Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter en titt på känd häst-salu-sajt, så här ser hästutbudet ut just nu... ;)

Följande annonsrubrik kunde jag inte hålla mig ifrån att klicka på :laugh::
"Knabstrupperkorsning med speciella behov"
Jag kunde bara inte låta bli att ta reda på vilka speciella behov den här hästen hade! :p

Urklipp från en annons om en unghäst till salu:
"säljes till dig som har tid och erfarenhet av griniga fuxston!.........Hon bitts fram, sparkar bak och är opålitlig på mitten! .............Vill du ha en utmaning så är detta hästen för dig!" :(:(:down:

Eller varför inte köpa en fantastisk häst som "gnäggar på morgonen" och "kan hanteras av hästrädda"?? :up: (Är inte det upp till den hästrädda?? O_o)
Eller en fin och välriden ponny som "ibland inte vill åka hemifrån"? :p

Kan en häst vara rasist? Ja kanske: "Hon gillar bäst basjkirer och kallblod har jag märkt." :eek:

Unghingsten som "Går på promenad själv"! :laugh:

Bild på häst med en jacka på halsen... :crazy:

Eller om du vill byta ut din ponny mot andra sorts hästkrafter:
"Rosa moped bytes mot ponny." :angel:

Jag såg en annonsör som kopierat texten från en annan annons i princip rakt av och bara gjort ändringar gällande hästens kön och någon annan småsak O_o Skulle aldrig köpa häst av någon som verkar känna sin häst så dåligt att inspirationen till några meningar om pålle verkar omöjliga att skriva. Okej att man kanske aldrig sålt häst förut och kikar omkring hur andra skrivit sin annons för att få ett hum om hur och vad man ska skriva, men sådär rakt av, näe :cautious:!

Hästar till salu:
Född då och efter den och bla bla bla.
"Detta är ett typiskt fuxsto... "

:wtf: Jäklar! Allt stämde på pricken med vad jag söker och så kommer det, alltid en hake! Ett typiskt fuxsto! Åh nooo! :nailbiting: :arghh:

Inte helt ovanlig formulering i annons:

åter till salu pga oseriös köpare

varför behöver man klassa någon som oseriös?
Uppenbarligen är det i och för sig någon som ångrat sig, innan affären gått helt i lås. Men man har ju rätt att ångra sig tills kontraktet är påskrivet; gäller både säljare och köpare.

Visst förstår jag om man som säljare blir irriterad när den tilltänkte köparen ångrar sig, men jag erkänner att jag ryser lite av formuleringen.
Det säger inte helt smickrande saker om säljaren, i mina ögon.

Fast jag antar att avsikten är att säga att "det är inte pga att det är fel på hästen som den redan annonseras ut igen".

Urklipp från en annons om en unghäst till salu:
"säljes till dig som har tid och erfarenhet av griniga fuxston!.........Hon bitts fram, sparkar bak och är opålitlig på mitten! .............Vill du ha en utmaning så är detta hästen för dig!" :(:(:down:

Ärlig annons, åtminstone...
har också sett den och annonsören annonserar med jämna mellanrum ut några ganska billiga hästar; hanterad ej riden har pass men inte stam är import.
Smart annonsör som knappast kan få reklamationer utifrån att nackdelarna med hästen framkommer tydligt redan i annonsen.

Jag misstänker att annonsören har en viss verksamhet med att köpa och sälja hästar i lägre prisklass, egentligen näringsverksamhetsmässigt i omfattning men som privatperson. Köpa billigt, sälja billigt men något dyrare?

"Är en 16 årig tjej som söker en d ponny att rida, då jag har panik över en summa pengar som ska jobbas i hop för min bästa väns födelsedags present, så söker jag efter någon som behöver hjälp med sin D ponny eller en mindre storhäst för en någorlunda summa.
Kan ta hand om alla stall sysslor som gers, allt från mockningen,sköta fodret och ridningen.
Ponny eller hästens minimala ålder kan ligga runt 6 ålder och upp till 18. Snäll att hantera i alla lägen är ett plus, nivån på dressyren och hoppningen spelar ingen roll för min del.
Jag är en ryttare på 158 cm och väger 49kg, erfarenhet av hästar är väldigt hög. Mjuka händer och en bra sits. Hanterar hästar på ett lugn och stabilt sätt.
Börjar alltid lugnt med en ny häst så som ponny, där efter det när man lärt känna varandra så höjer man ribban en aning. :)

Då min summa ska vara in fixa innan 9juni så hoppas jag att någon av er som läser hör av er så fort som möjligt på mail. Är aktivast där:)
Bilder och filmer när jag rider finns om det efterfrågas och även mer information:)"

"Är en 16 årig tjej som söker en d ponny att rida, då jag har panik över en summa pengar som ska jobbas i hop för min bästa väns födelsedags present, så söker jag efter någon som behöver hjälp med sin D ponny eller en mindre storhäst för en någorlunda summa.
Kan ta hand om alla stall sysslor som gers, allt från mockningen,sköta fodret och ridningen.
Ponny eller hästens minimala ålder kan ligga runt 6 ålder och upp till 18. Snäll att hantera i alla lägen är ett plus, nivån på dressyren och hoppningen spelar ingen roll för min del.
Jag är en ryttare på 158 cm och väger 49kg, erfarenhet av hästar är väldigt hög. Mjuka händer och en bra sits. Hanterar hästar på ett lugn och stabilt sätt.
Börjar alltid lugnt med en ny häst så som ponny, där efter det när man lärt känna varandra så höjer man ribban en aning. :)

Då min summa ska vara in fixa innan 9juni så hoppas jag att någon av er som läser hör av er så fort som möjligt på mail. Är aktivast där:)
Bilder och filmer när jag rider finns om det efterfrågas och även mer information:)"

Oj, då.
Inte beskrivit sina meriter men söker "jobb" som beridare.

Ser ju, förutom de ekonomiska önskemålen, egentligen ut som en medryttarannons.

Inte helt ovanlig formulering i annons:

åter till salu pga oseriös köpare

varför behöver man klassa någon som oseriös?
Uppenbarligen är det i och för sig någon som ångrat sig, innan affären gått helt i lås. Men man har ju rätt att ångra sig tills kontraktet är påskrivet; gäller både säljare och köpare.

Visst förstår jag om man som säljare blir irriterad när den tilltänkte köparen ångrar sig, men jag erkänner att jag ryser lite av formuleringen.
Det säger inte helt smickrande saker om säljaren, i mina ögon.

Fast jag antar att avsikten är att säga att "det är inte pga att det är fel på hästen som den redan annonseras ut igen".

Kan ju vara oseriös köpare med. Som efter kontraktet är skrivet inte fullföljer osv. Där det är enklare överse med det och försöka sälja hästen till någon annan, framför att stämma säljaren i tingsrätten för avtalsbrott.

Men många är nog som det du beskriver

Kan ju vara oseriös köpare med. Som efter kontraktet är skrivet inte fullföljer osv. Där det är enklare överse med det och försöka sälja hästen till någon annan, framför att stämma säljaren i tingsrätten för avtalsbrott.

Men många är nog som det du beskriver
Ja, eller så är det något fel på hästen. Kanske i kroppen eller så kan den vara allmänt sur eller nåt som gör att det inte känns så kul. Allt kan ju stämma första gången man provrider då hästen står i gången och är sadlad och är jättetrevlig. Man säger att den är perfekt och den här hästen vill man ha! Annonsen tas bort. Nästa gång ska hästen hämtas ur hagen och sadlas av köparen själv och då är hästen en surkossa som springer undan och inte vill hämtas ur hagen. Väl i stallet vänder den rumpan mot boxdörren då man ska in där. Då kanske man ångrar sig, trots att all ridning är helt ok. Det finns många anledningar till att köpet inte blir av. Jag skulle nog undra varför köparen ändrat sig. Kan vara nåt som visat sig på veterinärbesiktningen? Är man oseriös för att man får veta nåt som veterinären belyser och kan bli framtida problem?

Samma sak om en lägenhet varit ute på annons, den försvinner och dyker upp efter en tid igen. Jag skulle definitivt undra vad som var "felet" eller anledningen till att köparen ångrade sig.

Jag har nyligen blivit mamma och under graviditeten annonserade jag efter en medryttare eftersom jag då inte längre kunde just rida, först pga magen och sen efter förlossningen. Tog själv promenader med hästen och tömkörde men kunde inte rida ordentligt. Fick bla svar från en tjej som skulle markhantera min häst á la NH "för det är viktigt och det behöver alla hästar". Dessutom blev hon helt till sig när hon såg att hon skulle få betalt också. Eh, nej, jag annonserade efter en medRYTTARE och vill ha lite hjälp med pengar till skoningen så länge jag är föräldraledig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 881
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?