Kan inte låta bli att nappa på den här också
Jag tror att man kan ha ganska olika förväntningar på vad som brukar gå i samband med inridning.
Jag är långt ifrån något proffs, men har ridit in 20-30 hästar av olika typer och raser.
Det som "alltid" fungerar är skritt, trav och båda galopperna första ridturen.
Undantag har varit ett par islandshästar, femgångare, där jag mer har bett om hastighet och fått märka vad de valt för gångart. En av dem har haft väldigt svårt för galopp och trav, så det krävdes en hel del lösgörande övningar för att få honom att hitta båda de gångarterna.
Ett annat undantag var den oinridne sexårige valacken som man trots försök hos en person som jobbar med inridning, inte lyckats komma upp på ryggen på. Honom åkte jag på i skritt och gjorde halt, utan att lämna gårdsplanen, i två veckor innan jag "vågade" rida fortare. Men det tog mig faktiskt inte mer än 30 minuters jobb utan bråk redan första dagen, att komma upp på ryggen och kunna åka enstaka steg i skritt. Förra ägaren trodde att jag ljög när jag berättade att jag "ridit" på hästen. Hon begärde bildbevis vilket jag just den gången kunde prestera.
Antagligen är jag skapligt tydlig i mina kroppssignaler/hjälper.