Är färgavel oseriöst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 9 592
Sv: Är färgavel oseriöst?

du kan acelsvärdera "honom" i SH,eller köra över till danmark och PSA ,tevlig resa,stanna till här o ta en kaffe :devil::angel:

ja du lär ju höra av mig när jag dimper ner hos dig bäst att du håller pannan varm för jag är på väg :D

Jag tycker det är en intressant fråga...

Førutsatt att grundkraven är en frisk häst, både mentalt och kroppsligen, utan defekter som påverkar hållbarheten...

Varfør är det mer oseriøst att välja en viss färg framfør hopptalang? Framfør steglängd? Framfør halsansättning? Storlek? Varfør anses den ena egenskapen mer "seriøs" än den andra?

Det finns ju hela raser som är färgavlade;
Haflinger
Friser
Appaloosa
Knabstrupper
Cleveland Bay
Dell-ponny
mfl.

Dessutom; alla raser som utesluter en färg är ju också färgavlade...

Varfør anses man automatisk mer oseriøs om man väljer en hingst med en viss färg och kanske väljer bort någon annan egenskap?

Netika / En rød, En gul och En prickig...

Det är oseriöst eftersom färg inte påverkar hur hästen är och fungerar. Det är precis som för människor;)

De raser du rabblar upp har inte enbart färgen utan är avlade med sina andra rastypiska egenskaper kombinerat med en viss färg.

(fjordingar också, för övrigt)

Jag avlar också på färg - OCKSÅ... Dvs jag vill gärna ha alla tänkbara färger i min shettisavel, men det får inte vara på bekostnad av rastyp eller användbarhet.

Jag såg när Passpartout gjorde sitt bruksprov på flyinge -99 och jag kan säga at det var inte färgen som gjorde att han inte blev godkänd:crazy:

Trevlig häst men absolut inget hingstämne.

Jag såg när Passpartout gjorde sitt bruksprov på flyinge -99 och jag kan säga at det var inte färgen som gjorde att han inte blev godkänd:crazy:

Trevlig häst men absolut inget hingstämne.
Jag kunde skrivit detsamma om Zambesi....

Väljer man en godkänd hingst med färg är det inga problem...men varför välja en som inte är godkänd? Hur man vänder och vrider på det är det väl ändå användbarheten/hållbarheten som är viktigast, eller:confused:

Mitt ungsto är vacker som en dag, har en underbar färg men p.g.a. röntgenfynd inte aktuell för avel...ska jag tumma på det och köra på ändå för att hon är så fin??? För att hennes färg är så tjusig?...eller hur menar du?

Har läst igenom hela tråden, och det pratas ju mest om hingstar.
Om vi vänder på det, ett skäckfärgat/isabellfärgat sto m gröna papper som sätts i avel pga sin färg, eller iaf med inflytande av färgen. Är det oseriöst att väga in färgen i "passar mitt sto i avel?" som det har varit så mycket disskusioner om.
När man ska lista sitt stos fördelar, är det oseröst att då räkna in färgen som ett argument att sätta stoet i avel?
Vad anser ni om detta?

Personligen skulle jag inte se till färgen. Inte räkna in den heller som ett + om inte hästen är korrekt i övrigt.

Vad är seriöst och vad är inte seriöst?
I mitt fall köpte mina föräldrar ett skäcksto (e Orlando, ej godkänd-Glockenklang DK) på 70-talet, detta sto betäcktes med hingsten Irish EyesXX(godkänd) och fick en skäckdotter som betäckts med godkända halvblodshingstar många gånger och fått en hel del skäckföl, nu har jag ett barnbarn till detta sto som är skäck, hennes avkommor kommer att få gröna papper med godkända hingstar.
Hade mina föräldrar följt råden här, där allt som inte har gröna papper ej är värt att avla på hade vår familj varit utan många trevliga skäckar(och enfärgade hästar) och haft mkt tråkigare i livet.:banana::banana::banana:

Det har väl varit en del fokus på svart i hblsaveln främst då dressyrsidan?? Eller är det bara en tillfällighet att det nu har kommit flera svarta hingstar?

En gissning är influenserna från främst Tyskland och Holland där man gärna avlar "svart". Fuxar är inte populära och de "fuxiga" hingstarna brukar få visa mer på bruksproven än sina svarta "kollegor" :D

Kanske man kan säga att de färgavlar, eller?

En svart häst är ofta lättare att sälja tex (i Tyskland). Vill man ha mindre modell och fux är det nog rätt land att leta i ;)

En häst kan vara korrekt utan gröna papper och mycket väl vara ok att avla på. Problemen kommer när man väljer avelsdjur som inte är korrekta, har något som stör användbarheten och ändå avlas på bara för att den har en "speciell" färg.

Nu menar jag inte att den skulle väga upp en ej korrekt exteriör eller helt förskräckliga gångarter, men om det är ett "vanligt trevligt sto", med god exteriör, bra grundgångarter, men inga andra speciella förmågor, är en ovanlig färg nog för att detta sto ska platsa i avelsboxen?

Nu menar jag inte att den skulle väga upp en ej korrekt exteriör eller helt förskräckliga gångarter, men om det är ett "vanligt trevligt sto", med god exteriör, bra grundgångarter, men inga andra speciella förmågor, är en ovanlig färg nog för att detta sto ska platsa i avelsboxen?

Det är väl många ston som är i avel som är just ett vanligt trevligt sto, låter som du beskriver ett klass I sto utan ngr tävlingsmeriter:)

Nu pratar jag rent hypotetiskt, mitt eget dräktiga isabellsto har meriter upp till Msv Fälttävlan, men trots det är jag inte alls så säker på att vi hade varit lika pigga på att ta föl på henne om hon t.ex bara varit vanlig fux.
Men min frågeställning var ju som sagt hypotetisk, och ett klass I sto kan väl alla gånger platsa i avel, men om vi säger ett klass II sto då, utan några speciella meriter eller nära släktingar med meriter, är det då helt enligt er oseriöst eller helt ok att ta föl på henne med en bra godk hingst för att förhoppningsvis bevara hennes ovanliga färg?

Jag vänder på ditt resonemang och säger att jag tycker att det är oseriöst om färgen är den enda egenskap man önskar att hon för vidare.

Själv avlar jag på ett sto med vita papper och skulle gärna få en till likadan som hon fast med korrektare ben och lite lugnare i skallen.

Nu pratar jag rent hypotetiskt, mitt eget dräktiga isabellsto har meriter upp till Msv Fälttävlan, men trots det är jag inte alls så säker på att vi hade varit lika pigga på att ta föl på henne om hon t.ex bara varit vanlig fux.
Men min frågeställning var ju som sagt hypotetisk, och ett klass I sto kan väl alla gånger platsa i avel, men om vi säger ett klass II sto då, utan några speciella meriter eller nära släktingar med meriter, är det då helt enligt er oseriöst eller helt ok att ta föl på henne med en bra godk hingst för att förhoppningsvis bevara hennes ovanliga färg?
Jag tycker väl att det är att ta i och kalla ngn för oseriös på de grunderna, men det kanske inte alltid är de bästa förutsättningarna.. Men mitt sto fick ju 38 poäng och det är snäppet över klass II så det vore för mig att kasta sten i glashus att kalla ngn med en klass II märr för oseriös.. oavsett om man vill göra det för färgen eller ej.
Jag vet vad oseriös avel är för mig men vill inte hänga ut ngn.. Men färgavel med avelsdjur utan stam och med dålig extriör där man även använder hingstar som inte skulle kunna få klass I eller II ngnstans.. Det är dålig avel, oseriös avel!
Men det är väl för att jag inte tycker om att man dömmer folk och kallar dem för oseriösa om det inte verkligen finns grund för det..
Tycker exempelvis inte att det är oseriöst att använda Sambesi då han har blivit godkänd i flera tyska förbund.. Sen att han inte tävlat på så hög nivå som krävs för ett godkännande här det lägger jag inte så stor vikt på då det kan bero på så många olika saker. Det behöver ju faktiskt inte vara bristande kapacitet. vet att folk har använt bla Grannox som inte blev godkänd av ASVH men hans ägare är då absolut inte oseriös i mina ögon.. Nu är han visserligen svart men han också ger grå papper..
Förstår inte varför det ska vara så pretantiöst?
Tycker att det är mer "oseriöst" att använda sitt klass IV sto med gröna papper i avel ihop med godkänd hingst än.. två klass I avkommor med grå papper... Då en korrekt extriör främjar för ett gott liv för hästen..sen om den är gul, grön eller blå.. Det har nog inte så stor betydelse för den..
Personligen vill jag dock ha en avkomma som jag kan registrera med gröna papper. Sen om det fanns en extra färggrann hingst som i övrigt matchade henne och var godkänd.. Ja då hade jag inte tvekat en sekund på att "färgavla".. Om det gör mig oseriös? Tja då får det väl göra det!

Senast ändrad:

Det är oseriöst eftersom färg inte påverkar hur hästen är och fungerar. Det är precis som för människor;)
Färgen spelar ingen roll för hur bra hsäten presterar, men det är en stor skillnad i popularitet och försäljningspris.
Jag har livnärt mig på att köpa och sälja hästar under längre perioder i livet och jag måste säga att svarta och skimlar säljs till ett högre pris och enklare än sina bruna kollegor. Skäck är mycket en smaksak och det är inte alla som gillar skäck, men när man får kunder som gillar skäck så är priset högre än för sina bruna kollegor. I min genre får det dock inte vara med en massa "utom europeiskt" blod. De flesta jag träffat gillar inte USA-inspirerade raser.
Har man dock en gul, då kan man nämna sitt pris. De hästarna behöver inte ens kunna prestera någonting, för de säljs i alla fall.

Så hästens prestation beror inte på färgen, men hästens liv och hur den behandlas har stor beroende på vad den har för färg.
Ta exemplet med fuxmärrar!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 043
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 004
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 499
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka