OK. OJ!Jag vet flera halvblod med Irco Marco i stammen som varit så sent utvecklade att de har svårt att galoppera med ryttare som sexåringar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
OK. OJ!Jag vet flera halvblod med Irco Marco i stammen som varit så sent utvecklade att de har svårt att galoppera med ryttare som sexåringar.
Om hästen har bra gång, kapacitet etc så är 40' fortfarande billigt. Då ÄR priset mer än anpassat för att den är sen.Ja men hade du begärt 40 tusen för den?
Om hästen har bra gång, kapacitet etc så är 40' fortfarande billigt. Då ÄR priset mer än anpassat för att den är sen.
Du verkar ha dålig koll på vad hästar av halvblodstyp kostar?
Om hästen har bra gång, kapacitet etc så är 40' fortfarande billigt. Då ÄR priset mer än anpassat för att den är sen.
@Aionee har väl inget halvblod?Om hästen har bra gång, kapacitet etc så är 40' fortfarande billigt. Då ÄR priset mer än anpassat för att den är sen.
Tja, jag tittar ju på annonser.
Och ser många dyra och en del inte lika dyra. Mitt SWB köpte jag för 50 som fyraåring och tror att det var rätt rimligt: varken jättebillig eller särskilt dyr.
Hästen i annonsen jag skrev om, var inte en "halvblodstyp" utan någon korsning.
Vad är det som gör att du tror att det var en halvblodshäst jag skrev om?
däremot måste jag ju erkänna att jag tagit för givet att "halvblod" kan galopp som sexåringar.
@Aionee har väl inget halvblod?
Jag svarade ditt påstående med att om hästen är halvblod och..., så... Det är en fortsättning på det.
Hittade en lite halvsöt annons med ord som "rutinerad" och "gammal" i rubriken. Visar sig vara en väldigt ung tjej som söker en häst att rida, och hon har ridit i två år.
Hon ska ha stor cred för en helt okej skriven annons med mycket information, hon verkar jättegullig. Men rutinerad, gammal och två års erfarenhet går inte hand i hand i min värld
Vilket påstående då?
jag frågade visserligen efter "normala" icke islandshästar som inte kan galoppera som sexåringar och fick en del - för mig - överraskande svar om "halvblod".
Men var har jag påstått något om "halvblod"? Äkta oförstående.
Att du tyckte 40' var dyrt för en häst som inte kunde galoppera. Jag svarade att för ett valpigt, storvuxet halvblod med kapacitet är det inte dyrt.
Icke-islandshäst är väl alla raser utom Islandshäst. inkl hbl.
Så var vill du komma?
"Rutinerad gammal medryttare" är en del av rubriken. Tror inte jag får skriva ut hela. Men så som jag tolkar det så det syftas med stor sannolikhet inte på hästen.Har inte sett annonsen.
Men det kanske var den eftersökta hästen som skulle vara rutinerad och gammal?
När jag svarade så utgick jag på infon i ditt första inlägg. Sen har jag skrivit av halvblodstyp då korsning kan vara allt från ett taxbent kallblod till en häst av halvblodstyp. Jag har inte sett annonsen utan vet bara det du skrivit. Däremot vidhåller jag att det oftast är ryttarfel om en häst som är sund och kan galoppera i hagen har problem att galoppera under ryttare. Så det går inte på "de har inte lärt den galoppera och det är en korsning som ridits lite western" säga om 40' är dyrt eller ej. I min värld.OK.
Jag sitter och tänker på den aktuella annonsen - som är vad jag uttalat mig om.
det framkommer i ett par inlägg att det är en korsning som ridits lite i western. Och att jag tycker att det är dyrt.
Jag har inte diskuterat "halvblod" utan jag har lämnat kompletterande information om varför jag tycker som jag tycker.
Tycker du något annat?
Vi tänker alltså så olika helt enkelt för att vi ser helt olika scenarier framför oss. Jag ser "korsningen av obestämd typ" som inte fixar galopp, du ser ett flott "halvblod" som är sen i tillväxt och utveckling men som har flott gång och kapacitet.
I ditt scenario kan jag absolut förstå att man kan tycka att 40 är rimligt - men det var ett scenario jag inte hade framför ögonen och därför tyckte jag mest att dina kommentarer blev konstiga.
Generellt: jo, det tas bra betalt för "halvblod". Och säkerligen finns det en del som är "värda" de pengar som begärs - även om jag helt riktigt är en budgethästryttare med begränsad kapacitet och begränsad ambition.
Jag nöjer mig helt klart om jag kommer upp till MSV A på sikt med min kallblodstravare.
Eller mitt SWB för den delen.
Och jo, jag är antagligen rätt akterseglad, men jag tycker att 40.000kr är mycket pengar och om jag ska se att en häst är värd det, så får det allt vara en vettig häst (syftar nu alltså - igen - inte specifikt på SWB).
De summor som begärs för många SWB är rätt läskiga i mina ögon, särskilt när jag sett folk "harva runt" på lätt B på sina hästar för bortemot 100.000.
Självklart kan det vara ryttaren som begränsar och inte hästen, men i mina ögon är typ LB dressyr inte "värt" att köpa så dyr häst. _Men som sagt, det är jag det, och det är rätt uppenbart att jag inte är facit
sedan kan det ju förstås vara så att ryttarna har högre ambitioner men inte högre förmåga och att det är orsaken till det som i mina ögon blir lite överdrivet i investering.
Gud nej, min är en korsning och definitivt ingen avel som var planerad överhuvudtaget. Försvarade bara ditt påstående om att bara islänningar inte kan galoppera med ryttare som 6åring.Ja men hade du begärt 40 tusen för den?
Idag har jag hittat annons om en sexårig häst till salu, för 40.000kr. Kan fortfarande inte galopp ordentligt (inte islandshäst).
Jag tycker att det är dyrt.
Såg precis två annonser på samma häst, tydligen var hästen 168 i manken i ena annonsen och 167 i den andra. Så hästen har alltså krympt 1cm mellan annonserna, plockat av skorna kanske?
Alltså nja på den. Islandshästar brukar kunna galopp ordentligt vid 6 års ålder. Det är snarare tölt eller trav dom kan ha svårt med vid den åldern.