Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enda skälet till att det inte finns några godkända skäckhingstar inom ASVH (en finns gdk på importsemin) är att inga tillräckligt bra hingstar har visats fram. är hingsten ifråga inte tillräckligt bra så blir den inte godkänd oavsett vem som äger den eller vad den har för flashig härstamning.
Var skulle jag då visa honom i Sverige?
Till ASVH är jag inte välkommen, först och främst har han en färg de inte godkänner. Sedan tillhör han en stambok, som visserligen EU godkänner, men det gör inte ASVH. Han är helt enkelt inte välkommen
Jag tycker att en homozygot hingst fyller ett syfte. Man kan ta sina bästa ston till en sådan för avkomman får en färg man vill ha och även mammans goda egenskaper. Man behöver inte vara rädd för fel färg, utan man får en BRA avkomma med den färgen man önskar. På det viset för man ju färgaveln framåt. Och gör hela tiden avelsframsteg
Intresset för färg kommer alltid att vara stort och jag ser hellre att folk använder en någorlunda vettig hingst som kanske då är homozygot till bra ston, än göra en hemmamix med travare/cob/granngårdens prickiga Ture med mera....bara för att få en färg...dvs där man exteriört inte ens kan gissa sej till vad det blir av det hela.Hellre då hästar av liknande TYP som kombineras.
Sedan kanske det inte bara beror på att just hingstarna inte har uppfyllt kraven för godkännande, utan förmodligen lika mycket på att hingstägarna tar emot vilka sk*tston som helst- oavsett ras! Därför sprids lätt ord som skräpavel, sk*tavel och buskavel...
Det har funnits flera skäckiga stamboksförda halvblodsston, så att skäck inte är godkänt är bara en myt.
Tackar för klargörandetDet finns INGA färgrestriktioner hos SWB, varken mer eller mindre önskvärda!
Enda skälet till att det inte finns några godkända skäckhingstar inom ASVH (en finns gdk på importsemin) är att inga tillräckligt bra hingstar har visats fram. För eftersom färgen inte spelar någon roll så får de varken positiv eller negativ särbehandling vid ett bruksprov. En hingst med tillräckligt goda egenskaper blir godkänd oavsett om den är brun, gul, prickig, fläckig eller randig. Och är hingsten ifråga inte tillräckligt bra så blir den inte godkänd oavsett vem som äger den eller vad den har för flashig härstamning.
Det finns en tråd som heter "Vad kan det bli för färg på avkomman" där vi samlar såna här frågor. Du hittar den via nålade tråden överst på sidan eller genom att bläddra några sidor bakåt - den brukar inte hinna falla så långt...Jag har dock n färgfråga om mitt islandssto som är dräktigt hon är brunskäck och hingsten är svartskäck någon som vet om det är 100% säkert att det blir en skäck?? Jag är bara så nyfiken vad det blir som kommer fram i april??
nu är jag ju varken inne på färgavel eller annan avel gällande häst i och med att detta föl bara är en försökskanin och sedan har dobbis lurat in mig i detta*är inte alla gånger vi mina sinnesfulla bruk*
*DRÖMMER MIG BORT *
men nu om jag råkar få en fin hingstunge i dessutom en snyggfärg och jag skulle vilja visa upp denna perlinoavkomma för att sedemera börja avla på honom
har jag då uppfattat detta rätt att här i svearike kan jag inte visa upp hingsten för att bli avlesvärderad *hittade inget bättre ord* MEN väl en tur och retur resa till europ skulle öppna upp vägar, men trots detta så skulle stona som min hingst betäcker inte få grönapapper ?
ja jag hoppas ni förstår vad jag menar![]()
OM du får en hingstunge så kan den inte visas eller godkännas inom ASVH om den inte har gröna papper, dvs stamboksberättigad härstamning. Det har den inte eftersom Perlino inte är godkänd av dem.nu är jag ju varken inne på färgavel eller annan avel gällande häst i och med att detta föl bara är en försökskanin och sedan har dobbis lurat in mig i detta*är inte alla gånger vi mina sinnesfulla bruk*
*DRÖMMER MIG BORT *
men nu om jag råkar få en fin hingstunge i dessutom en snyggfärg och jag skulle vilja visa upp denna perlinoavkomma för att sedemera börja avla på honom
har jag då uppfattat detta rätt att här i svearike kan jag inte visa upp hingsten för att bli avlesvärderad *hittade inget bättre ord* MEN väl en tur och retur resa till europ skulle öppna upp vägar, men trots detta så skulle stona som min hingst betäcker inte få grönapapper ?
ja jag hoppas ni förstår vad jag menar![]()