Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Urklipp ur en annons: "Hon är runt 160 cm i mankhöjd och är av smäcker modell" - Hästen på bild/film är en lite kraftigare typ av tuigpaard.
"X har ett fantastiskt steg med stort plus för traven! Hon har ett ordentligt påskjut och är byggd under sej. Går ofrivilligt upp i passage ibland och kommer ha väldigt lätt för samling när hon blir stark i kroppen." - .... Njae:confused: hästen har svårt för takten, bär sig inte och lyfter bakbenen på ett ganska märkligt sätt imo.

KL

Har åkt pendeltåg en längre sträcka och roat mig med att läsa olika hästrelaterade annonser. Kvällens bästa är en annons för en hästgård hos en stor mäklarfirma som borde veta bättre. En av bilderna föreställer en enorm häst i en box som är alldeles för liten för den. Hästens öron vidrör takbjälken och boxen ser på alla sätt underdimensionerad ut. Hästen måste nästan vara inklippt - men hur kan det vara så taffligt gjort? Borde hästgårdsannonser inte formges av nån som har minsta koll på typ hästar, eller gårdar, eller mått ...

Jaja.

Nästa annons gör mig ledsen. Ett riktigt billigt kallblodssto som uttalat varit ute på annons flera gånger, det här är sista försöket. Det framgår att det är något fysiskt fel på hästen och att "equiterapeut tror att" ...

Hästen är fullt försäkrad. Men varför då inte låta veterinärundersöka den för att med någon grad av säkerhet kunna tala om för köparen vad det är som är fel?

Jaja. Nästa. En "väldigt okomplicerad häst" som senare i annonsen nog visar sig vara lite komplicerad ändå, därav försäljning. Hm.

Nästa är åtminstone ärlig. "Stark, energisk, små skvättig kille med tendens av damp å dålig kondis." Taget! Den håller nog inte för travet, men det är "valfritt att pröva". Ålrajt.

Nästa är "tuff utomhus": bockar, stegrar, kastar sig om och drar iväg i galopp i ridning och körning :nailbiting:. Säljs visserligen som projekthäst, så okej då. Men inte till mig.

Nästa häst är livrädd för kor, har inte tränats för att bli mindre rädd för kor och behöver komma till någon som inte har några kor i sin närhet. Alls. Överhuvudtaget. Okej. Eller kanske jättemycket kor i sin närhet? Vad vet jag.

Over and out.

Mäklare som ska sälja hästgårdar verkar många gånger ruskigt okunniga. Stycke efter stycke som beskriver varje rum i huset, och en eller två meningar som beskriver stallet. Förstår de inte att vi hästmänniskor struntar i hur vi själva bor, det viktiga är hur hästarna har det!

och såklart glöms viktiga detaljer som t.ex. boxstorlekar och takhöjd, det är ju rätt intressant att veta huruvida man får ställa in en shettis eller ett 170 cm stort halvblod där ;)

Precis! Har sett hur många som helst där det bara står typ "i stallet finns fem hästboxar". Och en paddock. Givetvis utan angivna mått eller uppgifter om underlag.

För några år sen fanns ett hus ute som "hästgård" i min by, huset hade ca 2000 kvm tomt, MITT i byn, närmsta grannen typ vägg i vägg och inte ens ett uthus som man skulle kunna knöla in en shettis i.
:up: :meh:
Men det fanns ju en "hinderbana" i byn.
:meh:
Eller ridbana kanske men what ever.

Vi hade en mäklare på besök inför att vi skulle sälja vår lilla gård. Han kom i kostym och finskor. Han vägrade gå ut till vår nya, fina, murade ligghall då han skulle behöva gå genom hagen... Behöver jag säga att vi valde en annan mäklare? Vi ville liksom ha med ligghallen i värderingen.

Vi hade en mäklare på besök inför att vi skulle sälja vår lilla gård. Han kom i kostym och finskor. Han vägrade gå ut till vår nya, fina, murade ligghall då han skulle behöva gå genom hagen... Behöver jag säga att vi valde en annan mäklare? Vi ville liksom ha med ligghallen i värderingen.
:eek::eek::eek:

Precis! Har sett hur många som helst där det bara står typ "i stallet finns fem hästboxar". Och en paddock. Givetvis utan angivna mått eller uppgifter om underlag.

Eller ännu mer utförligt: i ladan finns hästboxar.
Vad mer behöver man veta liksom?

Vi var och kollade på ett litet hus en gång, stod ingenting i annonsen om att det fanns några ekonomibyggnader eller någonting sånt. När vi kom dit var det både ridbana och nybyggt stall i en av ladugårdslängorna.. Fast å andra sidan hade mäklaren inte nämnt att det vare sig fanns el eller vatten i huset, däremot gott om hussvamp.. Har inte sett till den mäklaren mer efter det.

Vi var och kollade på ett litet hus en gång, stod ingenting i annonsen om att det fanns några ekonomibyggnader eller någonting sånt. När vi kom dit var det både ridbana och nybyggt stall i en av ladugårdslängorna.. Fast å andra sidan hade mäklaren inte nämnt att det vare sig fanns el eller vatten i huset, däremot gott om hussvamp.. Har inte sett till den mäklaren mer efter det.

Ha ha, snacka fel fokus liksom!!

Eller "hästgården" som var till salu (till rejält överpris såklart) där det fanns ett skjul med två boxar på ca 120x120 cm. Det var dessutom så lågt till tak att jag som är 168 cm lång inte kunde stå rak och detta presenterade mäklaren som stall :banghead: När jag sa att det aldrig ens skulle vara godkänt för en shettis menade mäklaren att man kanske kunde ha får? Ja! För det är ju samma sak som hästar :up: Att det inte fanns någon mark att tala om och att det låg mitt i en by behöver jag väl inte nämna :angel:

Ingen hästannons men likväl illa, en fastighetsannons.

"Fastighet med bostad och ekonomibyggnad. Passar för boende eller verksamhet." Det är hela informationen... Dessutom 5 bilder utifrån, inte en enda inne i bostadshuset. Lockande :meh:
Det är inte en annons från Kronofogden då? De lägger aldrig ut bilder från insidan, utan bara 5 bilder utifrån :)

Urklipp ur en annons: "Hon är runt 160 cm i mankhöjd och är av smäcker modell" - Hästen på bild/film är en lite kraftigare typ av tuigpaard.
"X har ett fantastiskt steg med stort plus för traven! Hon har ett ordentligt påskjut och är byggd under sej. Går ofrivilligt upp i passage ibland och kommer ha väldigt lätt för samling när hon blir stark i kroppen." - .... Njae:confused: hästen har svårt för takten, bär sig inte och lyfter bakbenen på ett ganska märkligt sätt imo.

Var det körhästen? VÄLDIGT konstigt steg hade den!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 881
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama