Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samma med nordsvensken som var en fd kallblodstravare..

Ja, där verkar det vara svårt att få till.
Men visst är det vanligt att man säger "nordistravare" eller "travnordis" respektive "bruksnordis". Så i just detta fallet tycker jag det är rätt "normalt" även om det inte är korrekt.

Jag har förresten fått en bruksnordis. Det är intressant för på passet står det "nordsvensk brukshäst" och inte enbart "nordsvensk".

Ja, där verkar det vara svårt att få till.
Men visst är det vanligt att man säger "nordistravare" eller "travnordis" respektive "bruksnordis". Så i just detta fallet tycker jag det är rätt "normalt" även om det inte är korrekt.

Jag har förresten fått en bruksnordis. Det är intressant för på passet står det "nordsvensk brukshäst" och inte enbart "nordsvensk".
Det var väl år 1964 som rasen delades så dom flesta borde väl ha fattat nu att det är två olika raser.. Det är ju som att försöka sälja sitt engelska fullblod som ett arabiskt..

Det var väl år 1964 som rasen delades så dom flesta borde väl ha fattat nu att det är två olika raser.. Det är ju som att försöka sälja sitt engelska fullblod som ett arabiskt..
Njae, tycker det är mer som att förutsätta att fullblod alltid är engelskt, visst, rasen delades 1964 men namnet nordsvensk travare har hängt med betydligt längre än så.

Njae, tycker det är mer som att förutsätta att fullblod alltid är engelskt, visst, rasen delades 1964 men namnet nordsvensk travare har hängt med betydligt längre än så.
När jag började med hästar så sa alla nordsvensk brukshäst och nordsvensk travare . OH det var på nittiotalet:)
Kallblodstravare hörde jag mer och mer på 2000 talet :)

Nåt fel är det i alla fall när folk inte fattar att säga rätt namn på rasen dom har..
Alla fullblodsägare då menar du? :angel: Vad säger du @athena_arabians vi är ju fd fullblodsägare bägge två. ;) När de delade stamboken så var det i nordsvensk bruks och nordsvensk travare, inte i nordsvensk och kallblodstravare.

"Den nordsvenska travaren, eller kallblodstravaren som den numera ofta kallas, avlades fram efter 1950 då travsporten ökade i Sverige. Man importerade norska travmeriterade hingstar men Föreningen Nordsvenska hästen ville inte acceptera dessa då man ansåg att brukshästen skulle påverkas “menligt av de lätta travarna”. Redan 1964 delades stamboken i en “nordsvensk brukshäst” och en “nordsvensk kallblodstravare”. Då konkurrensen på travbanorna hårdnade började travhästuppfödare betäcka nordsvenska ston med varmblodstravare för att nå bättre resultat. En del kallblodstravare är därför inte särskilt lika de nordsvenska brukshästarna längre."

När de började blodtypa hästarna på 70-talet, om jag inte minns helt galet, slaktades väldigt många dräktiga ston ut då de var betäckta med "blodingar". :(

Hästannons;
Läromästare säljes. Kräver rutinerad ryttare.
:banghead:

Behöver eg inte vara så konstigt. Beror på vad man menar med läromästare. Red en gammal ringräv som gått GP dressyr förr. Blev kaos med orutinerad ryttare, den gjorde exakt vad du sa åt den. Inklusive allt det där du inte visste att du sa ;) De första veckorna gick den konstant i högeröppna med mig. Tills jag lärde mig sitta rakt i sadeln med lika mycket stöd på båda tyglarna. Minns en del spännande rörelser jag inte menade att be om också....

Men enda häst jag bytt i serier med, enda häst jag piffat och puffat med osv. Men som sagt, den gjorde exakt vad du sa åt den. På gott och ont. Så den krävde rutinerad ryttare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 881
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama