Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker inte att man kan bedömma sådant själv utan att ha hört sig för med en sadelprovare först, vilket troligtsvis många hobbryttare inte gör, då det dyker upp sådana typer av annonser?

Det beror ju helt på vilken kunskap man besitter. Jag skulle inte lita blint på en sadelutprovare heller. Alltför många har bara en helgkurs i bagaget och är enbart intresserade av att sälja sina egna märken. Jag tycker att man bör läsa på och lära sig så mycket man kan själv så att man kan avgöra huruvida sadeln ligger bra och på så vis också kunna avgöra om sadelutprovaren är seriös eller inte.

Sen är det självklart att en typ av sadel inte passar alla hästar. Det är ett tydligt bevis på säljarens okunskap att skriva så.

Det beror ju helt på vilken kunskap man besitter. Jag skulle inte lita blint på en sadelutprovare heller. Alltför många har bara en helgkurs i bagaget och är enbart intresserade av att sälja sina egna märken. Jag tycker att man bör läsa på och lära sig så mycket man kan själv så att man kan avgöra huruvida sadeln ligger bra och på så vis också kunna avgöra om sadelutprovaren är seriös eller inte.

Sen är det självklart att en typ av sadel inte passar alla hästar. Det är ett tydligt bevis på säljarens okunskap att skriva så.
När jag tänker sadelutprovare tänker jag i första hand på dom som har meriter, referenser och erfarenheter av att vara just duktiga, gärna även hållt på i några år också.

nej.
Fjording, islandshäst, halvblod, arab, kallblodstravare, connemara, frieser, quarter...

De kan ju ha samma rygglinje ändå oavsett ras. De måste i princip ha det för det ska funka som du beskriver. För en sadel med rak bom funkar inte på en häst med väldigt svängd rygg och omvänt. Men om alla är hyfsat raka eller hyfsat svängda i sin rygg så kan samma sadel funka okej på alla.

De kan ju ha samma rygglinje ändå oavsett ras. De måste i princip ha det för det ska funka som du beskriver. För en sadel med rak bom funkar inte på en häst med väldigt svängd rygg och omvänt. Men om alla är hyfsat raka eller hyfsat svängda i sin rygg så kan samma sadel funka okej på alla.

Sadlarna är inte extrema åt något håll, inte helt raka men heller inte värst svängda.
Visst måste rygglinjerna likna varandra något så när, men det är ändå en rätt märklig slump att dessa sadlar fungerar på så många hästar.
Och det är ju tur för mig, det, så jag slipper köpa en sadel per häst...

Min poäng var, hur som helst, att det verkar finnas vissa sadelmodeller som fungerar till rätt många hästar och att säljaren faktiskt kan ha haft den erfarenheten.

Skulle inte köpa en begagnad sadel oprovad, dock, om det inte var samma modell och ungefär samma årsmodell som de jag redan har. Risken att en sadel inte passar är ju inte helt negligerbar...

"Sadel som suttit på en maxad C-ponny. Något sliten men fungerande."

Ehh... jaha? Bomvidd, storlek, modell och märke är tydligen inte relevant :D

Såg även en ganska intressant annons på "sveriges häftigaste D-ponny". Bild på en häst som viftar med frambenen med sänkt rygg samt gapar extremt mycket :crazy:

När jag tänker sadelutprovare tänker jag i första hand på dom som har meriter, referenser och erfarenheter av att vara just duktiga, gärna även hållt på i några år också.

Det gör de flesta men faktum är att sadelutprovare inte är någon skyddad titel. Man bör vara väldigt om sig och kring sig i sitt val av sadelutprovare och särskilt om man inte kan se själv om sadeln ligger bra. Alltför många är mer måna om att tjäna pengar än att hästen ska få en optimal sadel.

Utdrag från annons på fb:

"D-ponny direkt ifrån Irland. Hingst, men kan fås kastrerad mot en mindre kostnad. Ej hingst!
Connemara med fullstam."

:confused:

(gissar att det skulle stå "Ej hingstig!")

samma annonsör som skrivit i annonsen att de inte svarar på kommentarer - men senare gör det :p hur ska de ha det? gillar även bilden där de står på ponnyn :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 881
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama