Järnvärde - olika direktiv från olika läkare. Hjälp mig förstå!

Kristall10

Trådstartare
Jag var och lämnade prover i slutet på januari pga min ME-diagnos.
I slutet på förra veckan signerades mina provsvar av läkare, dock inte min ordinarie läkare. Fick meddelande om att jag bla har lågt järnvärde (P-järn 6 umol/L), låg tranferrinmättnad (0.1) och högt ferritin (280).
Läkaren som signerade proverna och skickade meddelandet skrev att hon skrivit ut järntabletter åt mig och att jag ska ta nya prover om två veckor samt nytt järnvärde om 8 veckor.
När jag skulle hämta ut järntabletterna så fanns där inget recept så jag kontaktade HC via 1177.
Fick då svar från en annan läkare (inte heller den är min ordinare läkare) att jag INTE, ja det var skrivet med versaler, ska ta järntabletter och att nya prover ska tas om 6-8 månader.

Jag förstår inte hur de kan tycka så olika?
Kan någon förklara?

Jag har redan en tid för ny provtagning om två veckor så jag tänker gå dit och se vad resultatet blir då innan jag orkar kontakta HC igen. Men jag vill gärna förstå deras olika syn på mitt järnvärde.

Jag var och lämnade prover i slutet på januari pga min ME-diagnos.
I slutet på förra veckan signerades mina provsvar av läkare, dock inte min ordinarie läkare. Fick meddelande om att jag bla har lågt järnvärde (P-järn 6 umol/L), låg tranferrinmättnad (0.1) och högt ferritin (280).
Läkaren som signerade proverna och skickade meddelandet skrev att hon skrivit ut järntabletter åt mig och att jag ska ta nya prover om två veckor samt nytt järnvärde om 8 veckor.
När jag skulle hämta ut järntabletterna så fanns där inget recept så jag kontaktade HC via 1177.
Fick då svar från en annan läkare (inte heller den är min ordinare läkare) att jag INTE, ja det var skrivet med versaler, ska ta järntabletter och att nya prover ska tas om 6-8 månader.

Jag förstår inte hur de kan tycka så olika?
Kan någon förklara?

Jag har redan en tid för ny provtagning om två veckor så jag tänker gå dit och se vad resultatet blir då innan jag orkar kontakta HC igen. Men jag vill gärna förstå deras olika syn på mitt järnvärde.
Det är nog för att du har både förhöjda och låga värden samtidigt.

Jag låg i juni 2022 på 8 i järnvärdet när jag började äta Järntabletter, men då låg å andra sidan ferritin på 26... Åt då 3 tabletter om dagen efter det (Niferex)
Senaste provet Juni 2024, har jag dubblat mitt järn och ligger på 16 och ferritin ligger på 276. Jag äter 2 st järntabletter om dagen fortfarande. Då de vill att jag ska "buffra upp" mitt järn mer innan jag går ner på 1 tablett om dagen (vilket jag mest troligt kommer äta livet ut) ... I ca 3 år hade jag i stort sett ingen mens, men nu med ppiller så har jag mens igen varje månad så ska bli jätteintressant å se hur mina järnvärden ser ut på nästa koll i maj-juni...

Med det sagt så är det ju som du säger inte jämförbart med dina värden, men 280 i ferritin kan i sak inte vara så illa enligt mej om jag ligger "där" ... Och jag är tillsagd att fortsätta äta järntabletter. Men om du ska ta nya prover om 2 veckor misstänker jag att de vill kolla om nåt blev fel på första kanske ?

Det är nog för att du har både förhöjda och låga värden samtidigt.
Har fått förklarat att det höga ferritinvärdet mest troligt beror på den kroniska inflammationen jag har i kroppen.
Jag har tidigare haft bra P-järn, kring 22.
Men från november -23 har jag haft 7 och nu 6.
Det var lite andra prover som också var utanför referens så därför ska prover tas om.

Har fått förklarat att det höga ferritinvärdet mest troligt beror på den kroniska inflammationen jag har i kroppen.
Jag har tidigare haft bra P-järn, kring 22.
Men från november -23 har jag haft 7 och nu 6.
Det var lite andra prover som också var utanför referens så därför ska prover tas om.
Du får kanske försöka få tag på din ordinarie läkare?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka