Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Görel @Alexandra_W Jag har alltid sett framför mig att en läromästare ska vara en duktig häst man kan starta från grunden med och rida de lättaste klasserna på, för att sen utvecklas vidare med samma häst och komma upp lite i klasserna. Inte en som kräver en rutinerad ryttare för att hästen inte ska göra fel... Då är man ju redan där, typ. Det låter lite bakvänt i mina öron. Men uppenbart kan man ju behöva en ännu bättre häst, som kanske är känsligare, för ännu krångligare trix. (Som Alexandra säger, piaffer tex.) Och då måste det vara en erfaren ryttare! :D Samma som mor-dotter häst, jag har sett det som om mamma kan rida bra sen länge och vill ha en lagom utbildad trygg häst som lilla dottern kan lära sig rida på. Många här ser det mer som att dottern tävlar och mamman rider ut och lufsar i skogen. Helt olika synsätt... :)

PS. @Alexandra_W Älskar din beskrivning av "ringräven"! :bow:

Nu har det kommit nya annonser för icke godkända hingstar, en av vårens höjdare.

Vad sägs om;
Varmblodshingst (står inget om vilken varmblodsras)
Såld på Kriterieauktionen 2002 för 42 000 SEK.

Han sprungit inne 224,000kr
Naturlig betäckning. Alla ston välkomna.
Mer info skriv. Till mig

Hur mycket har han sprungit ute?

En till från samma annonsör;
Lukas och Felix. Två under bara. Hingstar.
Båda. Söker. Ston. Som vill beta med dom

Lukas är liten a ponny. Mycket trevlig. Hingst
Bra tempera ment.

Felix. Är en fallabella.

Hur kan man ens få för sig att särskriva så och sätta punkter på det sättet?

Behöver eg inte vara så konstigt. Beror på vad man menar med läromästare. Red en gammal ringräv som gått GP dressyr förr. Blev kaos med orutinerad ryttare, den gjorde exakt vad du sa åt den. Inklusive allt det där du inte visste att du sa ;) De första veckorna gick den konstant i högeröppna med mig. Tills jag lärde mig sitta rakt i sadeln med lika mycket stöd på båda tyglarna. Minns en del spännande rörelser jag inte menade att be om också....

Men enda häst jag bytt i serier med, enda häst jag piffat och puffat med osv. Men som sagt, den gjorde exakt vad du sa åt den. På gott och ont. Så den krävde rutinerad ryttare.

Haha, jag känner igen den här beskrivningen. Jag "underhållsred" min tränares GP-häst vissa dagar en period och jag var SÅ imponerad över denna otroligt snälla och tålmodiga häst som verkligen kämpade med att förstå vad klanten i sadeln egentligen ville. Hon provade "är det det här?", "det här då?", "nähä, men det HÄR måste det ju vara!". Hon blev aldrig upprörd eller så, men hon svarade på allt man gjorde vilket medförde att det hände mycket mer än vad man själv hade tänkt ;)

Behöver eg inte vara så konstigt. Beror på vad man menar med läromästare. Red en gammal ringräv som gått GP dressyr förr. Blev kaos med orutinerad ryttare, den gjorde exakt vad du sa åt den. Inklusive allt det där du inte visste att du sa ;) De första veckorna gick den konstant i högeröppna med mig. Tills jag lärde mig sitta rakt i sadeln med lika mycket stöd på båda tyglarna. Minns en del spännande rörelser jag inte menade att be om också....

Men enda häst jag bytt i serier med, enda häst jag piffat och puffat med osv. Men som sagt, den gjorde exakt vad du sa åt den. På gott och ont. Så den krävde rutinerad ryttare.
Ha ha ha! När jag var nere ett tag på Flyinge för en massa år sedan så fick jag bla rida några riktigt välutbildade hästar. Var speciellt en av hingstarna som jag inte fick att gå framåt. Det enda han gjorde var att piaffiera hela tiden :D

Så pinsamt tyckte jag att det var. Kommer ihåg ridläraren som sa "Men kom igen då jänta. Kom fram i skritt nu. Hur svårt kan det vara?" (Ridläraren var en sån där barsk äldre herre med keps på huvudet som man nästan var lite rädd för).

Ha ha ha! När jag var nere ett tag på Flyinge för en massa år sedan så fick jag bla rida några riktigt välutbildade hästar. Var speciellt en av hingstarna som jag inte fick att gå framåt. Det enda han gjorde var att piaffiera hela tiden :D

Så pinsamt tyckte jag att det var. Kommer ihåg ridläraren som sa "Men kom igen då jänta. Kom fram i skritt nu. Hur svårt kan det vara?" (Ridläraren var en sån där barsk äldre herre med keps på huvudet som man nästan var lite rädd för).

Man bara måste älska de gamla gubbarna med keps :D

Jag ser framför mig den som dagligen kämpar med piaff och så har du problem med att gå vanlig skritt :laugh:

Nu har det kommit nya annonser för icke godkända hingstar, en av vårens höjdare.

Vad sägs om;

Mer info skriv. Till mig

Bra tempera ment.

Felix. Är en fallabella.

Den första är för mig helt begriplig. Torde vara en vbl-travare, men då borde man ha skrivit med livstidspengen. Om det nu inte är så att insprungna pengarna handlar om samma annons, förstås, för då blir det väldigt lättbegripligt.

Den första är för mig helt begriplig. Torde vara en vbl-travare, men då borde man ha skrivit med livstidspengen. Om det nu inte är så att insprungna pengarna handlar om samma annons, förstås, för då blir det väldigt lättbegripligt.

Jag förstår att det är en varmblodstravare, jag raljerar med folk som tror att det är en ras och inte en hästtyp.

Jag förstår att det är en varmblodstravare, jag raljerar med folk som tror att det är en ras och inte en hästtyp.

Jo.

Och i "folkmun" har ju "varmblod" betytt "varmblodstravare" i väldigt många år.
Tills man kom på "swb" och de här begreppen som förvirrar det för väldigt många.

Titta på hastnet. Under kategorin "varmblod" är det nittionånting procent annonser om varmblodstravare; de "varmblodiga ridhästar" som av misstag sorterats dit är ju som regel utländska annonser.

Medan "varmblodiga ridhästar" med svenska annonsörer som regel sorteras in under "stora hästar".
Det verkar ju finnas en stor enighet i att "varmblod" utan annat pre- eller suffix avser vbl-travare.

Förvisso inkorrekt rent språkligt.

Sedan verkar just den individen inte vara värst mycket att ha: prissumma 224.000 är rätt skralt för att vilja använda i avel. Och det är inte längre värst relevant vad hästen kostade på auktionen för så många år sedan.

Jo.

Tills man kom på "swb" och de här begreppen som förvirrar det för väldigt många.

Titta på hastnet. Under kategorin "varmblod" är det nittionånting procent annonser om varmblodstravare; de "varmblodiga ridhästar" som av misstag sorterats dit är ju som regel utländska annonser.

Medan "varmblodiga ridhästar" med svenska annonsörer som regel sorteras in under "stora hästar".
Det verkar ju finnas en stor enighet i att "varmblod" utan annat pre- eller suffix avser vbl-travare.

Sedan verkar just den individen inte vara värst mycket att ha: prissumma 224.000 är rätt skralt för att vilja använda i avel. Och det är inte längre värst relevant vad hästen kostade på auktionen för så många år sedan.

Fast det är inget man kommit på, SWB har alltid varit Svensk Varmblodig Ridhäst. Det har väl aldrig hetat "Halvblod" egentligen?

Jo.

Nä. Kollar du i gamla hästtidningar från 60- och 70-talet är varmblod det många idag kallar halvblod. Ett halvblod är en häst med en förälder av fullblodsras och en av annan ras, vilken som helst.

Kollar du runt i världen är ett varmblod en ädel ridhäst.

Det var inte förrän på 80-talet som jag hörde att folk kallade travare för varmblod, men i mina trakter i Stockholm var det ovanligt. Nu verkar många så okunniga att de tror att t ex ett danskt varmblod är en travhäst:cry:

Vad sägs om;

Mer info skriv. Till mig

Bra tempera ment.

Felix. Är en fallabella.

Som vill beta med dom.
Så trevligt. Som en utflykt eller picknick.

Annons för 22-årig ponny som med lätthet kan tävlas i tio år till.

Visst finns det dom som kan tävlas och tränas upp i åldern.
Men jag vet inte ja...

En islänning som är riden men ej inriden:up:

Så var min ena. Hon hade gått några månader på ridskola och var (är) jättesnäll. Följde framförvarande häst och gjorde som hen gjorde. Hon fungerade jättebra i nybörjargrupperna men självklart inte i duktigare grupper där de red mer självständigt. Hon kunde absolut ingenting. Förstod inte alls vad de olika hjälperna betydde eller så men inga dumheter utan traskade snällt på. Det blev att rida in henne och börja från början.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 881
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur