Då är det nog väldigt olika på hund och katt för majoriteten av de ärftliga sjukdomarna vi kan DNA-testa för har en enkelt recessiv eller dominant nedärvning.Därför att anlag för sjukdom bara är relevant om det faktiskt påverkar negativt - och det är inte alls så säkert att det gör det som man kan tro. Det är rätt få sjukdomar som nedärvs så enkelt som att de styrs av en enda gen och fri eller bärare = kliniskt friskt, dubbla anlag = kliniskt sjuk.
Många av sjukdomarna som man testar för i panelerna som erbjuds styrs inte av bara en enda gen på det viset, utan det kan vara flera gener som orsakar en viss sjukdom(vissa kanske oupptäckta) men även finnas gener som skyddar från att sjukdom bryter ut trots att en individ har en genetisk belastning. Det kan också vara så att de gener man testar för bara har en penetrans på ett par procent.
Genetikern Per-Erik Sundgren skrev mycket klokt om DNA-tester för avel. Jag tycker också att SKK:s policy gällande detta är bra, jag rekommenderar att läsa den(problemet med testpaneler tas upp i PDF:filen). Generell policy | Svenska Kennelklubben (skk.se)
Kan jag köra hela panelen till det låga pris som erbjuds gör jag det och så använder jag skallen när resultaten kommer.