Mat är verkligen en sån där sak som gör att jag önskar att jag hade gillat mindre hundar... Blir lite lätt avundsjuk när kunder i butiken berättar att en 800g påse Mush räcker i en vecka eller något. Hos mig är det mindre än vad som går åt per dag... (Mina äter 500g färskfoder var per dag. Skulle aldrig ha råd att ge mush-bollarna). Jag har någon idé om att jag sparar pengar på att inte behöva till veterinären pga dåliga tänder som många småhundar har, eller benbrott som italienarna ofta får, eller liknande saker. Har dock inte vågat räkna på om det faktiskt stämmerAsså egentligen har jag ingenting emot större hundar, och min kille saknar att ha en stor fet greyhound under täcket på natten
Tänker mest praktiskt. Mindre mat (läs: pengar), mindre bäddar, tar mindre plats i kollektivtrafiken (har fortfarande ingen bil ). Dessutom bor jag på andra sidan landet från resten av familjen så på sina stunder blir det ganska mycket pendlande fram och tillbaka. Det var så mycket skönare att åka 4 timmars tågresa med min lillplutt i knät, än min släkting som fick boka plats med bord för gigantohunden fick inte plats annars!!
Men ja, jag tänker ju mest i förväg nu man vet ju aldrig, kanske flyttar vi upp mot Stockholm igen 2024. Då hade jag inte sagt nej till en släthårig saluki… (om de hade passat mig alltså)
Skillnaden mellan en greyhound och en saluki är jättestor, storleksmässigt alltså. Jag tycker inte att mina salukitikar är speciellt stora hundar. Men träffar jag salukihanar, greyhounds eller större azawakhs... Det är stora hundar! Mina kan fortfarande sitta på en stol utan problem. På pendeltågen kan vi sitta på sån där plats med bara två säten. Då lägger jag ut ett lakan eller liknande som ena får ligga på (rullar alltså ihop sig på en sittplats), jag sitter bredvid och så får den andra vara på golvet framför den som är på sätet. Smidigt och bra. Skulle aldrig gå med greyhounds. Eller med salukihanar av normalstorlek.
Men absolut, det hade ju varit ännu smidigare med mindre hundar. Jag hade gärna haft dvärgschnauzer om jag inte haft saluki (då hade jag också satsat mer på hundsport än vad jag gör nu).