Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du är fb-vän med två gamla stallägare (kollade nu efter ditt påstående om stallägare). Jag har inte haft häst hos någon av dem på tre år - och har flyttat ett antal mil. Så nej, du vet inte var jag står.

.

där ser man. Jag såg att en av dem delade annonsen via fb och trodde då att du var kvar där.

Så bra då om du inte längre upplever det som obehagligt...

du har missförstått.
Det jag försökte framföra är att jag inte anser det som "inridet".
Om du tittar lite tillbaka i inläggen så kan du se att jag har skrivit att jag om jag annonserade hästen inte skulle beskriva den som inriden utan som "inridning påbörjad".
Det var mer en reaktion över att någon annan hade kraven "start, stopp, sväng" som kriterium för "inriden".

Vad som vanligen är befäst efter fåtalet ridturer är "start, stopp, sväng, ta den gångart jag ber dig men i fri form och ganska valfritt tempo".
Men det ser jag inte som inridet när man bara har ridit hästen enstaka gånger.

Ja, det är osannolikt att en så grön häst jobbar på det sättet som jag beskriver. Jag håller med.
Men det är icke desto mindre sant för hur just den hästen beter sig.
Sedan fick han förstås semester, för att inte gå vidare framåt med honom eftersom han är så grön.
Jag har väldigt svårt att köpa det.

Oj.
Då är mina hästar inridna efter en dag.
Jo, du skrev exakt det.

. Men vi kanske bara har olika måttstock.

Kan inte låta bli att nappa på den här också ;)
Jag tror att man kan ha ganska olika förväntningar på vad som brukar gå i samband med inridning.

Jag är långt ifrån något proffs, men har ridit in 20-30 hästar av olika typer och raser.
Det som "alltid" fungerar är skritt, trav och båda galopperna första ridturen.
Undantag har varit ett par islandshästar, femgångare, där jag mer har bett om hastighet och fått märka vad de valt för gångart. En av dem har haft väldigt svårt för galopp och trav, så det krävdes en hel del lösgörande övningar för att få honom att hitta båda de gångarterna.
Ett annat undantag var den oinridne sexårige valacken som man trots försök hos en person som jobbar med inridning, inte lyckats komma upp på ryggen på. Honom åkte jag på i skritt och gjorde halt, utan att lämna gårdsplanen, i två veckor innan jag "vågade" rida fortare. Men det tog mig faktiskt inte mer än 30 minuters jobb utan bråk redan första dagen, att komma upp på ryggen och kunna åka enstaka steg i skritt. Förra ägaren trodde att jag ljög när jag berättade att jag "ridit" på hästen. Hon begärde bildbevis vilket jag just den gången kunde prestera.

Antagligen är jag skapligt tydlig i mina kroppssignaler/hjälper.

Jag är vän med flera av mina tidigare stallägare. Jag tycker det är konstigt och lätt obehagligt att uttrycka sig som du gjorde kring det. Inte särskilt respektfullt eller vänligt.

Äsch, jag tycker att du övertolkar.
Det var inte på något sätt ovänligt avsett - det var avsett som en förklaring till att jag föreslog att du kunde komma och titta själv. När jag nu inte kan prestera det filmbevis du efterfrågar ;)

Jag tror att man kan ha ganska olika förväntningar på vad som brukar gå i samband med inridning.

Jag är långt ifrån något proffs, men har ridit in 20-30 hästar av olika typer och raser.
Undantag har varit ett par islandshästar, femgångare, där jag mer har bett om hastighet och fått märka vad de valt för gångart. En av dem har haft väldigt svårt för galopp och trav, så det krävdes en hel del lösgörande övningar för att få honom att hitta båda de gångarterna.
Ett annat undantag var den oinridne sexårige valacken som man trots försök hos en person som jobbar med inridning, inte lyckats komma upp på ryggen på. Honom åkte jag på i skritt och gjorde halt, utan att lämna gårdsplanen, i två veckor innan jag "vågade" rida fortare. Men det tog mig faktiskt inte mer än 30 minuters jobb utan bråk redan första dagen, att komma upp på ryggen och kunna åka enstaka steg i skritt. Förra ägaren trodde att jag ljög när jag berättade att jag "ridit" på hästen. Hon begärde bildbevis vilket jag just den gången kunde prestera.

Du förstår ju inte vad jag tycker är osannolikt. Trots att jag specificerat det flera gånger.

Ja, jag skrev det du citerade.
"Oj.
då..."

alltså "utifrån din besrkivning av inridning så är mina hästar inridna efter en dag"

Det handlade inte om att jag skrev
"jag tycker att mina hästar är inridna efter en dag".
Jag lägger ner. Vet inte var du vill komma, men hoppas det går fortsatt bra :)

Jag lägger ner. Vet inte var du vill komma, men hoppas det går fortsatt bra :)

Jag försökte förklara var du verkar ha missförstått vad jag menade.

Men du har rätt: vi lägger ner det här. Vi förstår inte varandra i den här tråden (inte nödvändigtvis tycker olika; men lyckas inte riktigt förklara för varandra hur vi menar).

Jag försökte förklara var du verkar ha missförstått vad jag menade.

Men du har rätt: vi lägger ner det här. Vi förstår inte varandra i den här tråden (inte nödvändigtvis tycker olika; men lyckas inte riktigt förklara för varandra hur vi menar).
I just det här är det nog både och, men det är ju inte alltid så :)

Fast det där är väl inget ovanligt? Alltså att man om man vill kan åka i samtliga gångarter första gången man sitter på dem. De kan ju både skritta, trava och galoppa i hagen så såvida de inte har några synpunkter på att det sitter nån däruppe kan de skritta, trava och galoppa med en människa på ryggen med.

Kan de stanna från backen så kan de det från ryggen. Osv. I det första skedet är det enda som tillkommer en människa på ryggen.

Men jag har hitills inte sett en enda rå unghäst som gör det i mer än som max självbärighet. Så jag tror snarare det är definitionen av "i form" som skiljer sig?

Oj.
Då är mina hästar inridna efter en dag.

Mitt senaste inridningsprojekt är en nybliven treårig fjording. Han är riden sex gånger (idag inräknat).
Han kan skritt och trav i form, övergångar i form, ryggning, trav ur ryggning, halt ur skritt och trav. Klarar båda galopperna, lite tempoväxlingar i både trav och galopp. Lite tanke på sidvärtsrörelse förstår han också.

Uppenbarligen en naturbegåvning: han har klarat de här momenten i stort sett sedan tredje ridturen.
Men i en annons skulle jag beskriva honom som "inridning påbörjad" i och med att han är så uppenbart orutinerad.
Jag kunde skritta, trava, galoppera osv på min häst första dagen också. Och kanske bocka lite för att galoppen var rolig, och toksvänga, och stanna utan att vilja röra på sig.

Det är snarare erfarenheten som tar längre tid. Att hästen verkligen förstår meningen av kommandon från ryggen. Min häst fick för sig i början att han skulle trava några varv runt i ridhuset innan han kunde lyssna, då var han inte helt inriden. Han tog även längre tid på sig att lista ut vad skänkeln betydde eftersom det inte gick att träna från marken.
Slappna av behövde han också tid att göra och jag ser att en inriden häst ska slappna av med ryttare, inte oberäkneligt skutta iväg, bocka eller störa sig på att ryttaren sitter på ryggen.

Men sen tror jag det beror mycket på vad ryttaren förväntar sig av hästen. Jag vill att min häst ska vara trygg och säker med mig på ryggen, saker som att sticka iväg, spänna sig eller bocka ska inte hända imo. Han ska lyssna (och förstå!) genast när jag ber honom gå framåt, stanna eller svänga. Inte heller ska hans stressnivåer vara så höga att han blir rädd för bilar, konstiga ljud, saker som händer runt om osv.
Nu är min häst, som reds in för ett par månader sedan och sen är sporadiskt riden, trygg nog för att min 12 åriga lillasyster, med bara ett par års erfarenhet, ska kunna skritta och trava på honom själv som hon gör på ridskolehästarna. Så ja, inriden. :) (Galopperar inte för att galoppera runt i tokfart snarare gör mer skada än nytta tills han blir stark nog att bära sig själv med ryttare)

Ärligt talat är min häst tryggare att rida på än många andra äldre hästar som inte tycks kunna slappna av alls och flyger i luften för minsta lilla sak, så jag är nöjd och stolt över min lilla guling. :love:

Fast det där är väl inget ovanligt? Alltså att man om man vill kan åka i samtliga gångarter första gången man sitter på dem. De kan ju både skritta, trava och galoppa i hagen så såvida de inte har några synpunkter på att det sitter nån däruppe kan de skritta, trava och galoppa med en människa på ryggen med.

Kan de stanna från backen så kan de det från ryggen. Osv. I det första skedet är det enda som tillkommer en människa på ryggen.

Men jag har hitills inte sett en enda rå unghäst som gör det i mer än som max självbärighet. Så jag tror snarare det är definitionen av "i form" som skiljer sig?
Tack!
Ja. Och "i form" i mitt fall handlar ju inte om samling. Det handlar om "remontform".
Sedan är det verkligen fascinerande med en unghäst som så snabbt förstår hur man arbetar med eftergift.

"Undrar om det är någon som har ett avelssto att låna ut för kommande säsong. Hingsten i fråga är holsteiner."

Gillar det här med att man inte har några mer kriterier att gå efter än att det ska vara ett sto... Ingenting om stam på hingsten, disciplin eller nåt. Det är bara en Holsteiner liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 881
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama