerna som gör att arabtyp bevaras?
Jag tycker snarare att arabtypen utvecklas (till nåt som liknar karikatyrer), än att bevaras.
Och du menar alltså, på fullt allvar, att det renodlade showfolket inte fnyser och rynkar på näsan åt hästar som endast tävlas och rids, och inte innehar "modeshowhärstamning"?
Isåfall lever du och jag i helt olika världar.
Var det inte ifjol som helt kompetent folk inte blev inröstade i SAHF för att de hade "särintressen" som galopp och distans?
Och var det inte en av "topparna" i arabsverige som på allvar påstod att distansryttare "minsann red med STRÖMKABLAR under sadeln, för att driva hästarna", när det i själva verket handlade om pulsmätare?
KL.
Jag tycker det är så trist att höra ridfolk inom "araberiet" kritisera och göra ner just utställningar/show. I showvärlden hör jag aldrig motsatsen trots att det uppstår så mkt elände för hästarna under och med ryttare. Ridfolket, om vi nu skall katalogisera, känner sig oftast mer legaliserade för att de just rider sina hästar trots att omvårdnaden kan vara både si och så. I min "arabvärld" är siktet inställt på att avla fram ridhästar med god kapacitet, framåtanda, god fullblodsarabisk exterteriör (arabtyp mao). Då gäller det att kunna forska på avelsmaterial. Inte bara lära sig att rabbla stamtavlor utan också lära sig hur arabhästen är uppbyggd och vad som skall bevaras. Vad som är arabtyp och vad det innebär. I utställningar/show får jag en hint om vart det bär. Jag är inte heller förtjust i rädda skrämda hästar och de behöver inte heller var det. I kampanjer så tas det upp unika förskräckliga händelser (inom alla kategorier)för att väcka gehör och medkänsla för sin sak. Ett arbetsverktyg helt enkelt. För egen del är jag inte speciellt glad att med min lilla verksamhet hamna inom ramarna för misshandel enär jag då och då deltager i shower med mina hästar. Sen till sist men inte minst, mina hästar rids OCH deltager på shower. Och jag är inte ensam om detta!
Så du menar att det är just showerna som gör att arabtyp bevaras?
Jag tycker snarare att arabtypen utvecklas (till nåt som liknar karikatyrer), än att bevaras.
Och du menar alltså, på fullt allvar, att det renodlade showfolket inte fnyser och rynkar på näsan åt hästar som endast tävlas och rids, och inte innehar "modeshowhärstamning"?
Isåfall lever du och jag i helt olika världar.
Var det inte ifjol som helt kompetent folk inte blev inröstade i SAHF för att de hade "särintressen" som galopp och distans?
Och var det inte en av "topparna" i arabsverige som på allvar påstod att distansryttare "minsann red med STRÖMKABLAR under sadeln, för att driva hästarna", när det i själva verket handlade om pulsmätare?