Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Fast det är ju inte attityden hos folk generellt som jag upplever det.
Jag tycker oftast att de tror att araben är jätte svår, och tror man behöver vara jätte duktig för att rida arab.

Och i sak tror jag de har ganska mkt rätt. En arab är känsligare än ett halvblod generellt sett, och det kräver givetvis sin ryttare. Framförallt om araben är lite utbildad. Pselma kan tex inte fatta galopp för skänkeln om jag inte har höften rätt. När jag hade trillat av Fille och landat på bäcknet så kunde jag inte få henne att galoppera överhuvudtaget.
Till kotknackaren och vipps så funkade båda galopperna igen.

Fast det är ju inte attityden hos folk generellt som jag upplever det.
Jag tycker oftast att de tror att araben är jätte svår, och tror man behöver vara jätte duktig för att rida arab.

Och i sak tror jag de har ganska mkt rätt. En arab är känsligare än ett halvblod generellt sett, och det kräver givetvis sin ryttare. Framförallt om araben är lite utbildad. Pselma kan tex inte fatta galopp för skänkeln om jag inte har höften rätt. När jag hade trillat av Fille och landat på bäcknet så kunde jag inte få henne att galoppera överhuvudtaget.
Till kotknackaren och vipps så funkade båda galopperna igen.

Verkligen? Människor som köper häst? Eller människor som inte har hästvana alls, de tror ofta att araber är eldiga och farliga...Jag antar vi inte träffar samma blåbär.

Senast ändrad:

Det är väl klart att man måste generalisera?
Ska man skriva "67 % av de som är skolade inom den klassiska ridskolan tror att man bara kan rida kringlor på halvblod".

Såna efterforskningar orkar jag inte göra.

Däremot tror jag det skulle vara ett lyft för hela ridsportsverige om det ingick lite lektioner om körning, voltige, reining och distansritt i ridledarutbildningarna.
Då skulle ridlärarna, och i sin tur, deras elever, kanske få upp ögonen för hur mycket man kan använda en häst till?

ANVÄNDA?! Ve och fasa. Mina hästar är söta, det räcker väl?

*kl*

Förutom från de som själva har eller har haft arab så hörde jag aldrig någon positiv kommentar när jag berättade att jag köpt en arab. Folk fattade inte riktigt varför jag köpte en sån. Vad skulle jag men den till liksom? Ridlärarens kommentar var: Säg inte att du har köpt en sån där pås-arab!?! (Och med det syftade hon på utställningar)

Verkligen? Människor som köper häst? Eller människor som inte har hästvana alls, de tror ofta att araber är eldiga och farliga...Jag antar vi inte träffar samma blåbär.

Jag hade stora problem att hitta en dressyrtränare som tog emot arabryttare i mina trakter iaf. Man ringde och frågade, de var jätte trevliga, tills man sa att man hade arab. När man ringde upp nästa gång så fick man inget svar. Skittråkigt verkligen.

Tränaren jag väl hittade är en OS ryttare, givetvis A-tränare som tar emot alla ekipage! Oavsett om det är travare, fjordingar eller araber.
Jätte duktig verkligen och vi har utvecklats väldigt mkt under hennes handledning, så jag är glad att det blev hon. Men jag önskar att hon hade varit lite billigare bara :angel:

Jag pratar främst om tävlingsryttare faktiskt. Har nästan inget med andra ryttare att göra, men när jag har med dem att göra så är det erfarna tävlingsryttare snarare än skogsmulle.

Araben jag äger nu är min fjärde och jag är inne på mitt trettonde år som Arabhästägare. Jag har i över ett decennium mötts av "skepsis" (fördomar) i varenda ridhus, på varenda träning, tävling osv oavsett vilken av mina Araber det gällt. Jag är så trött på att folk tror att alla Araber är heta-nerviga-vrak så jag orkar inte ens diskutera det egentligen.

Menar du att "folk" tror/tycker att Araber är LÄTTARE att hantera än exempelvis halvblod?? Det är ju förstås sant* :D men det har jag aldrig hört förut.

*sant att de är lättare att hantera/rida är förstås en sanning med modifikation, för den som inte bemöter Araben med känsla blir den ju tyvärr ofta svår. Det tror jag att de allra flesta av oss sett sorgliga exempel på.

Jag har samma uppfattning som dig. Folk tycker att araber är svåra att ha att göra något med för de bara stressar och hispar. "Nej, tacka vet jag stabila halvblod" brukar det heta :crazy:

Kanske beror det på att det är människorna som förknippas med show som syns och hörs mest! Och det hästkunnande de uppvisar mot omgivningen kanske inte är direkt imponerande :)

Ett effektivt sätt att skapa fördomar mot en hel ras.

Kimmis m fl

min erfarenhet är just tvärtom, alla halvblodsmänniskor jag känner och träffat tycker att arabhästarna är supertrevliga! Men inga hästar för dem. Men en positiv grundinställning. Själv tycker jag att arabhästar är betydligt mer lättridna än vad halvblodshästar är.

Också roligt när man träffat gamla halvblodsuppfödare och hingsthållare som varit oerhört positiva till arabhästen, men inte i första led.

Ja, det gick väl en dokumentär för ett tag sen där de följde några arabuppfödare i Sverige? Jag tyckte den var rolig att se men jag kan förstå om den ger folk fördomar om araber och människor som sysslar med dem.

Men syns och hörs de mest? Bland icke-Arab-invigda-människor?

Nu tänker jag bara högt men hur tusan kan varenda människa som inte håller på med araber ändå ha sett dem på utställning. Själv försöker jag åka på så många utställningar som möjligt (finns ju så få tillfällen nu för tiden), men då VILL ju jag se Araber :d :D Ja jag får bara inte ihop det.

Jag har nog inte träffat så många som är positiva till araberna, förutom de som äger arabhästar och vet vad de pratar om ...

Det där med att de är hispiga lever kvar, och att de måste behandlas med någon slags specialhantering där man tar stor hänsyn till deras nervösa läggning och klena fysik ....

Visst hör man en och annan som vet bättre, men den negativa inställningen överväger, upplever jag.

Jaja, alla jag talat med eller sett har ju såklart fel. :)
Jag talar om blåbär och då jag hade araber förr var det massor av oerfarna som skaffade sig araber för att de var enkla att ha. Kanske menade de att man inte måste rida dem. Vad vet jag, jag har ju uppenbarligen fel i allt? ;)

Jag har nog inte träffat så många som är positiva till araberna, förutom de som äger arabhästar och vet vad de pratar om ...

Det där med att de är hispiga lever kvar, och att de måste behandlas med någon slags specialhantering där man tar stor hänsyn till deras nervösa läggning och klena fysik ....

Visst hör man en och annan som vet bättre, men den negativa inställningen överväger, upplever jag.

Varför köpte du en arab? Du föddes väl inte som arabhästägare?
Du valde arab en dag, tror ni inte att de finns andra som gör samma. DU valde ju för att du hörde de var så trevliga, skrev du!!!

Delvis kl eller vad jag skall kalla det för :)

Jag kanske har haft tur när det gäller hästmänniskor ;)

Det går ju ganska snabbt att skaffa sig fördomar, utan att uppsöka någon show.

Dagens halvblodshästar, i alla fall de som är prestationsavlade, kan ju vara betydligt svårare att hantera än vad en arabhäst är. Tror som alltid att det är väldigt olika mellan individer, men har sett/träffat ett antal halvblod som inte är direkt lätthanterade. Självklart schyssta hästar, alltså hyggliga individer, men med väldigt mycket nerv i, och då har man både explosivitet och storlek mot sig :)

Fjellheim, jag tror, med återigen betoning på tror, så förknippas nog arabhästen fortfarande mest med utställning. Tittar man i medias rapportering, tänker då Ridsport bland annat, så är det med utställning det skrivs om och distans förstås, men då är det oftast inte vinklingen arabhäst utan just distans.

Sedan kan jag tycka att arabhästen eller rasen som "varumärke" eller vad man nu skall kalla det för spretar ganska rejält. Vissa, och då tänker jag en del showmänniskor, vill ha det till en exklusiv ras, hästen beskrivs med ord som påminner om beskrivning av ett årgångsvin eller en målning eller skulptur, medans merparten (kanske) ser rasen som en ras bland andra raser.

Med exklusiv avser jag då dyrbar, inte för alla, undrar om det inte till och med omnämns i den dokumentären Du hänvisade till.

Senast ändrad:

Jaja, alla jag talat med eller sett har ju såklart fel. :)
Jag talar om blåbär och då jag hade araber förr var det massor av oerfarna som skaffade sig araber för att de var enkla att ha. Kanske menade de att man inte måste rida dem. Vad vet jag, jag har ju uppenbarligen fel i allt? ;)

Nej, varför skulle din uppfattning vara fel bara för att den inte delas av ett par stycken andra? Sluta larva dig ;)

Visst är det så. Men ibland blir det bara svårt att veta hur man ska tolka ett inlägg eftersom ironi inte alltid slår igenom i text :)

Varför köpte du en arab? Du föddes väl inte som arabhästägare?
Du valde arab en dag, tror ni inte att de finns andra som gör samma.

Det här är ju högaktuellt. Varför Arab och varför just den individen? Om man svarar på det så kanske, kanske, kan man komma närmare att knäcka den stora nöten; hur man får upp värdet på Arabhästen.

Jag misstänker att jag ville ha just en Arab för att de var så sagolikt vackra på hästaffischer...

Omgivningen var så kritisk att min första häst faktiskt blev en welshponny men det dröjde inte länge innan jag fick skaffa en Arab också. Welshen charmade mamma och hästmotståndet mjuknade aningens, jag fick provrida en Arab och han var då så fantastiskt lugn och fin (5 år gammal...) plus att han hade det vackraste huvudet vi någonsin sett :D

Med andra ord ett moget beslut :rofl:

Nu ska jag inte här och nu förklara varför jag köpte arab nr 2, 3 och 4 för då blir det här en roman.

då jag hade araber förr var det massor av oerfarna som skaffade sig araber för att de var enkla att ha. Kanske menade de att man inte måste rida dem.
... så att de kunde bli "hästägare" fast de inte kunde rida; som någon slags statusstämpel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
954
· Visningar
23 202
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar