Ja de kan väl också få beta och ha picknick. Inte bara nuppa.De är hingstar...
Inte ha förutfattade meningar här ...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja de kan väl också få beta och ha picknick. Inte bara nuppa.De är hingstar...
Ja de kan väl också få beta och ha picknick. Inte bara nuppa.
Inte ha förutfattade meningar här ...
Låter som vissa hästar jag vet som gått i enbart turridning. Olika raser.Så var min ena. Hon hade gått några månader på ridskola och var (är) jättesnäll. Följde framförvarande häst och gjorde som hen gjorde. Hon fungerade jättebra i nybörjargrupperna men självklart inte i duktigare grupper där de red mer självständigt. Hon kunde absolut ingenting. Förstod inte alls vad de olika hjälperna betydde eller så men inga dumheter utan traskade snällt på. Det blev att rida in henne och börja från början.
Så var min ena. Hon hade gått några månader på ridskola och var (är) jättesnäll. Följde framförvarande häst och gjorde som hen gjorde. Hon fungerade jättebra i nybörjargrupperna men självklart inte i duktigare grupper där de red mer självständigt. Hon kunde absolut ingenting. Förstod inte alls vad de olika hjälperna betydde eller så men inga dumheter utan traskade snällt på. Det blev att rida in henne och börja från början.
Jag skiljer iofs på inriden och tillriden och tänker mig att den inte alls var tillriden men inriden måste den ju ändå vara?
Jag skiljer på insutten/åkt på och inriden. Så teoretiskt kan en häst vara riden i meningen åkt på, men inte inriden. Men det borde tillhöra ovanligheterna. Och jag skulle bara beskriva en häst som verkligen inte fattar några hjälper som åkt på men inte inriden. Övriga blir ju inriden men inte utbildad.
Jag skiljer iofs på inriden och tillriden och tänker mig att den inte alls var tillriden men inriden måste den ju ändå vara?
Det värsta var att ingen annan av de andra eleverna hade problem med att få honom att gå framåt. För alla andra klev han så fint framåt i skritt minsann. Men för mig......piaff, piaff och piaffHa ha ha! När jag var nere ett tag på Flyinge för en massa år sedan så fick jag bla rida några riktigt välutbildade hästar. Var speciellt en av hingstarna som jag inte fick att gå framåt. Det enda han gjorde var att piaffiera hela tiden
Så pinsamt tyckte jag att det var. Kommer ihåg ridläraren som sa "Men kom igen då jänta. Kom fram i skritt nu. Hur svårt kan det vara?" (Ridläraren var en sån där barsk äldre herre med keps på huvudet som man nästan var lite rädd för).
Jag ser också det som en inriden häst; Svänga, stanna och gå fram. Min häst är ungefär där, jag ser honom som inriden (tveksam dock eftersom jag bara väntar på att han ska bli oinriden igen Mina never och det där...) och idag konstanterade jag nöjt att han faktiskt kan ridas på bara skänkel eller bara röst. Trodde han inte förstod skänkeln alls innan utan lyssnade på rösten.Nja, om hästen är inriden så tycker jag att hästen bör förstå tygeltag och framåtdrivande hjälper. Den här hästen hade de lagt sadel på, suttit upp och när hon inte bockade så satte de in henne i verksamheten
Jag ser också det som en inriden häst; Svänga, stanna och gå fram. Min häst är ungefär där, jag ser honom som inriden (tveksam dock eftersom jag bara väntar på att han ska bli oinriden igen Mina never och det där...) och idag konstanterade jag nöjt att han faktiskt kan ridas på bara skänkel eller bara röst. Trodde han inte förstod skänkeln alls innan utan lyssnade på rösten.
Nu ser jag det som att jag utbildar honom eller rider till. Vi börjar träna på skänkelvikning och volter (flytta för skänkeln med andra ord. Svårt. ) Alltså är han inriden men outbildad.
Känns helt galet att man låtit en sån häst gå verksamhet?? Måste ha varit en mycket snäll häst
Jag ser också det som en inriden häst; Svänga, stanna och gå fram. Min häst är ungefär där, jag ser honom som inriden (tveksam dock eftersom jag bara väntar på att han ska bli oinriden igen Mina never och det där...) och idag konstanterade jag nöjt att han faktiskt kan ridas på bara skänkel eller bara röst. Trodde han inte förstod skänkeln alls innan utan lyssnade på rösten.
Nu ser jag det som att jag utbildar honom eller rider till. Vi börjar träna på skänkelvikning och volter (flytta för skänkeln med andra ord. Svårt. ) Alltså är han inriden men outbildad.
Det är ju knappast befäst efter en dag.Oj.
Då är mina hästar inridna efter en dag.
Mitt senaste inridningsprojekt är en nybliven treårig fjording. Han är riden sex gånger (idag inräknat).
Han kan skritt och trav i form, övergångar i form, ryggning, trav ur ryggning, halt ur skritt och trav. Klarar båda galopperna, lite tempoväxlingar i både trav och galopp. Lite tanke på sidvärtsrörelse förstår han också.
Uppenbarligen en naturbegåvning: han har klarat de här momenten i stort sett sedan tredje ridturen.
Men i en annons skulle jag beskriva honom som "inridning påbörjad" i och med att han är så uppenbart orutinerad.
Du får väl ta en tur till Molkom och hänga med ut och se "live". INte så långt från dig... med tanke på att jag vet var du har hästen installad.Det är ju knappast befäst efter en dag.
Det där inridningsprojektet låter helt otroligt. Faktiskt. Vore kul att se film på. Inte minst form i övergångar.
20 mil tur och retur? För långt för mig. Fö låter det närapå obehagligt att du uttrycker tror att dig veta var jag står installad.Du får väl ta en tur till Molkom och hänga med ut och se "live". INte så långt från dig... med tanke på att jag vet var du har hästen installad.
Film kan inte erbjudas av praktiska skäl (rider i stort sett alltid ensam). Självklart inte heller riden på ridbana, utan ute längs vägarna. Misstänker att en hel del skulle krånglas till av att börja i paddocken: bjudningen blir bättre på uteritter.
Jag håller med: inte normalt.
Fram tills jag började med inridningen har jag uppfattat honom som lite korkad men jag har fått tänka om.
Normalt sett, när jag rider in mina hästar, klarar vi skritt, trav och galopp (båda galopperna) i fri form redan första ridturen.
Form brukar komma efter några veckor, korta sträckor i skritt och sedan i trav. Galoppen kommer förstås senare.
Den här killen är inte normal för mig heller.
20 mil tur och retur? För långt för mig. Fö låter det närapå obehagligt att du uttrycker tror att dig veta var jag står installad.
Oavsett din beskrivning så låter det konstigt. Men vi kanske bara har olika måttstock.
Du är fb-vän med två gamla stallägare (kollade nu efter ditt påstående om stallägare). Jag har inte haft häst hos någon av dem på tre år - och har flyttat ett antal mil. Så nej, du vet inte var jag står.Äsch, jag är fb-vän med din stallägare.
Och med annonser på hastnet och hästnamn och delningar på fb så är det inte så underligt.
Vilken beskrivning är det du menar låter konstigt?
Att hästen faktiskt har lätt för sig och svarar överraskande bra när jag som ryttare ställer frågan "kan du göra så?"?
Kan ju tillägga att det inte är något slags tvång att få hästkraken att jobba i form; jag skulle böja honom lite för tygel och resultatet, när han reagerade, var att han "ramlade" ner i form vilket jag förstås uppmuntrade.
Att sedan be hästen om övergång skritt till trav och gunga lite på bettet under momentet och att hästen då behöll formen, är ju också överraskande men inte tvång.
Du är fb-vän med två gamla stallägare (kollade nu efter ditt påstående om stallägare). Jag har inte haft häst hos någon av dem på tre år - och har flyttat ett antal mil. Så nej, du vet inte var jag står.
Dels att du betraktar dina hästar som inridna för att de förstår vissa saker. Inriden bör väl vara att det är befäst? Eller du kanske anser att det är det?
Jag vet vad form är. Men att en så grön häst faktiskt behåller "form" i en övergång låter för mig osannolikt, inte minst i kombination med det andra du berättar.