Vall-/Herdehund:
Grupp 1, Vall- och Herdehundar är inte uppdelad i sektioner som ex Grupp 2.
De flesta raser där är både vall- och Herdehundar och det största och tydligaste mötet där (både vad gäller ursprunglig användning men ffa biologiskt släktskap) är ju just de raser som vi talar om här.
Fattar att inte alla har lika stor anledning som jag att sitta och Embarka hundar av vissa FCI-populationer som Mixbreed för att få svar på vissa frågor...
Men vad TROR ni att det anmärksingsvärda skärpta sinnet, uthålligheten, förmågan till hyperfikus, "will to please/extraordinär samarbetsvilliga gentemot människan. Behovet av kontroll, att ligga steget före.
Sen massa recessiva anlag i form av underull, lätta smidiga, kroppar, långa nosar, öron med styv bas. Tänker ni att det kommer från Rottisen och dess släkt? Eller vilka boskaps-/herdehundar?
Det kommer från vallhundar som i sin tur har rötter i de vallande spetsarna som i sin tur har rötter BLAND ANNAT till de vallande laikorna.
Nä, Schäfrar, Belgare, VH, i viss mån HH, Briard, Bouvier, Picarder mfl är ett möte mellan vallhundar och Herdehundar. I det mötet har man hittat något som är själva basen för våra brukshundar av idag.
Finns flera linjer av Schäfrar och Belgare som vallar nere på kontinenten. Både FCI-reggade sådana och fria workingpopulationer.
Mod:
Mod är inte motsatsen till rädsla! Mod finns inte där om inte rädslan fanns. Mod är det som, INITIALT, gör att man i fly-/fäkta responsen hamnar i att stanna kvar även om rädslan är närvarande eller "knackar på dörren".
Vad man SEN gör, vad som också efterfrågas är helt andra komponenter såsom ex impulskontroll.
Vi har ingen aning om vad som föranledde situationen i filmen, bara att det är en väldigt pressad situation , att hunden kan fly men inte flyr.
Den här tråden har verkligen visat på hur jobbigt det är för er att
1. Någon vill se till sina rättigheter att avla på en hund som inte är av SKK-registrerad ras
2. En sådan hund kan ses som ämne för något som ni anser vara status.
Jag hade en fråga som handlade om mina möjligheter att slå vakt om avelsmöjligheter OM hunden skulle bli L-testad och man var tvungen att leda det överallt annars och försöka få det till att mina hundar är något slags skämt.
Jag sätter en en film, man förvränger det jag på flera sätt försöker förklara vad jag menar med.
Som om det inte var nog försöker man få det till att man inte kan lita på mina utvärderingsverktyg och att mina hundar med största sannolikhet beteer sig ytterst dåligt kring djur och/eller i pressade situationer.
Hur desperat kan man vara? Hur desperat kan man vara att smutskasta mig och mina hundar?
Varför?
Ser ni det som ett hot och i sådana fall för VAD?
Som många av er säkert förstått så finns det en djupare/större mening med mitt avelsprojekt än att skapa tre nya raser.
Och nej, mina hundar är inte hundar som vallar djur i första taget, jag har ju inte haft sådana kriterier.
Men väldigt många bor med djur, är nyfikna på djur och att det är lätt att få dem komma överens med djur.
Det gäller även Jupiter:
http://alw.dinstudio.se/11/77/2/jupiter/