Är färgavel oseriöst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 9 592
Sv: Är färgavel oseriöst?

Vita papper blir det om hästen är efter godkänd hingst men har en morfar eller mormorsfar som inte är godkänd men av ras som är godkänd.

Enda skälet till att det inte finns några godkända skäckhingstar inom ASVH (en finns gdk på importsemin) är att inga tillräckligt bra hingstar har visats fram. är hingsten ifråga inte tillräckligt bra så blir den inte godkänd oavsett vem som äger den eller vad den har för flashig härstamning.

:bow::bow:

Kan ju inte annat än tycka att det hade varit coolt med en randig halvblodshäst.. men zebra kanske inte är godkänd inkorsningsras:angel::D

Var skulle jag då visa honom i Sverige?
Till ASVH är jag inte välkommen, först och främst har han en färg de inte godkänner. Sedan tillhör han en stambok, som visserligen EU godkänner, men det gör inte ASVH. Han är helt enkelt inte välkommen

Jo du kan ju visa för SH om du vill egentligen.Om du betäcker ston av samma ras(Kinsky) och registrerar i SH får du ju gröna papper....men tyvärr är ju antalet Kinsky hästar inte speciellt många i Sverige antar jag?Antar att detsamma gäller för raser som är godkända av den stamboken....precis som du kan betäcka ett hbl sto m knabstrup o få riktiga papper tex.

Jag tycker att en homozygot hingst fyller ett syfte. Man kan ta sina bästa ston till en sådan för avkomman får en färg man vill ha och även mammans goda egenskaper. Man behöver inte vara rädd för fel färg, utan man får en BRA avkomma med den färgen man önskar. På det viset för man ju färgaveln framåt. Och gör hela tiden avelsframsteg

Här ligger faktiskt en liten poäng...det får jag nog hålla med om.Under förutsättning att hingsten ej ser alltför illa ut exteriört.

Intresset för färg kommer alltid att vara stort och jag ser hellre att folk använder en någorlunda vettig hingst som kanske då är homozygot till bra ston, än göra en hemmamix med travare/cob/granngårdens prickiga Ture med mera....bara för att få en färg...dvs där man exteriört inte ens kan gissa sej till vad det blir av det hela.Hellre då hästar av liknande TYP som kombineras.

Intresset för färg kommer alltid att vara stort och jag ser hellre att folk använder en någorlunda vettig hingst som kanske då är homozygot till bra ston, än göra en hemmamix med travare/cob/granngårdens prickiga Ture med mera....bara för att få en färg...dvs där man exteriört inte ens kan gissa sej till vad det blir av det hela.Hellre då hästar av liknande TYP som kombineras.

Visst ligger det en liten point i det du skriver.

Jag vill ändå sticka ut hakan lite och diskutera alla dessa ston som använts med icke godkända, men avelsvärderade skäckhingstar här i landet.

De som har otur att bli "normaltfärgade" är ju i princip värdelösa, men om de nu har fått önskbar färg(=Skäck) så måste jag säga att jag har inte sett många som hållt måttet vad det gäller svensk varmblodsavel! Och det står jag för.
Här nere finns en del avkommor efter två-tre skäckhingstar och den ena är faktiskt sämre än den andra:crazy::cry:

Sedan kanske det inte bara beror på att just hingstarna inte har uppfyllt kraven för godkännande, utan förmodligen lika mycket på att hingstägarna tar emot vilka sk*tston som helst- oavsett ras - oavsett extriör!
Därför sprids lätt ord som skräpavel, sk*tavel och buskavel...

Så för mig är det inte konstigt att färgavel ofta sammanknippas med oseriös avel...

Som man bäddar får man ju som bekant ligga...

Sedan kanske det inte bara beror på att just hingstarna inte har uppfyllt kraven för godkännande, utan förmodligen lika mycket på att hingstägarna tar emot vilka sk*tston som helst- oavsett ras! Därför sprids lätt ord som skräpavel, sk*tavel och buskavel...

Det är sant....helt klart har det producerats mkt "skräp"....men detta förekommer även inom den vanliga hbl aveln också tex.Ett riktigt bra sto ger bra föl-oavsett fader egentligen...

Idag har man dock inte ens rätt att neka något sto avsett ras enligt EU...då kan man bli stämd för att agerat som handelshinder...hur sjukt är det då?Jag vet inte hur de gick för den personen som hade blivit stämd?Nån som vet?Tycker det är väldigt konstigt att man inte ska ha rätt att säga NEJ....:crazy:

Men däremot har jag sett flera goda avkommor efter förstaklassiga ston där man använt sej av homozygota hingstar utomlands (dvs fölen blir ju då alltid skäckiga,prickiga,gula)...där det blivit mkt lyckade avkommor.Hästar som i all mening är värda sin respekt.

Jag gillar inte konstiga kombinationer...all avel bör ske med eftertanke.

Kanske bör folk tänka till lite extra om de är intresserade av just färg...om en hingst bara har50% nedärvning av färg (enkelt anlag)...för det betyder ju ändå trots allt att hälften av de som föds kommer att vara enfärgade...är det värt riskerna att bli ståendes med ett enfärgat föl, som kanske ingen vill köpa om den inte har nåt av det lilla extra för övrigt gällande stam,exteriör el prestation?

Jag är helt med dig här. Trots att jag själv trotsat alla "regler" och betäckt ett sto med okänd härstamning (med troligt varmblodstravarinslag) med en skäckhingst. Detta var dock väl planerat, stoet är korrekt med ypperligt temperament och jag sökte länge efter en lämplig hingst. Det råkade bli en skäck (Paint) då han passade mitt sto bäst. Egentligen vill jag ha rena bruna hästar:o...men hittade ingen som föll mig i smaken. Avkomman är så korrekt han kan vara och har ett supertrevligt temperament och jag ska ha honom för tävling.

Jag har, liksom du, blivit rent förskrämd av vissa avkommor och i regel har jag tvivlat på att det funnits någon vettig tanke att betäcka deras mödrar. Den ena har varit anskrämligare än den andra och det har slagit sig på avkomman, helt klart. Som oftast har man också tänkt sälja avkomman och då räknat med att det är "lättare" att sälja en häst med färg:crazy:...Sen har de också, sällan registrerats med stam:cool:

Det har funnits flera skäckiga stamboksförda halvblodsston, så att skäck inte är godkänt är bara en myt.

Det finns INGA färgrestriktioner hos SWB, varken mer eller mindre önskvärda!

Enda skälet till att det inte finns några godkända skäckhingstar inom ASVH (en finns gdk på importsemin) är att inga tillräckligt bra hingstar har visats fram. För eftersom färgen inte spelar någon roll så får de varken positiv eller negativ särbehandling vid ett bruksprov. En hingst med tillräckligt goda egenskaper blir godkänd oavsett om den är brun, gul, prickig, fläckig eller randig. Och är hingsten ifråga inte tillräckligt bra så blir den inte godkänd oavsett vem som äger den eller vad den har för flashig härstamning.
Tackar för klargörandet:bow:...

Ett sto som jag tror fortfarande lever är Amour 21519 e Anart - Roman Way xx - Granit och därefter ponnyblod, bl a mamma till de avelsvärderade Passepartout och Simsalabim, båda e Troll. De skulle rent härstamningsmässigt kunna bli godkända, men jag har inte sett någon av hingstarna och vet inte hurdan exteriör de har eller om de har visats.

Nu valde jag inte någon ASVH-hingst utan en Paint. Vill ju inte ha 170-cm hästar:crazy: ...hade turen att få en vältecknad Tobiano;)
rullaren.jpg

Jag har dock n färgfråga om mitt islandssto som är dräktigt hon är brunskäck och hingsten är svartskäck någon som vet om det är 100% säkert att det blir en skäck?? Jag är bara så nyfiken vad det blir som kommer fram i april??

Jag har dock n färgfråga om mitt islandssto som är dräktigt hon är brunskäck och hingsten är svartskäck någon som vet om det är 100% säkert att det blir en skäck?? Jag är bara så nyfiken vad det blir som kommer fram i april??
Det finns en tråd som heter "Vad kan det bli för färg på avkomman" där vi samlar såna här frågor. Du hittar den via nålade tråden överst på sidan eller genom att bläddra några sidor bakåt - den brukar inte hinna falla så långt...
Förmodligen finns redan svar på din fråga i tråden om du lläser igenom den, men om inte så ställ frågan DÄR.

nu är jag ju varken inne på färgavel eller annan avel gällande häst i och med att detta föl bara är en försökskanin och sedan har dobbis lurat in mig i detta :love: *är inte alla gånger vi mina sinnesfulla bruk*

*DRÖMMER MIG BORT *
men nu om jag råkar få en fin hingstunge i dessutom en snyggfärg och jag skulle vilja visa upp denna perlinoavkomma för att sedemera börja avla på honom
har jag då uppfattat detta rätt att här i svearike kan jag inte visa upp hingsten för att bli avlesvärderad *hittade inget bättre ord* MEN väl en tur och retur resa till europ skulle öppna upp vägar, men trots detta så skulle stona som min hingst betäcker inte få grönapapper ?

ja jag hoppas ni förstår vad jag menar:crazy:

Hoppar in lite här, har inte läst hela tråden.
Men i våras var det prat om skäckhingsten Utah van Erpekom som vi kunde se för snart två veckor sen i Globen, är han godkänd för svensk halvblods avel? Alltså, ger gröna papper?

nu är jag ju varken inne på färgavel eller annan avel gällande häst i och med att detta föl bara är en försökskanin och sedan har dobbis lurat in mig i detta :love: *är inte alla gånger vi mina sinnesfulla bruk*

*DRÖMMER MIG BORT *
men nu om jag råkar få en fin hingstunge i dessutom en snyggfärg och jag skulle vilja visa upp denna perlinoavkomma för att sedemera börja avla på honom
har jag då uppfattat detta rätt att här i svearike kan jag inte visa upp hingsten för att bli avlesvärderad *hittade inget bättre ord* MEN väl en tur och retur resa till europ skulle öppna upp vägar, men trots detta så skulle stona som min hingst betäcker inte få grönapapper ?

du kan acelsvärdera "honom" i SH,eller köra över till danmark och PSA ,tevlig resa,stanna till här o ta en kaffe :devil::angel:

Ja han är godkänd för sperma import men har inte fått något sto i år enligt ASVHs "betäckningsresultat-lista"

Så han lämnar gröna papper ihop med sto som gör det..

Hur skulle din framtida hingst kunna ge gröna papper hos ASVH då han inte har godkänd härstamning? Dessutom så är det väl knappast hingstägarens sak att upplysa dig om ev färger på papperna som avkomman får, det är du som uppfödare som ansvarar för ditt avelsarbete och ingen annan. Du som uppfödare vet väl vad det är för krav "din" ras har och vad det är för sto som ska betäckas med vilken hingst, det är inte hingstägarens sak att hålla koll åt stoägarna vilka kombinationer som ger vilka papper. Väljer du en hingst som inte är godkänd utan "bara" avelsvärderad så får inte avkomman gröna papper och är det en fd travare som du betäckt så spelar det ingen roll hur bra halvblodshingst du valt, avkomman kan aldrig ge gröna papper hos ASVH i sin tur.

*DRÖMMER MIG BORT *

OM du får en hingstunge så kan den inte visas eller godkännas inom ASVH om den inte har gröna papper, dvs stamboksberättigad härstamning. Det har den inte eftersom Perlino inte är godkänd av dem.
MEN den kan ändå användas i avel i Sverige fullt lagligt. Dels så är avelsvärderingstvånget borttaget i vårt land och man får således använda allt som gnäggar och har testiklar i avel, förutsatt att de inte nedärver några allvarliga sjukdomar eller defekter. Man ska anmäla till SH att hingsten används i avel, språngrullor ska föras och SHs stoavgifter betalas in.
Sen finns nog fortfarande en frivillig avelsvärdering kvar och jag tycker att man bör genomföra detta om man vill använda sin hingst i avel.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 050
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 004
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 499
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V