Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Ger mig på att förklara lite mer då ;)

Jag tar för givet att vi som äger Araber är Frälsta med stort F. (Anledningarna är många och vi känner nog alla till dem)

Jag är tämligen säker på att många, många fler skulle kunna uppskatta rasen precis så som vi gör.

Då menar jag inte bara de som rider distans, galopp eller western (även där är väl Araben någorlunda representerad), utan även vi som rider dressyr, hoppar och tränar/tävlar fälttävlan.

Om fler personer får upp ögonen för rasen för vad den verkligen är så gynnar det väl alla!

Om man här vill hojta om att de inte når världscupen så vill jag säga två saker:

1. Nä det är ju väldigt få förunnat

2. Någon kommer att vara den första :angel:

Aha :)

Om jag skriver om det med mina ord så blir det då till att försöka utöka marknaden :) eller mer korrekt ta marknadsandelar från andra raser.

Hur ser marknaden för hopphästar ut då? Eller för dressyrhästar?
Alltså vem köper, vem säljer, hur ser köparna ut, vad har de för ambitionsnivå m.m m.m. :)

Själv tycker jag att detta är en supersvår frågeställning ;)

hur skall man få någon (icke-frälst) att välja ex vis arab framför halvblod när man vill tävla hoppning?

Ett litet tillägg; tittar man på antalet arabhästar (ca 9.000 st kanske något fler idag) jämfört med totala antalet hästar, som är i storleksordningen 360.000 styck, så har vi alltså en andel av 2,5% av "hästmarknaden".

Senast ändrad:

Håller med dig. Verkligen.
Men HUR gör vi för att få upp ögonen på folk? Det har jag frågat mig sedan jag började med rasen för tjugo år sen, och ännu mer sen jag började vara med och debattera här och på andra ställen ....

Åsikterna är hur många som helst, förslagen hur många som helst, och det slutar alltid med att den intressanta debatten tystnar och allt återgår till det vanliga lunket.

Börjar bli en bitter och luttrad tant!:crazy:

Men jag vidhåller, som så många andra: Ut och tävla med araberna!!

Håller med dig. Verkligen.
Men HUR gör vi för att få upp ögonen på folk? Det har jag frågat mig sedan jag började med rasen för tjugo år sen, och ännu mer sen jag började vara med och debattera här och på andra ställen ....

Åsikterna är hur många som helst, förslagen hur många som helst, och det slutar alltid med att den intressanta debatten tystnar och allt återgår till det vanliga lunket.

Börjar bli en bitter och luttrad tant!:crazy:

Men jag vidhåller, som så många andra: Ut och tävla med araberna!!

Anmäler; Är på väg mot tävlingar!

Jag är inte riktigt med på hur du menar när det gäller uppfödare, är det fel att tänka ekonomiskt?
Skall vi förvänta oss att uppfödarna får betala för att ryttarna skall ha en arab att rida? så är det nu med de priser araber annonseras ut för.
Jag är företagare och kör allt vitt, finns det någon annan bransch där man måste konkurrera med svart och hobby på samma sätt?
Ingela

Och jag kan i ärlighetens namn känna litet voffododo :)

Arabhästen är hästar med ursprung från arabiska halvön. En mängd olika utseenden men med ett gemensamt geografiskt ursprung. Avlade och utvecklade i dessa miljöer.

Använda som förädlare av andra raser i Europa, bl a i Trakhenen med också i det svenska halvblodet. Förädlingen har ju varit för att lätta upp (=ädelhet), använd för sin snabbhet i det engelska fullblodet.

Använda som kavallerihästar i Polen bland annat. Även i svensk avel, då med fördel tagna från "gamla" Polen just för klimatanpassningen till den bistra svenska vintern.

Förutom att jag känner mig ganska motvalls så tänker jag att vår ras behöver inte bevisa ett endaste dugg, den har sina paradgrenar, den har sina shower, det finns ett antal hopphästar inom rasen, inte minst Bayano och Aydin, det finns hästar av vår ras som gått helt ok i dressyr - med skickliga ryttare.

Vi har världens äldsta ridhästras! Som inte behöver bevisa ett endaste något som ras.

Men, om enskilda har behov att få bekräftat att just deras linjer passar till hoppning så vasego ;) ut och tävla, men det har inget (tycker jag) med rasen att göra. Sedan tycker jag också att alla hästar passar inte till allting, det är en exteriörfråga och en läggningsfråga, enligt mitt sätt att se.

Jag tror mer på öppenhet och gemenskap över "blockgränserna", dvs mindre tjafsande om vem som har rätt, större öppenhet och godkännande av att det finns en mängd typer inom rasen - helst utan bedömningen vad som är bättre och sämre :) och en vilja att bjuda in.

Nej, att tänka i ekonomiska termer är väl en förutsättning för att kunna driva näringsverksamhet;)

Min frågeställning är mer av arten: är det lämpligt att bedriva avel som näringsverksamhet? Går det att få vinst ens på pappret?

Jag har oerhört svårt att se att man kan få någon vinst i avelsverksamhet, tyvärr, och det är detta jag är inne på i min långa utläggning :)

Det man möjligtvis kan göra vinst på är väl att själv meritera hästarna och sedan sälja, även om jag tror att det är svårt att ens då få vinst om man räknar alla timmar man lagt ner i sadeln.

Vad jag kan utläsa av en del inlägg är att vissa skapar efterfrågan för sina hästar, man paketerar det man säljer helt enkelt.

Jag är ju ekonom som Du kanske vet och när jag diskuterar just dessa bitar så gör jag det utifrån ett ekonom-perspektiv inte från ett arabhästälskar-perspektiv.

Angående konkurrensen så har jag inte en aning, men det är en väldigt intressant aspekt på hela bilden av prissituationen idag. En motfråga: Har det någon gång gått att sälja hästar med vinst - sett ur ett näringsverksamhetsperspektiv? Eller har man alltid fått komplettera med hingsthållning, träning eller annat?

Senast ändrad:

Svarar på mitt eget motvallsinlägg :)

Det borde ju dock vara så att ju fler som tävlar desto större är självklart chansen att fler får upp ögonen för arabhästen som ras och därigenom breddas marknaden för de som vill sälja.

Men, med en dåres envishet så hävdar jag att rasen behöver det inte, men vissa uppfödare kanske gör det för att få avsättning för sina hästar. Alltså enskilda uppfödare skapar ett mervärde hos just sina avelsdjur - ett konkret sådant med resultat istället för "lull-lull" :) sedan får man väl se hur marknaden svarar på detta.

Senast ändrad:

Och han ligger högt på min lista bland de hingstar som ligger i första och andra led bland duktiga distanshästar ...

Med vilka avkommor då?
Har träffat rätt många, och kommer inte på nån i förstaled som gått över 5 mil. I andraled finns det två jag vet gått 8 mil.

med tanke på hur många avkommor han har så borde det finnas nån som sticker ut.

(och nej, inget ont om Glaz, avkommorna har bra "arabattityd" och trevlig ridbarhet, men några naturbegåvningar inom distans är de inte.)

En rimlig sak, kanske, hade varit att en avelsförening driver frågor om hingsthållar-./betäckningslicensavgifterna. Eller avelsgruppen inom föreningen.

Detta är ju ett av de få områdena som inte är reglerade av SJV, så här kan ARAB sätta vilka priser de vill.

De skulle ju antingen kunna sänka hingstavgifterna överlag - med risk för att ännu fler hingstar kommer till avel och utbudet ökar ännu mer vad gäller avkommor.

Alternativt sänka avgifterna för meriterade hingstar, där man kunde ha flera steg, liten merit - liten sänkning, stor merit - stor sänkning.

Detta skulle ju i alla fall lätta kostnaden något för de som driver avel som mer än hobby och som verkligen meriterar hingstarna.

Senast ändrad:

Angående gwarant - såg honom live på nån distanstävling och det enda jag kan anmärka på var lite rakhasig och tät bak - inte å mycket att hänga upp sig på egentligen, sett till konkurrensen. Snygg häst i övrigt som har looken och även satsar på sporten. Skulle själv kunna tänka mig sådan avkomma.

Vi har världens äldsta ridhästras! Som inte behöver bevisa ett endaste något som ras.
Snacka om att leva på gamla meriter :angel:

Fast araben skulle definitivt behöva ta upp stridsyxan och bevisa återigen VARFÖR den är en outbytbar förädlare inte bara av typ utan även stamina.

Egentligen en knepig ras... Kan göra lite av varje (sällan stött på en ras som kan brukas till allt) men kan egentligen inte prestera på högsta nivå mot andra raser (sett till bredden) förutom i distans. För vaken och svårriden för nybörjare och barn, men för liten för att högresta människor ska känna sig helt bekväma pga storleken. De kan heller inte tölta.

Och med allt detta sagt, så är det fortfarande helt främmande för mig att lägga ut hästen på annons. VAD sjutton är det som är så speciellt med araben??

Med vilka avkommor då?
Har träffat rätt många, och kommer inte på nån i förstaled som gått över 5 mil. I andraled finns det två jag vet gått 8 mil.

med tanke på hur många avkommor han har så borde det finnas nån som sticker ut.

(och nej, inget ont om Glaz, avkommorna har bra "arabattityd" och trevlig ridbarhet, men några naturbegåvningar inom distans är de inte.)

Så här långt, och jag är nu nere på K, ligger Red Baron och Karnawal på delad förstaplats, Eldorado tvåa och Glaz trea. Men jag är som sagt bara på K ännu. Och jag tar inte med hästar som bara har godkända clear round.

Jag tar med pappa, mamma och morfar.

Svarar på mitt eget motvallsinlägg :)

Det borde ju dock vara så att ju fler som tävlar desto större är självklart chansen att fler får upp ögonen för arabhästen som ras och därigenom breddas marknaden för de som vill sälja.

Men, med en dåres envishet så hävdar jag att rasen behöver det inte, men vissa uppfödare kanske gör det för att få avsättning för sina hästar. Alltså enskilda uppfödare skapar ett mervärde hos just sina avelsdjur - ett konkret sådant med resultat istället för "lull-lull" :) sedan får man väl se hur marknaden svarar på detta.

Jo, jag hävdar lika envist att rasen visst behöver det!! Man kan inte leva på gamla meriter!
Folk i allmänhet vet inte vad araben kan, de tror att de bara kan dansa runt i ett snöre i en showring! Ja, nu generaliserar jag, och jag har faktiskt inget emot utställningar, men man måste se krasst på det. Så uppfattas oftast araben.

KL

Om nu araberna förknippas med shower hos allmänheten inom ridsporten, påshästar, hästar i snöre osv. så är det i alla fall ett marknadsföringsvärde i det om än negativt. På riksutställningen tex finns det hur mycket möjlighet som helst att visa upp sina olika riddicipliner men vad händer? Jo två westernekipage och två dressyrekipage. På Blommeröd var det också uppvisning i ridgrenar. Varför är ni inte där då och marknadsför er sport?
Där publiken finns!
Distans är ju kanske lite svårt att avverka på en show men visa hästarna och be speakern att presentera sporten och hästen är ju möjligt. Man behöver inte deltaga i ngn utställningsklass. Varför inte visa sig på redan etablerade platser för att synas och bevisa ridbarhet.

Nu nästa!
Många av er är medlemmar i AHIS även jag. Sista sportcupen var ett schabbel av guds nåde. Organisation, resultatlistor, tidspasning samt prisutdelningskatastrof. Där kan man intre skylla på hästen utan det är helt och hållet männsikan som har sablat till det. Och, javisst jag förstår så väl ideellt arbete att det är mängder att göra för lite folk för lite pengar m.m. men skrinlägg då hela projektet än att det skall bli än mer hån mot arabhästen.

*kl*
Jag tycker inte att araben är nerrackad som ras.
Däremot så syns dom inte i samma sammanhang som ridhästar bör.
Inbördes cuper är ju jätteroligt, men det ger inte rasen mer respekt som ridhäst.
Här uppe i norr har jag aldrig stött på en välriden arab, no joking!
Men däremot en drös felridna som spär på att rasen är speciell och inget som imponerar på ridmänniskor. Och jag blir inte heller impad :0 såklart.

Om personer som KAN rida och utbilda sina hästar skulle tävla/visa fram sina underbara araber så skulle rasen få den respekt den förtjänar på ett kick!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 480
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
954
· Visningar
23 181
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar