Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det står inte i hingstreglementet eftersom det gäller både hingstar och ston. Det finns bland registrering/stambokföring någonstans.
ameo skrev:Färgavel där man enbart siktar på att få fram en avkomma med önskad färg, anser jag är oseriöst.
Väljer man mellan två likvärdiga hingstar som båda passar stoet bra så tycker jag däremot inte att man är oseriös ifall man väljer den hingst som har den roligaste färgen.
/../Innan parningen gjordes så ansåg jag att den var tillräckligt intressant för att jag skulle kunnat göra den även om hingsten inte varit skäck. Och DÄR anser jag att gränsen går...
Jag mejlade ASVH och frågade, eftersom jag inte heller hittade det på hemsidan.Har läst igenom sto-föl reglementet och avelsplanen på ASVHs sida och hittar ingenstans att färgen inte skulle vara godkänd , så upp till bevis var du fått detta ifrån !
Hej
Vi har inga restriktioner för färg, det är därför du inte hittat något.
Men, här anser jag att man ska följa den rasstandard som ASVH har för godkännande av halvblodshästar. Är inte färgen godkänd enligt dessa regler så faller hingsten bort om man vill ha gröna papper. Finns liknande krav hos de flesta rasföreningarna.Var skulle jag då visa honom i Sverige?
Till ASVH är jag inte välkommen, först och främst har han en färg de inte godkänner. Sedan tillhör han en stambok, som visserligen EU godkänner, men det gör inte ASVH. Han är helt enkelt inte välkommen.
Att visa honom för SH tyckte vi inte var någon större idé, att få betyg på att han kan stå still när man sitter upp, travar när man säger till och stå still under ryttare, är väl grundläggande krav på vilekn häst det än är, inget specifikt för en hingst.
.
Jag mejlade ASVH och frågade, eftersom jag inte heller hittade det på hemsidan.
Det har möjligen varit så förut men detta är det svar jag fick idag på morgonen:
Jag har alltid hört att ASVH inte har några färgrestrektioner men började bli osäker när så många rykten härjade på det här forumet.
Bra att få veta att det fortfarande stämmer!
Jag tycker inte att han är ens likvärdig Perlino. Jag letade efter en lite kraftigare hingst av storlek. Memphis är ju knappt 166 cm hög. Speciellt kraftig är han inte heller.Och ni som vill betäcka med en fin cremellohingst 2008 kan jag varmt rekommendera Magic Memphis.
Det var som attan...har för mig att skäckfärg inte är godkänd men det kanske bara är "inte önskvärd"...![]()
Det finns INGA färgrestriktioner hos SWB, varken mer eller mindre önskvärda!Det var som attan...har för mig att skäckfärg inte är godkänd men det kanske bara är "inte önskvärd"...![]()
Efter vad EoG skriver så uppfattar jag det som att några av dessa 15 stoägare har gett blankai att betala för beteckningen eftersom det inte blir gröna papper på avkomman. Om min uppfattning är korrekt så håller jag med om att sånna stoägare är synnerligen oseriösa buskavlare!
Tyvärr så är det inte allt för ovanligt bland alla oreggade varmblod som finns heller, man skiter i att betala levande föl-avgiften och kan inte regga avkomman, men eftersom man ändå inte ska starta den så spelar det ju ingen roll?
![]()
Var kommer alla hästar med okänd härstamning ifrån? Jo, många är resultatet av en betäckning som inte är till fullo betald.
![]()