Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev så beklämd häromdagen. En väns vän ska köpa häst och hittar en väldigt trevlig. Personen blir stormförtjust i hästen vid provridning men först då framkommer att den har ett röntgenfynd. Min vän frågade mig om det hela då det var risk för reservationer i försäkringen och jag sa 'nej allt kommer skyllas på detta'. Efter hand kryper det fram mer. Det röntgenfynd som nämndes vid provridningen är endast ett av flera. Det finns bla pålagringar i minst en led samt ytterligare röntgenfynd i hovar och även i någon annan led. Hästen var rejält halt för mindre än ett halvår sedan men är nu friskförklarad. När jag studerar filmen reagerar jag först på att hästen endast visas i trav i ena varvet samt att den vid längning ser knackig ut fram. Vid ytterligare tittande på filmen så inser jag att hästkraken är halt bak också och så dålig som jag är på att se bakbenshältor så lär det vara rätt rejält :cry:.
I annonsen nämns altså inte ett enda ord om att hästen har haft problem.

En hundannonons som jag lagt in på facebook för något år sedan och fick upp bland minnen.

"Mamma är renrasig Siberian Huskie - race varianten, bolltokig, intelligent och tränar för blodspår.
Pappa är en renrasig Bordercollie med meriterande föräldrar, ska när han passerar 15 månader ta vallhundsprov och tävla i lydnad.

En planerad parning och medveten blandras. Huskiens lugna temperament hämmar det nervösa i bordercollien, vilket ger underbara, lugna bordercollies med mycket arbetsvilja och stort tålamod."

Herregud :banghead:
Någon som kan förklara för en som inte är så insatt i hundar vad som är ":banghead:" med det här?

Under rubriken Hästar säljes:
Häst född då, färg så och mor och far den och den... höjd och pris bla bla.
●●●●●●
Utrustning finns att köpa till för x tusen kr.
Då finns bla detta:
*Träns
*Sadel
*Tomteset
●●●●●●●

Tomteset! :D Vilket klipp! Köper hästen och säljer den vidare för att få luvan! :p

Nu har jag tänkt på den här tråden varje gång jag mockat, i över en månads tid. Någon skrev förut om en annons där de angett att hästen är renlig i boxen och tyckte det var udda/roligt. Någon annan skrev att hen lätt skulle se det som ett köpargument.

Jag instämmer! Varenda gång jag mockar åt nya donnan svär jag över grisiga hästar. Det tar tid, ryggen går av, det kostar skjortan i strö. Skulle LÄTT välja en renlig mellan två likvärdiga hästar - skulle betala mer för den renliga tom (man har igen det i strökostnad sen...)

Blev så beklämd häromdagen. En väns vän ska köpa häst och hittar en väldigt trevlig. Personen blir stormförtjust i hästen vid provridning men först då framkommer att den har ett röntgenfynd. Min vän frågade mig om det hela då det var risk för reservationer i försäkringen och jag sa 'nej allt kommer skyllas på detta'. Efter hand kryper det fram mer. Det röntgenfynd som nämndes vid provridningen är endast ett av flera. Det finns bla pålagringar i minst en led samt ytterligare röntgenfynd i hovar och även i någon annan led. Hästen var rejält halt för mindre än ett halvår sedan men är nu friskförklarad. När jag studerar filmen reagerar jag först på att hästen endast visas i trav i ena varvet samt att den vid längning ser knackig ut fram. Vid ytterligare tittande på filmen så inser jag att hästkraken är halt bak också och så dålig som jag är på att se bakbenshältor så lär det vara rätt rejält :cry:.
I annonsen nämns altså inte ett enda ord om att hästen har haft problem.
Sånt gör mej bara så arg och lessen för hästens skull. Förstår att de vill ha hästen såld men att försöka dölja att hästen haft sådana problem är inte okej.

Nu har jag tänkt på den här tråden varje gång jag mockat, i över en månads tid. Någon skrev förut om en annons där de angett att hästen är renlig i boxen och tyckte det var udda/roligt. Någon annan skrev att hen lätt skulle se det som ett köpargument.

Jag instämmer! Varenda gång jag mockar åt nya donnan svär jag över grisiga hästar. Det tar tid, ryggen går av, det kostar skjortan i strö. Skulle LÄTT välja en renlig mellan två likvärdiga hästar - skulle betala mer för den renliga tom (man har igen det i strökostnad sen...)

En renlig häst i box och hage är värd sin vikt i guld!

Håller med!
Min häst brukar vara relativt duktig på att hålla rent, men när vi tog hem han från lösdriften till en ny box var han hemsk. Bajsade överallt, grävde ner bajset och så smulade han sönder det. :yuck: Sen började han ha sönder hö/halm nätet i boxen också och spred runt all halm/grävde ner det....

Då fick jag nog och var så j*kla sur på honom (normal reaktion? :angel:) när det hände flera gånger i veckan. Sen testade jag byta plats på nätet så han fick rumpan emot bortre väggen när han åt och ta-da, nu sköter han det?? Verkligen superkonstigt, men gud vad glad jag blir när jag ser att de flesta högarna ligger i hörnet utan strö. Någon hög hamnar på villovägar men annars så :love:

Idag:
"A-ponny 8 år, har ej pass efter 20"

Ungefär som vi har körkort efter 18 (år?), men tvärtom..?? Eller Happy Hour, fria drinkar efter (kl) 20? Fast tvärtom?

Dessutom kostar den 500:-................. om dom inte har glömt en nolla...

Under rubriken Ponnyer till salu:
"Ett russ för den russlöse
Har du inget russ? Eller har du kanske ett för lite? ... "
Känner mig träffad för jag varken har eller känner ngt större behov av att vara medrussad! O_o
Oh, det är en sån annons jag skulle kunna svara på.............. :o Fast jag absolut inte vill ha nåt russ, egentligen..... :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 062
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 881
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V