Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gissningsvis har de trott hitta ett nytt hem skulle gå fortare än det gjorde.

Jag provred en häst där annonsen lades ut den 11:e i månaden. Jag provred den typ den 25:e. Visade det sig då att säljarna var rätt stressade, då de bara hade stallplats till den 31:a iom att de sagt upp den.
Hästen var dessutom högt prissatt till vad den kunde/utbildningsnivå, eller överprissatt om man vill, så någon snabb försäljning hade jag då aldrig räknat med med en sån häst.

Så, tror många överskattar hur lätt och snabbt det ska gå att sälja en häst/få ut den på foder,
Ligger säkert något i det, och det är bara synd om hästarna i det fallet, det är ju dom som blir lidande..

Facebook levererar igen. Det var en tjej som skrivit "hjälptyglar köpes". Inget mer.. Jag svarade att jag har en martingal som säljes som obehövlig. Efter lite meddelanden fram och tillbaka så visar det sig att människan knappt vet vad en hjälptygel är och ännu mindre vilken funktion alla olika hjälptyglar har. Hon frågade on martingal är en bra hjälptygel? Hästen i fråga får tydligen bråttom i traven och galoppen och jag svarade snällt att en martingal i sig inte bromsar hästen utan bara hjälper till så att hästen inte kan slänga upp huvudet alltför högt.. Få se vad jag får för svar.

Känns inte riktigt bra att en sån människa ska börja experimentera med en massa olika hjälptyglar om hon knappt vet hur de fungerar.. :crazy:

Facebook levererar igen. Det var en tjej som skrivit "hjälptyglar köpes". Inget mer.. Jag svarade att jag har en martingal som säljes som obehövlig. Efter lite meddelanden fram och tillbaka så visar det sig att människan knappt vet vad en hjälptygel är och ännu mindre vilken funktion alla olika hjälptyglar har. Hon frågade on martingal är en bra hjälptygel? Hästen i fråga får tydligen bråttom i traven och galoppen och jag svarade snällt att en martingal i sig inte bromsar hästen utan bara hjälper till så att hästen inte kan slänga upp huvudet alltför högt.. Få se vad jag får för svar.

Känns inte riktigt bra att en sån människa ska börja experimentera med en massa olika hjälptyglar om hon knappt vet hur de fungerar.. :crazy:

min tränare kallar dem "stjälptyglar'...
gäller de flesta typer av s.k. hjälptyglar.

"Okänd härstamning men har info om föräldrarna." Hur ska de ha det?
Fast det är ju stor skillnad på att registrera hästens stam och att bara veta vilka föräldrarna är. Min hästs mammas stam är känd för många, men eftersom det var en tjuvbetäckning med en korsning (som man också vet vem det är) så registrerades min häst som okänd.

Jag har bilder och info från hela hans "barndom" och föräldrar. :D

min tränare kallar dem "stjälptyglar'...
gäller de flesta typer av s.k. hjälptyglar.
Är lite av samma åsikt själv. Använder helst inte hjälptyglar själv, martingal kan jag tycka är ok om du har en häst som slänger upp huvudet så högt att ryttaren får hästens huvud i näsan, typ. Men användning av alla hjälptyglar tycker jag kräver att man vet hur de påverkar hästen, och hellre ska man väl hitta roten till problemet och åtgärda det där istället för att slänga på en hjälptygel. Fast alla gör ju som de själva vill med sina hästar! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 068
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 881
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama