Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har faktiskt, antagligen på grund av min bakgrund där jag också bryter normen genom att vara 40+ och inte ha egen familj eller barn, aldrig förstått vad begreppet anses betyda.

Menar du att du inte fattar detta (mor/dotter) för att du inte följer normen, men hade förstått om det stod far/dotterhäst? Vilket du, blandat med detta inlägg, incinuerar.

Att man inte förstår är ju en sak, det må vara hänt (nu tror jag inte riktigt det om dig dock) men att tycka det är kränkande låter lite långsökt. Enligt mig. Det blir snart svårt att skriva annonser om man ska gå ner på detaljnivå på detta sätt. Man förhåller sig ju oftast till normen trots att man varken har förutfattade meningar eller ser annorlunda på dem som bryter mot den.

Menar du att du inte fattar detta (mor/dotter) för att du inte följer normen, men hade förstått om det stod far/dotterhäst? Vilket du, blandat med detta inlägg, incinuerar.

Att man inte förstår är ju en sak, det må vara hänt (nu tror jag inte riktigt det om dig dock) men att tycka det är kränkande låter lite långsökt. Enligt mig. Det blir snart svårt att skriva annonser om man ska gå ner på detaljnivå på detta sätt. Man förhåller sig ju oftast till normen trots att man varken har förutfattade meningar eller ser annorlunda på dem som bryter mot den.

Nej, jag fattar inte vad en mor/dotterhäst är. Jag ser det i annonser, och förkastar dem omedelbart eftersom uttrycket i mina ögon är konstlat och obegripligt.
Jag förstår helt ärligt inte vad som kvalificerar en häst till att passa just konstellationen mor/dotter. Men, men.
Olika människor använder språket olika och lägger in olika nyanser i samma ord vilket gör att något som ter sig glasklart för den ena, blir svårbegripligt för den andra.
Och nu kan vi släppa detta OT: du har beskrivit hur du tolkar begreppet, det är mycket möjligt att din tolkning är den rätta! :)

Ja, det är svårt att skriva annonser så att alla tycker att de är bra och vettiga i innehåll - vilket ju är skälet till hela den här tråden.

Men hade du ett orimligt/underpris med tanke på vad du begärde? har man rimliga pris så är det väl inte konstigt att man får svar. men de som uppenbarligen sätter ett pris som alla höjer på ögonbrynen åt ... man undrar ju om det är nån som har fått napp.

Det är ju egentligen svårt att säga, för det avgörs ju eg av säljaren. Men det jag sökt har varit en grundutbildad, hyfsat okomplicerad och bussig liten häst/stor ponny. Frisk och sund och för max ca 30'. I annonsen jag skrev utan att ange pris så fick jag massor av svar, och 90% av svaren var hästar mellan 25' - 40' kronor. Och då hade jag som sagt inte sagt ett ord av vad jag var villig att betala. Däremot skrev jag mycket i den annonsen vad jag kunde erbjuda. 8 av 10 svar var på hästar som INTE fanns ute till försäljning på annons ska tilläggas.

Annonsen nu har jag sökt samma men stor tonvikt (större än då) på okomplicerad och bussig. Skrivit max 30' (det är lite töjbart men inte jättemycket).

I båda fallen så har det under samma tid som jag sökt INTE haglat av sådana hästar jag sökt utannonserade för det pris jag sökt, jag ligger lite lågt i budget. Inte omöjligt lågt, men lågt. Så det är ju eg en bedömningsfråga om det är ett orimligt lågt pris eller ej. Jag vet de som ansett det är helt omöjligt hitta det jag söker för de pengar jag har, och de som med emfas ansett att det är plättlätt hitta det jag söker. Själv anser jag att det är svårt men inte omöjligt.

Så, inte orimligt men begränsande kanske är närmsta svaret?

Jag, som är barnlös och har en mamma som hellre kapar av sig sin arm hellre än kliver upp på en häst, förstår precis vad man menar med mor- och dotterhäst, och tittar gärna extra på en häst som utges för att vara det. Helt enkelt för det är delvis en beskrivning av vad jag söker, en häst som är relativt lättriden, inte kräver massa styrka att rida och är tämligen okomplicerad/bussig. Nu kan den som skriver mena något HELT annat, men hitills har det inte hänt.

Sen kan jag ur PK-perspektiv hålla med om att man kan välja en annan formulering, men jag kan också tycka att det är lite over the top hugga på det då det även för mig är en vedertagen, etablerad term. Då har jag svårare för "tjejkörda" bilar eftersom det implicerar en massa egenskaper för kvinnliga förare som grupp. Det känner jag dock inte att mor- och dotterhäst gör.

Jag, som är barnlös och har en mamma som hellre kapar av sig sin arm hellre än kliver upp på en häst, förstår precis vad man menar med mor- och dotterhäst, och tittar gärna extra på en häst som utges för att vara det. Helt enkelt för det är delvis en beskrivning av vad jag söker, en häst som är relativt lättriden, inte kräver massa styrka att rida och är tämligen okomplicerad/bussig. Nu kan den som skriver mena något HELT annat, men hitills har det inte hänt.

Sen kan jag ur PK-perspektiv hålla med om att man kan välja en annan formulering, men jag kan också tycka att det är lite over the top hugga på det då det även för mig är en vedertagen, etablerad term. Då har jag svårare för "tjejkörda" bilar eftersom det implicerar en massa egenskaper för kvinnliga förare som grupp. Det känner jag dock inte att mor- och dotterhäst gör.

Jag kan väl hålla med.

När det gäller tjejkörd bil däremot har ett syfte med grund. Det är ju ändå så att största riskgruppen är män runt 20-årsäldern och en tjejkörd bil som GRUPP har med större säkerhet inte varit med i en olycka eller körts på ett vårdslöst sätt. Detta enligt både körskolor och försäkringsbolag.

Det i sin tur verkar ju lite dumt att sätta i annons eftersom man ju aldrig kan vara säker på att just den bilens tjej har kört lugnt och fint utan kanske mer som jag, som enligt mannen kör som en biltjuv, dock aldrig krockat, än.

Har förresten också haft en pappa mer intresserad av hästar än min mor som står utanför hagen och beundrar skräckslaget.

Mor och dotter häst är för mig en häst som kan ridas av nybörjare, viktbärande och genuint snäll. Jag tycker begreppet mor och dotterhäst är helt missvisande. Två generationer som har två olika behov, samlas sällan ihop till en individ av häst.

För mig är mor och dotter-häst en häst som är stabil och lättriden, men som kan växla upp om så behövs och ge mer.
Som min häst, den har många sagt är en mor och dotter-häst. En häst som ena dagen är på tävling med mig och andra dagen lullar runt i skogen med min mamma. En häst som rena nybörjare kan rida men som även funkar till träning och tävling för en ryttare med lite ambitioner.
För mig är en sån häst ingen ren tävlingshäst med nerv, utan en ridbar häst med hovarna på jorden.

Och just därför är det kanske inget bra uttryck, för alla har sin egen version på vad det innebär. Ungefär som "kräver rutinerad ryttare" - pratar vi rutinerad som i att man har tävlat? Utbildat hästar? Ridit os?
Då är det ju bättre med "kan ridas av alla" isf.

Mor och dotter-häst är för mig en lobotomerad krake som en osäker mamma som red som tonåring kan rida ut med i skogen och en dotter som hunnit rida något år på ridskola, dvs inget avancerat, ingen nerv, trafiksäker och lomhörd, lite trög men snäll. Ingen som skulle få för sig att sticka längre än till närmsta tuva om ryttaren ramlar av och som bara skulle röra på öronen om ett träd föll bakom ekipaget. Ingen gång men som man med god vilja kan komma runt LC/LC med. :up:

Jag tror folk säger just mor och dotterhäst för att det hängt kvar så länge. Inget som bör tas för bokstavligt, men jag tror de flesta hästfolk förstår ungefär vad som menas då. :) (sen ser jag hellre att det tas upp på typ ponnyer än storhästar just för att jag ser i mitt huvud att dottern är yngre men att mamman kan rida också eftersom hästen är viktbärande. Typ)

Min häst är nog också en sån där typisk mor och dotterhäst om några år. Han är inte särskilt hög ~153, men bär upp allt möjligt förvånadsvärt bra (alla sadlar ser löjligt små ut på honom trots att han inte är särskilt grov). Och han är glad och charmig emot alla. Passande ridskolehäst kanske man kan kalla det också, men jag tvivlar på att han mentalt skulle klara av ridskolans hästhantering mentalt (han är känslig för hård och otydlig hantering, inte för förlåtande). Nu är han ju väldigt oerfaren och outbildad, men om några år :)

Dock är min mamma den ovana ryttaren här, men hon har precis börjat ta ridlektioner igen för andra gången i sitt liv :D (hon testade på en termin på islandshästar för 2 år sedan). Men en trygg, bussig häst som är anpassningsbar eller väldigt "allround".

Såg en häst på annons som inte beskrevs som skadad ed, men på bilden hade den en liten, rakad ruta, på ungefär samma ställe som triangeln brukar sitta...
... hmmm... :cautious: ... det ä nå lurt! :eek::confused:

Såg en häst på annons som inte beskrevs som skadad ed, men på bilden hade den en liten, rakad ruta, på ungefär samma ställe som triangeln brukar sitta...
... hmmm... :cautious: ... det ä nå lurt! :eek::confused:

Mycket selektiva pälsätare? Kanske hästen svettas extremt mycket just där?
Älskar konspirationer!

För mig är mor och dotter-häst en häst som är stabil och lättriden, men som kan växla upp om så behövs och ge mer.
Som min häst, den har många sagt är en mor och dotter-häst. En häst som ena dagen är på tävling med mig och andra dagen lullar runt i skogen med min mamma. En häst som rena nybörjare kan rida men som även funkar till träning och tävling för en ryttare med lite ambitioner.
För mig är en sån häst ingen ren tävlingshäst med nerv, utan en ridbar häst med hovarna på jorden.

Och just därför är det kanske inget bra uttryck, för alla har sin egen version på vad det innebär. Ungefär som "kräver rutinerad ryttare" - pratar vi rutinerad som i att man har tävlat? Utbildat hästar? Ridit os?
Då är det ju bättre med "kan ridas av alla" isf.
Det tycker jag låter som en normalt utbildad häst:-)

Mor och dotter häst är för mig en häst som kan ridas av nybörjare, viktbärande och genuint snäll. Jag tycker begreppet mor och dotterhäst är helt missvisande. Två generationer som har två olika behov, samlas sällan ihop till en individ av häst.
Och jag tänker att det just är det som menas med en mor-dotterhäst. en häst som kan tillgodose två olika individers behov. Dvs. gå snällt o skogen och runt på banan med en lite mindre rutinerad ryttare, samtidigt som hästen är tillräckligt bra för att även passa den ryttare som vill lite mer (tävla, mer avancerad träning) utan att bli begränsande för ryttaren.
Sen om det är mor eller dotter som är orutinerad/rutinerad kan ju variera :)

.

+1 på detta

vår familj hade en ponny som var ett (i mina ögon) skolexempel på mor- och dotter häst (och inte bara för att det just i detta fallet handlade om att mor och dotter red hästen). Ponnyn var en meriterad tävlingsponny med starter och även nån placering i SM innan köp, samt fortsattes tävla på nationell nivå (bl.a Lag-SM) med min syster -och reds ut i skogen av vår orutinerade mamma. -Alltså en häst med tillräckligt med drag i för att hävda sig på tävlingsbanorna, men psyke till att "vrida ner" fräset till att passa en annan sorts ryttare.

Jag tycker väl inte att man ska lägga sån vikt vid och haka upp sig på just orden mor/dotterhäst, utan mer betydelsen av det. En häst som är schysst och bussig och kan ridas av ryttare på olika nivåer -den funkar bra till både lite mer krav och sedan att ställa om till lite mindre krav, sen om det är mamma/dotter eller vuxen kvinna/morbror Bengt spelar inte så stor roll, utan man väljer väl att kalla det nåt som de allra flesta har en ungefärlig uppfattning om vad det är man menar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 881
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Förvaring verkstad
  • Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur