Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
En grej som ofta står i annonser: "toppstammad"
Ingen vidare förklaring av vilken toppstam och vad det är. Inte bara när det saknas stamtavla i annonsen, vad innebär det egentligen med toppstam?
Elitmeriterade förfäder? Hur långt tillbaka, vilken disciplin? Räcker det med en bra hingst, eller måste modern ha samma meriter?
Om jag korsar två "toppstammar" med olika "toppar" får jag då en megatoppstammad pålle?

Häst säljes;
Född då och efter den och den och bla bla.
Färg si och så, mm mm.
Under beskrivningen en massa bilder på hästen i hagen, står åt höger, står åt vänster, en bild på mamma och en bild på pappa. Och en när hästen ligger ner i hagen, ser sur ut med öronen bakåt. Och uppepå hästen sitter en liten gris!
:D
Frågan är; Ingår grisen, eller kan man köpa bara den?

FB annons

"jag vill låna två hästar och har med över sommar i min stugan ska vara snälla att rida en Sama i hopp i skogen och på gräs då hopp litte ej högt. ska vara i Sama hage. har haft häst förut tog bårtäcke min. ska ej kom för långt bårtäcke har stugan i xx vid bergvärme"

...
kommentar längre ner:
"det skulle står tog bårt skrev fell förut"

- inga kommentarer /Tryckfelsnisse

"Undrar om det är någon som har ett avelssto att låna ut för kommande säsong. Hingsten i fråga är holsteiner."

Gillar det här med att man inte har några mer kriterier att gå efter än att det ska vara ett sto... Ingenting om stam på hingsten, disciplin eller nåt. Det är bara en Holsteiner liksom.

Uppföljning: Jag har själv en annons ute rörande utlåning av mitt avelssto. Det är en ren dressyrstam, mycket gång osv.

Nu plingade det i min inbox, och jag kopplade genast att den som skriver är samma som i mitt förra inlägg:
"Söker ett sto att låna kommande avelsäsnongen. Hinsten är en holsteiner som gått internationell hoppning med tidigare ägare. Han har också gått som godkänd avelshingst i såväl Italien som tyskland. Nu är de min bästa vän som äger honom. Han är inte godkänd i swe."

Tack men nej tack. :banghead:

FB annons

"jag vill låna två hästar och har med över sommar i min stugan ska vara snälla att rida en Sama i hopp i skogen och på gräs då hopp litte ej högt. ska vara i Sama hage. har haft häst förut tog bårtäcke min. ska ej kom för långt bårtäcke har stugan i xx vid bergvärme"

...
kommentar längre ner:
"det skulle står tog bårt skrev fell förut"

- inga kommentarer /Tryckfelsnisse

O_o Jag får ont i huvudet av att försöka läsa det där. "Bårtäcke" låter lite oroväckande dock :p :laugh:

Uppföljning: Jag har själv en annons ute rörande utlåning av mitt avelssto. Det är en ren dressyrstam, mycket gång osv.

Nu plingade det i min inbox, och jag kopplade genast att den som skriver är samma som i mitt förra inlägg:
"Söker ett sto att låna kommande avelsäsnongen. Hinsten är en holsteiner som gått internationell hoppning med tidigare ägare. Han har också gått som godkänd avelshingst i såväl Italien som tyskland. Nu är de min bästa vän som äger honom. Han är inte godkänd i swe."

Tack men nej tack. :banghead:

Alltså jag fattar inte riktigt, hon har ju svarat på ett par till ganska fina dressyrstammade ston.

Hon kan ju höra av sig till den på samma sida med ett sto som inte haft föl, inte har egna meriter, och är nybehandlad. Den har iaf hoppstam :angel:

Alltså jag fattar inte riktigt, hon har ju svarat på ett par till ganska fina dressyrstammade ston.

Hon kan ju höra av sig till den på samma sida med ett sto som inte haft föl, inte har egna meriter, och är nybehandlad. Den har iaf hoppstam :angel:

Ja jag förstår inte heller, alltså -hade jag haft en bra(?) hopphingst att betäcka med (säkert billigt då det är kompisens häst) så hade jag ju satsat på ett hoppstammat sto -i hopp om att få en bra hopphäst?? Det är som sist jag hade ute min, då var det en som ville betäcka henne med en hopphingst för att få fram en fälttävlanshäst... Eh, nej.
Sedan har jag lite att invända mot att man har en hingst och sen bara söker "ett sto" att betäcka, ingen som helst fundering över egenskaper, stam osv. Det är så oseriöst och jag blir faktiskt irriterad.

På facebook.

"Bett säljes, silver"

Jaha... Ingen bild och inget pris

I och med att det är gjort av silver lär det ju vara väldigt dyrt åtminstone. :angel:

Det där är en grej jag stör mig på överlag när folk ska beskriva metaller i hästutrustningssammanhang. Kalla saker för sina rätta namn och låt bli att säga t.ex. "silver" om all ljus metall. Det låter som en femåring försöker beskriva något. *petkärring*

Jag har alltid undrat hur en sadel kan passa de flesta hästar, utan att först kolla med en sadelprovare. Jag tycker snarare det verkar som varje hästs rygg och varje sadel är unika på sitt egna sätt.

Tja.
Jag har 16 ridbara hästar och klarar mig på två sadlar. Det som skiljer är bomvidden, i övrigt samma märke och modell.
De sadlarna verkar passa många olika hästar åtminstone, även om jag förstås inte kan säga "de flesta". Har haft sadelutprovare här som är enig med mig om att sadlarna ligger bra.

Tja.
Jag har 16 ridbara hästar och klarar mig på två sadlar. Det som skiljer är bomvidden, i övrigt samma märke och modell.
De sadlarna verkar passa många olika hästar åtminstone, även om jag förstås inte kan säga "de flesta". Har haft sadelutprovare här som är enig med mig om att sadlarna ligger bra.
Jag tycker inte att man kan bedömma sådant själv utan att ha hört sig för med en sadelprovare först, vilket troligtsvis många hobbryttare inte gör, då det dyker upp sådana typer av annonser?

Tja.

Det kan ju också vara så att du har hästar av ganska lika typ, med ungefär samma rygglinje också?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 881
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama