KL
Har åkt pendeltåg en längre sträcka och roat mig med att läsa olika hästrelaterade annonser. Kvällens bästa är en annons för en hästgård hos en
stor mäklarfirma som borde veta bättre. En av bilderna föreställer en enorm häst i en box som är alldeles för liten för den. Hästens öron vidrör takbjälken och boxen ser på alla sätt underdimensionerad ut. Hästen måste nästan vara inklippt - men
hur kan det vara så taffligt gjort? Borde hästgårdsannonser inte formges av nån som har minsta koll på typ hästar, eller gårdar, eller mått ...
Jaja.
Nästa annons gör mig ledsen. Ett riktigt billigt kallblodssto som uttalat varit ute på annons flera gånger, det här är sista försöket. Det framgår att det är något fysiskt fel på hästen och att "equiterapeut tror att" ...
Hästen är fullt försäkrad. Men
varför då inte låta veterinärundersöka den för att med någon grad av säkerhet kunna tala om för köparen vad det är som är fel?
Jaja. Nästa. En "väldigt okomplicerad häst" som senare i annonsen nog visar sig vara lite komplicerad ändå, därav försäljning. Hm.
Nästa är åtminstone ärlig. "Stark, energisk, små skvättig kille med tendens av damp å dålig kondis." Taget! Den håller nog inte för travet, men det är "valfritt att pröva". Ålrajt.
Nästa är "tuff utomhus": bockar, stegrar, kastar sig om och drar iväg i galopp i ridning
och körning
. Säljs visserligen som projekthäst, så okej då. Men inte till mig.
Nästa häst är livrädd för kor, har inte tränats för att bli mindre rädd för kor och behöver komma till någon som inte har några kor i sin närhet. Alls. Överhuvudtaget. Okej. Eller kanske jättemycket kor i sin närhet? Vad vet jag.
Over and out.