Är färgavel oseriöst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 9 592
Sv: Är färgavel oseriöst?

VAR hittar du den informationen? Jag har snabbkikat genom hingstreglementet men inte sett det...

Vilken halvblodras är han?
Jag har sett tre led på HesteData och alla hästarna är enligt den tjeckisk.

Det står inte i hingstreglementet eftersom det gäller både hingstar och ston. Det finns bland registrering/stambokföring någonstans.

Ja eftersom han är registrerad och född i Tjeckien är det klart att den är tjeckisk. Vad menar du, har de inga halvblod i Tjeckien?? Han är en Kinsky, dvs av en halvblodsras som i botten bygger på fullblod, och som allteftersom intresset för att tävla dessa hästar på galoppbanan minskade, blandades ut med framförallt hannoveranerblod. Stamboken är stängd men man godkänner tex avkommor undan fullblodssston. Avkommor u tex Kinsky-ston som betäcks med hingstar som inte godkänts i Kinsky-stamboken hamnar i den öppna tjeckiska halvblodsstamboken. Renrasiga Kinskyhästar får alltid prefixet Kinsky, som tex Perlino Kinsky. Det finns bara drygt 1000 renrasiga Kinskyhästar i världen.

Jag menade precis det du svarade!
D v s vilka raser som man korsat fram det tjeckiska halvblodet med. Tänkte att jag kunde passa på att lära mig något nytt!

Det står inte i hingstreglementet eftersom det gäller både hingstar och ston. Det finns bland registrering/stambokföring någonstans.

Har läst igenom sto-föl reglementet och avelsplanen på ASVHs sida och hittar ingenstans att färgen inte skulle vara godkänd , så upp till bevis var du fått detta ifrån !

ameo skrev:
Färgavel där man enbart siktar på att få fram en avkomma med önskad färg, anser jag är oseriöst.

Väljer man mellan två likvärdiga hingstar som båda passar stoet bra så tycker jag däremot inte att man är oseriös ifall man väljer den hingst som har den roligaste färgen.

/../Innan parningen gjordes så ansåg jag att den var tillräckligt intressant för att jag skulle kunnat göra den även om hingsten inte varit skäck. Och DÄR anser jag att gränsen går...

Håller med.

jag är oxå en av dom stoägare som betäckt mitt sto med perlino ett hollänskahalvblods sto

och kommer att följa tråden med gediget intresse

men vart kommer rycktet ifrån att vi stoägre som betäckt med perlino är oseriösa ?

Efter vad EoG skriver så uppfattar jag det som att några av dessa 15 stoägare har gett blanka :devil: i att betala för beteckningen eftersom det inte blir gröna papper på avkomman. Om min uppfattning är korrekt så håller jag med om att sånna stoägare är synnerligen oseriösa buskavlare! :mad: Tyvärr så är det inte allt för ovanligt bland alla oreggade varmblod som finns heller, man skiter i att betala levande föl-avgiften och kan inte regga avkomman, men eftersom man ändå inte ska starta den så spelar det ju ingen roll? :angel: :confused: Var kommer alla hästar med okänd härstamning ifrån? Jo, många är resultatet av en betäckning som inte är till fullo betald. :eek:

För dj...igt rent ut sagt:mad:!!
Förstår varför vissa raser har en hög språngavgift istället.. Tråkigt för de som faktiskt sköter sig bara..
Det får vara betalning när stoet hämtas annars så får stoet tillfalla hingstägaren så att denne för något iaf för sitt arbete.. Men det fungerar jag endast vid språngavgift...

Har läst igenom sto-föl reglementet och avelsplanen på ASVHs sida och hittar ingenstans att färgen inte skulle vara godkänd , så upp till bevis var du fått detta ifrån !
Jag mejlade ASVH och frågade, eftersom jag inte heller hittade det på hemsidan.
Det har möjligen varit så förut men detta är det svar jag fick idag på morgonen:
Hej
Vi har inga restriktioner för färg, det är därför du inte hittat något.

Jag har alltid hört att ASVH inte har några färgrestrektioner men började bli osäker när så många rykten härjade på det här forumet.
Bra att få veta att det fortfarande stämmer!

Var skulle jag då visa honom i Sverige?
Till ASVH är jag inte välkommen, först och främst har han en färg de inte godkänner. Sedan tillhör han en stambok, som visserligen EU godkänner, men det gör inte ASVH. Han är helt enkelt inte välkommen.
Att visa honom för SH tyckte vi inte var någon större idé, att få betyg på att han kan stå still när man sitter upp, travar när man säger till och stå still under ryttare, är väl grundläggande krav på vilekn häst det än är, inget specifikt för en hingst.
.
Men, här anser jag att man ska följa den rasstandard som ASVH har för godkännande av halvblodshästar. Är inte färgen godkänd enligt dessa regler så faller hingsten bort om man vill ha gröna papper. Finns liknande krav hos de flesta rasföreningarna.

Jag mejlade ASVH och frågade, eftersom jag inte heller hittade det på hemsidan.
Det har möjligen varit så förut men detta är det svar jag fick idag på morgonen:

Jag har alltid hört att ASVH inte har några färgrestrektioner men började bli osäker när så många rykten härjade på det här forumet.
Bra att få veta att det fortfarande stämmer!

Det var som attan...har för mig att skäckfärg inte är godkänd men det kanske bara är "inte önskvärd"...:confused:

Angående att avla på en färg.... Vi föder upp Svarta Arabhästar, men anser att den vackra färgen bara skall vara ett stort plus i kanten!! Avlar man BARA på färgen och struntar i resten, då är det oseriös avel, anser jag.

Mvh, Kathleen

Och för mig ser han totalt ointressant ut, tack och lov att man har olika smak! :D

Och ni som vill betäcka med en fin cremellohingst 2008 kan jag varmt rekommendera Magic Memphis.
Jag tycker inte att han är ens likvärdig Perlino. Jag letade efter en lite kraftigare hingst av storlek. Memphis är ju knappt 166 cm hög. Speciellt kraftig är han inte heller.

Det var som attan...har för mig att skäckfärg inte är godkänd men det kanske bara är "inte önskvärd"...:confused:

Det har funnits flera skäckiga stamboksförda halvblodsston, så att skäck inte är godkänt är bara en myt.

Det finns INGA färgrestriktioner hos SWB, varken mer eller mindre önskvärda!

Enda skälet till att det inte finns några godkända skäckhingstar inom ASVH (en finns gdk på importsemin) är att inga tillräckligt bra hingstar har visats fram. För eftersom färgen inte spelar någon roll så får de varken positiv eller negativ särbehandling vid ett bruksprov. En hingst med tillräckligt goda egenskaper blir godkänd oavsett om den är brun, gul, prickig, fläckig eller randig. Och är hingsten ifråga inte tillräckligt bra så blir den inte godkänd oavsett vem som äger den eller vad den har för flashig härstamning.

Senast ändrad:

Efter vad EoG skriver så uppfattar jag det som att några av dessa 15 stoägare har gett blanka :devil: i att betala för beteckningen eftersom det inte blir gröna papper på avkomman. Om min uppfattning är korrekt så håller jag med om att sånna stoägare är synnerligen oseriösa buskavlare! :mad: Tyvärr så är det inte allt för ovanligt bland alla oreggade varmblod som finns heller, man skiter i att betala levande föl-avgiften och kan inte regga avkomman, men eftersom man ändå inte ska starta den så spelar det ju ingen roll? :angel: :confused: Var kommer alla hästar med okänd härstamning ifrån? Jo, många är resultatet av en betäckning som inte är till fullo betald. :eek:

hmmmmmm men är det INTE hingstägarens uppgift att informera om att "sorry betäcker du med hingsten så blir det fina vita papper inget grönt" ifall någon undrar

nå min betäckning eller hästens är då till full betald och jag skulle jätte gärna villja regga min avkomma mebn vart :devil: ska jag då göra det i fall ingen vill ha färgen:confused:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 050
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 004
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 499
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka