Är färgavel oseriöst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 9 592
Sv: Är färgavel oseriöst?

Det där beror nog på vem man pratar om. Personligen skulle jag inte drömma om att betäcka ett sto som riskerar nedärva OCD etc. Oavsett vilken färg den har...:cool:

Ja men ditt exempel 2 har väl ändå visat sig mer "hållbar" än den i exempel 1. Det är ju ganska stor skillnad på att hålla för träning/tävling på elitnivå än att hålla för vardagsridning??

Jag tycker att sto i exempel 2 har mkt mer avelsberättigande än sto i exempel 1 förutsatt att de har samma exteriöra avvikelse.

Det finns ju hästar i världstoppen som helt klart inte är exteriöra praktexemplar men jag tror inte att någon skulle tveka att sätta dem i avel eftersom de har bevisat att de duger på andra sätt (prestation). Jag tycker inte att "rätt" färg är en prestation;).

När jag letar häst så tittar jag inte på färgen över huvudtaget och skulle aldrig betala mer för en häst med en viss färg men däremot gärna betala mer för en häst med andra egenskaper, kapacitet, temperament, ridbarhet mm mm.

Jag tycker att all färgavel där man BARA ser till färgen är oseriös oberoende av djurslag.

Jag antar att det inte är en slump att min kompis som bor och arbetar i belgien/holland sedan många år säger att "Köp aldrig en holländsskäck som du inte har provat MKT noga först......" Detta pga av att de i holland har avlat stenhårt på färgen skäck och "glömt" bort vissa andra viktigare egenskaper tex ridbarhet:crazy:. (Självklart finns det bra skäckar från Holland... Detta var bara ett exempel på hur det kan gå när man avlar för "hårt" och ensidigt på en sak)

Varför avlar ni?

För mej går avel i allafall ut på bla följande:

- Friska hästar med god exteriör
- Gott temperament (ridbarhet, lätt hanterliga, vakna mm. Vad som är ett gott temperament kan variera lite beroende på inriktning tex tycker jag att mina Rp bör ha ett något mildare temp. än halvbloden, eftersom de ska ridas och skötas av barn.)
- Goda förutsättningar att prestera innom ridsportsgrenarna

Färg finns inte ens med på kartan.....

Och ja, jag tror att hästen har mer "nytta" av att vara bra på något (hoppa mm) än att ha en viss färg!
Jag säljer hellre en häst till någon för att de tycker att den är bra än för att de tycker att den har "rätt" färg.

Jag visste att det skulle komma upp.. ;) Men om du bara vill ha en häst som håller till vardagsridning så har du ju ingen nytta av att den hade hållt till elithoppning också, eller hur? ;)

Och vad är det som säger att prestation är mer seriöst att avla på än färg? Om vi ser från hästens synvinkel är det väl samma här, den har väl inte mer nytta av den kan prestera högt på tävlingsbanan än av sin färg?

Nu är ju (tack och lov!) marknaden så att betydligt fler vill ha presterande hästar än hästar med vacker/ovanlig färg, alltså är det mer seriöst att avla på prestation.
Men det styrs ju också i grund och botten av människan, att människan vill ha framgång och pengar, vilket man kan få genom tävlande i prestation, men knappast genom att ens häst bara har en speciell färg ;)

Så även om de flesta hellre vill ha en presterande häst än en häst med en specifik färg, är det då "fel" att avla för den lilla skalan som kanske inte bryr sig om vad hästen kan prestera, bara att den är hållbar, sund och har en önskad färg?

Jag är också emot färgavel i förutom i viss mån, men snart har jag nästan övertygat mig själv :p

Jovisst kan man avla hagsmycken som "bara";) duger till skogspromenader och har rätt färg men jag kommer aldrig att tycka att det är seriöst. (missförstå mej rätt nu...)

Sedan så tjänar man inte speciellt mkt pengar på prestationer inom någon ridsportgren i Sverige. Och att föda upp hästar är väl för det mesta en förlustaffär som de flesta kallar hobby.

Nu menade jag inte att uppfödarna tjänar storkovan på att föda upp prestationshästar.. Jag menar att för att kunna få det att gå runt med avel måste man avla det folk vill köpa, och ryttarna vill ha kapabla hästar, så att de kan nå framgång. Pengar var kanske inte ett så bra exempel, det är väl snarare vanligare att man köper sig framgång än att man tjänar på den. Men faktum är att vi som människor vill nå framgång. Vi vill vara bäst. Eller iaf de allra flesta ;)

Jag håller med dig. Och för att svara på miks fråga varför jag avlar så avlar jag för att jag tycker att det är roligt först och främst. Andra anledningen är att jag har en dröm om att avla fram en OS-vinnare. Tredje anledningen är för att kunna tjäna lite pengar på det medans jag har roligt och då också bidra till att de som vill köpa en fin unghäst kan göra det. En häst som jag har inriden och tävlad lite smått, så att köparna slipper börja från allra första steget.

Det är givet att jag avlar på prestation, korrekthet både exteriört och i skallen. Skulle aldrig få för mej att avla på en häst som inte höll för tävling!!
Men, som mitt tredje alternativ säger så vill jag tjäna pengar på mina avkommor. Jag lägger ner en hel del tid och jobb på de i och med att de inte säljs förrens de är 4-åringar. Så jag vill ha pengarna tillbaka och lite till. De riktigt bra som jag vill behålla ett par år till kostar bara pengar, vilket gör att jag behöver en och annan "snygging" för att dryga ut kassan. Med snygging menar jag en häst som är annorlunda i utseendet och därför kostar mer. Tex en gulbrun valack på 168 cm!!

Jag håller med dig. Och för att svara på miks fråga varför jag avlar så avlar jag för att jag tycker att det är roligt först och främst. Andra anledningen är att jag har en dröm om att avla fram en OS-vinnare. Tredje anledningen är för att kunna tjäna lite pengar på det medans jag har roligt och då också bidra till att de som vill köpa en fin unghäst kan göra det. En häst som jag har inriden och tävlad lite smått, så att köparna slipper börja från allra första steget.

Det är givet att jag avlar på prestation, korrekthet både exteriört och i skallen. Skulle aldrig få för mej att avla på en häst som inte höll för tävling!!
Men, som mitt tredje alternativ säger så vill jag tjäna pengar på mina avkommor. Jag lägger ner en hel del tid och jobb på de i och med att de inte säljs förrens de är 4-åringar. Så jag vill ha pengarna tillbaka och lite till. De riktigt bra som jag vill behålla ett par år till kostar bara pengar, vilket gör att jag behöver en och annan "snygging" för att dryga ut kassan. Med snygging menar jag en häst som är annorlunda i utseendet och därför kostar mer. Tex en gulbrun valack på 168 cm!!

KL
men innan försäljning så har du ju en del småpyssel med hästen som kostar pengar och tid :confused:

men när det gäller detta snyggingar du nämner var mellan tummen och pekfingret ligger priset är dom snygga hästarna med ett annorlunda utseende dyrare än en vanlig brun 168 cm valack ?

men när det gäller detta snyggingar du nämner var mellan tummen och pekfingret ligger priset är dom snygga hästarna med ett annorlunda utseende dyrare än en vanlig brun 168 cm valack ?
Säg att en medelmåttig brun 4-åring som tävlat några 90 cm - 1 meter klasser, men som inte kommer att gå speciellt högt kan man få ca 70.000:- efter en tids försök. En gulbrun i samma kaliber (dvs ganska så dålig) får man erbjudanden på 150.000:- för utan att ens försöka sälja den!!

Är du säker på det :eek:

När vi försökte sälja vår isabell blev vi inte nerringda precis, hon är ändån sto = kan avla fler gulingar, gått 120 hoppning och CNC* Fälttävlan. Dock var hon inte i tävlingsform, plus att hon har lite speciellt temperament :p
80 000 begärde vi för henne då tror jag...

Vad menas med lite speciell i temperamentet?

Oavsett så hade jag sålt den på en gång utan problem för betydligt mer än 80! Men den hade gått utomlands och inte inom Sverige.

Hon är väldigt tuff... Det kan iof vara både positivt och negativt, det är både hennes bästa och hennes sämsta egenskap sas :angel:

Hon stannar aldrig eller tittat på annat, hon är 100% koncentrerad på sin uppgift inne på banan, bara letar hinder hela tiden, riktig tävlingsskalle och en riktig fighter.
Men innan hon kommer in på banan, eller när man rider ut eller är på träningar t.ex kan det vara väldigt jobbigt.. hon bli väldigt laddad och bockar och jazzar runt och slår omkring sig. En gång flög jag av henne 3 ggr innan träningen ens börjat, det var efter det vi bestämde oss för att sälja henne, haha :p

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 043
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 004
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 499
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka