"Vi är ute och letar efter en varmblod/kallblod/häst/ponny"
Något med fyra ben med andra ord och inte åsna/ko/älg´
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"Vi är ute och letar efter en varmblod/kallblod/häst/ponny"
Är så himla fascinerad av den formuleringen. Tänker på mig själv och alla andra tjejer i stallet och hur olika hästar vi har, och hur en och samma häst definitivt inte skulle passa oss, trots att vi är tjejer allihop.
Ge mig numret! Hon kanske har några bra left-overs!Hittade en annons där någon ville köpa en häst som var helt okomplicerad vid hantering, 8-14 år, tävlad MINST LA hoppning. 25 000 (?)
Håller med!Ge mig numret! Hon kanske har några bra left-overs!
Jag kan tänka mig en som bara tävlat Lb. För 25000. Helt OK för lilla mig!
Ja, det eller "lämplig mor- och dotterhäst".
Vaddå mor och dotter???
Vad är det som gör att samma häst passar två personer i samma familj bara för att de är mor och dotter?
"80% trafiksäker" är jag nyfiken på hur man kom fram till..
Känner igen samma sak under min hästtid.. Kollade avundsjukt på boxgrannen som snabbt mockade upp allt i ena hörnet. I min häst box lågt det vackert utspritt över hela boxen.Hej!
För mig som har en rejäl gris (och förra hästen var extremt renlig) så är lättmockad absolut ett försäljningsargument. Det kostar multum med strö till min grishäst, men jag kan ju samtidigt inte låta henne stå i skiten. Och ja, jag har testat alla typer av strö, permanentbädd och inte och jag kan mocka. Hon är grisigare än jobbhästarna som stog inne 22 timmar/dygn och hon står inne max 12 timmar :-(.
/Lavinia, som kommer leta efter en lättmockad häst nästa gång :-)
Det är väl mer en beskrivning att alla i familjen kan rida hästen och dessutom ha olika intressen. Det betyder i mina ögon att det är en häst, som många ridskolehästar, passar fler ryttare oavsett hur olika de är. Att den kanske är tillräckligt viktbärande att bära vuxen men snäll nog att bära ett barn.
Skulle det i förlängningen betyda att man inte kan skriva "skulle passa bra som ridskolehäst" bara för att det inte är självklart att den kan passa på just en specifik ridskola?
Kanske det.
Men snacka om köns-stereotyp!
Tänker jag som visserligen haft häst sedan jag var liten. Men den av mina föräldrar som "kan djur" är pappa. Inte mamma. Mamma har mig veterligen knappt suttit på en häst, pappa har åtminstone provat att åka hästrygg när jag växte upp (en väldigt kort stund) och han har kört häst i skogen när han var i yngre tonåren.
Så varför just mor och dotter???????
Det är ju ändå ett vedertaget uttryck för en häst som kan passa en hel familj oavsett intresse.
.
Eller måste man skriva "alla olika personer kan rida denna häst
såna där hade jag gott om då jag skulle sälja min ponny. "min dotter söker en ponny som kan ta henne till sm denna säsong eller nästa. maxpris 30.000"Hittade en annons där någon ville köpa en häst som var helt okomplicerad vid hantering, 8-14 år, tävlad MINST LA hoppning. 25 000 (?)
Det känns som man i "sökes" annonser för det mesta verkar vilja köpa hästar/ponnier till underpris man undrar ju om det är nån som lyckats hitta en häst på det sättet och till det begärda priset.
hittade denna annons idag som gör mig väldigt fundersam - är det något jag har missat? vad har den sista meningen för betydelse i sammanhanget?
"Dräktigt sto
...
Mycket vacker, ädel och fin häst.
...
Lever tillsammans med Landia som också är dräktig"
Jag har haft sökesannons ute två ggr. Sökt ungefär samma sak båda gångerna. I samma prisklass. Ena gången hade jag maxpris i annons, andra gången skrev jag inget pris.
Fick svar i båda annonserna, och de svar jag fick låg i samma prisklass i båda svars-svängarna.
Så jo det fungerar fint om man inte är helt orimlig.